Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

PFAS in de tuin, moestuin en eieren

Featured Replies

Geplaatst:

Hadden we al een topic over PFAS? Poly-en perfuluoralkylstoffen, niet afbreekbaar in de natuur.

Misschien te politiekachtig voor op een moestuinforum? Of toch niet?

image.png

Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand met een moestuin daar in de buurt woont, of met de moestuin gestopt is door deze reden.

Edit, RIVM Link:

https://www.rivm.nl/publicaties/herziening-risicobeoordeling-pfas-in-moestuingewassen-in-helmond

Op basis van de nieuwe kennis over PFAS adviseert het RIVM om geen gewassen te eten uit volkstuinencomplex Sluisdijk (Helmond). 

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3399394/rivm-eet-geen-groenten-uit-helmondse-volkstuinen-vanwege-gezondheidsgevaar

Nog een tweede moestuincomplex in gevaar:

Ook start na advies van het RIVM onderzoek in het tuintjescomplex Deltaweg in Helmond met zo'n negentig gebruikers. Dat ligt zo'n 1100 meter van Custom Powders. De resultaten van dit onderzoek worden halverwege volgend jaar verwacht.

Edit2: Tuinders negeren advies RIVM

‘Wat ik heb staan, eet ik gewoon op’

https://www.ed.nl/helmond/tuinders-negeren-advies-gemeente-over-vervuiling-wat-ik-heb-staan-eet-ik-gewoon-op~a8123e14

aangepast door rorror

Geplaatst:

In België zitten we al een tijdje met een Pfos schandaal in de buurt van Antwerpen.

Vooral schandalig dat de politiek (overheidsfirma die instaat voor grote verbouwingen rondom Antwerpen) het dan op een akkoordje heeft gegooid met dergelijk vervuilend bedrijf zodat ze bijna niet meer te vervolgen zijn voor de rechtbank. 

De vervuiler betaalt, is blijkbaar enkel voor de gewone werkmens van kracht.

De mensen in de omgeving daar worden ook sterk aangeraden geen eieren of eigen groenten te eten. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/27/nieuwe-metgingen-in-en-om-3m-ongerustheid-over-landbouwgebied/

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Waar ook Dupont/Chemours afval heen ging ter verbranding en alsnog uitstoten, tot ze de boel sloten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 7-7-2021 om 07:32, simonvb zei:

In België zitten we al een tijdje met een Pfos schandaal in de buurt van Antwerpen.

De mensen in de omgeving daar worden ook sterk aangeraden geen eieren of eigen groenten te eten. 

Dat spul gaat via de Schelde de zee in en waait er hier weer uit.

Giftige stof gevonden in Egmondse volkstuintjes: 'Eet ook groenten uit supermarkt' - NH Nieuws

https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Water_Bodem/PFAS/Publicaties/Rapport_PFAS_Duintuintjes.pdf

aangepast door Patrijs

• rorror heeft de titel gewijzigd in PFAS in de tuin, moestuin en eieren
Geplaatst:
  • Auteur

Artikel van vandaag over Pfas: https://www.nu.nl/slimmer-leven/6353429/niet-alleen-eieren-bevatten-pfas-let-ook-op-deze-producten.html
Aangezien het een artikel is waarvoor je inlogd moet zijn op de website, hier de tekst van de bovenstaande url:

Niet alleen eieren bevatten pfas: let ook op deze producten

Eitjes van een hobbykip kun je voortaan beter laten staan. Volgens het RIVM krijg je anders misschien te veel pfas binnen. Waar zitten die stoffen nog meer in? En is het mogelijk om verdere gezondheidsschade te voorkomen?

Pfas zitten bijna overal in, zegt Annemarie van Wezel, hoogleraar milieuecologie aan de Universiteit van Amsterdam. Je krijgt ze bijvoorbeeld binnen via de lucht als je stofdeeltjes inademt. Of via de huid als je bepaalde crèmes smeert, make-up gebruikt of waterafstotende kleding draagt. Ook kan je pfas inslikken via eten of drinkwater.

Voedsel is de grootste bron van blootstelling aan deze stoffen. Onderzoek van het RIVM wijst uit dat mensen via voedsel drie keer zoveel pfas binnenkrijgen als via drinkwater. Vis is de grootste boosdoener, maar hobbykipeieren leveren ook een groot aandeel. Het gezondheidsinstituut adviseert daarom deze eieren voorlopig te laten staan.

