Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisterenavond laat was het erg lekker buiten.

Twee kruiwagens compost geschept en dat gelijk ingespit.

Vandaag vooral prei geplant, ik heb nu wel een flinke lading.

Geoogst en wat doorgeschoten planten er uit gerukt.

Helaas heeft het bestuur in al zijn wijsheid de vaste mestleveranciers weggejaagd, dus mest zal er helaas niet meer komen.

Jammer want ik heb er tijd aan besteed om dit te regelen en bijna iedereen profiteerde er van.

Ik heb ondertussen al twee kuub afval liggen wat met mest opgezet moet worden om weer nieuwe compost te maken.....

• Like 2
Geplaatst:

Ow dat is balen patrijs… ik hoor vaak geklaag over tuinbesturen. Wat raar toch dat dat allemaal zo moet lopen. Ik verbaas me er elke x weer over.

Ik heb de zaailingen verplant van hun mini kweekbakje naar hun nieuwe stek. Getwijfeld of de buitentomaat wel buiten moet blijven… me verwonderd over het feit dat ik enkel de niet geurende lathyrus heb en de geurende massaal opgegeten zijn door slakken. Kennelijk hebben zij ook de voorkeur voor geurende zoals ik. Deze staan wel al 2 jaar. Dat dan weer wel.

Een scheutje water gegeven in afwachting van de grote plensbui. Aardbeien en frambozen geplukt. Sla geplukt. Kippen vermanend toegesproken. De amrocks zijn al 2 weken bijzonder ontevreden. Er is er 1 die doet alsof ze een haan is incl bijbehorend gekukel.

Alle rommeltjes in de tuin opgeruimd. Hangmat opgeborgen. Nieuwe molshopen geplet. Het worden er steeds meer. Slakken, muizen, katten, en nu mollen. Kwartet!
Mag ik van iemand kat en slak ruilen voor roodborstje en salamander?

Geplaatst:

@Mellie    dan doe ik mee met kwartet... aardbeien en aalbessen ( die er nog waren..) opgegeten door slakken en merels. Ik zoek lieveheersbeestjes... ruilen voor??

Courgetten staan te schimmelen ???? dus extra hooi/stro er onder gelegd..
sonja doet t niet meer... alleen nog mannelijke bloemen...Veel!!

Onkruid weggehaald en wat gewaterd in de kas..

• Like 1
Geplaatst:

Mag ik van iemand kat en slak ruilen voor roodborstje en salamander?

Kat ruilen voor eend?
Straks worden de druiven groter (nu paar mm), maar dan vallen ze ten prooi aan de eenden.
Heb al om enkele trossen een zakje gehangen, maar ik ga verder als de druiven een cm groot zijn.

Vanochtend de knoflook geoogst. Was gisteren op de tuin, en viel op dat de knoflook heel plotseling erg snel geel begon te worden.
Oorzaak was snel gevonden, de rot was begonnen
Denk dat wel 25% in meer of mindere mate verrot is. Een aantal trok ik zo op zonder bol!
Volgend jaar toch voor de grote regenval oogsten...
  • Like 3
Geplaatst:

Weer een rij tuinboonplanten opgeruimd en gelijk gedopt.

Een rij asperges een touw gegeven tegen het verwaaien.

Bessen bieten aardappels en ui geoogst om uit te delen.

Achter mest aan geweest want de composthoop is nu ruim twee meter hoog en staat op instorten.

Geplaatst:

Heel vervelend onkruid uit zitten trekken..dat had ik nooit. Van dat stijve beetje plat verschillende kanten opstaand gras met een smalle aar. Geen idee hoe ik er aan kom. Enfin. En heel veel fruit geoogst maar weer! En foto’s gemaakt. Leuk!

37605922-8FAC-4FF8-8AFF-8E933B8F3FA7.thumb.jpeg.e645515a7aae501612eaab918d3be1a2.jpeg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De wortelen, pastinaken en broccoli een nieuw gaasdakje gegeven, sjalotten geoogst evenals wat piepers uit zakken. Begonnen met opruimen van vroege groenten/bloemen om plek te maken voor de opvolging. 
naaldboontjes gezaaid. Nog wat knoflook geoogst: Oosterdel. Bedroevend kleine bollen :(

Geplaatst:

Aardappelen geoogst, met zo'n 10 kilo van een rij van 3 meter ben ik best tevreden. De laatste doperwten geplukt, gedopt, en ingevroren. Een eerste komkommer geoogst, die gaat vanavond door de sla. Vanmiddag nog een rij tuinbonen plukken en gelijk de planten eruit. 

