Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2021

Featured Replies

Geplaatst:

joh, er is wat verdampt vast, maar toch...

water komt van boven of van onder, loopt je pomp nog?

Geplaatst:

Jee, dat is wel erg weinig, Jorieke! Wel apart, zulke microklimaten altijd. 

Hier is genoeg regen gevallen en er komt nog wat bij ook. In de vorm van sneeuw! Het gaat deze week weer vriezen. Er is zo'n -5 graden over meerdere nachten voorspeld. Hoop dat de capucijners en peulen het houden, ik blijf niet aan de gang met voorzaaien. 

Geplaatst:

:lol: Joh Flup we zijn juist blij met maar liefst bijna 30 mm! Er mag nog meer vallen, het ziet er alleen naar uit dat we de rest van de maand niets meer krijgen? 

RobO ja onze pomp loopt nog goed, zal wel weer minder worden als het droger wordt en de boeren ook weer veel water oppompen (van dieper...). 

• 3 weken later...
Geplaatst:

Noordoost Nederland veel kans op vorstdagen en sneeuw beetje zoals de Ardennen  hier nu.

Geplaatst:

Vorstdagen of nachtvorst?
Hier in midden Zuid-Holland is de verwachting begin volgende week natte sneeuw met 1 a 2 dagen lichte nachtvorst en nog enkele dagen slechts een graad boven nul in de nacht.
Ook niet fijn, maar zou niet aan vorstdagen moeten denken.

Geplaatst:

AC,  een vorstdag is een dag waarop de minimumtemperatuur onder nul ligt, in dit jaargetijde dus altijd laat in de nacht of bij het ochtendgloren dus "nachtvorst".  Waar jij liever niet aan denkt , net zoals ik, is een ijsdag.  Dan komt de temperatuur ook overdag niet boven nul. 

Geplaatst:

1 week geleden was het 25°C in mijn tuin:

2CE075C3-03FB-423F-B023-16A0336F04F4.thumb.jpeg.eddc2201ca6c4a0e7ec8a7c18cf6f49c.jpeg

Deze morgen is het 26° kouder en ligt het er zo bij:

381A5B55-4322-463A-BB40-88C91F72353B.thumb.jpeg.b26f14cbc8065b076996be45349ca84d.jpeg

Geplaatst:

We hebben hier ook eh...weersveranderingen....:wink:

Maar goed, het levert wel weer mooie plaatjes op van het bos en de omgeving.

DSCF3904.thumb.JPG.768e3a7431d50c599322adbba8c4c4ac.JPG

DSCF3913.thumb.JPG.861e850b750e7df89f83e130c460bf15.JPG

Nog steeds een wijde blik, geen vogelhakselaars, echte- i.p.v. zonneweiden.... tenminste... nog wel....

DSCF3907.thumb.JPG.27d507c71fe40b33fc076f5dd943235c.JPG

Geplaatst:

@redzebra Mooi gezicht al die fakkels in het veld.

Geplaatst:

helaas niet zo'n happy end. 

"Honderden boerderijen zijn getroffen. Wijnbouwers in de Bourgogne of in het Rhônedal verwachten een vrijwel volledig mislukte oogst. Zo spreekt een wijnboer in het departement Landes van minstens 90 procent verlies.

Na vrij milde en lenteachtige temperaturen eind maart, daalde de afgelopen dagen gedurende een reeks nachten het kwik tot onder nul. Boeren stookten vuurtjes of staken kaarsen aan in hun velden om hun wijnstokken tegen de vorst te beschermen.

De Franse president Emmanuel Macron betuigde zijn solidariteit met de getroffen boeren op Twitter: "Wij staan aan jullie zijde en zullen dat ook blijven". 

Geplaatst:

nou, lekker dan, -4 graden aan de grond, je kunt moeilijk de hele tuin overkassen toch?

is dit een trend? koud voorjaar zodat je stikt in de zaailingen die niet naar buiten kunnen? korter groeiseizoen?

Geplaatst:

Maar vaak in de herfst nog groeizaam weer, alsof de 4 seizoenen - voor zover je daar nog van kunt spreken - alle langzaam maar zeker opschuiven? Het is maar een gevoel. Zacht weer met kerst, witte paas.

Geplaatst:
3 uren geleden, RobO zei:

nou, lekker dan, -4 graden aan de grond, je kunt moeilijk de hele tuin overkassen toch?

Dat is toch niets uitzonderlijk? 

We zijn wat verwend met wat mooie voorjaren, maar de IJsheiligen zijn een normaal fenomeen.

Met een klein beetje platglas kan je het seizoen zo 2,5 maand vervroegen, al staan daar bij mij nu alleen aardappels onder die niet tegen vorst kunnen.

Overigens zie ik bij Haarlem (net als hier) geen negatieve temperaturen staan voor de tweeweeks verwachtingen.

