Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De paksoi geoogst gezien deze nu begint door te schieten en er tomatenplantjes voor in de plaats gezet, met wat bietenzaadjes er omheen, bakje aardbeien geplukt, tussendoor wat frambozen en aalbessen gegeten.

Geplaatst: (aangepast)

De tweede helft van de knofloken geoogst. Bedje schoongemaakt, aangevuld met compost en er rode en savooiekool uitgeplant. Die waren wat gehavend door slakkenvraat, maar wie weet wordt het nog wat. 

Handje aardbeien en doperwten geoogst. Beetje gewied en naar de vogels en insecten gekeken, en rustig aan gewoon wat in de tuin gerommeld. Gisteren veel te laat geworden, dus dat betekent een kalme zondag. 

20220612_164735.thumb.jpg.cf1efc74d5981440bb8636e17e883418.jpg

aangepast door Arja
  • Like 1
Geplaatst:

Bijna een kilo aardbeien geoogst. Hier en daar vraat van slakken. De boosdoeners zijn betrapt, letterlijk en figuurlijk, en de afgekloven resten zijn ver van het aardbeienbed voor de merels neergelegd. Prachtig hoe die vogels dan genieten van het afval.

Eerste kapucijners geoogst. 

Veel wieden, want het onkruid groeit hard. En wat ook zo hard groeit: broccoli. Lekker van gegeten. 

• Like 2
Geplaatst:

Een paar kruiwagens compost fijn zitten kruimen met de hand. We hebben altijd veel takjes en takken in de rijpe compost en soms laat ik het zitten. Maar nu gebruik in de compost voor een mooi mulchrandje rond de planten die dat graag willen en dan is zo een fijn materiaal mooier en handiger. Er zitten lekker veel rode wormen en andere beestjes in het zwarte goud!

67FD8DA8-2989-4827-9F38-3A8FAC57727C.jpeg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

3 gigantische takken vd kersenboom afgezaagd. Ze groeiden of vrijwel kaarsrecht naar boven of dwars over de kruin heen waardoor het onderste en noordelijke deel compleet vd zon werden geblokkeerd. Nu al veel meer licht op de kruin. Wilde het eigenlijk iets later doen, maar gezien de droge warme week die op komst is en t feit dat de stam en kruin wel erg aangetast waren door mos toen ik t huis kocht, leek elk zonnestraaltje op de stam en kruin me mooi meegenomen.

Vd herfst de overige 3 grote, dwarse takken weghalen met de buren en dan gaat ie t de komende jaren hopelijk beter doen, want de berg aan dunne spriettakken met enkel her en der aan de uiteinden een kers of 2 was echt hopeloos dit jaar. We hebben geen kers kunnen eten :(

Leuk zo'n oude boom die compleet verwaarloosd is.

Verder geschoffeld, peultjes verder opgebonden, binddraad bevestigd aan de schutting voor oa de clematis, en aardbeien en frambozen gegeten.

Geplaatst:

De grasmaaier geslepen en het gras gemaaid.

Asperges geoogst en gelijk de bermen geschoffeld.

Een "waslijn" gemaakt en de grootste tomatenplanten daar aan opgebonden met tomatentouw.

Gelijk daar en elders geschoffeld.

Nieuwe tomaten gezet en een flinke bak aardbeien geplukt.

Gisteren aan de zwarte moerbei de boompalen teruggegeven. Ik kon het scheefhangen niet meer aanzien. Het was wel een beetje vluchtgedrag, want ik liep al een tijd met een bak gekiemde bonen door de tuin te dolen op zoek naar een plek. De boom stutten kon ik tenminste wél oplossen.

Uiteindelijk alle bonen een plekje gegeven, door een treurende rozenstruik te verwijderen.

Nieuw gekiemde stengel- en pluksla in potjes gedaan. Nieuw gekiemde siersalie goed water gegeven omdat ze nog moeten wachten op een groter potje.

Basilicum verplaatst die begon te verdwijnen onder een pompoen.

