Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier met de stormen een Levensboom instabiel geworden, en dus van takken ontdaan, kappen kan later. Daarna vandaag en gister takken knippen en zagen voor de hakselstapel. Hm, had ik maar niet gezegd dat ik houtsnippers nodig had...

Geplaatst:

Vandaag aardbeibed klaargemaakt en de de dode hortensiabloemen afgeknipt. Ook een paadje van houtsnippers op een modderig stukje gelegd. En de eerste buitenlunch!

• Like 1
Geplaatst:
22 uren geleden, mdubbelm zei:

En de eerste buitenlunch!

Dat was voor mij vandaag! Het zonnetje is zeer welkom!

Vandaag wat onkruid gewied en gesnoeid, potten aangevuld met potgrond/substraat. Het straatje geveegd en als laatst de ramen en kozijnen buiten gewassen. Ramen waren na de storm wit uitgeslagen van all het zee zout wat met de wind mee kwam.

• Like 1
Geplaatst:
1 uur terug, rorror zei:

Ramen waren na de storm wit uitgeslagen van all het zee zout wat met de wind mee kwam.

Huh? Zo erg is het toch (nog) niet met de stijging van de zeespiegel, daar in Alphen a/d Rijn?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
2 minuten geleden, henkg zei:

Huh? Zo erg is het toch (nog) niet met de stijging van de zeespiegel, daar in Alphen a/d Rijn?

Voor de storm waren de ramen net gewassen, na die week waren ze wit/wazig uitgeslagen. Geproefd en was zoutig.

Ik denk dat de meeste gewoon de ramen lapen zonder te beseffen wat ze weg halen.

Geplaatst:
On 2/26/2022 at 5:18 PM, Mellie said:

Een iep omgezaagd. Het klinkt als een kleine klus, maar al 6 uur mee bezig.
Hij is allang om hoor. Dat duurde een uur of 2.
Alleen dat opruimen ervan…

ccbcf997c766b3161347b23d218a047b.jpg

0a8268fe5017c940d371f581ae1f0909.jpg

7a70f49c85d9e9a8617939e730965b68.jpg

f0722d873e43cbbca3d5f3c5f9f5813e.jpg
715b960c4c4b13083467c2b6beff5ecb.jpg

966e8638fd5d8c94e38f5b3334c8aea3.jpg

De kinderen hadden de tijd van hun leven.
Een hut gebouwd. Een takkenwal gemaakt. Gespeeld. Gegeten. Gedronken. Gechilled.

8c87f9600069a83b73a0fcfab850ee58.jpg
Verschil moet er zijn zal ik maar zeggen emoji38.pngemoji38.pngemoji38.png

Jeetje wat een werk!! Succes met t ruimen

• Like 1
Geplaatst:

Genoten van het fijne weer om in de tuin te werken. Frambozen uitgegraven en op hun nieuwe plek geplant. Begonnen met het uitgraven van de aalbessen en bramen. Veldsla, radijs en mosterd gezaaid. Biet, snijbiet en rucola voorgezaaid. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Gisteren area aglio (knoflookbed) verschoond. Onkruid verwijderd, grond opengekrabd, koemest ingeharkt, en de hele area overdekt met bogen van schapengaas, om te voorkomen dat katten in de losse grond hun ding gaan doen.

Maar de grond is nog steeds zo zeik & zeik nat. Dat is echt bijzonder voor de zandgrond hier, op 20 meter boven NAP. Normaliter wordt water in de bodem snel afgevoerd naar lagere delen die hier links en recht liggen. Vanmorgen in het bos, op de hei en bij de vennen: nog nooit zo nat gezien als nu. Omlopen, teruglopen, en weer omlopen om te komen op de plek waar je wilt zijn. Je denkt dat de bodem nog steeds gulzig is naar water na de droge zomers van 2018-2019-2020. Maar het trekt niet weg.

Stomverbaasd dat Patrijs op zijn zandgrond kan schoffelen!

