Jump to content

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2022

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Ik ben helemaal niet van de elektriese apparaten maar een gegeven pan mag je niet in de bek kijken. Slow koeken doen we vandaag..een ekspiriementje( let ook op de hippe ( à hum) 70 er jaren spelling)

In de pan Veldvarkenschenkel met zoete aardappel, paprika, sperzieboontjes, tomaten en courgette. Véél verse kruiden, oregano voert de boventoon. Gebakken restje rijst erbij.

ūü§ĒEr klopt toch iets niet‚Ķ

0DB0AFB7-6403-4C8B-96FC-55279DBF5802.thumb.jpeg.46d1c143802d3c108b87bb261aa80355.jpeg

• Like 3

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

@appelvrouw, is de römertopf niet ook slowcooking? 

Over vintage gesproken, ik at een pompoen van vorig jaar. Hij was helemaal goed, ook geen bruine spikkels vlak onder de schil. Wel wat minder zoet, maar dat zal het exemplaar zijn. Deels als soep, met koriander uit eigen tuin. 

Posted (edited)
5 uren geleden, fre3ke zei:

de römertopf niet ook slowcooking?

Ik heb daar het antwoord niet op..maar zo ja dan deed Ik  er al aan. Het heeft met de temperatuur te maken dacht ik

Edited by appelvrouw

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Er klopt iets niet? Lachen, die elektrische slow-cooking pan op je houtfornuis.

Slow cooking: is een oude bereidingswijze. Niks nieuws onder de zon.

Vroeger had men een petroleumstelletje. Tegenwoordig is daar een dure elektrische pan voor nodig.

Bij mijn weten is slow cooking niks anders dan garen bij temperaturen (een stuk) lager dan 100 graden.

Met name voor vlees. Denk aan de runderstooflappen van je oma. Die stonden 10+ uren op. Niet te sudderen, maar bij b.v. 85 graden.

Ideaal voor taai, droog vlees. Poten van wilde gans, haas, en zo.

Vorige week kreeg ik een stoofje van voorpoten van reebok. Dat had 16 uur "geslowcooked".

Niks nieuws onder de zon dus. 

En wat is dan sous-vide? Bij mijn weten enkel de gecontroleerde constante (lage) temperatuur, samen met de truc om in vacuumzakken te garen in een bak met water. Verder vergelijkbaar met slowcooking. 

Hopelijk komt de plaatselijke hobby-jager binnenkort weer eens langs met een paar wilde ganzen.

(Vorige week had ie er tien geschoten. Helaas wilde de de boer/landeigenaar ze alle tien wel hebben.)

Garen van de poten moet hier wel overdag: mijn inductiekookplaat stopt automatisch na 2 uur (ik ga de handleiding maar eens lezen, misschien is dat automatisme uit te schakelen).

Apart topic "sous-vide / slowcooking" maken?

• Like 1

1120183653         2022_teeltlijst (.xlsx)

46 minuten geleden, henkg zei:

Apart topic "sous-vide / slowcooking" maken

Sous vide Ken ik helemaal niet. Ja maak maak een topic!

Onvervalste frieten van Lie.  vandaag. Met in de oven geroosterde courgettes en doppers uit een pannetje. Veel verse kruiden. Top maaltijd! 

Posted (edited)

Pompoenblad, met dank aan @Patrijs¬†(zie pompoen topic). Hartstikke lekker! Wel wat knoflook meegebakken natuurlijk, en een paar plakjes peper uit eigen tuin. O, en wat zand¬†ūüė≥

IMG_20220702_231247.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 5

Bloemkool, bloemkool en bloemkool :) Vooral gekookt met een sausje en een stukkie vlees er bij. Maar vanmiddag maak ik er een salade van, en ik denk dat ik ook wat roosjes rauw in een kommetje doe en er een dipsausje naast zet. 

Donderdag maakte ik er een gratin van, maar dat was geen succes. Ik had de kool wat voor moeten koken en de saus bleef een soort pudding onderin de schaal...?  We hebben het toch opgegeten want het eten moet wel heel erg oneetbaar zijn willen we het weg doen. 

