Geplaatst: 10 januari 201213 j Hallo allemaal!Net als veel anderen zit ik ook volop plannen te maken voor het nieuwe moestuinseizoen . Afgelopen jaar veel geleerd, en nu es kijken of we dat om kunnen zetten in de praktijk.Eén van de dingen die me afgelopen jaar opviel was dat sommige soorten niet heel enthousiast kiemden (zoals schorseneren en pastinaak). Toch een beetje zonde om van die kale plekken in je perkjes te hebben...nu vroeg ik me af of je knol en wortelsoorten niet gewoon kunt voorzaaien in van die afbreekbare geperste potjes. In theorie zouden die potjes in de grond moeten vergaan, en zouden de knolletjes en wortels gewoon er doorheen moeten kunnen groeien. Maar zeker weten doe ik het niet :-s. Weten jullie of dat kan? Of zijn die geperste potjes alleen maar geschikt om plantjes in voor te zaaien die bovengronds groeien? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Geplaatst: 10 januari 201213 j ik zat aan hetzelfde idee te denken, alleen wilde ik het met wc rolletjes doen Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Geplaatst: 10 januari 201213 j Heb die wc rolletjes ook gedaan....staan in een klein kweekkasje maar de buitenkanten hebben allemaal dotten schimmel Hebben jullie dat ook? Zou t kwaad kunnen?
Geplaatst: 10 januari 201213 j ik heb potjes gevouwen van kranten en dat gaat tot nu toe goed. ik heb er zaaigrond in gedaan en toen de zaden van bloemkool en prei. gr simke
Geplaatst: 10 januari 201213 j [wat ik gelezen heb] dat die pers potjes niet altijd natuurlijk afbreken en dat dan de wortel in het gedrang komt. Ik heb ze ook staan maar daarom nog niet gebruikt. dus zelf ervaring heb ik niet, ga het nog weleens proberen.
Geplaatst: 10 januari 201213 j [wat ik gelezen heb] dat die pers potjes niet altijd natuurlijk afbreken en dat dan de wortel in het gedrang komt. Ik heb ze ook staan maar daarom nog niet gebruikt. dus zelf ervaring heb ik niet, ga het nog weleens proberen. in het najaar bij het spitten kom ik altijd weer de lapjes stof tegen die er aan de buiten kant zit.
Geplaatst: 10 januari 201213 j Eén van de dingen die me afgelopen jaar opviel was dat sommige soorten niet heel enthousiast kiemden (zoals schorseneren en pastinaak). Toch een beetje zonde om van die kale plekken in je perkjes te hebben...nu vroeg ik me af of je knol en wortelsoorten niet gewoon kunt voorzaaien in van die afbreekbare geperste potjes.Herkenbaar maar ik zou dat voorzaaien in perspotjes bij de genoemde groente niet doen. Daar zijn ze gewoonweg niet geschikt voor (penwortel). Veel makkelijker is het om de zaadjes van wortels (en eigenlijk alles wat je in de volle grond zaait) gezaaid in de volle grond af te dekken met een laagje potgrond. Daar kunnen die kiemplantjes veel makkelijker doorheen breken dan de gewone tuingrond. Als het warm/droog is leg ik er ook nog een natte jutte zak op. Daarmee zal je al veel betere resultaten behalen
Geplaatst: 10 januari 201213 j Heb die wc rolletjes ook gedaan....staan in een klein kweekkasje maar de buitenkanten hebben allemaal dotten schimmel Hebben jullie dat ook? Zou t kwaad kunnen?https://www.moestuinforum.nl/help-schimmel-op-de-zaaibakjes-t776.htmlNadeel van die pleerollen en potjes vind ik altijd dat ze stukken sneller uitdrogen, bij flinke zon of op de verwarming, dan in plastic potjes. Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 10 januari 201213 j Die natte jute zak of een oud laken dubbelgevouwen of zo gebruik ik ook bij de wortelachtigen, werkt erg goed, afdekken met grond doe ik met brekerzand, plantjes komen daar ook goed doorheen en dekt goed af, daardoor en door de afwijkende kleur wat makkelijker bij het uitdunnen en weer goed dichtmaken van de grond en je kan als er nog geen plantjes bovenkomen goed zien waar je gezaaid hebt. Je zou zelfs ook nog de wortelzaden door het zand (droog) kunnen mengen en dat zo zaaien, heb je het ook nog eens mooi verdeeld, blijft toch lastig wortels dun zaaien. Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 10 januari 201213 j Slaap lekker! Goed idee trouwens, ik ga ook mijn bedje opzoeken. Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 11 januari 201213 j @Jorg: Maar ze wil die penwortel-achtigen nou juist in van die potjes zaaien zodat ze ze niet hoeft te verspenen. Je komt verder niet aan de wortel, dus moet het toch goed gaan? Ik zaai in van die krantenpotjes. Ze staan in de vensterbank die ook onze tafel is, dus ik zie ze elke dag en kan ze dan verwennen met water. Drogen dus niet uit. En dan gaan ze met 'pot' en al in een grotere pot, of direct in de vollegrond. Met een rij worteltjes gaat dat natuurlijk niet. Maar bijv. schorseneren of haverwortel ofzo... daar heb je geen rijen vol van. (over het algemeen) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 11 januari 201213 j Als je wc rolletjes gebruikt kun je de onderkant gewoon open laten en de schimmel is in principe geen probleem, vooral met trage kiemers zoals pastinaak zou dit een idee zijn. Gewoon proberen ! Als het goed gaat heb je geluk anders pech. Jammer dan volgend jaar anders. People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Geplaatst: 11 januari 201213 j Vond de schimmel vorig jaar met wc rolletjes ook niet zo prettig. Toch deze vandaag weer uit de oud papierbak getrokken om bloemkool in te zaaien. Vroeg me nu wel af; zou het door de gebruikte potgrond ipv stekgrond zijn gekomen? Wat voor grond hebben degenen die last hebben van schimmel gebruikt?
Geplaatst: 11 januari 201213 j Al zou je een WC-rol volstoppen met schone wattenproppen, dan zouden ze net zo hard schimmelen. Het natte karton is waarschijnlijk erg aantrekkelijk voor schimmels.
Geplaatst: 12 januari 201213 j Vond de schimmel vorig jaar met wc rolletjes ook niet zo prettig. Toch deze vandaag weer uit de oud papierbak getrokken om bloemkool in te zaaien. Vroeg me nu wel af; zou het door de gebruikte potgrond ipv stekgrond zijn gekomen? Wat voor grond hebben degenen die last hebben van schimmel gebruikt? Ik gewone potgrond vermengd met zand.....maar Koert stuurde mij al eerder deze link : help-schimmel-op-de-zaaibakjes-t776.htmlen wat daar allemaal gezegd wordt....heeft mij rustig doen slapen.....zodra het zaakje uit de zaaibak kan en aan de lucht, verdroogd de schimmel en de plantjes hebben er geen last van, staat daar o.a. vermeld.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.