2 uren geleden, Patrijs zei:

een stukje geschoffeld

Hier blijft het baggeren. Vanmiddag een composthoop overzetten. Zeef op de kruiwagen en de compost die er door valt is voor de piepers. De onverteerde rest gaat naar een compostvat. Op de plek waar ik sta ontstaat al snel een modderige kuil. Ik zak een decimeter weg, maar niet dieper. En op de aardappelakker liggen steeds meer omgekeerde emmers compost.

En waarom geniet ik van deze ellende? Om het buiten-zijn. Lekker lichamelijk sterk blijven. Omdat de zon schijnt. Om niet afhankelijk te zijn van supermarkten. Altijd ook: om niet afhankelijk te zijn van groenten die in kassen worden gekweekt met energie van bronnen die je liever niet hebt.

Heppy Heppy zie ik dat vandaag mijn eerste peper opkomt.

Succes iedereen dit seizoen,

Vanuit de bagger: uw nederig Vinky

Op 25-2-2022 om 17:55, Patrijs zei:

Omdat er vandaag zon en wind was en het morgen ook droog blijft vandaag maar een stuk geschoffeld.

aangepast door Vinky
  • Like 4
Geplaatst:

Aangezien ik geen moestuin in het Gorechtpark meer heb, is er ook minder te melden.

Rest nog mijn achtertuin bij huis, met kasje waar ik me nog naar hartenlust kan uitleven. Voor de winter had ik in de achtertuin en kas al wat thomasslakkenkorrels gestrooid, die naast de kali moeten gaan zorgen voor wat meer fosfor. Ook had ik de drie zieke druiven eruit gespit. De grootste kuil uitgegraven en met compost uit het vat gevuld, daar komen in mei de wedstrijdkomkommers.

De kas had ik al leeg gehaald, de grond losgewoeld, vochtig gehouden door om de paar dagen te gieten.  Buiten en in de kas had ik in november knoflook geplant om het loof te knippen voor dagelijks gebruik. Ik vind de groene bladsnippers lekkerder door het eten dan knoflooktenen, dus probeer ik steeds wat tenen te poten zodat ik jaarrond kan knippen.

Bij Welkoop hadden ze nog geen rijserwten toen ik een paar week geleden ging kijken. Daarom heb ik maar kapucijners meegenomen, in plaats van. Staat ook leuker in de achtertuin, de mooie blauwe bloemen en paarse peulen. Ze mogen er niet zo vroeg in als erwten, maar ik heb er vandaag 20 voorgezaaid, in een hangmand in de kas. Het wordt daar al lekker warm met de zon erop,  > 20 °C, maar in de nacht minstens net zo koud als buiten. Ze hangen op 1,20 m hoogte dus ik denk dat ze wel gaan kiemen en niet al teveel afkoelen. Mislukt het dan zaai ik half maart wel weer nieuwe.

• Like 2
Geplaatst:

Binnen, wat stekken (140 stuks, 2 trays van the Farm Dream met 70 gaats elk) gemaakt van een sedum, om later tussen de fruitplanten uit te planten als bodembedekking.
Rozemarijn en lavas gezaaid, vorig jaar beide niet opgekomen. Hopelijk nu wel. Ook in de 70 gaats trays, 2*7 daarmee bezet.
Morgen dan de overige vakjes (56 en nieuwe tray van 70) volzaaien met andere bodembedekkers.

Geplaatst:

Geschoffeld want droog met een windje.

Er stond alweer straatjesgras en heel veel lavaszaailingen, vergeten de zaadschermen weg te halen en hier kiemt er nu heel veel. 🙄

Daarvoor de laatste compost uit het vak geschept en het compost vak steviger gemaakt met een betonnen balk rechtop in de grond er naast.

De houten palen zijn weggerot met de tijd, nu kan het weer even verder hoop ik.

Geplaatst: (aangepast)

Een dikke laag broeierige lasagna compost op de potten gelegd die in de kas staan te wachten op het voorjaar en de tomaten. Ik heb de droge bovenste laag van de lasagna opzij geschoven en de laag eronder zat vol met wormen en beestjes. Die ligt dus nu voor een deel lekker op de potten, ik ben nog niet klaar, bijna op de helft. Dank voor het ingraven van de potten @Anna3.

