Geplaatst: 11 december 20222 j Smaakvoller is echt persoonlijk. Zelf vind ik bijvoorbeeld Michurinska -10 erg lekker (en ook robuust!), maar die is totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Ronde de Bordeaux (ook lekker, maar compleet anders). Verkopers is ook altijd een risico, zelfs veel tuinzaken verkopen niet het soort wat op het etiket staat. Zelf koop ik meestal stekken via betrouwbare privepersonen. Er is een Duitstalige feigengroep op Facebook, waar een aantal goede en betrouwbare verkopers in zitten. Waar je ook echt krijgt wat je besteld, want dat is bij de meeste tuinzaken niet het geval. Ook ik heb zo een aantal soorten gekocht. Die heb ik allemaal weggegeven. Goede en betrouwbare adressen van werkelijk verslaafde vijgenverkopers zijn bijvoorbeeld: https://tobis-feigen.de/ https://www.instagram.com/krupps_feigengarten_/?hl=de (hij verkoopt ook goede stekken en soms ook planten) Goedkoop en ook betrouwbaar is bijvoorbeeld Palmi.bg (website is ook in het Duits). Vijgen kunnen best wat hebben, maar wat vaak funest is voor een vijg, is late strenge vorst. Dus een fikse vorstperiode in maart / april. Helaas is dat hier bij mij eigenlijk altijd het geval, vandaar dat ik ook robuuste soorten zoek, maar wel smaakvolle soorten.
Geplaatst: 11 december 20222 j @Flup Dankjewel voor de adviezen, ik zal met 2 soorten beginnen en dan rustig kijken welke smaak mij het meeste ligt, Zat te denken voor Desert King te gaan en dan of Miss Little Figgy of Ronde de bordeaux maar de michurinska -10 die U aanbeveelt zou ook nog een optie zijn, ik zag eventueel ook nog een andere verkoper, devijgenboom.nl maar weet zelf niet hoe betrouwbaar deze verkoper is, verkoopt ook 3 jarige boompjes tegen mooie prijzen (35 euro), en anders toch even kijken bij degene die u doorlinkt harstikke bedankt in iedergeval voor alle hulp.
Geplaatst: 13 januari 20232 j Heeft iemand hier een vijg op Japanse wijze/lage cordon/step-over wijze gesnoeid? Ik doe dit experiment met een Brown Turkey, maar vraag me af of het zin heeft aangezien we het volgens mij vooral van de breba crop en niet van de main crop moeten hebben? 🧐 Blijf me iedere keer vergissen met die twee oogstmomenten. Als ik de snoeiwijze van onze Amerikaanse vrienden volg, dan gaan in de winter alle scheuten die vrucht hebben gedragen er helemaal af tot op het spoor wat uit de hoofdtak komt. Maar dan snoei je dus de breba ook weg. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 14 januari 20232 j Lijkt mij ook heel interessant, heb het nog niet gedaan. Maar wat als elke plant 2 takken/sporen heeft, en elk jaar snoei je eentje kaal. Dan heb je dus van het ene spoor breba + main, en van het geknipte spoor alleen breba. En het jaar erna andersom.Alleen dan heb je wel meer ruimte per plant nodig omdat ze breder worden.Bij San Pedro types werkt dat niet, want die geven alleen breba's.Maar ik ga eerst kijken naar mijn planten, alles staat net een half jaar in de volle grond. Van de dolce calderai bijvoorbeeld zijn alle breba's kapot gevroren, maar van bijvoorbeeld de mdds niet. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 januari 20232 j Ik heb ongeveer 3 meter voor één gesteltak en probeer 10 sporen te maken. Ik ga denk ik 50/50 snoeien om te experimenteren. Was toch maar een plantje van €5. 😅 Zal er hier wel updates van geven! Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 14 januari 20232 j Als je bij BrownTurkey de takken van afgelopen jaar weg haalt dan krijg je geen vijgen. De vijgen van dit ras op nieuw hout worden in NL meestal niet op tijd rijp. Het ras Ronde de Bordeaux geeft wel op nieuw hout in hetzelfde jaar op tijd rijpe vijgen. echter wanneer je deze te ver terug snoeit maakt hij geen vijgen aan. Het lijkt een heel mooi systeem, echter of het goed toepasbaar is in ons klimaat? Ik ben er ook nog mee aan het experimenteren...
