Flup Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Ik zaai peulen altijd voor, maar niet in wc-rollen. En ja, ik zaai te dicht op elkaar voor, maar ze zijn goed uitelkaar te halen. De foto is van 2 jaar geleden, maar zo doe ik het elk jaar. Als de plantjes zo'n 10cm hoog zijn, plant ik ze uit. Elke 5cm een plant en als ze niet goed uitelkaar gaan, dan een paar planten. Gaat al jaren er goed. De reden dat ik ze zo voorzaai, is omdat anders de muizen en vogels de zaden eten. 's Nachts haal ik de bakken ook weer naar binnen. En ja, het zijn erg veel bakken (veel meer dan op de foto staat), maar peulen vinden wij dan ook erg lekker. Voorzaaien in wc-rollen heb ik ooit geprobeerd, maar voor snelgroeiende planten werkt dat niet. Daarnaast zuigt het karton veel water op, wat weer aan de aarde in het karton onttrokken wordt. Het karton verteert ook niet in de tuin en het is ook niet herbruikbaar. Kortom, als milieuvriendelijk alternatief is dit ongeschikt. Wc-rollen worden hier dus als aanmaakmiddel voor de kachel gebruikt. En voor voorzaaien gebruik ik plastic bakken die heel veel jaren goed blijven. 1
Erny Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Weer een zaairondje, alles voor binnen kiemen. Peterselie (krul en plat), tijm, bayam. Alvast een paar tomaatjes: Primabella, Harzfeuer en de Cherrymix vd Lidl. Jalapeno v/d Lidl. En vast wat meloenzaadjes (Kazakh en Sugar Baby). Is eerste keer dus geen idee hoe hard die groeien. Bak vol basilicum. Lathyrus, diverse. En peultjes: Grijze roodbloeiende, in wc rolletjes want dat bevalt mij wel erg goed. Geen probleem met vergroeiende wortels of niet verterend karton. 2
MSDG Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 (aangepast) Op zolder gekweekte lage tuinerwten geplant onder een netje, de doorgeschoten bietjes uit hetzelfde moduletraytje en ook de voorgezaaide radijsjes. ‘T is begonnen. 😊 Binnen een paar koolsoorten, paksoi, koolrabi, broccoli en venkel. Vooral van de laatste extra veel en wat ik overhoud zet ik lekker in de tuin voor de bloemen en rupsen van de koninginnepage. Misschien zelf wel zaden van oogsten later in het jaar. Ook de meloen Vieille de Franse gezaaid en op het warmtematje gezet. Het is wel even aanpoten als ik naar m’n zaaischema kijk. Dit weekend ook de tomaten eindelijk maar sorteren en bepalen welke soorten er de kas in mogen. 😄 15 maart 2022 aangepast door MSDG Toevoeging gedaan 1 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Erny Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 Op 1-3-2022 om 07:08, henkg zei: Tijm is een lichtkiemer) Oeps, gelukkig heb ik nog een zakje.
Patrijs Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 (aangepast) Op 15-3-2022 om 10:55, Flup zei: En ja, ik zaai te dicht op elkaar voor Te dicht? Dan zal ik die van mij maar niet laten zien... Vandaag bieten Storuman en Cylindra gezaaid in de volle grond. Onder cloches doperwt Marktveroveraar gelegd. 16 maart 2022 aangepast door Patrijs 1 De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 Als we dan toch een wedstrijdje Te Dicht Zaaien gaan doen: Knolselderij, ras Monarch. Zaad heb ik twee (drie?) jaar geleden aangeschaft. Een dezer dag ga ik verspenen, maar niet allemaal. Ze staan op mijn ruil- / weggeeflijst voor de moestuinforumdag 23-04-2022 1 2025_teeltlijst (.xlsx)
fre3ke Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 (aangepast) Gisteren Mizuna gezaaid onder mijn enige buitenraam. Vandaag rettich Rosagruss en tomaten en nog wat peultjes voorgezaaid. Morgen snoepkruid. 16 maart 2022 aangepast door fre3ke
HuubvG Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 In de kas: rijtje spinazie en rijtje basilicum. Naast de kas: paar spruitjes, niet teveel, voor in de achtertuin. In de achtertuin: rijtje kapucijners bij het gaas dat er nog zit.