En ik heb 4 bloemkool planten die ik van @Jorieke123 heb gehad tussen deze potten geplant in de kas. 

Verder nog uit de biodoos wat PdP gezaaid, met dank aan de gulle gevers @Mellie, en? Er waren twee zakjes. 

aangepast door appelvrouw
  • Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Niet gisteren of vandaag, maar morgen (nou moet ik toch echt):

Druiven snoeien, dubbel Guyot snoei.

Dus: De mooiste ranken als nieuwe gesteltakken uitkiezen, horizontaal uitbuigen en vastbinden (en als er eentje echt doormidden knapt, dan een andere nemen.) Daarna pas de rest compleet afsnoeien (bij Guyot snoei).

Gouden tip, als je wilt gaan stekken: direct het snoeihout markeren op onder- en bovenkant: Onderkant recht, bovenkant schuin knippen.

• Like 1

Geplaatst:

Rode bosuien van de kas naar de tuin verpoot, nu staan ze op hun vaste plekje voorlopig.

Eerste tuinboontje even buiten laten zonnenbaden, staan nu weer in de kas. Nog even groeien en dan mogen ze buiten spelen, met gaas tegen de vogels. Hopelijk geven ze nieuw zaadgoed, scheeld weer.

Geplaatst:

Prei en kooltoppen geoogst en het plat glas open gelegd.

Een mini stukje gespit en een aardappel vak doorgewerkt met de cultivator.

De grond is nog erg nat en zo kan de toplaag uitdrogen want het onkruid laat zich alweer zien.

Geplaatst:

In het kader van "schoffelen voor je het vuil ziet" de rest van de gespitte tuin doorgewerkt met de cultivator.

Sommige stukken zijn nog erg vochtig maar door het spitten ligt de grond los en kunnen de nachtvorst, zon en wind aan het oppervlak  hun werk voor mij doen.

Geplaatst:

@rorror: Kom je nou mee, ik ben nét klaar!

acpronk heeft inmiddels mijn gedachtengang verwoord. Ik snoei laat, het snoeihout gaat direct in een grote pot, buiten, in de schaduw. Maar wel in eventuele regen, daarom een schuine bovenkant. Daarnaast schrap ik de buitenkant van het onderste stukje af.

Terzijde, aanbieding: ik heb veel snoeihout Rondo over. Ik denk dat er 4 a 5 stuks in een brievenbusdoosje passen, á € 3,84 porto.

• Like 1

Geplaatst:

De iep opgeruimd en en passant nog langs vriendin gereden waar de heg door Eunice omver is geblazen. Dat weggesnoeid. Restant hekwerk met wat kastanjepalen die we over hebben, gefikst. 4 x naar de stort met volle aanhanger.

In de tuin zelf, stammetjes van ong 10 cm bewaard voor inoculatie met fluweelzwammetjes. Iep schijnt daar heel geschikt voor te zijn. Alle boomstammen op de zwaarste na laten liggen. De een na zwaarste kon ik met uiterste inspanning en een peptalk -kom op Mellie, dit kun jij, kom op!- in de kruiwagen gesjord.

d1d0837177529ee5f5c191bafaa88efd.jpg

Ik denk dat dit stukje ruim 100 kg weegt. De rest van de boom kreeg ik niet eens omgerold. Dat is het grootste stuk… dat blijft dus nog even liggen, tenzij ik vanmiddag nog zin heb te kettingzagen.

Nu ga ik vooral helemaal niks meer doen. Gesloopt.

• Like 4
Geplaatst:

Jemig, wat een homp boom! Kun je heerlijk veel paddenstoelenbroed in kwijt. Wil ik dit jaar ook eens mee gaan beginnen.

Hier heb ik niet veel gedaan, wat kuilen van de honden dichtgegooid, brandnetel verwijderd, verhoogd bed gemaakt en gevuld en genoten van de zon.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...