Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaden-opberg-bak


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb net even lekker mijn zaden collectie up-ge-date

 

Ik heb een houten bak met daarin 9 vakken. Voor januari tot en met juli aparte vakjes, en de zaden voor de laatste maanden kunnen in de laatste 2 vakken. Vooral Maart en April zitten erg vol! Ik maak morgen bij daglicht wel even een foto.

Ik heb net dus alle zakjes weer in de daarvoor bestemde vakjes gedaan. Ook heb ik een aantal zakjes weggegooid omdat ik niet denk ze nog te gaan zaaien.

 

Hoe bewaren jullie je zaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top! Zo met allemaal nieuwe zakjes in groene tinten ziet het er wel supernetjes uit

Ik denk dat 12 vakken niet echt nodig zijn, veel valt er niet te zaaien in de laatste 3 maanden..

Ik geloof dat ik 9,95 heb betaald voor die bak bij de xenos.. maar het kan ook meer zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bak van die tutorial heeft wel een foutje: hij heeft de maanden op de binnenkant van de bakjes geplakt, waardoor de zakjes ervoor zitten en je ze dus niet kunt lezen.

Voor de rest is het allemaal een goed idee..

Ik ga eerst maar eens denken aan een tuin indelen en zaadjes kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hey wat een handige bakjes. Bij mij zitten de zaden nog steeds in het zelfde doosje als waar ze in kwamen. Nog niet echt gesorteerd en ze zitten een beetje door elkaar. Die link van Luc lijkt mij ook heel handig. Idd lastiger met de maanden binnen in het bakje, dat kan je niet zien als de zakjes er voor zitten. Dan is de oplossing van Jorieke een stuk handiger. Ik zal morgen eens gaan kijken bij de Xenos, moet toch naar de Hema en die zit er 2 deuren vanaf.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig zo'n vakkendoos. Ik heb een schoenendoos ( maat 46 dus lekker groot)

Ik zet wel de zaden die op korte termijn gezaaid moeten worden rechts. Maar dat is mijn enige systeem.

(ik heb natuurlijk wel een zaaischema gemaakt, ik ben en blijf een struktopaatje)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik een oud kastje met schuifjes, (zoéén als vroeger gebruikt werd om vijzen en pluggen in de steken)

ik sorteer wel niet op zaaimaand

maar op soort volgens wisselschema, 1 kleur voor bladgroenten, 1 kleur voor wortelgewassen, 1 kleur voor bonen en erwten,...

enige probleem is dat ik stilaan een tekort aan schuifjes heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is een flinke collectie Joke! Heb je nu in die schuifjes alle zaadjes uit het zakje gehaald? Blijven ze dan goed onder invloed van het licht?

 

Zo'n houten cdbak lijkt mij ook erg handig. Ik heb de zaadzakjes nu in lege houten 'sigaren'kisten liggen maar dat is echt krapjes..

Kersenbloesem, mama van 2 kleine kersjes. Voor het eerst dit jaar een mini moestuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de zaadjes die gekocht zijn, blijven in hun oorspronkelijke verpakking zitten (is soms wat moeilijk, omdat ik soms het schuifje niet goed open krijg)

de zelfgeoogste of gekregen zaadjes zitten er los in (moet ik wel goed opletten, moest zaadbak omvallen, zit alles door mekaar, die schuifjes zijn namelijk niet helemaal dicht)

meestal staat de bak boven in de gang, donker, droog en koel. Als ik ze nodig heb, zet ik ze op de keukentafel, maw, ze gaat nooit mee naar buiten, ik neem de schuifjes, die ik op dat moment nodig heb, mee naar buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te zien,

 

Ik heb in eerste instantie (toen ik niet zo veel zaadjes had) alles bewaard in een theedoos. Zelfde idee met 6 vakjes van 6 maanden of 2 maanden per vakje. Inmiddels alles in een groot koekblik met papiertje per maand ertussen. Dat eerste idee van die cd box, echt top. ik denk dat ik het ook zo ga doen. Hoewel de koekdoos dicht is (tegen kinderhandjes)...

 

Jooze

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zit ook te denken om een plank op maat te maken met een paar blokjes aan de onderkant. Zodat hij precies in/op de cd-bak valt als een deksel. We hebben hier last van muizen, en ik wil die bak niet steeds in de keuken hebben. Hij moet ook gewoon de schuur in kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een zooitje in twee dozen/blikken en aangezien niet alles pas, ook nog ernaast...

 

Ik heb gesorteerd op soort: alle basilicums bij elkaar en daarna alle kruiden bij elkaar...

 

Alle boon-soorten bij elkaar. Courgettes en pompoenen bij elkaar. Bloemen bij elkaar.

 

Is toch iets minder chaotisch dan dat ik doe voorkomen... want de zaaidata liggen hierdoor vrij dicht bij elkaar, per bundel.

 

TIP: de doosjes waarin wattenstokjes zitten zijn heerlijke sorteerbakjes voor de zaden. Helaas gebruiken wij niet zoveel wattenstokjes als dat ik doosjes zou kunnen gebruiken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...