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren weer wat onkruid eruit gehaald, en wat planten op de plek van de gerooide knoflook geplant. En de helft van de Digitalis afgeknipt, vind ze wel mooi maar wil niet dat de hele tuin er volgend jaar mee volstaat..

En een begin gemaakt met plantenvoeding, emmer met smeerwortel bocking 14 en ruwe rietsuiker (500 gram suiker, weet niet hoeveel gram plant er in een 10L emmer gaan, niet gewogen...). Moet er nog rijst/melk bacteriën bij doen, maar Diana schreef dat het ook iets later nog kan. Al heb ik haar blog van afgelopen vrijdag nog niet gelezen..

• Like 1
Geplaatst:

Alle peentjes geoogst, er kwamen al weer heel veel wormpjes in. Ik denk dat ik volgend jaar maar eens geen wortelen zaai, elke keer meer dan de helft weggooien wordt me wat te gortig.

De aller, allerlaatste kapucijners en doperwten geoogst en de planten gerooid. 

Uien geoogst, hier ook beestjes, dus de slechte stukken weggesneden en alles meteen in de pan. Staat nu curry te worden, gaat vanavond in de tijdmachine. 

De eerste bietjes geoogst, wat zijn ze lekker!

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb vandaag bessen geplukt….kapucijners geoogst en de planten opgeruimd. Bieten gezaaid in de hoop dat die dingen het een keer goed gaan doen, oohh..en mezelf echt zeiknat laten regenen…

Geplaatst:

Een hele lijst dit weekend, ondanks corona. 🤧 Here we go:

1. Tomaten gesnoeid, gediefd en gevoed

2. Meloenen gesnoeid en aangebonden

3. Aubergines gesnoeid/gediefd

4. Smeerwortel geoogst en nieuwe gier gemaakt

5. Kruisbessen geoogst

6. Aalbessen geoogst

7. Net om de laatste rode aalbessenstruik gedaan

8. Uien geoogst, foto’s volgen later, heel trots! 
9. Bokashi ingegraven

10. Groene courgette geplant

11. Oude broccoli geoogst, kolenbed opgeruimd

12. Palmkool geplant en insectennet goed aangebracht

13. Tweede zaai bietjes uitgeplant (waaronder chioggia)

14. Te grote O-I kers afgevoerd

15. Veenmolvalletje in het bed met de meeste schade ingegraven

16. Goudsbloemen geoogst

17. GENOTEN 💚

En dan te bedenken dat de to-do list alleen maar gegroeid is na dit weekend. 🤣 

• Like 3
Geplaatst:

Begonnen met de irissen te rooien en gelijk al het wortelonkruid er tussen uit halen. Twee vierkante meter gedaan.

Geoogst en de asperges en aardbeien deels met de handschoffel doorgewerkt.

De aardbeistekken zijn licht geworteld en et zand alweer droog, morgen maar de rest doen en dan de dag er op gieten.

Geplaatst: (aangepast)

Een halve kuub gezeefde compost gehaald en over de tuin verdeeld. Donderdag komt er regen, ik hoop genoeg om het te doorweken want het is zulk droog spul. Daarna ga ik nog paardenmest halen voor de droge periode. En dan niets meer deze zomer.

Iedere ochtend gooi ik 10 liter water bij iedere pompoenplant die het blad laat hangen. Dus ook vandaag weer.

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

Ik begon in de tomatenjungle. Maar hoe dan? Ik dief oprecht 2 x in de week! Kijk dan…. Die achterste tomaten links gaan bijna door het dak

c366c102dc090ae5615f83108368bc96.jpg

De opgegeten cucurbitea vervangen met dank aan @redzebra
Inmiddels nog 2 extra weg, waaronder 1 van @fre3ke

Na harken, 2 klimmers een stok gegeven te hebben en bewateren, begon ik aan de eigenlijke tuinklus. De knoflook moest weg, want de man kon het raam niet open doen vanwege de knoflook lucht terechte klacht dus werk aan de winkel. Duurde wel even.
Ik dacht klaar te zijn. Kom ik binnen. Heb ik nog een emmer vol met knoflook. Neeeee! ik heb nog nooit zo veel knoflook gehad. Genoeg klein grut hoor, maar ook voor het eerst fatsoenlijke bollen.
Ik heb broedbollen en kleine solo’s herplant. Niet alles. Gewoon een beetje wat ik in een bak kwijt kon. Nog een slok water en toen nog wespen laten verdelgen die een huis hadden gebouwd in mijn huis. Altijd fijn.