Tomaat die ik niet nodig heb, maar ook niet kan weggooien, geplaatst in het gat van een uitgetrokken stengelsla.

Soort van verhoogde bak gebouwd voor een peperplantje. Gestapeld van halve bakstenen die in de loop der tijd in de tuin zijn gedolven. Het is een zeer wankele constructie, maar een goede optische indruk voor het geval ik zoiets een permanent karakter wil geven.

Vandaag mijn gore tuinbroeken uitgewassen, wat een heel ritueel behelst van met de hand voorweken om zand te verwijderen en uiteindelijk vaak spoelen in de machine. Ik veeg al mijn gereedschap schoon aan mijn broek en ook vieze handen met doodknepen rupsen en zo. Dus uiteindelijk kun je er soep van koken.

aangepast door fre3ke
  • Like 3
Geplaatst:

Twee grote pannen aardbeienjam gemaakt.

De Russische bladkool geoogst

Net als flink wat knoflook bloemstengels en tuinbonen.

Tomatenplanten uitgedeeld en veel tuinbonen opgeruimd en gedopt.

Nog een tas tuinbonenpeulen meegenomen als huiswerk.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren een klein stukje tuin vrij gemaakt van onkruid en een 4 jarige peterselie. Die zag er zo sneu uit. En dikke wortels! Niet meer normaal. Ik heb mijn 5 artisjok naast de bestaande artisjokken geplant. Gemulcht met artisjokblad. De 2 met bloemen zitten onder de zwarte luizen. Die later afgespoeld.

Plek gemaakt voor asperges. Ik heb een jaar of 5 geleden asperges gezaaid. Uit 2 zakjes zaad kwamen er maar een paar op. Ik dacht dat ze moeilijk kiemden, dus heb dit jaar weer 2 zakjes zaad van velt gezaaid. Ik denk dat elk zaadje is opgekomen. Had dus een boel te planten. Kennelijk oud zaad of pech gehad toen.

24 prei uitgeplant. Ze doen het prima onder de hortensia zag ik. Ze groeien niet, maar wel mooi groen. Precies wat ik wil. Heb er een handje uitgetrokken en dat bleken er 21 te zijn. Ik doe alleen liever niet aan oneven aantallen als het kan, dus nog een oneven aantal bijgezet voor het resultaat van 24.

Ik heb de opgekomen bonen eindelijk in de tuin gezet. Daar begon deze middag mee, maar moest steeds eerst wat anders doen voor ik daaraan toe kwam..! Ik moest er knoflook wat helemaal geel was, voor verwijderen. Alle bordjes onleesbaar, dus geen idee waar welke soort staat. Even in het knoflook topic zoeken naar hopelijk de foto ervan die ik wel had genomen. Paarse soort is helemaal niks. Gewoon een mini teen. Of een iets grote teen. Echt stom. Die ga ik gewoon niet meer zetten. De rest zaten wel goede bollen bij.

Plek leeg, schoffel schoffel, hark, hark. De bonen dus. Ik heb direct al 2 bonen per ongeluk onthoofd, dus dat ging zeer rap. Had te veel bonenstaken voor de hoeveelheid opgekomen bonen. Normaal altijd te weinig. Ik denk dat ik er een stuk of 25 heb staan. Hopelijk staan ze er nu ook nog echt en was het geen late snack voor de slakken.

Het handje pea crown geplant voor de bloemen. Schijnt een heel kunstig bloemetje te worden. De 3 struikbonen een plekje gegeven en de doorgeschoten rapen weggegooid. Paar verplaatst naar de schaduwkant. Een pioenroos wortel die omhoog stak op een bijzondere manier zal ik het maar noemen, eruit getrokken en een andere plek gegeven. Het was geen goede plek. Rest van de plant staat er nog. Die geef ik in het najaar een nieuwe plek.

Ik had 5 kunststof stokken gekocht om een rekje te maken voor het vogelnet zodat ik zelf de blauwe bessen kan eten ipv de vogels. De constructie in elkaar gezet. Nu nog het net erover.