Geplaatst: 17 mei 20232 j Heel benieuwd of die cordon snoei methode ook hier in Nederland kan werken, zelf wou ik deze wijzen ook gaan toepassen maar ik wacht eerst maar even af hie dit bij jullie uitpakt en bij welke soorten dit dan eventueel zou kunnen. Heb nu zelf de little miss viggy aangeplant, mishurinska -10. En zat te denken wellicht nog col de dame blanche te halen of Goutte d'Or.
Geplaatst: 18 mei 20232 j Tobis verkoopt op het moment geen stek hout of planten nog even wachten tot augustus, Markus ook een berichtje gestuurd of hij toevallig Olympian en of Celeste verkoopt deze beiden soorten zou ik dan toch ook nog graag willen proberen. Nog even geduld dus en wellicht dat ik deze soorten dan kan kopen 😇
Geplaatst: 18 mei 20232 j Ik heb een vijgen stekje van vorig jaar nog steeds in een pot, de vijg is een Afganistanica. Goed geworteld en wat aan de groei. Zal ik hem een grotere pot geven of is een kleine pot juist beter om hem even klein te houden tot hij, niet eerder dan aankomende winter, in een tuin geplant kan worden? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 mei 20232 j Auteur @appelvrouw maatje groter mag zeker. Ik bouw zelf op van 2 liter naar 30 liter, als ze in pot blijven. Anders gaan ze na 18 L de volle grond in.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Vorig jaar al wel gezien dat er een vreemd blad tussen de hazelaars stond, maar door drukte met andere zaken niet echt acht op geslagen. Staat in een stuk van de tuin waar ik nooit zoveel kwam, maar sinds de kippen er achter staan wel. Van de week zag ik het weer en leek op vijgenblad dus nu eindelijk toch maar even kijken... Ja hoor een forse vijg (+1.20m) tussen de hazelaars en een sierstruik. Er zitten ook vruchtjes in. Ik denk dat het een zaailing is van de vijgen die eerder in de tuin stonden, maar we hebben verwijderd voor de aanleg van het terras toen we hier kwamen wonen. Hij staat behoorlijk in verdrukking, zouden we hem na de zomer kunnen uitsteken en verplaatsen?
Geplaatst: 29 mei 20232 j "Onze" vijgen zijn parthenocarp en worden niet bevrucht. Vormen dus geen zaad. De vijgenwesp komt hier niet voor.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Zo zie je maar weer.. Geen verstand van vijgen hier! Ik ben er ook nog altijd niet uit of ik ze echt lekker vind. Misschien proberen de wespen/vogels voor te zijn en er een proeven als ze rijp worden in ons klimaat? Als een zaailing niet mogelijk is dan zal de vorige bewoner hem geplant moeten hebben, al lijkt de gekozen plek me dan erg bijzonder zo onder de hazelaar. Ik ga er niet vanuit dat hij daar goed kan doorgroeien.
Geplaatst: 29 mei 20232 j Tot nu toe rustig begonnen met een kleine vijgen verzameling te beginnen, heb nu little miss figgy, col de dame blance, napolitana, panache, Dalmatie, mischuriska -10, En aankomende woensdag hoop ik bij lidl de volgende soorten te scoren: Sultane, Bornholms Diamant, Brown turkey, Peretta two timer, RdB, Desert King, Hardy?
Geplaatst: 3 juni 20232 j De "J" zit in de maand dus weer tijd voor .... (zie foto). En dus elke dag de vijgen checken op aanwezigheid van de skeletteer-mot/rups. Deze klus is omvangrijker geworden sinds mijn vijgenbestand, dankzij lidl, is gegroeid van 6 naar 9. 3 juni 20232 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 3 juni 20232 j Op 29-5-2023 om 10:33, Vastone zei: Als een zaailing niet mogelijk is dan zal de vorige bewoner hem geplant moeten hebben, al lijkt de gekozen plek me dan erg bijzonder zo onder de hazelaar. Ik ga er niet vanuit dat hij daar goed kan doorgroeien. Kan zijn dat daar een stuk wortel van een vijg is achter gebleven. Sommige planten hebben het vermogen om op de wortel uit te lopen. Of dat bij een vijg ook kan, weet ik niet. Wortelstek is bij vijg niet gebruikelijk, maar 'niet gebruikelijk' wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Geplaatst: 12 juni 20232 j Hoe stel ik nu een vijg? Er moet een vijgenboom weg wegens een verbouwing… ik denk dat uitgraven en verplanten niet succesvol zal zijn in dit weer en nu alle sap stromen flink op gang zijn.
