acpronk Geplaatst: 12 oktober 2023 Geplaatst: 12 oktober 2023 Mijn vijgen blijven cold turkey buiten staan.2 jaar geleden had ik ze wel onder vlies gezet, maar dat waaide een beetje kapot. Afgelopen winter stonden ze (ook de nieuwe stekken van dat voorjaar) gewoon gezellig in de volle grond (deels voedsel voor hongerige woelmuizen te zijn, maar dat is een ander verhaal).De stekken van dit jaar moet ik ook nog in de volle grond planten. Wordt waarschijnlijk volgende maand. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Roland Geplaatst: 12 oktober 2023 Geplaatst: 12 oktober 2023 Vandaag de eerste I258 uit de kas geoogst. Wat is dat ras lekker, en ook grote vijgen. Jammer dat dit ras zo laat rijpt in ons klimaat. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 12 oktober 2023 Geplaatst: 12 oktober 2023 De eerste White Kadota main crop begint net te zwellen (gisteren), erg laat dit jaar. Vorig jaar in augustus... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Bertus Geplaatst: 13 oktober 2023 Geplaatst: 13 oktober 2023 (aangepast) Iemand een idee welk ras de vijg op bijgevoegde foto's is? Het betreft een flinke groeier met enorm grote bladeren van 25+ cm doorsnee. Staat al 15-20 jr in volle grond, paar keer verplaatst, paar keer volledig bevroren en door uitbundige groei vermoedelijk vaak niet goed gesnoeid. Dit jaar voor het eerst veel grote groene vruchten (ca 75gr) met rose vruchtvlees. De smaak is voortreffelijk. Ten opzichte van de Rouge de Bordeaux vijgen zijn dit enorme joekels. 13 oktober 2023 aangepast door Bertus Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 oktober 2023 Geplaatst: 13 oktober 2023 @Bertus zou een gentile bianco (brogitto bianco) kunnen zijn een soort die makkelijk in nederland te krijgen is en was ook vele jaren geleden. Maar blijft lastig te zeggen heb je een foto van het blad? 1 Quote
Bertus Geplaatst: 13 oktober 2023 Geplaatst: 13 oktober 2023 (aangepast) @Kevins Moestuindank voor je reactie. Bijgevoegd wat foto's van struik en blad. Edit: even gegoogled.... ik denk dat je gelijk hebt Kevin. 13 oktober 2023 aangepast door Bertus 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 oktober 2023 Geplaatst: 13 oktober 2023 @Bertus kwa blad, vruchtkleur en rijptijd in de volle grond[oktober] zou mijn vermoeden wel eens kunnen kloppen. Quote
Tanja65 Geplaatst: 14 oktober 2023 Geplaatst: 14 oktober 2023 Op 12-10-2023 om 20:26, henkg zei: Dat vijgje zal van mij komen. Een Brown Turkey. Dank je, @henkg! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Frank Houweling Geplaatst: 15 oktober 2023 Geplaatst: 15 oktober 2023 Op 13-10-2023 om 14:05, Bertus zei: Iemand een idee welk ras de vijg op bijgevoegde foto's is? Doet mij ook direct denken aan Briogotto Bianco. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Kevins Moestuin Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Nog 15 variteiten besteld bij larusso die worden in april mooi geleverd, enige nadeel bij zijn eigen rassen weet je nog niet of ze common type zijn, san pedro of smyrna zelf zegt hij namelijk dat geen enkele vijg de wasp nodig heeft waar toch al lang bewezen is dat het wel degelijk nodig is bij smyrna vijgen en de main crop van san pedro variteiten. Vanessa2, MF 11, Drago Bianco, Sangue Drago Gigante, Misericordia, en Pallingialla zijn degene die de grootste test zijn hier kan ik helemaal niks over vinden op geen enkele forum is bekend of deze common of niet zijn dus daar zullen wij de komende jaren achter gaan komen van de andere variteitem heb ik in iedergeval vernomen van 1 of meer mensen dat ze wel common of san pedro zijn =] firone oro rosato Vanessa 2 italiano 258 moro de caneva pallingialla diamante iride Gentile piatto giallo della signora Bella di Maria Assunta MF 11 Drago Bianco sangue drago gigante misericordia Quote
