Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De annabellen staan er in de kas, na de vorige foto van 31 maart zo uit:

annabel.jpg

En eergisteren heb ik de laatste - late - aardappelen gepoot: agria en [onbekende frietaardappel] in de moestuin.

Geplaatst:

Vanmorgen zag ik de eerste Frieslanders boven de grond komen. Ruim 2 weken na het poten.  Ik schuif er straks wat grond overheen. Er komt nog één koude nacht aan. Vanaf komend weekend lijkt het hier gedaan met de nachtvorst. 

IMG_20210416_100457501_HDR.jpg

Geplaatst:

Hier heb ik wat aardappel opschot weggehaald. Het  waren vergeten aardappels van vorig jaar die nu boven komen.

Onder glas zien ze er nu zo uit:

2053908120_20210413_173635(2).thumb.jpg.2de4197f2aab844867933c8af4dc1c0a.jpg

Het worden wat slappe planten ondanks dat de ramen deels open liggen.

Hierdoor had ik ook lichte vorstschade.

Nu de temperatuur aan de grond boven nul gaan blijven zullen de ramen verder open gaan.

Ik wacht het nog een nachtje af.

Vannacht:

1659081416_grondtemperatuur18-4-2021.thumb.png.8d73f36dcaff1e16fde7165ad2351806.png

Op anderhalve meter hoogte:

Minimum, om 07:11     1,5 °C

aangepast door Patrijs

Geplaatst:
  • Auteur

De eerste aardappels, in een klein stukje tuin hier vlak voor het balkon komen boven. Het zijn Jeanettes, 80 dagen. De rest van de aardappels zitten vrijwel allemaal in de grond. In totaal 120 stuks, in de soorten Jaenette, Bernadette, Mona Lisa en Blanche..de laatste hebben een groei tijd van 110 dagen en lekkere friet aardappels en bewaren supergoed.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weer 2 wk na de laatste foto, de twee rijen annabelle in de kas op 24 februari gepoot. Net als bij Patrijs wordt het loof slap en groeit het eigenlijk te hard. Vooral nu ik de kas verwarm omdat de gevoelige zaailingen er ook alle in geplaatst zijn.

Ik denk wel eind mei de eerste vroege aardappeltjes uit de kas te gaan eten.

aard1.jpg

In de moestuin stonden gisteren enkele vroege eerstelingen erboven, die heb ik afgedekt met grond rondom. Nog geen aanaarden te noemen, dat kan pas als ze er alle boven staan.

De twee late soorten zijn gelukkig nog niet boven het maaiveld.

Geplaatst:

Hier kwam vandaag ook de eerste aardappel uit de volle grond eindelijk ook voorzichtig boven kijken. 16 maart wat dieper gepoot. Ras Glorietta. 

Begin maart ook een aantal in (deels) afgedekte potten gepoot. Die staan al een tijdje boven. 

Geplaatst:

hier piept alles net boven dus weer onder gestopt;

half mei ga ik niet redden dus dan maar vliesdoek als nodig

Geplaatst:

Half mei RobO? Je moet nog langer mee! :)

Gisteren weer even gekeken, ook een paar van de vroege soort bedekt met grond.

Maar de grond wordt al aardig droog. Geen beginnen aan om met twee gieters te gaan sjouwen voor de piepers. Een gieter vullen duurt bijna een minuut uit het kraantje van het 1000 liter vat. Dat water gaat nu naar de zaaibedden en rijtjes jonge planten.

Hopen op regen per omgaande.

Geplaatst:

We hebben gelukkig de aardappels in de grond. We hebben 110 meter gezet. Vorig jaar hadden we ook zoiets. We eten met 6-7 personen van de aardappels, dus we hebben aardig wat kilo nodig. Hopelijk blijven de woelratten er redelijk vanaf. Om de pootaardappel wat beter te beschermen hebben we ze wel in kippengaas beschermd. Vorig jaar was er toch redelijk wat uitval doordat de woelrat pootaardappel na pootaardappel opat voordat de aardappels gevormd waren. Dat kan nu hopelijk niet meer. De planten zullen er gewoon zonder problemen doorheen groeien. Het oogsten zal wel lastiger zijn, maar dat vinden we niet erg, zolang we maar veel aardappels krijgen. 