2 x water gegeven. Eerst in de ochtend aan een stukje tuin waar ik dag ervoor bloemen had uitgeplant (oa de mooie nigella) en Savonds na het uitplanten, aan het nieuwe stukje.

Vandaag heb ik spierpijn.

• Like 1
Geplaatst:

Hulptroepen een handje geholpen door ze aan de binnenzijde van de klamboe los te laten.

kersenvlieg4.thumb.JPG.48cc50286cf34d923842207d4500bfb4.JPG

kersenvlieg5.thumb.JPG.8d189d9342ad87ef18d5d302f149193c.JPG

kersenvlieg6.thumb.JPG.2d1ff4b30157c44ef8ddeb29d85a1944.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

De moerbei teruggevonden. Ik was hem een beetje kwijt omdat er andere struiken voor stonden, maar die hebben we afgelopen winter verplaatst en heeee ja goh da's waar ook, we hadden een moerbei. Hij heeft nu voor het eerst vruchten.

Aspergehaantjes verwijderd, vandaag maar eentje, sommige dagen helemaal geen, dus we zijn aardig bij. 

Geconstateerd dat je kleefkruid ook zonder handen naar de kliko kunt transporteren.

En nu ga ik lekker in de schaduw zitten kijken naar badderende mussen en zoemende insecten.

20220616_132923.thumb.jpg.83700d17371e39d1a2d16139079ac164.jpg

aangepast door Arja
  • Like 2

Gisteren een dubbele rij tuinbonen geplukt en de planten op de compost gesmeten.

Na het doppen 2,5 kg ingevroren.

Het eerste van de drie stammetjes waar de druif op rust vervangen door een vers gezaagde.

De oude stammetjes waren op en de zwaarder wordende druif was er doorheen gezakt.

Het hout van de Spaanse Aak zou hard moeten zijn en goed hakhout, maar het valt mij wat tegen.

'S avonds toch maar weer wat gegoten bij de zwakke en jonge broeders.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Tuinbonen ingevroren.

Jam gemaakt van de laatste grote aardbeien oogst, naar de tuin om extra rabarber voor in de jam te halen.

Een flinke tas diverse oogst gehaald om uit te delen.

Water gegeven en geschoffeld en een pompoen geplant.

• Like 2
Geplaatst:

Hier is de oogst eigenlijk net begonnen @Patrijs. Ik heb vandaag voor het eerst een schaal vol met lambadas gegeten. Vorig jaar zo weinig en niet zo groot ook, dat ik eigenlijk niet goed kon proeven hoe ze nou smaakten.
Vandaag voor het eerst meer dan 3 of 4 kunnen eten, en jawel: ik vind ze heel lekker. Wat ik bij aardbeien vaak jammer vind is dat ze een soort van ‘harde buitenkant’ hebben. Onze kas aardbeien hebben dat bv niet. Die zijn allemaal zacht. Maar de lambada’s hebben dat dus ook niet, ook al groeien ze buiten.

Anyways, ik dwaal af. De ochtend begon al vroeg met een dochter die haar tuintje om 7:30 u al water besloot te geven, vanwege de hitte. Toen kwam ze gillend naar binnen dat ik NU moest komen. Haar wortels zijn aan het groeien. hihi, te schattig. Maar toen gingen de andere 2 er ook vandoor om hun tuin te bewonderen wat er al groeide en er werd driftig onkruid getrokken (veel wilgenbabys hier). Een drukke ochtend en niet eens door mij!

Tijd voor de maandelijkse tuintjesdag. Op school met een klas in de tuin gewerkt. (Ook andere ouders hoor). We hadden 2 bigbags met compost en ik dacht, voordat we daar doorheen zijn, zijn we jaaaaaren verder. Viel dat even mee! 3 jongens, 3 meiden, 7 en 8 jaar, ze gingen als een speer. 1 bigbag is leeg! (Nou ja, leeg… ik heb 1 half volle en 1 3/4 volle, dus nog steeds 2, maar technisch gezien..!) En die andere bigbag is door kleuters gedaan. Echt onder de indruk ervan. Alles lekker een dikke laag compost gegeven en toen gezaaid, danwel geplant en veel water gegeven.

