Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@acpronk ik heb ook twee rassen bij eetbaargoed vandaan, Allegheny en KSU Atwood, beide ook hoger dan volgens de verkoopbeschrijving. Bij beide droogde de top vrij snel na aanplant helemaal in, dit jaar zijn ze daar doorheen gegroeid en heb ik een cm of 20 groei in de top gezien. Helaas nog geen verdikte knoppen in de oksels van de zijtakken, hopelijk volgend jaar wel verdikking nu ze goed lijken aangeslagen.

Geplaatst:

Het heeft bij mij jaren geduurd voor er echt wat groei in kwam, na een jaar of 5 heb ik nog steeds planten van zo'n 2 meter, nooit gesnoeid, maar ze doen het dit jaar goed, veel vruchtzetting. En hoeft ook niet hoger van mij. Ze  groeien nu wel 30cm per jaar ofzo, misschien meer. Ik heb prima, sunflower, en kleinere susquehanna en mango

Geplaatst: (aangepast)

Een paar onrijpe pawpaws zijn vandaag jammer genoeg geplukt geweest. Weet er iemand of de pitten hiervan al goed genoeg zijn om te kiemen? Ze zijn nog niet zwart.

ULF27iH.jpg

aangepast door haplo
  • 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 11-8-2021 om 20:48, haplo zei:

Weet er iemand of de pitten hiervan al goed genoeg zijn om te kiemen? Ze zijn nog niet zwart.

Ik weet het niet zeker of uit ervaring, maar ik denk dat zulke jonge zaden weinig of geen kans maken. Het embryo er in (ja, er zit een heus soort embryo) kan bijna niet voldoende ontwikkeld zijn. Maar proberen kost niks. Niet laten verdrogen en 3 maanden koude stratificatie in koeling. Daarna zaaien bij 20 graden plus en enkele maanden geduld. 😁

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 weeks later...

Vandaag een foto gemaakt van mijn 7 Pawpaws. De meeste staan er nu 2 groeiseizoenen. Ze staan een stuk beter in het blad dan afgelopen jaar. De derde heb ik afgelopen zomer behoorlijk teruggesnoeid tot op een nieuwe uitloper. Nu ontwikkeld deze struik zich ook naar een mooier model. 

C2D59504-902B-45CD-B59B-37DF89114131.jpeg

aangepast door Martijn
  • Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 14-1-2021 om 14:25, Martijn zei:

Ik heb zelf ook wel Peterson Pawpaws aangeplant. Verschillende rassen aanplanten is al een vorm van risico spreiding.  De latere rassen zoals Wabash, Susquehanna en Potomac loop je meer risico dan vroegere rassen. Zodoende heb ik nu voor Halvin gekozen. Schijnt 3 weken vroeger rijp te worden dan gemiddeld. Mocht er één helemaal tegenvallen kan ik hem altijd nog omenten naar een ras die wel bevalt. 

image.png

image.png

Wat betreft rijp tijd, Prima 1216 is nu rijp en de Peterson rassen (waaronder Susquehanna) zouden eerder rijpen dan Prima 1216.

Geplaatst:

Hoorde het gisteren en gecheckt via zijn Facebook pagina. Misschien toch goed dat liefhebebrs van pawpaw het weten.

Hans Kluijt uit Nijverdal, toch een pionier voor pawpaw in Nederland en eigenaar van de Country Winery is onlangs overleden. 

Geplaatst:

Altijd triest om te horen natuurlijk. Hij heeft veel goeds gedaan, wat ik van een afstandje heb gelezen. 

En los van dit triest nieuws, mijn pawpaw prima vindt dat het nog geen tijd is, al zijn er wel een paar uit de boom gevallen met de storm. Die rijpen nu thuis. 

Vorig jaar wist ik wanneer te oogsten, omdat de beestjes er aan begonnen. (Bijna 2 weken eerder dan de datum van nu.) Dus ze zijn wel later. 

Mijn susquehanna is soort van spontaan dood gegaan een maand of wat geleden, maar wel een nieuwe scheut uit de grond. Zal de onderstam zijn ben ik bang.

Dit was zijn 2e groei jaar. 

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Misschien niet iedereen bekend, maar de pawpaw zou ook giftige stoffen bevatten. De meningen lopen uiteen over of je het dan wel/niet moet telen/eten.

Wat veel bekend is: schil, onrijpe vruchten en zaden zijn giftig. Alsmede takken en bladeren. Alkaloïden geven braken en maag-darm problemen.

