Geplaatst: 2 mei 20214 j Pompoen is hier pas vandaag gezaaid, inderdaad vanaf volgende zaterdag blijkt er eindelijk toch een kentering in het weer te komen.
Geplaatst: 2 mei 20214 j Maar tomaten kunnen toch niet zo goed tegen regen? Of heb je iets waarmee je ze kunt afschermen? Ik las dat ze snel last van problemen kunnen krijgen bij flinke regenval. Qua temperatuur wordt het inderdaad wel beter
Geplaatst: 2 mei 20214 j Ja de gevreesde aardappelziekte, het is vooral een risico als de bladeren vochtig blijven. Het hangt af van het weer gedurende het jaar, voor de zekerheid staan ze bij mij allen beschut, behalve 2 hybride soorten als test die enige resistentie zouden moeten hebben.
Geplaatst: 2 mei 20214 j Ik kan de tomaten niet beschut zetten dus ze krijgen bij mij sowieso regen op hun kop. En ik heb bij andere planten dan tomaten gemerkt dat schimmels pas een probleem worden als ze ouder worden, doordat er dan delen gaan verzwakken. In de groeifase vallen ze normaliter niet ten prooi aan dat soort problemen. Maar het is bij mij ook om praktische redenen, ik kan niet zo vaak naar de tuin momenteel, en ik moet ook wat plekjes vrijmaken voor ander zaaispul. 2 mei 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 2 mei 20214 j Ik heb ook niet echt een mogelijkheid om af te dekken, vorig jaar ging het prima terwijl ik me ook een dag kan herinneren met storm waarbij ook wat dingen omgegaan waren in de tuin, maar juist de tomaten hielden stand.
Geplaatst: 2 mei 20214 j Alle druppels van het dak opgevangen in de regenton want ik had de overloop geblokkeerd Het móést zo wel de ton in en het ging zo de ton in. En later wat emmers van 20 liter tappen als reserve. #goedvoorelkaar https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 3 mei 20214 j Morgen kans op zware windstoten. Voor vandaag staan er geen waarschuwingen uit. Vanaf komende nacht zijn langs de westkust en in het Waddengebied zware windstoten mogelijk van 75-90 km/uur. Morgen overdag kunnen ook elders in het land vooral tijdens buien zware windstoten voorkomen tot ca. 80 km/uur, in de Limburgse heuvels tot ca. 90 km/uur. Later in de middag en avond neemt de wind van het zuiden uit af en zullen de windstoten geleidelijk verdwijnen. Uitgifte: 03/05/2021 15:55 uur LT De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 4 mei 20214 j Ik weet eigenlijk ook niet waarom het me toch nog steeds een beetje verbaast, maar er is weer eens bijna geen regen gevallen terwijl dat wel was voorspeld. We zitten nu op 2 mm en de rest van de bui trekt boven ons langs dus we krijgen straks weer van onze familie (in Apeldoorn) te horen dat het hard heeft geregend facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 4 mei 20214 j Hier waait het flink en het regent! En best aardig ook, dus hopelijk kan ik de regentonnen hiermee weer goed vullen.