Geplaatst: 12 juni 20232 j Hoe lang heb je nog tot de verbouwing? Air layering/marcotteren(?) gaat het beste, daarna afleggen of winterstekken. Zomerstekken op vijg lees ik vooral experimentele basis, in Amerika zijn ze schijnbaar redelijk succesvol met 'green cuttings', dus de groeitoppen van de vijg van dit jaar. Laten wortelen op water, overplaatsen in coco coir, met/zonder humidity dome en vooral beschut en uit de zon laten doorwortelen en groeien. Vocht is de grote uitdaging, dus zorg dat de stekken niet uitdrogen en neem er voldoende en succes. Bron: https://www.ourfigs.com/forum/figs-home/320313-best-method-to-root-green-cuttings Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 12 juni 20232 j Ehm… vergunning is net binnen. Ik weet niet hoe lang het duurt het skelet te bouwen. Dus zo lang als dat duurt. 4 weken? 5 weken? 8 weken? Echt geen idee… Marcotteren dus. Check. Ik hoop dat het gaat lukken.
Geplaatst: 17 juni 20232 j Gisteren prachtige vijgen stekken gehaald en een twee jarig plantje. Het betreft de volgende soorten: green michurinska, dalmatie, smith, desert king, white marseilles, brown turkey, Ronde de bordeaux, verdino del nord, en GP delicious, het laatste soort is eigenlijk niks over te vinden, degene bij wie ik de stekken heb gehaald heeft zelf veel research gedaan naar de plant maar heeft alleeb fotos gekregen van de breba crop en de main crop. Hij koopt zelf al zijn stekken in Spanje, en dit soort was er een die aanbevelen werd door de verkoper. Even afwachten dus wat dat gaat worden eerst maar even zorgen dat ze nu hun eerste jaar goed doorkomen =]
Geplaatst: 17 juni 20232 j Bij mij hebben alle vier de rassen van vijgen de winter/voorjaar niet overleefd. Zou het aan onze zuurdere zandgrond (pH tussen 5,5 -6) liggen? De winter was niet uitzonderlijk koud, ze staan wel in redelijk open landschap (op noordoosten staan er wel veel loofbomen van de buurman maar die verliezen hun blad, op westen staat een groenblijvende haag, rest open weiden.
Geplaatst: 17 juni 20232 j 38 minuten geleden, simonvb zei: Bij mij hebben alle vier de rassen van vijgen de winter/voorjaar niet overleefd. Neem aan dat je de struiken bedoelt? Mss te natte voeten .... daar hebben vijgen een hekel aan. Het voorjaar was kletsnat (dat is nu weer ff anders).
Geplaatst: 17 juni 20232 j 10 uren geleden, Kevins Moestuin zei: Het betreft de volgende soorten: green michurinska, dalmatie, smith, desert king, white marseilles, brown turkey, Ronde de bordeaux, verdino del nord, en GP delicious, Dat zijn mooie bijzondere rassen. Smith vond ik vorig jaar erg lekker. Alleen is die misschien niet winterhard.
Geplaatst: 17 juni 20232 j @Roland plan voor nu is om de soorten pas echt te testen op winterhardheid vanaf hun 3e jaar, eerste 3 jaar laat ik ze nog in de schuur overwinteren.
Geplaatst: 18 juni 20232 j Had vier verschillende struiken, elk een ander ras. Twee daarvan stonden er nu twee jaar, andere twee pas sinds vorig jaar. Aan de nattigheid had ik nog niet gedacht aangezien we op zandgrond zitten. Is wel zandgrond die nog redelijk het water kan vasthouden voor zandgrond. Het grondwater durft in de lente inderdaad wel hoog staan, kans dat het dat is, is er zeker. Bedankt! Bij het aanplanten heb ik onder en rondom de vijgen een beetje steenpuin ingegraven dus zet liever nieuwe op dezelfde plaats(en). Ga nu wel maar weer eerst 1 exemplaar proberen. Ik zou ze op een bergje kunnen zetten, zou dat voldoende zijn? 18 juni 20232 j aangepast door simonvb
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.