Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2021-2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Jee, wat staan je knofloken al hoog! Mijn merkloze supermarktknoflook staat net 5cm boven de grond (in de verhoogde bak), mijn olifantenknoflook vindt het duidelijk nog veel te koud. Daar laat nog niks zich van zien, maar die staan ook in de volle grond.

Geplaatst:

Mijn ok staat in 1 vak te twijfelen of die nog wat gaat doen, terwijl in een ander bed nog geen meter verderop, hij ook zo’n 20 cm boven de grond staat. Heel apart.

Geen idee wat het hoge loof me moet brengen. In elk geval genoeg potjes knoflookpasta. Maar hoop toch ook wel goeie tenen.

Geplaatst:

Mijn knoflook was afgelopen seizoen mislukt.. kleine bolletjes die al aan het rotten waren. Dus ik heb alles er uit gehaald en weggegooid. Maar blijkbaar toch niet alles, want ik zie nu ineens tussen het onkruid knoflookstengels staan van 15 cm hoog. 

• Like 2
Geplaatst:

Je kan nu nog prima knoflook planten, tot februari is dat geen probleem. Knoflook heeft wel een koude periode nodig, vandaar dat ik er niet heel lang meer mee zou willen wachten. In februari zou ook nog kunnen, maar dan is het groeiseizoen voor de bol wat kort. Compost met koemestkorrels is voldoende, knoflook heeft niet heel veel nodig.

• Thanks 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn knoflook staat sinds gisteren boven, een centimetertje nu.

Laat? Ja en Nee.

De tenen heb ik pas op 5 januari 2022 geplant, in grote bloembakken.

Met de bedoeling om ze later uit te planten in de volle grond (mét kluitje).

Het in een grote bloembak verder telen gaat wel redelijk, maar alleen als je gaandeweg fors bijmest. In de volle grond luistert dat bijmesten veel minder nauw.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Op 5 januari geplant, buiten. Erg laat! In grote bloembakken, om de verloren tijd een beetje in te halen.

Op 29 januari stonden de allereerste puntjes boven de grond.

En nu, op 8 februari:

20220208_knoflook.jpg

Gaat dus goed, met deze gewone Spaanse knoflook van AH.

Over een klein maandje gaan ze in de volle grond. Eerst maar eens een bed onkruidvrij maken.

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Knoflookjes groeien hard. Dit is het eerste jaar met winterviolen ertussen. Dit gedaan om toch wat bloemetjes in de winter te hebben. Miststaat niet vind ik. Als de knollen van de knoflook groot genoeg zijn dit jaar, dan doe ik het volgend jaar weer zo. Als het een beetje meezit dan zijn de knoflookjes klaar voordat de pepers/paprikas deze potten in gaan. 

DSC_0808.JPG

En nog een pot en bak vol knoflook:

DSC_0809.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Inderdaad, de laatste tijd weinig nieuws over de knoflookteelt. Maar ja, nu vele andere planten, die meer aandacht vereisen.

Hier mijn knoflook, die zeer binnenkort in de volle grond moet. Planten (poten?) in bloembakken was voor mij een nood-optie, want veel te laat geplant (5 januari 2022).

20220324_knoflook.jpg

Goeie reminder voor mij, straks gaan er een of twee door/bij het eten. Het loof dan, rauw, fijn gesnipperd.

• Like 1

Geplaatst:

De warmere dagen heeft de knoflook goed gedaan, slechts twee teentjes vertonen een groeigebrek met slingerende bladeren. Heb wat oud blad opgeruimd en zag een enkele roestspikkel, kan dat al zo vroeg? En wanneer is het slim om nog een beetje kalium te geven aan de 'buiten'-knoflook?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...