Mellie Geplaatst: 12 november 2023 Geplaatst: 12 november 2023 Een van de rouge de Bordeaux vijgen stekken is in elk geval aangeslagen. 3 Quote
Maartendv Geplaatst: 13 november 2023 Geplaatst: 13 november 2023 Ik heb afgelopen weekend nog drie vijgen van mijn brown turkey geoogst. Ik had eerlijk gezegd niet meer verwacht dat die nog zouden afrijpen. Ik vind ze overigens niet zo lekker. Behalve een vijgen smaak zit er ook iets 'groenigs' of 'ui-achtigs' in de smaak. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 13 november 2023 Geplaatst: 13 november 2023 @Maartendv het is de afgelopen periode heel regenachtig en koud geweest dit heeft altijd een negatief effect op de smaak. Weet jii toevallig of de vijg geheel afgerijpt was? Kwam er nog wit sap uit de steel? Foto van de binnenkant van de vijg kan ook helpen. Quote
Maartendv Geplaatst: 15 november 2023 Geplaatst: 15 november 2023 Op 13-11-2023 om 23:22, Kevins Moestuin zei: Weet jii toevallig of de vijg geheel afgerijpt was? Kwam er nog wit sap uit de steel? Foto van de binnenkant van de vijg kan ook helpen. Ik denk wel dat hij rijp was, hij was zacht aan de buitenkant, gaan hangen aan zijn steeltje en al mooi rood van binnen (geen foto van genomen dit keer). Er kwam geen wit sap uit de steel. De eerste oogst eerder dit jaar had een vergelijkbare smaak en die van vorig jaar ook. Ik heb wel een oudere foto van mijn vijgen, ook van een november oogst. 1 Quote
Tony75 Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 (aangepast) Hallo, Ik ben een jaar of 3 a 4 begonnen met mijn eerste vijgenboom ( Brown Turkey) en in de loop der tijd een stuk of 30 a 35 soorten rijk. Heb de afgelopen tijd veel Youtube filmpjes gezien en veel topics gelezen en zoals de meeste vijgenliefhebbers is dit hobby een beetje uit de hand gelopen. Ook een hele kleine achtertuin van pakweg 75 m2. een paar in de grond maar de meesten in potten. Helaas heb ik nog niet de vijgens gegeten van de soorten die ik heb op de Brown Turkey na, wel beginnen een paar nieuwe plantjes voor het eerst dit jaar een Breba te geven. Ben benieuwd. Ik merk dat er weinig sites zijn waar je speciale soorten vijgenboompjes/stekken kan kopen. Ik heb bij palmi.bg en bij Jardin in Frankrijk gekeken en daar kon ik niet aan de soort komen die ik graag aan mijn collectie wil toevoegen. weet iemand van jullie een site of misschien dat iemand hier stekken of plantjes verkoopt van de volgende soorten? Smith De La Rocca LSU Champagne LSU Hollier Campaniere Verdino del Nord (VR) Little Ruby 22 april 2024 aangepast door Tony75 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 @Tony75 Voor deze soorten ben je afhankelijk van andere hobbyisten die eventueel stekken of gewortelde planten verkopen, zijn enkele facebook paginas waar je lid van kan worden en het kan vragen. Zelf heb ik vernoedelijk al deze soorten alleen nog geen garantie sinds de meeste dit jaar of volgendjaar pas vruchten gaan geven. Quote
Tony75 Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 Bedankt voor je snelle reactie, Ik heb geen facebook of een andere socialmedia account. Dan zit er helaas niks anders op dan even te wachten totdat Palmi of Jardin wellicht in de nabaije toekomst deze soorten krijgt of todat ze bij jou wel vruchten geven zodat ik weet dat ze de juiste soorten zijn. Vorige jaar kocht ik op marktplaats voor 35 euro excl verzenden de White Marseille en bleek helaas op basis van de vrucht een soort brown turkey achtige soort te zijn en geen white Marsaeille. Ik moet eigenlijk wachten totdat mijn vijgensoorten zelf wat geven voordat ik meer erbij koop maar zoals ik eerder zei, je raakt er verslaafd aan en ben je alleen maar met uitbreiden bezig. