Geplaatst: 1 april 20223 j Auteur Maart zit erop. Een record aantal zonuren, zo wordt gezegd. Zonuren kan ik niet meten, wel de opbrengst van mijn 13 zonnepanelen, per stuk 275 Wp (dat wordt automatisch geregistreerd en bewaard): - Maart 2019: 258 kWh - Maart 2020: 347 kWh - Maart 2021: 311 kWh - Maart 2022: 400 kWh Inderdaad meer licht in maart 2022 dan in maart van eerdere jaren. Neerslag maart 2022, hier, tot 31 maart 23:59u: 8,8 mm. Heel erg weinig. Zonuren, wat zijn dat? Het gaat onze planten niet om het aantal (gewone) zonuren, maar om de hoeveelheid licht die ze krijgen. Eén uur felle zon betekent meer licht dan twee uren lang een waterig zonnetje. Wat is een zonuur? Twee verschillende definities (voor zover ik het begrijp): Gewoon zonuur: het aantal uren dat de zon schijnt. Fel of waterig maakt hier niet uit. Vol zonuur: wordt bepaald o.b.v. het licht (aantal kW) dat op een vierkante meter valt. Drie uur lang een waterig zonnetje levert hier misschien maar één vol zonuur op. Het lijkt erop dat het KNMI -met de melding van 244 zonuren in maart 2022- hiermee het aantal gewone zonuren bedoelt. O ja, die mogelijke vorst afgelopen nacht: laagste temperatuur was hier + 0,5 graden (op 2 meter hoogte). Op klomphoogte zal het ietsje kouder geweest zijn, maar daar staat hier nu nog niks dat niet tegen een beetje vorst kan. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 1 april 20223 j Maart 2015: 204 kWhMaart 2016: 209 kWhMaart 2017: 217 kWhMaart 2018: 189 kWhMaart 2019: 186 kWhMaart 2020: 223 kWhMaart 2021: 200 kWhMaart 2022: 259 kWhInderdaad meer dan het langjarig gemiddelde.En rekening houdende met de degradatie nog meer.Maart gaf 12,4mm regen (sorry, neerslag).Afgelopen nacht (volgens hetweeractueel.nl) +0,1 graad minimum temperatuur. Toch vrees ik voor de fruitoogst met enkele cm sneeuw. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 april 20223 j Ohhh die koude wind. Mijn fruitbomen, mijn kruiden 😶 1 april 20223 j aangepast door Lsjr33
Geplaatst: 1 april 20223 j Niet echt veel sneeuw hier, wel koud! Tenminste... voor het gevoel dan, door de wind. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 april 20223 j @Patrijs Wat doet bij jullie meer schade noorden/oosten wind of uit het zuid/westen? De wind van afgelopen 24uur stond bij mij op windkracht 5. Heb je het weer gezien voor ma en wo? Maandag hebben we denk ik weer een kleine storm. Nu zag ik gister in de buurt mensen allemaal plastic zakken over boompjes heen te doen. Vandaag er weer af. Is dat voor de vorst of vanwege de wind geweest, of combi? edit: vorig jaar was van de perenboom al het blad zwart gewaaid in het voorjaar. Zou het verstandig zijn maandag dan een zak er over te doen, zodat het blad niet uitdroogd? 1 april 20223 j aangepast door rorror
Geplaatst: 1 april 20223 j De zuid/westenstorm is hier als een klap met een bokshandschoen, komt hard aan maar die kom je wel weer te boven. In de winter is een storm uit het Noorden en vooral Oosten is als een steek met een mes. Veel planten kunnen de droge wind niet hebben, vooral als die wat langer aanhoud. Dat kostte me al menig moestuinplant. Vorig jaar met die winterstorm gaf dat ook veel schade. Voor de grote planten geld dat ze de heersende westenwind gewend zijn en er met hun groei op aangepast zijn. Hier een foto uit het duin: De moestuinen liggen hier ook beschermd door de duinen en de bebouwing daarlangs. De Noordenwind komt hier van over de Hondsbossche en Pettener zeewering. De oostenwind komt via West-friesland en de polders. Daar is geen bescherming. De bescherming zal tegen de vorst geweest zijn, maar fleecedoek rondom vast nieten is beter. Bladeren/bloemen die tegen het plastic zitten zullen evengoed vorstschade hebben, ik had dat bij de aardappels twee jaar terug bij een late nachtvorst. Kapot gewaaid blad komt ook voor, ook bij orkaankracht uit het westen. Al het vocht waait uit het blad dat afsterft. Een goede windsingel kan dan helpen. Ik neem mijn verlies, het hoort er bij. Het gebeurt alleen bij storm uit het oosten of harde storm uit het westen. De hoogste windsnelheid in Zuid-Holland aan zee, maar wind van zee. Het lagedruk gebied lag precies boven midden Nederland. Op de windkaart zie je bij Enkhuizen hier in N-H de hoogste windkracht, daar hadden ze ook last van overstromingen vandaag. Flinke wateroverlast in Waterland, ondergelopen kelders en Hemmeland onbereikbaar - NH Nieuws Storm in Onderdijk: Nesbos onder water en verschillende bomen geveld - NH Nieuws 1 april 20223 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 3 april 20223 j Auteur Frisjes, vannacht. Minimum temperaturen op 1,5 m hoogte: Op klomphoogte was het beduidend kouder: - 10,8 in Winterwijk. Temp. op klomphoogte is voor ons nu nog niet interessant. Niemand zal nu al vorstgevoelige plantjes buiten hebben staan. (En als wél: dan is dit een harde, maar goede les) Ik ben goed weggekomen (minimum was hier +0,5 graden, op 2 m hoogte). Maar de vele fruittelers in de Betuwe, met daar -5,8 graden op 1,5 m hoogte ?? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 3 april 20223 j De 5 betrouwbare amateur weerstations in Gouda gaven slechts -0.7c tot -1,1c als laagste waarde, ook het weerstation dat aan de Oost rand van de stad ligt en daarmee het best vergelijkbaar is met mijn volkstuin in het buitengebied. Ik heb dus goede hoop dat mijn laagstam Nashi peren het gered hebben en zeker de hoogstam Japanse pruim. Gisteravond nog het gras kort gemaaid en de bodem zeiknat gemaakt.