546640718_Haarlemtempv.a.13-4-2021.thumb.png.76f3933d6cf1ca2b60da4d3ed91e7387.png

Dat is voor 1,5 meter. Als ik bij de grondtemperatuur kijk zit jij net weer wat kouder....

1528533955_Haarlemgrondtempv.a.13-4-2021.thumb.png.a6a0dd20a4384bba7b73e52ec671511b.png

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Deze week nog nachtvorst (-5), daarna hopelijk wat warmer. Ik wil mijn planten niet elke dag naar buiten hoeven te tillen. Dat is met tomatenplantjes te doen (al blijven die nu ook nog overdag binnen, want te koud), maar met mijn vijgen wordt dat al best lastig.

Geplaatst:

Buiten  heeft  prei, sluimererwt ,spinazie, sla ( jawel! ) raapsteel en wortel  kou en sneeuw overleefd.

prei.thumb.jpeg.9db864644a4968aa145c62aec19c8fa6.jpeg     prei

snerst.thumb.jpeg.2caf4c01bb1ebeeb35f6225472f37db0.jpeg   sluimererwt

wortels.thumb.jpeg.33f8daa210b518a8cd18b753491d1519.jpeg  wortels.

We zijn nog niet van de kou af in april. 'k Houd deze kleintjes nog lekker even binnen.  (snijselderij, komkommer, meloen, gourgettes, tomaten en paprika)

955283591_17april2021.thumb.jpg.7eefe86fb1b315809b80c691d4b91c6b.jpg

aangepast door Grork

Geplaatst:

Het zijn nog steeds frisse nachten.

Hier hadden we net geen vorst aan de grond, ook omdat onze tuinen wat hoger tegen het duin aan liggen.

De minimum grondtemperatuurkaart van Nederland:

1289813038_grondtemperatuur22-4-2021.thumb.png.5b1259de019dc3d0c0f03249ce2bd28a.png

Ook gaat het er op lijken dat het weer een droog voorjaar wordt.

Met de koude lucht komt voorlopig geen regen mee.

Deze maand is er hier nog geen 30mm gevallen waar ik wel blij mee was.

Maar er zal niet veel meer bijkomen.

Geplaatst:

Ik dacht een paar dagen geleden dat we geen nachtvorst meer zouden krijgen. Maar nu wordt het toch een aantal nachten na elkaar echt onder nul. Brrr. Mijn wederhelft trapt er net zo hard in als ik, hij heeft op een zonnige, zorgeloze dag een paar paprika's als proef buiten uitgeplant. Het waren gelukkig reserve-exemplaren. 

Geplaatst:
  • Auteur

Gisteren was het hier de hele dag knalblauw. Weinig wind, max. 16 graden, in de zon een stuk warmer.

De 13 zonnepanelen hadden het druk: 22,1 kWh dagopbrengst (zonkracht 5). Het record was op 28 mei 2020 (dus bij een hogere zonnestand): 24,9 kWh.

Vandaag ongeveer dezelfde verwachting. Absoluut geen weer om binnen-zaailingen af te harden. 

Geplaatst:

Man van de statistieken, ik zou dat ook niet doen vandaag. :)

Wel heb ik de kas verwarmd sinds gisteren en daar alle zaailingen in geplaatst. Geen zin meer in dat gesjouw,de  orde in huis is weergekeerd.

En met zorgelijke blik toegezien hoe gisteren de eerste aardappelen boven kwamen.

Vanavond ga ik ze bedekken, want komende nacht kans op vorst.

Geplaatst:

Dus die dahlia's moeten nog even wachten? 

Ik kocht pas dahlia's. Was het niet van plan, ik heb ze nog nooit gekweekt want ik vind ze niet geweldig, en gedoe met elk jaar uit de grond halen enzo. Maar er was een leuke actie voor een goed doel waar ik me liet verleiden. In de schuur bewaard, niet voorgetrokken. Wilde ze eigenlijk dit weekend in de grond doen. Maar er komt nog vorst, en ze zitten maar twee cm onder de grond lees ik hier. 

Wat te.doen? Wachten tot na de vorst? Of toch de grond in en afdekken met stro? Advies gewenst. 

Geplaatst:

De 13 zonnepanelen hadden het druk: 22,1 kWh dagopbrengst (zonkracht 5). Het record was op 28 mei 2020 (dus bij een hogere zonnestand): 24,9 kWh.

Hier bij lange na geen record. Heb het net even nagekeken, maar gisteren zat nog onder het gemiddelde van heel mei 2020!
Geplaatst:

@Arja, ze gaan wel een eindje de grond in, er komt wel een 10 cm grond bovenop en het lijkt me niet dat daar de vorst nog bij kan komen. Tegen de tijd dat ze boven staan kun je de temp in de gaten houden. Dan kun je er altijd nog stro o.i.d bij gaan doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.