Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2022

Featured Replies

Geplaatst:

@annaelizabeth

Valt wel mee hoor. De oppervlakte van de tuin zoals op de foto's te zien is bedraagt ongeveer 300 m2. Formaten zijn vanaf foto's heel moeilijk in te schatten en worden vaak vertekend  door het al of niet gebruiken van de zoom functie.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

28 april, vroege ochtend, open gebied:

Links: minimum temperatuur op 1,50 m hoogte

Rechts: minimum grondtemperatuur, op "klomphoogte"

20220428_min_temperatuur.png

Zo zie je wat een heldere nacht met weinig tot geen wind kan betekenen voor de temperatuur aan de grond.

Nog twee weken en drie dagen, dan zijn Mamertus, Pancratius, Servatius en Bonifacius allemaal jarig geweest.

Geplaatst:

Dat is ook een Sophie van Rome, Sofia Loren.😉

Hier valt de schade mee, geen vorst aan de grond.

Er waren al nieuwelingen die met tomaten etc. naar de tuin kwamen met dat mooie weer.

Hevig teleurgesteld namen ze die weer mee naar na mijn waarschuwingen en berichten over de IJsheiligen.

Ik blijf het lastig vinden, brenger van slecht nieuws zijn of mensen door ervaring wijs laten worden.

Er staan hier al sperziebonen  en courgettes etc. van nieuwelingen, die gaan nu langzaam ten onder....

Eerder was de verwachting dat het rond 6 mei ook tegen het vriespunt zou zijn, maar die verwachting is weer bijgesteld.

1215373128_weerpluimDeBilt28-4-2022.thumb.png.6ab7093156f01f4a973c6c125e8e47c9.png

Geplaatst:

Gisteravond vergat ik mijn dahlia's in warme pyjama's te hullen, eentje heeft nu een zwarte plek, de anderen niet. 

Geplaatst:

Volgens de plaatjes zou het hier gevroren hebben, nou, mooi niet in het microklimaat op het complex. De aardbeibloemen vertonen geen spoortje schade terwijl ze vol aan het bloeien zijn! Ondanks de droge dagen is de grond nog voldoende verzadigd, hoofdschuddend zie ik mensen plantjes water geven die er nog fier bij staan. Dat overdreven water geven snap ik echt totaal niet.

Geplaatst:

Als het gaat om vorst, veroorzaakt door uitstraling bij onbewolkt windstil weer dan snap ik wel waarom mensen de bodem doordrenken met water en daarbij ook de bodem zo kaal mogelijk maken.   Dat de bodem toch al doorweekt was, is wat anders. Dan willen de mensen gewoon niet naar de sportschool en blijven liever zo in beweging. 

Geplaatst:

@Goldfishtraining en angst dat de planten wat tekort komen. Op de klei verzuip je ze eerder dan dat ze water tekort komen. Dat duurt nog wel tot in juni voordat ik eventueel ga gieten. 

Maar ach, een mens moet een hobby hebben en voor sommigen is dat water geven. 😄

Geplaatst:

Vannacht heb ik voor het eerst alles buiten laten staan. Vanmiddag gaan ze allemaal de grond in, en doe ik een regendansje. 

Geplaatst:

Bij mij gaan dinsdag de planten volledig naar buiten, maandag nacht nog een koude nacht van 5a6 graden. Daarna alles nachten + 10

Geplaatst:

Ik riskeer die maandagnacht voor bijna alles, alleen niet voor de aubergines

Geplaatst:

Zo denk ik nu ook. Ik wilde eerst pas maandag doen, maar zit naar zo'n 80 potjes te kijken met basilicum, pompoen, komkommer, tomaat, paprika en peper. Dat kan niet in één dag. De grond is in ieder geval warm genoeg 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik doe ook net als rorror: na de koude nacht van ma op di mogen ze op hun plaats blijven en haal ik ze niet meer naar binnen. Voor mij niet zoveel werk om ze tot dan heen en weer te sjouwen, twee langwerpige plantenschotels (of hoe heten ze), waar 6 planten op kunnen, twee bakjes met bloemen, twee losse potten. En dat alles hier achter het huis.

Wel zet ik ze nu al overdag op de plaats van eindbestemming, zowel buiten als in de kas. Ik heb op het labeltje gemerkt wat hun plek is/wordt.

Geplaatst:

Tot nu toe twee korte miezerbuitjes waarvan de grond nauwelijks nat wordt 😕

Geplaatst:

Ik dacht eraan om morgen de paprika's, pepers, tomaten, komkommers en zoete aardappels morgen buiten te zetten om af te harden. Maar er wordt windkracht 5 voorspeld, woensdag ook.
Afharden betekent bij mij dat ze buiten moeten blijven, ik ga niet 2 keer per dag 20 keer van zolder naar de tuin en weer terug lopen...
En alles wat nu al buiten staat, zou naar de moestuin moeten. Dat is al voldoende afgehard de laatste weken.

Geplaatst:

Ik heb vandaag alles voor het eerst buiten staan... Morgen ochtend maar even naar binnen halen. Zonde als het blad al vroeg in het seizoen kapot waait.

Geplaatst:

Windkracht 5 voorspeld, of windkracht 3 verwacht? Mijn buienradar geeft het laatste aan, ik schrok al van de laatste 3 berichten hiervoor. :wink:

Het ging over die onweersbui die heel lokaal ergens in het zuidwesten tekeer zou gaan, dus een storm in een glas water zeg maar, geen paniek hier.

Geplaatst:

Ik heb even op de 48-uurs verwachting van Weeronline gekeken. Rond 14:00 vanmiddag verwachten ze even windkracht 5, en morgenmiddag rond 17:00-18:00 ook weer. De uren daaromheen windkracht 4.

Geplaatst:

In de tekst wordt inderdaad over windkracht 5 en zelfs 6 gesproken, maar ik had alleen de tabel bekeken, waarop alleen windkracht 3 te zien is.

Geplaatst:

Heb ze toch rond 11uur binnen gezet, blij, want er zaten al pepers bij met zachte bladeren. Westerwind slaat hier om de hoek van het gebouw, windkracht is dan harder dan wat het weer aangeeft. 

DSC_0900.JPG

Geplaatst:

Valt mij ook vies tegen, ik had dit niet verwacht. Uitdroging door wind en warmte. Gisteren net de plantjes op hun definitieve plek gezet. Gelukkig kan ik de grond vanuit mijn huis nathouden, ik loop heel wat met gieters heen en weer. Nu iets bedenken om de jonkies te beschermen. Cloches heb ik niet, maar om de wedstrijdkomkommer buiten kan ik het deksel van een kweekbakje plaatsen.

Geplaatst:

Ja dat gaat snel zo, zie juist op gsm temperaturen van max 27 graden hier in weerhutje vandaag, de wind is iets minder als bij jullie maar continu aanwezig.  2 wedstrijd komkommertjes staan nog binnen voor de zekerheid, de andere in tunnel, een aantal paprika's had ik zondag al buiten uitgeplant, dat wordt even afwachten hoe die er vrijdag uit gaan zien. De andere staan op tuintafel (bescherming naaktslakken) onder ginkgo beschut, die heeft voorlopig nog kleine blaadjes, ideaal om de zon half gefilterd door te laten, daar heb ik wel vertrouwen in.

Afhankelijk van het weermodel gaat het midden volgende week hier nog een aantal graden omhoog +30,  ik zal enige beschutting in de tunnel moeten voorzien,  anders gaan de temperaturen daar veel te hoog oplopen, de doeken van voorgaande jaren zijn helaas aan vervanging toe, wordt dit weekend wat zoeken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.