Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het landje van Jet 2012

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Vanavond na 6-zen het platte bladpeterselie gezaaid.

De bietjes van een paar dagen geleden zijn nog niet boven.

De eerste paprika`s heb ik op worteldag gezaaid,(9 januari) dus - ondanks dat ik dat niet wilde- wordt het toch een soort van vergelijk met die paprika`s die ik morgen vanaf 3 uur ga zaaien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ga je midden in de nacht zaaien of wacht je toch tot ochtend?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Als ik wakker ben.. (Dat was niet vroeg..)

Vruchtdag vandaag.Gezaaid:

Aubergine Fenguyan Purple

Peter peper

Zwartswalder paprika Frans

Physalis eigen oogst

Anijs

Tuinboon leidse hangers 70 stuks

Tuinboon 3 x wit, 70 stuks

Vroege doperwt petit Provençaal 70 stuks.

de laatste 3 staan in lauw water. Vanavond gaan de tuinbonen in een bak met vochtig wit zand en de doperwtje direct in de potjes..en dan morgen naar de kas.

Geplaatst:
  • Auteur

Huh? Dit vorige bericht heb ik een uurtje of wat geleden getypt en nu staat het plots gedateerd op gisteravond? Hoe kan dat nou?

In ieder geval: een ander ding dat ik vanmiddag gedaan heb ik 3 emmers ingegraven me de bovenkant gelijk aan de aarde. Het was geen makkie, want de eerste 15 cm in de tuin was zwaar natte klei en dan kwam een bevroren stuk van ook 15 cm. Maar goed de emmers (van emaille) zitten erin, met enkele appels en wat maiskorrels. Hoop dat ik wat woelmuizen vang. Ik werd ook droef, want ik zag bij de buren zoveel woelmuishopen, de buurman doet er niets aan. een andere buurman vertelde dat hij al 3 kg gifzakjes op heeft gestrooid in zijn tuin en dat hij een nw lading gif besteld had. Dat moet je toch ook niet willen...

Geplaatst:

En wat doe je vervolgens met een emmer woelmuizen? Zet je die ergens uit? Laten zitten tot ze dood zijn?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb net gekeken Greenie, er zit er nog geen in..dus die beslissing kan ik even uitstellen. maar als ik ze vang denk ik dat ik ze meeneem op mijn dagelijkse wandeling en ze aan de andere kant van de rivier vrijlaat..of Lie moet ze een kopje kleiner willen maken.. nee, dat denk ik niet..ook een stadskind..ze mogen van mij ook blijven leven ..alleen niet bij mij.

Geplaatst:

@appelvrouw

Om muizen in de val te lukken werkt pindakaas ook goed. Wellicht werkt het ook bij Franse woelmuizen?

Geplaatst:
  • Auteur

Haha Miranda, het is beurre de cacahuette

Zonet de laatste doperwtjes petit Provençaal in hun aarde bedje gelegd..een deel heb ik dus 8 uur, het andere deel 16 uur geweekt. Ik was verrast door de hoeveelheid zaden op het pak van de Lidl, er stond op goed voor 70 planten..maar er zaten 150 zaden in. Zouden ze ervan uit gaan dat de helft het niet doet? beetje vreemd ( maar wel lekker )

Geplaatst:

Echt? Ik heb beurre d'arachide geleerd.

Wat betekent dat volgens jou?

Pfff leer je je de pest en zou je ook nog hetverkeerd leren

Geplaatst:

Kan allebei....

pind16301329571887.jpgpinda81091329571893.jpg

Geplaatst:
  • Auteur
Pfff leer je je de pest en zou je ook nog het verkeerd leren
.

maak je borst maar nat voor het Frans Miranda..voor ieder NL woord hebben zij er wel twee, en ieder woord kan weer drie verschillende dingen betekenen. en dan hebben we het nog niet over het argot..de meer platte Franse taal die een groot deel van de Fransen ook spreekt..ik ga he in ieder geval nooit meer allemaal inhalen

Dank Geedee voor het illustreren van mijn woorden!