Pfas zitten niet alleen in eten, maar ook in veel producten die consumenten dagelijks gebruiken. Maar het is lastig te zeggen of je er meer van binnenkrijgt via je regenjas of je mascara, zegt Majorie van Duursen, hoogleraar Milieugezondheid en Toxicologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

"Toch zorgt het dragen van bepaalde waterdichte truien wel voor directe blootstelling via je huid", zegt Van Wezel. "Net als bakken in een pan met versleten antiaanbaklaag." Dat verschilt wel van bijvoorbeeld zitten op een bank met een beschermende pfas-laag tegen vlekken. Maar alles bij elkaar is de blootstelling via de producten die je in het dagelijks leven gebruikt relatief beperkt in vergelijking met wat je via je eten binnenkrijgt.

Denk aan het grotere plaatje

De gevolgen van een te hoge blootstelling aan pfas worden steeds duidelijker. De stoffen worden in verband gebracht met verschillende soorten kanker, verminderde vruchtbaarheid en leverschade. "Meerdere studies laten zien wat de effecten op je immuunsysteem zijn", weet Van Duursen. "Infecties worden erger naarmate er een hoger niveau van pfas in het lichaam is vastgesteld."

De pfas-norm van het RIVM is er dus niet voor niets. Die beschermt je tegen een te grote blootstelling. Pfas helemaal vermijden is onmogelijk. Bepaalde producten uit je leven schrappen helpt misschien een beetje, maar gevarieerd eten helpt het meest. Eet dus niet iedere dag een gebakken ei of een stukje vis. "Door wat we eten komen we al regelmatig boven deze norm uit", waarschuwt ze. "Het is een opstelsom. Eet je veel zalm, dan heb je ook meer blootstelling."

Misschien schiet je eigen gezondheid er niet veel mee op als je een bepaalde mascara niet meer gebruikt of een ander schoonmaakmiddel koopt. Maar het helpt wel voor het grotere plaatje. Alle kleine beetjes helpen, zegt Van Wezel. Want door de productie van materialen en de afbraak van producten die we niet meer gebruiken, blijven pfas in het milieu terechtkomen. "Als de hele wereld zou stoppen met het kopen en gebruiken van deze producten, zou dat een verdere opeenstapeling van pfas voorkomen."

Ook deze producten bevatten pfas

"Het zijn vaak spullen met een water- of vuilafstotende laag", zegt hoogleraar milieuecologie Annemarie van Wezel. "Als ergens een druppel water op blijft liggen, is de kans groot dat er pfas in zitten." Verder kun je denken aan:

• Water- en vuilafstotende sprays (voor bijvoorbeeld schoenen, jassen of meubels)
  • Waterafstotende buitenkleding (zoals je regen- of skipak)
  • Vlekbestendige meubels of tapijten met een coating
  • Schoonmaakmiddelen
  • Antiaanbakpannen
  • Papieren bekers en bordjes (vooral als ze vet- of waterafstotend zijn)
  • Make-up (met name waterproof mascara, foundation en lippenstift)
  • Bakpapier (sommige vetafstotende varianten bevatten pfas)
  • Zonnebrandcrème (sommige bevatten pfas om waterbestendig te zijn)

Geplaatst:

Bakpapier😭

Wat een gedonder! Pannen, make up en kleding. Papieren bordjes, gadver.
En dat we dit allemaal maar pikken is eigenlijk niet te bevatten. 
Ik voel een ouderwetse jaren 70 protest opkomen..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik moet zeggen, dat ik ook wel aansla op dat lijstje...

Geplaatst:

Het komt erop neer dat je niets meer kunt eten, drinken, dragen. Wij moeten toch ademen.
Ik lus graag een stukje vis, kreeg vaak eieren van de buurvrouw, die moet ik dan afslaan. Wat een gedonder toch allemaal.
Wij gaan nooit uit eten, nooit op vakantie. Onze keus met een hond o.a. en omdat ik zelf lekkerder en goedkoer eten maak dan in een restaurant. Nu mag ik ook niets lekkers meer pakken thuis? Omdat de staat niet heeft nagedacht en wij er dus de klos zijn?

Ik geloof het allemaal wel.

Geplaatst:

Alleen inademen dan hè?

Uitademen geeft CO2 uitstoot...

Geplaatst:

😂😂 Leg eens uit hoe dat gaat. Ook dat verhaal van CO2. Ik volg heel die toestanden gewoon niet, ik word er zo moe van.