• Like 2

Blij te horen dat die opgekomen zijn !, ik was niet zeker van die zaden.  Voor je tomaten best toch vermijden dat die tegen het afdakje aangroeien, op die plaatsen blijven de bladeren door condens veel langer nat en in tegenstelling tot de warme landen moet je hier de boel luchtig houden, wat soms betekent van je hart een steen maken en vroegtijdig toppen of hele stengels weghalen  als je niet kan laten zakken, die achterste moet je echt wat intomen.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Ja ik moet nodig aan de bak redzebra…. Ik wil het voor de grote groeispurt nog even intomen en goed selecteren welke tomaten waar gekortwiekt worden.

Geplaatst:

Op Marktplaats gekeken naar bamboestokken en raak. In de buurt nog wel: "25 bamboestokken 2m10 voor € 10,00, gebruikt, 700 stuks aanwezig". Twee bundels opgehaald op de fietskar en thuis begonnen met het vervolg van stellages maken.

In mijn kleine tuin van 9 × 6 is niet veel horizontale ruimte, dus dan maar de hoogte in. Tot vorig zaten daar de druiven, maar door een ziekte heb ik ze eruit gehaald. Nu lopen de nieuwe druiven alweer mooi uit. Ook over de kas komen de stokken heen, met klimmers, die voor wat schaduw moeten zorgen.

bb.jpg

• Like 3
Geplaatst:

@HuubvG hoe zet je de bamboestokken vast? Ik deed het 1nof 2 jaar geleden met touw, maar dat geeft te veel speling, en met storm ging dat niet helemaal goed.
Combi bamboe, touw en gaaas met tierips gaat wel goed.
Mijn tuinbuurman heeft zoiets dit jaar gemaakt, maar dan alleen met tierips vastgezet, en hij zegt dat het wel stevig vast staat.

@acpronk, alleen maar touw of binddraad is niet voldoende.

Tiewraps haat ik, dus die vallen sowieso af.

Eerst houd ik de stokken op hun plaats met die rekbare binddraad, zwart 'rubber', is (hol van binnen) de ideale binddraad voor planten ook.

st2.jpg

Dan ga ik 2× voorboren met twee boortjes, om later met een schroef de ene stok op de andere te schroeven, ik gebruik schroeven PZD 1 van 3mm bij 30 mm.

Eerst boren met 2 mm door beide stokken heen, de achterste stok alleen door de 1ste wand, de schroeven gaan niet helemaal door de tweede stok heen.

Dan de eerste stok met een boortje dat iets wijder is dan de schroef boren, ik gebruik hiervoor 3,5 mm.

Dan de schroef erin, gaat door de eerste stok heen, gaat vastzitten in stok twee.

Aandraaien met gevoel, tot de stokken net tegen elkaar zitten, niet verder, dan zou het bamboe gaan scheuren en later gaan rotten.

st1.jpg

Hier de drie schroeven op hun plaats. Ik durf het binddraad wel weg te halen zodat het droog blijft en niet gaat rotten onder het draad, het is een sterke verbinding.

De stok langs de kas heb ik met draden vastgezet tot onderop (gaatjes in het frame geboord) en voor de stevigheid weer geboord door stok en goot heen met de dunne, en de stok zelf weer met de dikkere boor, schroefje erin en vast.

st3.jpg

Deze stokken steunen ook nog op de rand van de fundering.

Deze verbinding zit er al een paar jaar, volgende foto hieronder. Wel laten hier en daar de verbindingen los, die stokken zijn al 10 jaar oud, ik heb nu genoeg stokken om de slechte exemplaren te vervangen.

st4.jpg

Edit:

Alle verticale stokken heb ik niet in de grond gezet, maar iets erboven. Een ijzeren pen van 3 mm in de grond, steekt onder in de stok tot de eerste knoop, zodat de stok een paar cm boven de grond hangt. De stevigheid van het geheel is te danken aan hoge horizontale stokken die aan schutting, paal, schuur etc vastgemaakt zijn. Is al bewezen stormbestendig.

st5.jpg

Het dunne stokje mag ik weleens gauw weghalen zie ik nu, de nieuwe druif heeft het niet meer nodig en het band gaat hem anders afknellen.

aangepast door HuubvG
zie edit
  • Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...