Geplaatst:
Ik heb net gekeken Greenie, er zit er nog geen in..dus die beslissing kan ik even uitstellen. maar als ik ze vang denk ik dat ik ze meeneem op mijn dagelijkse wandeling en ze aan de andere kant van de rivier vrijlaat..of Lie moet ze een kopje kleiner willen maken.. nee, dat denk ik niet..ook een stadskind..ze mogen van mij ook blijven leven ..alleen niet bij mij.

Geplaatst:

Ik heb wel goede cijfers voor Frans maar ik twijfel of ik het wil gaan kiezen. Ik kan het niet spreken, op tv niet verstaan.

Met Engels lukt dat wel en Duits ook terwijl ik dat dit jaar voor het eerst heb.

Frans al voor het 2e jaar en vind het dus niet leuk dat ik er helemaal niks mee kan

Over die pindakaas, purée de de cacahuette is het dan...

Volgens de foto's van Geedee

Geplaatst:

Het heeft, dacht ik, te maken met de streek waar mensen vandaan komen. De een gebruikt Arachide en de ander Cahouette (ik ga gewoon voor de makkelijkste uitspraak ).

Misschien is de een wat sjieker dan de ander? (zoiets als venster en raam in het Nederlands?)

Geplaatst:
  • Auteur

Het vroor vannacht flink..minimaal -7.

Gisteren had ik een klein bruin veldmuisje( in het weiland gezet) in mijn woelmuizenval..nu zat er niets in.

De knotwilgen uit Naarden staan er mooi bij met die vorst. Ze houden de oever van het beekje bij elkaar, en er zitten veel vogelnesten in. Ik knot ze wel vaker dan 1 x in de 4 jaar..gemiddeld om het jaar, de laatste jaren ieder jaar omdat het zwaarder wordt naar mate de takken groter zijn..niet alleen het zagen, ook het opruimen. De eerste jaren maakten we er steeds een pompoen-bed mee. dat gaan we dit jaar doen van de afgeknipte hazelaartakken..dat is wat langer houdbaar denken(hopen) we.img419028121329726362.JPG

Geplaatst:

Prachtige foto!

Geplaatst:

mooie foto!

Geplaatst:

Wat woon je toch een een vervelende plek......

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik klaag niet

Zo was het vanmorgen vroeg dus, nu is het warm in de tuin en 20 graden in de kas.

We hebben /aangemoedigd door het topic Yukka verwijderen onze yucca aan gepakt..worteldag dachten we dat moet kunnen. hij bleek onder een walnootwortel verstopt te zitten. Hopelijk hebben we nu alle eindjes..er was een wortel zo dik als mijn arm ..

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een bak zaaiaarde gezeefd en daar losjes een half zakje ui vorm en smaak sjalot (andere naam heeft ie niet..) gezaaid. Het staat in een kasje afgedekt met folie in de koude voorkeuken..het kan wel 25 dagen duren voordat het gekiemd is.

Geplaatst:
onze yucca aan gepakt..worteldag dachten we dat moet kunnen

Goeie. Daar kwam mijn opwelling gisteren dus vandaan... worteldag ... hmhm ... Die opwellingen moet ik toch eens vaker volgen...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, wij zijn blij dat die Yoekel eruit is, niet?

Verder heeft Lie vandaag alle 21 fruitbomen stalmest gegeven, de grote anderhalve, de kleine een halve kruiwagen. Ook is er mest op de achtermoestuin gekomen, daar gaan morgenvroeg als er weer vorst is de frees overheen..Voor de moestuin heet hij de mest aan de randen van de hoop genomen, in het midden was de mest ondanks dat hij er al een flinke tijd ligt nog kledderig.

De asperges hebben anderhalve kruiwagen mest gehad en een kruiwagen kompost.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat freezen konden we wel vergeten. -7 weer vannacht en de grond achter is keihard!

Ook de woelmuizen laten zich niet zien..mijn nieuwe truc van woelmuizen vangen heeft alleen nog maar een bruin veldmuisje opgeleverd.

Zometeen de al eerder gezaaide viooltjes uitplanten. Het is van eigen zaad, ik had er verschillende soorten staan ( allemaal klein en paars, paars-geel of paars-wit.) Ik heb dit nog nooit gedaan en hoop op een mooie mix.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.