Geplaatst:
2 uren geleden, appelvrouw zei:

Bakpapier😭

Sommige varianten staat erbij. 

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2025/nummer-4---april/202504p14-producten-met-pfas-p.pdf
De consumentenbond heeft 43 soorten bakpapier onderzocht waarvan 5 PFAS bleken te bevatten. In het artikel worden niet alle onderzochte producten genoemd maar er staat wel: "We troffen ook geen pfas aan in ... het bakpapier van de Albert Heijn, Action, Lidl, Hema en Zeeman"

aangepast door loes

Geplaatst:

Alsof gekocht fruit en groente zoveel gezonder is? Heel veel groente- en fruittelers hebben hun velden direct naast snelwegen liggen. Of bij industriegebieden. In Duitsland is de rijnvlakte ten zuiden van Ludwigshafen (BASF!) zo'n beetje de groentenschuur van Duitsland. Hele vruchtbare grond, maar heel veel snelwegen lopen daar (A61, A65 onder andere). En ook veel industrie. Mij maak je niet wijs dat die groente gezonder is dan dat uit mijn tuin. 

Er wordt weer angst gemaakt om de burger weer dieper in de buidel te laten tasten. Milieuheffing zus, belastinkje daar en vooral niet zelf nadenken, maar vertrouwen op de goede intenties van de overheid. Natuurlijk is PFAS hardstikke schadelijk en natuurlijk wil je dat niet in je eten, maar kijk dan net zo kritisch naar de landbouwgrond van commerciele telers.  

Geplaatst:

Het is inderdaad angst wat er gezaaid wordt. Zeker dat advies om geen eieren meer te eten van hobbydieren vanwege PFAS. Als je je bedenkt dat echt heel veel eieren in de supermarkt komen van legbatterijkippen uit de Oekraïne, of van gevaccineerde kippen dan geef ik toch echt de voorkeur van een eitje van de boer. Een steelpannetje met anti-aanbaklaag gebruiken lijkt me veel gevaarlijker qua pfas.

Geplaatst:

Nou zojuist weer een heerlijk eitje gegeten van de hobby kip ik heb er echt van genoten hij was zo lekker, smaakvol en de mooie dikke en donkergele dooier was zacht en smeuïg ! Kom daar maar eens om Supermarktei!!

Gisteren een toertje door de dreven gefietst en gezien dat twee eier  stalletjes aan de weg waar ik vaak langs kom beide zijn verdwenen..ik snap wel dat mensen het niet aandurven..mooi ka🗯️

Geplaatst:

Vandaag was PFAS in wijn (de niet biologische) een dingetje bij Nieuwsuur. 
De wijnboeren spuiten vergif met PFAS (TFA) op de gewassen. Proost🥂

Er gaat denk ik nog veel meer komen wat niet deugd. 

Geplaatst:

Ik heb het gelezen en het is heftig. Iets van 6 x meer aangetroffen dan in 2010. In Europese wijnen en hoe zit dat dan met de wijnen uit Zuid Afrika en de Zuid Amerikaanse? Die worden hier toch ook veel gedronken. Enfin we zijn toch wel de Sjaak het zit blijkbaar bijna overal in. 

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Ik las net op de NOS pagina dat iemand heeft berekend dat je eerst 200 glazen wijn op een dag moet drinken voor je de schadelijke hoeveelheid TFA hebt bereikt.

Ik denk niet dat TFA er dan nog toe doet 😆 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Dat is dan wel iemand van de wijn club hè..die heeft het over een (1)wetenschapper. 

Geplaatst:

Het was sarcastisch bedoelt @appelvrouw Na 200 glazen wijn per dag hoeft iemand zich nergens meer zorgen over te maken.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Misschien de familie en de artsen?

Geplaatst:
Op 23-4-2025 om 18:19, rorror zei:

Papieren bekers en bordjes (vooral als ze vet- of waterafstotend zijn)

Toch maar weer over op de plastic variant?

Papieren bekertjes moeten wel waterafstotend zijn, anders lekken ze en dat was juist niet de bedoeling.

Geplaatst:
  • Auteur

Zembla:

Geplaatst:

‘Hobbykippen leggen geen zes eieren per week, daarom is PFAS-concentratie per ei hoger’

Artikel in de Stentor. Kan helaas niet meer vertellen, want momenteel geen abonnement. Maar dit is de kop, en het klinkt mij plausibel in de oren. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.