laen Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 (edited) Ik zit al een aantal jaren vast in een "onderzoekscyclus" ..en naast dat er maar niks van de grond komt, loop ik ook aardig vast. Het wordt nu toch echt tijd (nu ander onderzoek wel een low maintenance moestuin heeft opgeleverd ) om eens kippen te nemen - des te meer omdat de zitmaaier alweer kapot is en ik die ook niet meer wil repareren of vervangen, en ik eindelijk eens nutsdieren wil. Je merkt het al: 0 ervaring. Misschien kunnen jullie me op weg helpen, en vandaar bij deze de wensen op volgorde van prioriteit: Ik wil een kippenras dat.. het goed doet op gras. De kippen komen in een soort risksja achtige tractor (2 fietswielen, zodat ze er ook onder door kunnen lopen als ze buiten zijn) en worden 3 keer de week verplaatst naar een andere locatie - en zo zullen ze steeds verplaatst worden over rond de 2500m2 grasland niet alleen goed doet op gras, maar ook goed op zoek zal gaan naar insecten, heel graag zelfs krabben, mogen uiteraard van het gras eten, en alles natuurlijk bemesten eieren zijn welkom maar geen prioriteit ..als ik 8 kippen neem betekent het niet dat ik 32 eieren per week verwacht: 12 per week voor 8 kippen is mij ook best, de prioriteit ligt met name op onderhoud van het land op hun manier "dual purpose" ras, ik wil dus wel een kip die aardig wat vlees heeft ..en ik kan me voorstellen dat een 5 jaar oude toch echt een very-slow-roast zal moeten worden, maar een ras dat zelf voor nakomst zorgt met een haan, waarvan er af en toe een aantal niet aan eieren leggen toekomen (het is niet dat ik elke X maanden nieuw kippenvlees verwacht, dat zou me hooguit 1 a 2 keer per jaar interesseren) Vliegt niet graag (of moet makkelijk onder controle te houden zijn met veren inkorten) Low maintenance en sterke kip, ofwel niet zo bank voor wat regen of wind en niet zo veel last van ziektes of aandoeningen ..ik kwam met het onderzoek uit op: Buff Orpington (rustige kip, goed rond m'n jonge kinderen al is dat niet zo belangrijk), maar misschien kunnen jullie me op basis van mijn wensen en jullie kennis of ervaring daar van af raden of een betere adviseren. Ik dacht aan een kippennet.. rond de riska/kippentractor van 50 meter - dat is effectief 155m2 plek om te lopen - en daar hoeven ze het maar max 3 dagen op te doen bij uitzondering 4 dagen voor dat ze weer verplaatst worden. Ik wilde het houden bij 1 "clan" dus als ik het goed begrijp is dat max 12 kippen en 1 haan de ruimte die ze hebben moet echter niet te groot zijn, ik wil dat ze in die 2 tot max 4 dagen echt een flinke impact achter laten op dat stuk, dus ik overweeg dat 50 meter kleiner te maken - maar misschien is een 25 meter net dat uit komt op 40m2 dan beter? ik wil graag een accu met zonnepaneeltje er op (al begrijp ik dat dat niet veel doet), die ook via het net te laden is, die voor kippen bedoeld is en kracht genoeg heeft ander ongedierte buiten het net houdt (ooit een bunzing en ratten hier gespot - vos nooit in de tuin gezien) ..nu heb ik echt geen flauw idee: wat is een goed merk qua kippennet en schrikdraadapparaat? Ik begreep dat merken hier niet genoemd mogen worden maar.. is er een manier om me een hint te geven? Ik zie dat de el-cheapo stores en huis-tuin-en-keuken-winkel wel het een en ander hebben maar.. ik heb liever niet een miskoop en gedoe als ik start. Voor wat betreft graskippen, de term vond ik hier: https://www.degoedgevulde.nl/graskippen-kipvlees/ ..maar ik doelde vooral op het in het engels genoemde "rotational grazing chicken". Ik heb nog wel meer in mijn hoofd, maar laat ik niet alles uitschrijven en eerst eens kijken wat jullie input gaat zijn - vraag gerust raak als je wat meer van me wil weten! En, alvast dank! Edited January 30, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Zo te lezen heb je al veel