We hebben ze nog lang niet zo mooi staan, zoals sommige foto's die ik hierboven gezien heb. 

De meeste pootaardappels waren van aardappels van vorig jaar, dat gaat al jaren goed. Die hebben we onder de grond overwinterd. Ik denk dat we ongeveer 50 meter aan gekochten pootaardappels hebben. 

Groentetuin (1).JPG

aangepast door permanatuurtuin

Geplaatst:
  • Auteur

De eerste Jeanetjes van Jetje😋

F51B1041-87DA-4BE6-BC4E-219E5B387AEB.thumb.jpeg.33fc364361d0f7ad55eb0ab6a8193ef9.jpeg

110 meter @permanatuurtuin, Robert, wat een werk. Heb je iedere aardappel apart in gaas verpakt?

wij hebben 110 aardappels, ongeveer.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb 2 weken geleden voor het eerst aardappelen gepoot in een zak. Er is helaas nog niks te zien. Ik ben benieuwd of het gaat lukken. 

Geplaatst:

Dan zijn het vast geen TURBO aardappels.😁

Maak je maar geen zorgen, hier is de temperatuur nog niet boven de 10 graden geweest en dan groeit alles heel langzaam.

Je krijgt dan ook mooie gedrongen planten.

Hier heb ik de eerste buitenplanten op 1 april gezet en is er ook nog niets te zien.

3-4-2021 - De moestuin van Patrijs - Moestuin Forum

Ik verwacht ze hier binnen een week of twee, IJsheiligen (half mei) is dan vroeg genoeg.

En kijk maar niet naar Appelvrouw, dat is een meteorologische vluchteling en  zit twee landen verder.🤫

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Vannacht nog een keer de potten er overheen als bescherming tegen een mogelijk nachtvorstje.

Ze zijn in de laatste week van maart gepoot. Aardappeltjes afkomstig van de Lidl van het ras franceline die onder de mooie naam 'delicatesse aardappeltjes' werden verkocht. Volgens mij gewone ondermaatse aardappels die met zo'n mooie omschrijving toch nog wat opbrengen . 

patat.thumb.JPG.ebe1d835ad492d5631f3ed8db70060e6.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier het hele veld met Frieslanders boven de grond. Ondanks koude nachten geen zichtbare schade.

IMG_20210501_160242932_HDR.jpg

Geplaatst:

Vandaag de rassen Krone en Hansa, gekocht bij Lidl, geplant in combinatieteelt met radijs, afrikaantjes en maïs. Eens zien wat de eerste keer aardappelen in verhoogde bakken ons gaat brengen! 

Geplaatst:

Inmiddels komt hier langzaam ook wat boven! Ik heb ze in zakken. Wanneer kan ik er het best weer een laagje potgrond bij doen?

Geplaatst:

@Samantha05, als er geen vorst meer verwacht wordt, hoeft dat niet. Tenzij je de grond aan wilt vullen en de aardappels te oppervlakkig liggen. Dan kan het nu gewoon.

Gisteren moesten er in de kas achter het huis drie grote planten van de annabel plaats maken voor  andere planten, dus de eerste oogst heb ik al binnen, heerlijke krieltjes. De andere zeven mogen nog blijven staan.

In de moestuin stonden alle vroege aardappelen erboven, die heb ik aangeaard. De latere soorten waren nog niet allemaal boven.

Geplaatst:

In de volle grond had al op 22 februari de eerste 7 Frieslanders gepoot en die kwamen zo enthousiast op dat ik ze bij elke vorstvoorspelling flink over de kop heb geharkt. Ik neem elk jaar het risico met 7 extra vroege Friezen, maar het zijn er zo weinig dat ik ze snel kan afdekken – ze staan achter de achtertuin. Er liggen nu bergen grond en compost op.