Geplaatst: 3 april 20223 j Oei met zulke minimumtemperaturen op 1,5 meter zal mijn perziken- en pruimenbloesem er wel aan zijn gegaan. Met bijna strenge vorst aan de grond ben ik benieuwd of de erwtenzaailingen het wel overleefd hebben, deze zouden wat vorst moeten kunnen hebben. Verder hopelijk geen schade aan de andijvie, sla en rode kool plantjes. Kunnen de bloemen van aalbessen, kruisbessen en zwarte bessen vorst verdragen? Deze staan namelijk ook al deels in bloei.
Geplaatst: 3 april 20223 j Hier was het minimum -4.8 gemeten in de tuin op 1.5m . Het ergste lijkt voorbij, zondag op maandag wordt lokaal 0 of net onder het vriespunt voorspeld, in de loop van de week zal wel duidelijk worden wat de schade voor de bloesems was, ik heb niet alles kunnen beschermen.
Geplaatst: 3 april 20223 j Apart, hier https://www.hetweeractueel.nl/weer/boskoop/historie/2022/04/ staat dat het in Boskoop niet kouder was dan -1,3 graad... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 april 20223 j Ja lijkt wel zo, je hoort bij de gelukkige. Uitgaande van de amateurweerstations daar, was de laagste temperatuur tussen -0.6 en een uitschieter van -2.
Geplaatst: 7 april 20223 j Sjonge jonge die wind…… het hele huis staat te schudden en ik ben omringd door bomen. Doodeng al dat gezwiep.
Geplaatst: 7 april 20223 j Wou gister nog waarschuwen. Had het halve bericht al getypt maar niet afgemaakt of verzonden. Sorry!
Geplaatst: 7 april 20223 j Hier spande het erom of Nikki vandaag haar vaste wekelijkse fietstocht vanuit 'Stad wel of niet zou doen. Anders morgen maar. De weersverwachting per uur erbij gehaald en ja hoor, op haar spiksplinternieuwe racefiets kon ze erdoor vanochtend, tussen 10 en 12 was het droog. Het eerste uur is ze bezig geweest met opdrogen, ónder haar regenjas was ze doorweekt ... van het zweet. En met het schoonmaken van de fiets natuurlijk, midden in de woonkamer staat die weer te pronken. Nee, die mag niet in de schuur... En zojuist samen op de fiets naar onze wekelijkse Macje (niks ongezond, gewoon lékker!) alhier gefietst, óók droog gehouden. Maar met die harde wind was dat voor mij wel weer genoeg. Onderweg wat takken van het fietspad geruimd (ja, daar komt 'takkeweer' vandaan). Volgende week weer nieuwe kansen, dan kan de korte broek, die weken geleden al dienst deed, eindelijk weer eens aan.
Geplaatst: 8 april 20223 j Hier is het nat en koud nog. Zelfs minder zon dan normaal, waardoor ik de zaailingen in huis moet bijlichten.
Geplaatst: 8 april 20223 j Ja jij zit vandaag onder dezelfde wolk als ik..regen regen regen. Gelukkig is het minder koud. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 april 20223 j Regen, regen, regen en heel veel regen. De beek staat al behoorlijk vol met water, hopelijk houden we de voeten droog.
Geplaatst: 9 april 20223 j Hier vanochtend een hagelwolkbreuk lijkt het wel. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 april 20223 j Zo dichtbij en zoveel verschil met t weer.. op buienradar te zien gaan deze buien ons gelukkig voorbij
Geplaatst: 19 april 20223 j En na al die nattigheid is het , vooral voor het kleine spul dat pas boven de grond komt, al snel weer te droog . Volgens weeronline is er voorlopig geen regen van betekenis te verwachten. Gelukkig hoef ik om dat te verhelpen geen regendans meer uit te voeren. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.