Wat minder bekend is: ANNONACINS in pawpaws en verwante vruchten, zijn neurotoxisch. Dat wil zeggen schadelijk voor hersenen/zenuwen. Er lijkt een verband te zijn met de ziekte van Parkinson.

https://www.researchgate.net/publication/51843054_Annonacin_in_Asimina_triloba_fruit_Implication_for_neurotoxicity

https://en.wikipedia.org/wiki/Annonacin

Overigens heeft de meest bekende pawpawteler Peterson ook toevallig parkinsonachtige klachten. See for yourself in his grafting video

https://www.petersonpawpaws.com/grafting/

• Like 1
Geplaatst:

@EdelSpint, prima om de info te delen, maar conclusies over iemands gezondheid op basis van een filmpje? Haalt je post een beetje onderuit. 😉 Iedereen zou voor zichzelf moeten bepalen wat ze met de pawpaw willen doen. Uiteindelijk zijn bijvoorbeeld aubergines ook giftig, tomaten die niet goed gerijpt zijn ook en alle nachtschades hebben giftigheid in zich. Ik ben geen scheikundige, maar de manier waarop stoffen wel of niet ons lichaam beschadigen luistert heel nauw. Voor mij is de basis: alles met mate. Niet iedere dag pawpaw, niet iedere dag tomaten, maar lekker variëren en je lichaam zo geven wat het nodig heeft. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik ken dit soort onderzoeken (evenals de zaak Guadeloupe, daar staat men blijkbaar op met dit soort vruchten en gaat men er mee naar bed) en ja,  PawPaw (en familieleden) bevat echt stoffen die zowel zenuwbeschadigend zijn als gifitig voor cellen.  Een handige eigenschap die men kan proberen te benutten voor het bestrijden van kanker.  De bewijzen daarvoor komen echter niet verder dan diermodellen en natuurlijk de volksgeneeskunst.  In Suriname maakt men thee van de bladeren van de "zuurzak" (=graviola / guanabana) om die reden.

Nu wil het geval dat ik van "echte" chemo een heel klein beetje permanente schade heb overgehouden aan het gevoel in mijn tenen.  Wanneer ik dan een week of langer van die Graviola thee dronk, nam de gevoelloosheid in mijn tenen iets toe.  Gek genoeg was stoppen van het nemen van die thee genoeg om de zaak weer te laten herstellen. Iets wat minder vaak gebeurt bij chemotherapie met daarin een Platinum component.   

Maar om enig perspectief te bieden, de hoeveelheid van die Annonancines verschilt heel sterk per cultivar (heb wel eens een klein onderzoek gezien met 10 rassen waarbij Mango het beste er uit sprong) maar vermoedelijk ook binnen een ras.   Net zoals Meneer Peterson aangeeft:  bij normaal gebruik geeft de Amerikaanse waakhond op het gebied van voedselveiligheid geen enkele waarschuwing.   ik durf best de stelling aan, dat wanneer je slechts in het seizoen wat vruchten (zonder schil en pitten) per week verorbert, dat de risico's opwegen tegen de kansen qua gezondheid.  Dus niet daarboven op ook allerlei siropen en andere ongein consumeren zoals op dat Caribische eiland. 

PS mijn tenen hebben nog niet gereageerd op de paar PawPaws die ik toe nu elk jaar eet.

• Like 3
Geplaatst:

Ik ben geen wetenschapper, maar ik zou een hele lange lijst kunnen maken van planten waar giftige stoffen inzitten die we gewoon eten. Laat ik er voor de vuist weg enkele noemen:

Alle perziken, pruimen, abrikozen en ook appels en peren en nog andere bevatten blauwzuur. Een heel zwaar gif waarvan een heel kleine hoeveelheid al dodelijk is. 

Dat zit vooral in de pitten, maar niet alleen. En van de amandel, die dit ook zo heeft en waarvan een lichte bitterheid zelfs de smaak ten goede komt, eten we zelfs de gekraakte pitten.

Tomaten, zeker als ze groen zijn bevatten, behoorlijk wat giftige stoffen. 

Aardappelen...niet alleen het loof en de bloemen zijn giftig en eten we natuurlijk niet. Maar vers geoogst en zelfs met onzichtbare plekken waar licht bijgekomen is vormt daar giftige stoffen.

Heel veel; kruiden die we volop gebruiken zijn bij iets grotere hoeveelheden ronduit giftig.

Ik kan deze lijst nog heeeeeeel veeeeeel langer maken. 