De grote meute Friezen ging 9 april de grond in en de Texla’s gingen op 19 april.

Alles komt nu goed boven. En alles wordt nog steeds afgedekt tegen vorst met hoopjes grond en compost en de aardappelakker ziet er nu uit alsof er een kwadratisch gestoorde mol bezig is geweest.

Als de voorspellingen uitkomen dan kunnen vanaf morgen, halleluja, de planten het doen zonder bescherming.

Maar het mooiste nieuws hier is dat de eerste aardappeltjes uit een pot al zijn geoogst. Gepoot op 16 januari. Zo superlekker.

Overigens ben ik wel groen van jaloezie dat @Huub al eerder zijn Annabellen kon oogsten. Gefeliciteerd 🤗

1864091093_pieper6mei.thumb.JPG.1f73c668e61001ccfd30c5ab1e45ffa7.JPG

aangepast door Vinky

Geplaatst:
Op 27-4-2021 om 08:31, HuubvG zei:

Half mei RobO? Je moet nog langer mee! :)

Gisteren weer even gekeken, ook een paar van de vroege soort bedekt met grond.

Maar de grond wordt al aardig droog. Geen beginnen aan om met twee gieters te gaan sjouwen voor de piepers. Een gieter vullen duurt bijna een minuut uit het kraantje van het 1000 liter vat. Dat water gaat nu naar de zaaibedden en rijtjes jonge planten.

Hopen op regen per omgaande.

ja 😄

(waarom maak je geen heveltje voor dat vat?, dikke slang met grote kraan, vullen en naar beneden trekken)

onze 2 veldjes staat nu ook boven,ik  heb niet genoeg doek voor én de volop bloeiende aardbeien én de aardappels

dus weergoden boven...graag geen vorstaandegrond please

Geplaatst:

[ Er zit een grote kraan onderaan het vat, maar die werd weleens opengezet door lollige bezoekers. Vandaar dat er een kleinere kraan op geplaatst is. We hadden een tientallen meters slang met pomp en elektrische kabel richting vijver om het vat bij te vullen, maar ook die is gesloopt. Vervolgens werd het regenwater van het dak van het gereedschapsschuurtje gebruikt, maar dat is laatst afgebrand. Nu wordt het vat bijgevuld met leidingwater, helaas, dus maken we er wel zuinig gebruik van. ]

Gelukkig zorgt de regen van de afgelopen dagen voor genoeg vocht rondom de aardappelen, een zorg minder. Na een droge periode en daarna nat, willen de jonge piepers weleens gaan uitlopen om nog nieuwere erbij te maken. Hopelijk was het nog niet zó droog.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar mijn tot nu beste rassen voor mijzelf gepoot, ik had een nieuwe op het oog maar ben deze vergeten bestellen. Ik kijk deze wel bij de buurman af (ras cammeo geheel resistent)

Ik heb rozeval omdat die lekker zijn om te bakken of in de oven, vitabella (behoorlijk resistent) omdat die prima opbrengst geeft en lekkere gladde vroege aardappels is, en Mozart omdat deze gewoon echt heel veel en grove aardappels geeft, prima te bewaren en allround aardappel, smaakt goed genoeg en Sante want dat zijn lekkere stamppot aardappels.

Van de buurman nog wel Carolus gekregen, voor het eerst dus. 1 rijtje.

Onkruidmanager 1.0

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag het laatste deel van mijn aardappelveldje onkruidvrij gemaakt.

Ook de laatste rij Texla gepoot.

De vroege Anais aardappeltjes zijn  zich nu net aan het vormen (1cm), ik had al twee weken later gepoot maar afgelopen jaren kon ik al bijna oogsten.

Eind eerste week juni had ik dan de eerste krieltjes.

Ik zag dat de in de nu open kas gepote aardappels wel al kleine aardappeltjes hebben.

De planning was om ze nu te oogsten maar ook deze zijn een stuk later dan verwacht.

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic