Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
8 uren geleden, appelvrouw zei:

Tros..prem…f3 18 (  @Yuras was dat die dikke tros die jij liet zien? Buiten of in open kas?

Klopt, met enorme tros...  Altijd buiten geteeld.

• Like 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Lia56 zei:

Wat veel soorten tomaten...lijkt mij heerlijk al die verschillende smaken..

Ik moet de boel nog sorteren, maar ik houd ongetwijfeld planten van een paar aparte rassen over. Dus als je nog plek hebt in de kas of de tuin en je de afstand Vlaardingen - Gouda kan overbruggen, dan zet ik er deze week een stel voor je klaar.  Op 12 en 13 mei ben ik in Sliedrecht en of Dordrecht als alternatieve locatie van overdracht. 

• Like 2
Geplaatst:

Ik ben denk ik iets te vroeg begonnen met het zaaien van de tomaten dit jaar, ze staan momenteel nog onder de groeilamp op zolder in P9 potjes maar dat gaat binnenkort denk ik niet meer passen. Heb geen kas en het is nog wel wat frisjes buiten. :P

65bc38d6-0ac0-4e75-b383-5025950d2a3b.thumb.jpeg.5975c2614589ae49d53d2ab7ad1a459d.jpeg

Tot wanneer zouden jullie aanraden deze nog binnen te laten staan?

Geplaatst:

Je kan ze ook buiten zetten nu. Wel even afharden.Er is genoeg licht en warmte buiten overdag. 's Avonds eventueel binnen zetten, ik doe dat niet altijd en 6 graden 's nachts lijkt ze niet echt te deren.

Geplaatst:

Tot een graad of 5 heb je weinig problemen 's nachts. Ik vrees wel voor de nacht die nu invalt.  Met 2 a 3 graden op 1.5m hoogte zit je op plantniveau met vorst.  Omdat ik geen zin had alles terug te slepen van de volkstuin naar huis (4km, 80 planten) , staat alles nu op een verhoging in een afgesloten kas te bibberen. Ben er niet heel gerust op. Als ze niet doodvriezen heb ik vermoedelijk wel een groeivertraging van een week te pakken. 

• Like 1
Geplaatst:

@Goldfish en hoe staan ze er bij? Ik was er ook een beetje bang voor, maar uitgeplant in de kas is er weinig dat je er nog aan kan doen 😅 maar zo te zien hebben ze het allemaal prima uitgehouden! Geen sneu blad of andere tekenen van kou. Gelukkig staat de zon er nu weer op.

Geplaatst:

Mijn kas is 4km van huis, ben er nog niet geweest, maar lokale amateurs maten 2.8 tot 4.8 als minimum in de omgeving, dus ik ga er vanuit dat alles overleefd heeft.  Ik heb daarnaast nog 20 planten aan huis en die zijn OK.

Geplaatst:

@Lsjr33 in Gouda inderdaad ook geen problemen gehad.  De komende twee nachten zijn vergelijkbaar tot een tikkeltje minder fris dus dat moet goed komen. Kan ik vrijdag er een stuk of 40 aanplanten in de kas. Staan nu nog in potten 50cm boven de grond op piepschuim in dezelfde kas.

Geplaatst:

Fijn! Die planten zijn misschien toch wel sterker dan we denken 😁 straks is de vorst angst verdwenen en komt bij mij de te droog VS te nat angst opzetten 😅

• Like 1
Geplaatst:
On 4/26/2022 at 8:44 AM, MrWahloh said:

Ik ben denk ik iets te vroeg begonnen met het zaaien van de tomaten dit jaar, ze staan momenteel nog onder de groeilamp op zolder in P9 potjes maar dat gaat binnenkort denk ik niet meer passen. Heb geen kas en het is nog wel wat frisjes buiten. :P

Tot wanneer zouden jullie aanraden deze nog binnen te laten staan?

Mijn planten staan nog binnen en zijn veel groter. Heb ze wel in grotere potten staan, overpotten kan geen kwaad in jouw geval. Hier gaan de tomaten pas na IJsheiligen (15 mei) naar buiten. Eerder probeer ik ze wel af te harden, maar dan moet het niet al te winderig zijn.

• Like 2
Geplaatst:

Ik zou komend weekend mijn pepers, paprika's, aubergines en tomaten naar de kas brengen. Maar het wordt komende week 's nachts nog best koud, dus ik wacht nog tot na de 10e (omdat we volgend weekend op pad zijn).

• Like 1
Geplaatst:

Tomaat subarctic en siberian, eerste tomaten beginnen aan verkleuring. Ze staan buiten sinds de laatste koude periode begin april, weliswaar beschut tegen de gevel i.v.m. vorst en een paar  keer binnengehaald voor de zekerheid. Een paar plantjes die ik eerder in de tunnel had gezet hebben het niet gehaald.

62182684_WhatsAppImage2022-05-01at11_22.41AM(1).thumb.jpeg.54f0d727f0bac4911dc4cf66596d9e53.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Bij mij zijn de plantjes nog slechts 8 cm hoog. Maar wel gezond. Dit zijn er een paar,

IMG_20220501_190337.thumb.jpg.befe269bc8b0159b78162d29c368294a.jpg

in de auto staat de rest. Ook de planten van Lsjr33 die niet zijn geadopteerd, of die ik zelf wilde. 

Door ruimtegebrek zijn die laatste veel buiten geweest en een klein aantal overleefde dat niet. Ze waren al wat gestrekt, en toen kwam die harde wind. Juist mijn favorieten kregen ingedroogde stelen: Kaleidoscopic Jewel en Primary Colors. Ik heb de toppen nu terug in de grond geduwd en een jampot erover gezet en ze blijven binnen. Ik hoop dat ze zichzelf zo stekken. Wordt vervolgd.

IMG_20220501_183542.thumb.jpg.9f4363de0bfd3d942c78c5d6c264cd66.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@Lia56  dat zul je ook niet vinden vrees ik. Er zijn duizenden zo niet honderdduizenden tomatenrassen over de hele wereld. En er komen er jaarlijks tientallen bij. Tomaat is wereldwijd een zeer groot gewas en door de vele vormen, maten en kleuren uitermate interessant voor veredelaars. Ik denk dat je je het beste kunt focussen op websites/webshops met een groot assortiment en goede rasbeschrijvingen en gebruikerservaringen (zoals bij Diana's moestuin en Fruitlent om er maar een paar te noemen)

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...