6 uren geleden, EdelSpint zei:

Wat veel bekend is: schil, onrijpe vruchten en zaden zijn giftig. Alsmede takken en bladeren. Alkaloïden geven braken en maag-darm problemen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat Edelspint onzin zegt. Maar wel dat iets plukken van internet zonder er het fijne van te weten als waarschuwing, heel gemakkelijk tot een hoax kan leiden of tot angstgevoelens bij wie dit leest. Weer iets dat in het rijtje "slecht"geplaats moet worden....? Weer een halve waarheid, een feitje dat niet in verband en niet in perspectief is geplaatst,  waaraan heel veel wordt opgehangen? Ik denk aan: mensen die geen koolhydraten meer wensen te eten, mensen die denken dat kokosolie super gezond is, mensen die zeggen dat je geen chocolade moet eten, dat zelfs 1 glaasje wijn al zwaar gif is en zo kan ik nog even doorgaan.

Ik wil nu niet meer zeggen dan dat er bij mij, ook al eet ik enkele pawpaws per jaar (en per keer krijg ik er met moeite een op, want die dingen zijn ontzettend machtig en vullend) niet meteen alarmbelltjes gaan rinkelen. En ook dat ik niet achter dit soort berichten wil aanrennen, want er gaat nauwelijks nog iets overblijven dan wat ik zonder angst en vretende twijfels zou kunnen eten of gebruiken. 😉

Om een wijsheid die ik van mijn moeder meekrijg te gebruiken: `Eet gevarieerd en met mate`. (En geniet daarvan!...zou ik zelf willen aanvullen' 

Geplaatst:

@Weknow eerlijk gezegd heb ik het idee dat @EdelSpint goed weet waar hij/zij/hen over praat.  Dit gezien de studies die genoemd worden en het doordenkertje inzake Neill en eerdere bijdrages op dit forum.  

Die studies zijn er niet voor niets.   Naast de relativering die jij maakt, is het sowieso een drama om een goede studie naar de effecten van voeding op gezondheid op te zetten.  B.v. goudbessen bevatten ook de nodige alkaloïden en daar is dan nauwelijks onderzoek.   Uiteindelijk (zoals de alchemist / vroege scheidkundige Paracelcus zegt) bepaalt niet de stof zelf, maar de dosis of iets giftig is.  

Ik "geloof" niet in homeopathie, maar er zit wel een waarheid dat stoffen die "giftig" zijn, in lage dosis juist gunstig kunnen uitwerken.  En zolang je geen hond bent, zou ik heel veel "pure" chocolade consumeren als ik jou was.  

• Like 2
Geplaatst:
20 uren geleden, EdelSpint zei:

Overigens heeft de meest bekende pawpawteler Peterson ook toevallig parkinsonachtige klachten. See for yourself in his grafting video

https://www.petersonpawpaws.com/grafting/

Dit heeft Peterson zelf ontkent. Hij neemt een geneesmiddel (lithium als ik me niet vergis) tegen clusterhoofdpijn en dat zijn de bijwerkingen ervan. Hij heeft geen Parkinson.

Zoals Goldfish hierboven al zegt, vele giftige stoffen zijn in kleine hoeveelheden eerder gunstig voor het lichaam. Zolang je kleine hoeveelheden consumeert is de kans ook klein dat dit slechte effecten op je lichaam heeft. Er zitten bij mijn weten ook veel minder annonacines in paw paws in vergeleken met sommige andere annona's, zoals de zuurzak. Bij de zuurzak zijn de risico's al wat groter aangezien die veel gebruikt wordt in sappen en gerechten en in sommige regio's dagelijks in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd.

• Like 1
Geplaatst:

Het leek me interessant om eens een discussie hierover op dit geweldige forum aan te wakkeren, maar ik had niet verwacht dat ik op tenen zou trappen.

Zoals eerder vermeld, verschillen de meningen wat de consequenties (wel/niet eetbaar) van deze feiten (giftige stoffen) zijn, er moet nog meer onderzoek verricht worden, ik doe hier geen oordeel over. En ja, o,a, de nachtschadefamilie is ook licht giftig, maar al lang bekend bij ons. De Pawpaw doet een herintrede, daarom leuk om hierover met de huidige kennis van zaken te discussiëren. Overigens nooit de bedoeling om mensen angstig te maken, we hebben nog genoeg tijd (tot de oogst) om hierover te spreken, haha.

Harde conclusies over voedingsmiddelen zijn inderdaad moeilijk te trekken, omdat er zoveel andere factoren zijn die ook invloed hebben.

13 uren geleden, Goldfish zei:

@Weknow eerlijk gezegd heb ik het idee dat @EdelSpint goed weet waar hij/zij/hen over praat.  Dit gezien de studies die genoemd worden en het doordenkertje inzake Neill en eerdere bijdrages op dit forum.  