Geplaatst: 4 mei 20214 j Ik ben dit topic aldoor kwijt.... Babbeltuin Hier kan je praten over alles wat niets met de moestuin te maken heeft. Naar mijn idee heeft het weer alles met de moestuin te maken...🙄 Vandaag een lekker windje met af en toe een buitje. Weinig schade, bij een nieuw gezet kasje bij de buren wat glas er uit maar verder viel het alles mee. Kwam ook omdat de wind uit de goede hoek kwam, wij zitten dan beschutter achter de duinen. Laat nu het mooie weer maar komen! Vandaag 8,0 mm Deze maand 9,2 mm Dit jaar 265,2 mm De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 6 mei 20214 j Het ziet er naar uit dat het vanaf 15 mei droger wordt, dan kunnen misschien de tomaten precies op ijsheiligen naar buiten😅
Geplaatst: 6 mei 20214 j Ik kwam deze link ergens tegen: https://www.plantmaps.com/interactive-netherlands-last-frost-date-map.php. Ik kan niet vinden welke bronnen ze gebruiken of welk algoritme er achter deze kaart zit, maar interessant is het wel. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Nu nog fris en nat, maar vanaf dit weekend wordt het beter. Eindelijk! Nu is het ook nog overdag 7 graden buiten (bewolkt met af en toe de zon erdoorheen), dat is vrij koel voor de tijd van het jaar.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Hagel !!! Dus dat is weer geen tuinwerkweer vandaag. Balen. Wel blij dat er nog niet veel in de grond staat en dus beschadigd kan worden. Hopelijk na zondag wat betere nachttemperaturen zodat ik mijn huis wat kan leeghalen en de plantjes naar de kas kan verhuizen. Wat een vervelend voorjaar dit jaar zeg. pfffff.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Misschien ga ik voor de derde keer bieten zaaien, die zijn weer nog nergens te bekennen, ik geef het nog een paar dagen😅 heb ze nu twee keer gezaaid eerste keer hadden we daarna vorst tweede keer enorme regenbuien. Helaas geen ruimte in huis om er zoveel voor te zaaien als dat ik in de tuin wil.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Bieten ja, prei ook en peterselie, selderij, basilicum, koriander, schorseneren, en nog meer te vroeg gezaaid en niets komt op.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Hier heeft het echt heel de dag geregend.goed voor de moestuin,minder voor mijn humeur.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Mijn bieten moeten ook nog opkomen. Terwijl de snijbiet die ik vorig jaar voor de zaadwinning had laten staan overal in de moestuin opkomt. Snijbiet geeft namelijk heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel zaden en ik heb alleen de grootste zaden geoogst. Dat was al enorm veel. Dus voortaan laat ik de bieten ook doorschieten, zodat ik het jaar erop ook door de hele moestuin bieten heb. Hoop ik dan toch. Hier heeft het vandaag en gisteren heel veel geregend. De watertonnen zijn vol. Morgen ga ik daar wat uithalen, want de grond in de kas wil ik ook eens goed bewateren. Voor maandag en dinsdag is er weer regen voorspeld, dus ik hoop dat ik dan de tonnen weer vol krijg. Het weer doet hier wel vreemd. De hele tijd koel, zaterdag zo'n 18 graden en zondag 30!! graden! En daarna weer 15 graden. Heel apart.
Geplaatst: 6 mei 20214 j 13 minuten geleden, Flup zei: Dus voortaan laat ik de bieten ook doorschieten, zodat ik het jaar erop ook door de hele moestuin bieten heb. Hoop ik dan toch. Bieten en snijbiet zijn directe familie, kijk uit dat je geen inteelt kindertjes aan het verwekken ben. Natuurinformatie - Tips voor teelt en vermeerdering De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 mei 20214 j Bieten, wortels, alles moet nog opkomen. Alleen de boerenkool is al opgekomen, maar volgens mij komt die al op al vriest het min 10.
Geplaatst: 7 mei 20214 j De meeste wortels zijn hier wel opgekomen, terwijl ik ze 6 februari al had gezaaid😊 ik heb echt diehard wortel zaad volgens mij 7 mei 20214 j aangepast door Moonsparkle
Geplaatst: 7 mei 20214 j tsja, een kas vol plantjes die buiten nog niet willen groeien een zolder vol plantjes die ik nog niet in de kas wil zetten een bureau vol bonenzaden die nog moeten maar geen plek hebben op zolder is iets voor de fileberichten denk ik
Geplaatst: 7 mei 20214 j 12 hours ago, Patrijs said: Bieten en snijbiet zijn directe familie, kijk uit dat je geen inteelt kindertjes aan het verwekken ben. Natuurinformatie - Tips voor teelt en vermeerdering Dank voor de tip, ik was niet van plan om zulke experimenten te doen. Of het een of het ander laat ik staan voor zaadwinning. Al is het wel altijd wel interessant wat eruit komt bij zo'n kruising. Maar nee, niet in mijn tuin.
Geplaatst: 7 mei 20214 j Ook hier komen de rond 1 april gezaaide ui en wortel heel goed op. Zaden van de Lidl en van een bloeiende ui van afgelopen zomer. Terug on topic: het weer. Vandaag heerlijk zonnig en fris. De plantjes die nu nog binnen wonen staan allemaal al buiten te genieten. Voorspelling voor morgen is regen regen regen. En zondag warm, waar ik vast flink aan moet wennen. Eigenlijk zou ik vandaag werken, maar aangezien ik mijn eigen uren kan bepalen... waarom niet nu de tuin in gaan en mijn werk morgen doen? Wow, dat thuiswerken heeft soms best voordelen. 🙂🌱 7 mei 20214 j aangepast door Arja
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.