Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2021-2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nog even geduld denk ik. Ik heb op 16 oktober gepoot. In pot staat de helft al even boven. De andere helft moet nog opkomen. In de volle grond heb ik maar een soort - dezelfde die in pot al een tijd boven staat. In de volle grond is nu op een paar plekken net een heel klein beetje groen te zien.

Bij mij zitten ze trouwens niet zo diep denk ik. Ik denk dat het bovenste puntje hier net 1-2 cm onder de grond zit. Als je goed kijkt kan je ze op de foto van 16 okt zien zitten. Ik gebruik de spitvork voor het maken van gaatjes maat niet ieder gaatje is dan gevuld. 

C1087725-D9F8-42B4-A010-29024C36B284.jpeg

Geplaatst:

Ze maken eerst wortels aan, en daarna pas het loof. Wanneer het loof precies komt, dat durf ik niet te zeggen. Hangt ook af van temperatuur e.d.
Maar als je nu nog geen wortels hebt, dan zou ik me pas zorgen maken.
De mijne staan er nog geen 2 weken, en heb nog niet gekeken. Heeft geen haast, laat ze maar lekker rustig aan doen.

Geplaatst:
9 uren geleden, acpronk zei:

Ze maken eerst wortels aan, en daarna pas het loof. Wanneer het loof precies komt, dat durf ik niet te zeggen. Hangt ook af van temperatuur e.d.
Maar als je nu nog geen wortels hebt, dan zou ik me pas zorgen maken.
De mijne staan er nog geen 2 weken, en heb nog niet gekeken. Heeft geen haast, laat ze maar lekker rustig aan doen.

Graaf je er dan 1 op om te kijken of ze wortels hebben?

Geplaatst:

Welnee, ik laat ze gewoon zitten. Zeker nu in de koude maanden. Mijn knoflook staat ook nog niet boven. Zowel de olifantenknoflook (die is altijd langzaam) en de gewone knoflook. Komt vanzelf wel in het voorjaar. 

• Like 1
Geplaatst:

Hier hetzelfde, nog zo goed als niets te zien en de paar die toch iets groen hebben staan zijn op een halve centimeter groot blijven steken. Vorig jaar stonden ze al 15 cm hoog.

Uitjes lijken wel mooi bovengekomen te zijn, maar ook zeer klein nog.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 21-11-2021 om 11:25, fre3ke zei:

Maar nog niks boven de grond

Idem hier. Ik heb olifanten en gekocht pootgoed, violet nog wattigs, níet violet de cadours. Enfin de tenen waren mooi..maar ik zie nog noppes en nada, ook niet bij de olifanten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Heerlijk al die soorten knoflook, wat een prachtuge verzameling hebben jullie toch.

Iemand ervaring met Slangenknoflook en Knoflookmengsel broedbolletjes in zakjes van de godin? Ga ze zo maar in potten poten en dan zullen we het gaan zien, broedbollen zal wel een gokje wagen zijn denk.

Geplaatst: (aangepast)

Hier beginnen de Morado tenen ook eindelijk boven te komen. Ljubascha nog niks van te zien, maar door het kuiltje van een krabbende merel in de grond naast de rij zag ik wel dat ze al worteltjes hadden. Dus die komen er ook wel denk ik.

aangepast door Stan W
Moreno moest Morado zijn
Geplaatst:

Acpronk beterschap, goed frisse lucht en rustig aan maar actief buiten bezig zijn. 

Hier is nog niks te zien, maar dat verwacht ik ook zo snel nog niet.

De ini mini broedbolletjes zijn in potten gepoot, wat een kleintjes niet meer terug te vinden in de tuin 🙄

Geplaatst:

Het stelt me enorm gerust dat bij anderen de knoffen ook zo laat opkomen, of nog steeds niet.

Ligt dat aan het zeer gemiddelde weer? Te koud om de neuzen boven de grond te steken?

Of ligt het aan de temperatuur die er was toen we de tenen voor komend seizoen hebben opgeslagen? Die periode was ook vrij koel.

Normaliter zie je na half november in de keuken en schuur al dat sommige knoffies van eigen oogst gaan uitlopen, dan krijgen ze groene kernen of zelfs groeipunten. Dit jaar gebeurt ook dat niet.