Dank voor het vertrouwen en de adequate observatie @Goldfish.  Aangezien dit het wereldwijde web betreft en alles vereeuwigd wordt, verkies ik ervoor om in anonimiteit te blijven.

19 uren geleden, MSDG zei:

@EdelSpint, prima om de info te delen, maar conclusies over iemands gezondheid op basis van een filmpje? Haalt je post een beetje onderuit. 😉 

Op 11-8-2021 om 20:48, haplo zei:

Dit heeft Peterson zelf ontkent. Hij neemt een geneesmiddel (lithium als ik me niet vergis) tegen clusterhoofdpijn en dat zijn de bijwerkingen ervan. Hij heeft geen Parkinson.

Geen conclusie dat hij Parkinson heeft hoor. Ik zei toevallig en parkinsonachtig. Geen ziekte v. Parkinson: dan verwacht je meer een rusttremor en geen intentietremor. Ik wist niet van zijn lithiumgebruik, wel dat er ook een andere verklaring zou zijn, lithium is inderdaad een (rot)middel wat zeer vaak tremor van de handen geeft (maar ook veel levens redt). Maar zo'n video is leuk om aan een brainstorm te voegen.

(P.S. waarom kan ik je laatste bericht niet quoten, @haplo? nu handmatig geprobeerd te doen)

Over giftigheid en nut daarvan:

- Het is inderdaad de dosis die bepaalt of iets giftig is

- Er is een gedachte dat kleine hoeveelheden van gif gunstig kunnen zijn (echter is dit niet wetenschappelijk bewezen)

- Feit: ik eet mijn handappels inclusief klokhuis en pitten op ;)

- Niet alle gif is in kleine beetjes gunstig: van asbest is geen gezondheidsvoordeel bekend, terwijl kleine beetjes blootstelling eerder voor kanker zorgen op de lange termijn dan dat het je ertegen beschermt. idem voor een sigaret.

- Een leuke vergelijking van de huidige pawpaw-discussie is met alcohol: ondertussen steeds meer bewijs dat zelfs een beetje wijn per dag kankerverwekkend is (naast bepaalde voordelen), maar we willen dit liever niet accepteren en wegwuiven omdat we het lekker vinden. De wetenschap denkt er anders over. Goed.. betekent dit dat we dan niet meer moeten drinken? up to you

Afijn, mij was vorig jaar niet bekend (behoudens de maag-darmklachten) dat pawpaws ook potentieel andere risico's met zich meebengen.. reden voor mijzelf om te matigen en niet elke dag een pawpaw te nuttigen en/of niet nog veel meer pawpaws aan te planten. Een appel lust ik wel elke dag, dat houdt de dokter op afstand (knoflook zelfs nog beter, dat stinkt haha).

Het gaat hier niet over of wijn giftiger is dan tomaat. Relativeren is goed, maar weet wat je eet. En bedenk altijd of baten opwegen tegenover de kosten. Een oude vent van 90 zal ik zijn half pakje sigaretten per dag ook niet meer afpakken.. 

Geplaatst:
Op 28-2-2022 om 15:59, EdelSpint zei:

(P.S. waarom kan ik je laatste bericht niet quoten, @haplo? nu handmatig geprobeerd te doen)

Er is geen quote knop bij het laatste bericht van een topic op dit forum. Heb ik me ook al aan gefrustreerd. ;-)

Er is een gedachte dat kleine hoeveelheden van gif gunstig kunnen zijn (echter is dit niet wetenschappelijk bewezen)

Bijvoorbeeld bij kersen zit er een kleine hoeveelheid precursor van cyanide in (niet enkel in de pit). Volgens pfaf zou deze in kleine hoeveelheden juist gezond kunnen zijn, maar geen idee van hun bron. Maar inderdaad heb je gelijk dat sommige stoffen zoals asbest geen voordelen hebben in kleine hoeveelheden. Kwik is nog een goed voorbeeld daarvan, dat neemt alleen maar toe in het lichaam.

In small quantities, hydrogen cyanide has been shown to stimulate respiration and improve digestion, it is also claimed to be of benefit in the treatment of cancer.

• Like 1
Geplaatst:
13 hours ago, haplo said:

geen quote knop bij het laatste bericht van een topic

Hoeft ook niet. Als je tekst selecteert, verschijnt daaronder een quote-knop. Daarom kon ik nu quoten.

De quote-knop onder het bericht selecteert het hele bericht. Dat is niet nodig bij het laatste bericht in een topic, omdat een reactie normaal gesproken over dat laatste bericht gaat. Pas als een reactie over een eerder bericht gaat, kan het handig zijn dat te quoten als verduidelijking. 