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 (aangepast) @Tony75 Het is een lastige hobby vijgen, er zijn veel valse verkopers helaas en zelf verkoop ik pas stek materiaal als ik 100% zeker ben dat de naam van de variteit klopt bij de plant/boom die ik kweek, zelf ook wat mis aankopen gedaan van soorten die helaas al niet ras echt blijken te zijn. Denk niet dat palmi zelf nieuwe bekende soorten erop gaat zetten wellicht wel soorten die hij zelf ontwikkelt, jardin verkoopt wel aardig wat soorten en ook is het assortiment steeds groter aan het worden verkopen ook veel variteiten van Thierry van figues du monde dus dat is wel een goeie zaak om van te kopen 😇 Ik koop mijn stekken van finny figs zou je ook nog kunnen kijken aankomende winter, nu verkoopt hij niet meer prijs tussen 5 en 25 euro per stek, goede kwaliteit stekken krijg je daar. Zelf koop ik alleen stekken bij betrouwbare kwekers[hobbyisten] uit Canada, Portugal en Engeland dus vermoed wel dat die soorten rasecht gaan zijn, enige die risky zijn is de bareroots die ik gekocht heb en dat zijn er zo 51 xD 22 april 2024 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Tony75 Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 @Kevins Moestuin Is finny figs een website? of iemand die hier lid is? waar vind ik finny figs ? Ik heb inderdaad een paar weken terug een stuk of 8 soorten gekocht bij Jardin en ook een paar van van Thierry van figues du monde die op hun site te koop had staan. Ik zoek met name vroege en midden soorten. In het begin had ik weinig verstand en zocht weinig info op waardoor ik ook wat late soorten kocht, en die rijpen niet op tijd omdat het hier dan koud is in oktober en november. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 @Tony75 https://vinnyfigs.co.uk/ dit is zijn site, staan nu nog geen cuttings op is vaak pas rond november/december, opzich kunnen laten variteiten wellicht toch rijpen mits een voorsprong in een GH tenmiste dat hoop ik die test neem ik op dit moment op de som 😇 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 Vijgen hier in de kas gaan top 😇 Quote
Roland Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 @Tony75 Ik heb Smith vorig jaar voor het eerst geproefd en die vijg is echt super lekker. Beter dan de bij ons bekende Brown Turkey. Afgelopen jaar heb ik een stekje gemaakt en die ga ik na de ijsheiligen buiten uitplanten om te kijken of dit ras voldoende winterhard is in ons klimaat. Ik hoop dat hij voldoende sterk is want dit ras is echt super lekker. In december heb ik vaak wel wat stekmateriaal van mijn rassen: Smith Michurinska 10 Colonel littman's black cross I258 Dottato Ronde de Bordeaux Brown Turkey Ik heb Dessert King nog op mijn wensenlijst staan maar wacht even want ook hier teveel rassen en onvoldoende ruimte. Quote
Roland Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 @Kevins Moestuin Hoe bescherm jij ze tegen de nachtvorst in de kas? Ik heb zojuist alles in de schuur gezet omdat het in mijn kas net zo hard vriest als buiten. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 @Roland ik bescherm ze niet, ze lijken geen last te hebben van de vorst gelukkig en ook hier in de kas is het net zo koud als buiten 😇💪 Quote
redzebra Geplaatst: 22 april 2024 Geplaatst: 22 april 2024 (aangepast) @Kevins Moestuin dan heb je geluk of het heeft nog niet lang genoeg gevroren op de hoogte van de breba's, na de opmerking van @acpronk toch voor de zekerheid even naar huis gebeld om er toch een doek over te gooien alhoewel die tegen een muur staat en wat warmer blijft, vroeger deden we er oude kousen over, maar dat is niet meer doenbaar met de grootte van de struik. Als de vorst erin heeft gezeten zijn ze verloren. Vorst in het voorjaar is een raar gegeven en kan op een paar kilometers sterk verschillen, alles hangt af of er nog een beetje bewolking, wind etc is. 22 april 2024 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.