Mellie Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 Wat tomaatjes die ik heb gehad van @lsjr33: Northern lights waarmee de ruilactiviteiten begonEvil olive Lucid gemsPlan 9 from outer space Dwarf amandineKaleidoscope jewel. Van alles 2, want had maar 3 zaadjes per soort, op de 1e na.
Arja Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 29 minutes ago, Mellie said: Plan 9 from outer space Die wint in de categorie leukste naam 🛸
Lsjr33 Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 @Arja Plan 9 from outerspace is zeker een leuke, hoewel ik om de Hillbilly flame ook moest lachen
Arja Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 (aangepast) 53 minutes ago, Lsjr33 said: Hillbilly flame Als dat een metafoor is voor een scheet, dan is-ie geweldig! Edit - mezelf min of meer on-topic schoppend: hier zijn vanmiddag wat bloemen gezaaid en geplant. En tabak, want de gedroogde en gesneden bladeren schijnen prima te roken, aldus de ontvanger van 't spul. 17 maart 2022 aangepast door Arja 1
Lsjr33 Geplaatst: 17 maart 2022 Geplaatst: 17 maart 2022 Zo had ik er nog niet aan gedacht maar het zou zeker kunnen 🤣
Mellie Geplaatst: 18 maart 2022 Geplaatst: 18 maart 2022 Deze 2 dahlia’s binnen, zodat ze straks al een lekker begin hebben! Soortnaam: dahlia donkerrood en dahlia wit. Iemand enig idee welke kleur deze naamloze dahlia’s hebben?! voor €1,49 kon Kruidvat zich geen uitzoekwerk veroorloven.
mdubbelm Geplaatst: 18 maart 2022 Geplaatst: 18 maart 2022 Staat het ook niet op de achterkant van het karton? Ik heb van de week wat pepers opgepot en weer eea voorgezaaid, zoals knolselderij en div. soorten bieten.
Mellie Geplaatst: 18 maart 2022 Geplaatst: 18 maart 2022 Bijna dezelfde tekst op de achterkant. Dahlia pompon donkerrood en dahlia decoratief wit. Ze hebben zich wel echt uitgesloofd 1
Patrijs Geplaatst: 18 maart 2022 Geplaatst: 18 maart 2022 Het eerste blauwe kratje met preizaailingen is verspeend. Gelijk maar een bosje zaailingen uitgedeeld in het kader van: "Wat te doen met je overdaad aan zaad?". 1 De moestuin van Patrijs
Jane Doe Geplaatst: 18 maart 2022 Geplaatst: 18 maart 2022 Wat zijn jullie tich allemaal goed bezig met al dat zaaien, te dicht of niet niet gezaaid is dan erger denk. Hier tuinboontjes en bosuitjes geplant, trays in de kas gezet zodat die dan geplant kunnen worden. Na het zaaien staan ze in zo een minikasje in een rekje, daar kunnen ze niet te kang blijven staan. Steeds een klein beetje water geven en draaien, tot ze groot genoeg zijn geplant te worden. Dan is er weer plaats voor nieuwe trays en zo blijven we aan de gang. 1
Patrijs Geplaatst: 19 maart 2022 Geplaatst: 19 maart 2022 Sla en andijvie verplant van de volle grond naar de platte bak. Ook een rij buiten geplant, andijvie plantjes en Little Gem sla. De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 19 maart 2022 Geplaatst: 19 maart 2022 Lekker buiten in de zon wat kruiden en sla en andijvie voorgezaaid.
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2022 Auteur Geplaatst: 19 maart 2022 Erwten, capucijners, en sugar snaps. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Amrutten Geplaatst: 19 maart 2022 Geplaatst: 19 maart 2022 Erwten eminent, Tithonia, Amaranth, Ammi green mist.
René Geplaatst: 20 maart 2022 Geplaatst: 20 maart 2022 Keeltjes (bladmoes / raapstelen) en mei-raapjes buiten gezaaid (onbeschermd). Wie zaait zal oogsten
Roelie Geplaatst: 20 maart 2022 Geplaatst: 20 maart 2022 Gisteren rode en gele uien geplant. Alsmede sjalotten. Kropsla en een aantal vroege kolen, wit, rood en bloem. Vandaag gaan de Robientjes in de g rond, een roodzadige tuinboon. Oud Fries ras. En als ik nog zin heb met die schrale koude oostenwind plaats ik de vlechtmatten voor de erwten.
Aanbevolen berichten