Ik heb mijn knoffen - van eigen oogst - op 19 oktober in de grond gestoken: Germidour, Oosterdel, Valelado en Wonha. Uiteraard weer in blokken op alfabetische orde: GO VW. Makkie om te onthouden. In gaten van 6-7cm diep, zodat er 3-4cm grond boven de punt ligt.

De knoffen staan vanwege wisselteelt dit jaar op een stuk grond waar in deze periode maar kort de zon schijnt – als die al schijnt. De grond is er vrijwel permanent koud en ook zeiknat. Omdat het zandgrond is zakt water gelukkig wel weg, het blijft niet staan, maar zeiknat is het toch.

In eerdere jaren kwamen de eerste knoffen op na gemiddeld 11 dagen. Dit jaar maakte ik me zorgen na bijna een maand. Op 16 november heb ik een Oosterdel en een Valelado vrijgekrabbeld. Ze hadden allebei worteltjes en de Valelado had ook al een neus. Zucht: het leeft! Opluchting. Er wordt aan gewerkt. Nog even geduld aub.

Pas op 19 november stak een Germidour de eerste neus uit het zand – een maand na het poten. Dat is inderdaad vaak de soort die het eerst verschijnt. Germidour is nu ook nog de enige soort die te zien is. De anderen blijven hardnekkig ondergronds.

Sinds een paar jaar ben ik elke zondag serieus aan de BAK: Basis Administratie Knoflook. Rond Sinterklaas was dit de opkomst, bij poten 15-20 oktober van meerdere soorten tegelijk:

2021                     10%       opgekomen van alle tenen rond 5 december

2020                     77%

2019                     82%

2018                     24%

2017                     20%

Het moment van ontluiken wisselt dus nogal van jaar tot jaar. Mijn eigen BAK stelt me gerust, maar evengoed de berichten van andere MTF’ers. Dank dank dank! 

Het gaat allemaal goed komen. Succes iedereen!

Geplaatst:

Normaliter zie je na half november in de keuken en schuur al dat sommige knoffies van eigen oogst gaan uitlopen, dan krijgen ze groene kernen of zelfs groeipunten. Dit jaar gebeurt ook dat niet.

Ik teel (pas) 3 jaar knoflook, maar mijn knoffies groeien bijna niet tijdens de opslag. Grotere kans dat ze hier verdrogen.
Ze liggen op zelf aangebrachte planken tussen de buitenmuur (oost) en de meterkast, met een zelf geplaatste "deur" ervoor. Daar is het enkele graden koeler dan in de keuken, gok graadje of 18 maar nooit gemeten.
  • Like 1
Geplaatst:

Bij mij worden de teentjes actief bij vochtigheid.

Dan komen de eerste worteltjes.

Daarom wordt aangeraden om bij minder dan 70% luchtvochtigheid te bewaren.

Ik maak me nog geen zorgen dat er bij mij nog niets boven staat.

Alles gaat langzaam nu er zijn hier geen mooi warme zonnige herfstdagen geweest die het gewas wat groeikracht geven.

En eerder pootte ik ook wel begin december met goede knoflook als resultaat.

Kieming treed het meeste op bij temperaturen tussen 5 en 18 graden Celsius.

Ik zie hier soms ook knoflook al 20/30 cm hoog staan, dat is te hoog mocht er een koude winter komen.

• Like 1
Geplaatst:

Hier ook nog geen olifanten gezien, maar de knoflook uit de bekende super laat zich ook nog niet zien. 

Zet al jaren knoflook en maak mij er niet druk om. Komt vanzelf..

Geplaatst:

ok, jullie hebben me overtuigd om nog wat look bij te planten al is er op dit moment nog niet veel uitgekomen van wat al weken in de grond zit en ik toch ook wat begon te twijfelen. Heb paar mooie exemplaren in het pakje gevonden uit de supermarkt .

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb 4 broedbolletjes van ok uit de bio doos gepoot. Er komt wel wat op. 1 supermarktsoort staat nu 20 cm hoog, maar het meeste is niet veel meer dan een cm of 5 tot 0. Diversiteit alom dus

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...