Ik had allerlei dingen voorgezaaid en meegenomen. Helleborus, borage, zonnebloem, broccoli ed. Kreeg ook nog een mini struikboontjes, blijkbaar een erg klein ras, want de bladeren waren echt inie minie!, boerenkool en komkommer.

42acb52fba0853ef579a7d3e50ce1baf.jpg

Gewied, geveegd, gesproeid.

Ow en onderweg naar huis fietste ik hierlangs. Je zag de 3 fruitbomen niet meer door alle riet, kleefkruid en brandnetels. Die heb ik weggehakt. Of plat althans.

d3398f1ae45636c5abdc1fbf869dbb28.jpg

Dat riet is wel 2 m hoog. Zo bizar dat dat er een maand geleden niet stond. Je kunt de boompjes weer zien. Ik kreeg gelijk aanspraak van voorbijgangers. 1 iemand die vroeg of ik peren plukte (nee). Weer een ander die zich afvroeg of ik de bonen terug plantte, want ze waren kwijt en ze had ze gemist (ook nee) en een een derde die me een compliment gaf voor het weghalen van het riet zodat de boompjes weer te zien waren. Zulke uiteenlopende reacties, te grappig dit.

Ik had tot mijn verbazing nog tijd, dus ook even in mijn eigen tuin bezig geweest. Tomaten gediefd en ondanks dat ik dat nu al een paar x heb gedaan, had ik kennelijk toch een paar gigantische dieven gemist. Gezien mijn tomaten gebrek heb ik 3 grotere dieven geplant. Wat tomatenblad aan de kippen gegeven. Ik had 1 roze framboos van school meegenomen. Die ging op het stukje van de knofloken. Vond ik 4 bollen knoflook. Ik zag ernaast allemaal tulpenbollen opwippen. Allemaal verviervoudigd. Gedeeld en elders gepoot.

Ik heb een dahlia in de volle grond. Die is dit jaar groter dan ik had gedacht en mijn bloemkool staat er nu onder. Ruim uitgestoken en nieuw plekje elders gegeven. Geen functie elders hoor. Die is gewoon exact hetzelfde gebleven.

De 3 lege hangpotten van de schoolplanten thuis een plastic binnenkantje gegeven, zodat de drainage gaten dicht zijn en gevuld met potgrond en bloemenzaden. Ze hangen in de buitenkeuken onder een afdak, dus geen drainage nodig.

De hedera getracht te temmen. Tuinafval versleept. Wat slakken geplet. 1 gemist. Die viel van een appelblaadje naar beneden tussen de bessenjungle. Helaas verloren. Die zal wel wat slachtoffers gaan maken vannacht.

Gesipt en gebaald bij pompoen Victor die veel te vroeg uit ons midden is gerukt. Zo jammer dit. Nog niet eens in de bloei van zijn leven die arme Victor. Amper tot wasdom gekomen. Hij had nog zo veel te geven… Victor, ik zal je missen. Niet alleen je mooie blad, maar ook je vrolijk gekleurde vruchten. Rust zacht Victor.

• Like 7
Geplaatst:

Koolplantjes opgepot (bloemspruitjes, palmkool, rode boerenkool) totdat er plek vrijkomt in de tuin. Veel kapucijners en sla geoogst. Water gegeven. Vandaag eea zaaien voor de herfst.

Geplaatst:

Water gegeven en een stuk border vrijmaken voor de vervolgteelt. Daar stonden hele mooie reuzenklaprozen, maar die zijn uitgebloeid en ik heb er nog genoeg in de tuin staan. Voor zaadwinning moesten die niet blijven staan. Het was een goede schuilplaats voor de slakken en nu niet meer. Ook een pluspunt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...