Weer on topic. Kleine beetjes gif kunnen ook effectief zijn omdat ze je afweersysteem aanzetten, heb ik begrepen. Daarom werd vroeger slee-likeur genomen tegen voorjaarsmoeheid. Het beetje cyanide uit de pitten schudt je lichaam wakker. Waarschijnlijk komen daarbij ook blije stofjes in de hersenen vrij.

De pitten van passievrucht schijnen je juist slaperig te maken. 

Het is wel goed om deze kennis over pawpaw te verspreiden. Bij nieuwe vruchten zouden we sowieso wat voorzichtiger kunnen zijn. Ons lichaam kent misschien bepaalde stoffen niet en kan onverwacht reageren. Voor mij ook wel een reden om de exoten in de tuin wat voorzichtiger te benaderen.

• Like 2
Op 28-2-2022 om 15:59, EdelSpint zei:

maar ik had niet verwacht dat ik op tenen zou trappen.

Hier in ieder geval geen tenen die pijn doen, Edelspint. 😉

Goed geinformeerd te zijn en daarmee verstandige keuzes maken over bijvoorbeeld mijn leefstijl probeer ik serieus, maar is niet altijd gemakkelijk. Allerlei bronnen en allerlei geluiden die elkaar tegenspreken en het beoordelen van informatie - zonder er een dagtaak van te hoeven maken om enigermate verstandig te kunnen leven, want dan slaat er misschien wel een ongezonde gezond-moeten-zijn-stress toe - dat valt niet altijd mee.

Mensen van mijn leeftijd zijn vaak eigenwijs. Je hebt al veel gezien en van alles meegemaakt en gehoord, waardoor je niet meer direct gealarmeerd wordt van elke sirene die iemand ergens laat afgaan. Zo moet je mijn eerdere reactie vooral begrijpen....als ik alles meteen zou toelaten wat er op me afkomt aan (al of niet  juiste, volledige, verantwoorde "feitjes" en de consequenties (= betekenis) die er aan wordt toegekend, zou ik dol worden.....en dus neem ik het soms/met mate/zoekend naar gedegen bronnen tot mij zodat ik er ook wat mee kan. Het gaat hier dus om betekenisgeving van mensen (dat is wat ik als docent altijd de kern van mijn vak heb gezien). Het grappige is dat ik als docent zeer veel verstandigs over betekenisgeving kon zeggen en mijn leerlingen uitstekend kon leren daar verstandig over na te denken, maar dat mijn eigen betekenisgeving daarmee niet automatisch  beter of meer waar was dan die van anderen...hoe zeer ik ook mijn best deed en doe om de waarheid van alles wat er is en wat zich aandient te pakken te krijgen.

Wat je zei over giftigheid van pawpaws legde ik niet terzijde, maar ik nam het ook niet zonder meer aan of over. Daarvoor heb ik vooral te weinig overzicht. Ik viel terug op een aantal waarheden die ik heb opgebouwd als redelijk zinvol, waarmee ik verstandig probeer te leven. Daar komt nu weer wat ontwikkeling in...zo werkt dat met nieuwe informatie.

UIt je reacties heb ik het vermoeden dat je over bepaalde medische zaken of gezondheidszaken beter onderlegd bent dan ik. Dat kon ik nog niet weten omdat ik je nooit ontmoet heb op het forum, maar het maakt je boodschap wel interessanter om mee te nemen en te blijven ontwikkelen in verstandig proberen te zijn en ook andere mensen verstandige adviezen te proberen geven. Ik zal de informatie dus tot me nemen en proberen een plek te geven in wat ik al ken en denk te weten. In die zin wil ik je graag bedanken voor je reactie!

aangepast door weknow
  • Like 1

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb voor het eerste jaar 2 pawpaw planten. Het zijn aangekochte geënte planten.
Wanneer beginnen deze uit te lopen? Voorlopig zie ik er nog geen beweging in.

Deze staan momenteel nog beschut in een onverwarmde schuur in de pot waar ze in opgekweekt zijn. Dicht bij een raam.
Zou ze heel binnenkort uitplanten op hun definitieve plaats in de tuin.

Geplaatst:

Wel bloemen en helaas wederom enkel bloemen aan 1 plant… Ik heb wel vaker geprobeerd handmatig te bestuiven, maar lukt me niet. Iemand nog een gouden tip? Denk dat mijn andere pawpaws pas over 5 jaar ofzo besluiten iets te gaan doen.
Deze bloeit nu al jaren zonder partner. Frustrerend want vind pawpaw heerlijk!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...