• Like 3

Posted (edited)
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

gekookt met een sausje

Brrrr kippenvel!

Jeugdtrauma 1 bloemkool met een papjeūüė£

Bloemkoolsoep is ook lekker en goed in te vriezen. En de roosjes ff blancheren en dan kort in de wok inbakken met zoute sojasaus.

Hier een bak zelf samengestelde muesli geroosterd in eigen appelsap en ook de wal en hazelnoten komen van eigen terrein!

Edited by appelvrouw
  • Like 1

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Bloemkool eet ik ook het liefst anders. Ik wil best geblancheerde bloemkool eten, maar met een sausje is gelijk zo Ehm… nou, ja, Hollands denk ik terwijl ik stamppot heerlijk vind, maar dat terzijde. Bloemkoolsoep met amandel is ook heel lekker. Ik maak er eigenlijk vooral curry mee of uit de oven, een turks recept met ei en yoghurt. Maar goed, dat vind jij dan misschien weer zo turks

Vandaag Tomatensaus gemaakt voor de inmaak, dus aten we ook pasta met saus. Heel veel ui, knoflook, oerprei, oregano, salie, rozemarijn, 3 blaadjes laurier -ahaha, dat dan weer heel matig!- en veel tijm ging er in. 5 u laten inkoken en voila. Heerlijk. Echt gesmuld, zelfs eigenlijk te veel van gegeten.

385ca622f37e0dd39a2c3b95a2d2af59.jpg

Ik vind een Turkse tomatensalade er heel goed bij passen, die komen uit de winkel, maar de rucola en knoflook niet. Verser kon niet. Morgen eten we VLEESCH. Ook lekker.

d96f17f747911c3bbb2f6a05f08e3f76.jpg

• Like 1

Nou wij eten graag Hollands ;) Maar ook andere keukens kunnen wij goed waarderen hoor. Gisteren maakte ik dus deze:

https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-recepten/italiaanse-bloemkoolrijst-salade/ 

Ik had dat spul (bloemkoolrijst) wel eens gezien in de supermarkt, vond het maar een raar hip iets. Maar toch maar eens geprobeerd (nou ja, rijst gemaakt van eigen bloemkool dan, in de foodprocessor) en die salade was lekker! Je proeft geen bloemkool meer, door het bakken van de korrels (?) en alle andere smaken. Ik deed er nog wel een paar lepels zelfgemaakte pesto door, want de smaak was in 1e instantie wat vlakjes.

• Like 3

De eerste twee rijpe pruimen.

IMG_20220711_211303.thumb.jpg.94077190d31ad8d11056fdb74b952a79.jpg

Het is een kroosje. De boom was een worteluitloper van een wilde boom. Hij staat nu 6 jaar in mijn tuin, is heel mooi, en geeft voor het eerst.

De vruchten zijn niet heel zoet of aromatisch, en de schil is relatief dik, maar toch verheug ik me op toekomstige oogsten. Want bij de gekochte Opal was één van de twee vruchten al aangetast door fruitmot, hier niets.

Ook vogels hebben het nog niet door, ik heb de boom niet hoeven afdekken. Ze trekken wel de onrijpe pruimen uit een andere boom, dus maar zien hoe lang dat nog duurt.

• Like 2

Tijdens het bloemen plukken kwam ik heel veel witte bessen tegen. Onontdekt! Die zijn nu op. Toch zeker wel een pond geplukt. Ook wat rode voor de zuur. Brrr. Heel zuur. Frambozen en aardbeien. Elianny is eindelijk weer rijp. Was wel een week of 2 geleden dat we die aten.

Heel veel fruit kortom voor de brunch en nu lunchen met eigen eitjes, sla en pepers.

Pasta met Nieuw-Zeeland spinazie. Daarna artisjok met knoflook sausje. Dat was eigenlijk het voorgerecht, maar ik had te grote honger om met liflafjes te starten. En zo kon ik het kookwater van de pasta hergebruiken om de artisjok te koken: energiebesparing! Toe yoghurt met sap van halfrijpe bramen (de rijpe gaan naar de wespen).