voorbereidend werk verricht. Mijn buren hadden een net met zonnepaneeltje dat m.n. In de winter toch regelmatig zonder spanning zat. Voor roofvogels zal zo’n net weinig helpen. Zorg tenminste dat ze ergens onder kunnen schuilen bij luchtalarm. Advies over een geschikt ras kan ik niet geven. Een dubbeldoel ras, waarvan de dames ook af en toe broeds worden lijkt een logische keuze. Je zou ook twee verschillende rassen kunnen proberen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsmeboer Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Ik gebruik een schrikdraad kastje met zonnepaneel van gallagher voor de schapen. Daar ben ik uitermate tevreden over. Ook de schapen netten zijn erg goed van ze. Kortom waar voor je geld Misschien is het vlees ras van @Jorieke123 iets? Anders eventueel marans of noord Hollands blauwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Ik moet bekennen dat ik je bericht niet heel uitvoerig heb gelezen, want het zijn zoveel punten en eisen ( ) dat ik er even duizelig van werd zo voor mijn ontbijt/kopje koffie. Ik denk dat je er te moeilijk over denkt (vooral welk ras het moet worden) en gewoon ergens moet beginnen. Met een paar verschillende kippen bijv. Zodat je zelf kunt zien hoe ze zijn en doen en leggen enz. Er is geen perfecte kip. Voor het grazen zou ik zelf eigenlijk ganzen nemen, zij zijn erg goed in het omzetten van gras naar eieren en vlees. Kippen maken er een hobbelige bende van waar (on)kruiden kans zien en de boel overnemen. Want die onkruiden (bij ons: zuring en brandnetel) vinden ze minder lekker. Als dat niet erg is dan moet je het vooral doen Onze jonge vleeskippen vraten aardig wat gras, nu ze ouder zijn doen ze veel minder. Zijn gewoon wat te dik om er een actieve levensstijl op na te houden. Onze saaie bruine hybride legkippen zijn een stuk beter in krabben en pikken en harken. Maar zij maken dan dus ook een bende van een grasmat. Als je ze verplaatst dan krijg je al gauw dat het gras (in de stukken waar dan geen kippen lopen) te hard groeit en dan vinden ze het ook niet zo lekker meer en lopen ze het allemaal plat. Die kippen op de foto's op die pagina van De Goed Gevulde zijn naar mijn weten geen Hubbard kippen (dat schrijft ze wel..), maar 1 of ander legras. Geen vleeskippen dus. De vleeskippen heeft ze geloof ik in van die lage vierkante rennen die steeds een stuk worden verplaatst. Ik weet niet hoe ze hun legkippen hebben lopen, als ze die al hebben? Volgens mij niet, maar ze staan wel op de foto . We zijn al even niet meer bij de langs geweest Edit: die vleeskippen liepen in de zomer van 2021 iig nog zoals je in dit filmpje kunt zien. Ze zullen nu afgeschermd/opgehokt zijn. https://www.dumpert.nl/item/100011474_ea93c799 Maar goed, het zijn nog steeds heel andere kippen dan die bruine van de pagina die Lean doorgaf. Je kunt daar wel zien dat ze achter een soort net lopen ook, of er stroom op staat weet ik niet. Wij hadden een net zonder stroom, dat werkte best goed maar de wilde konijnen vreten de touwtjes van dat net door zodat er grote gaten in ontstaan 2 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted January 31, 2022 Author Share Posted January 31, 2022 (edited) Super antwoorden al! Om van onder naar boven te antwoorden (onderstreept is weer het onderwerp van de alinea): Dat het gras harder gaat groeien is het idee en wil ik, zodra het dat inderdaad goed begint te doen na een jaar of max twee aanvullen met 2 of 3 schapen, die de kippen voor gaan (of het samen doen). Ik verwacht niet dat de kippen het gras helemaal maaien (daarvoor heb ik wel nog een heel hoog in te stellen accumaaier die het hoogste kan wegpakken en anders een zeis). Qua kippen zoek ik inderdaad wel kippen die wat groter zijn en wat hoger gras niet zo erg vinden. De grasmat is alles behalve goed, en verwacht ik ook niet dat 'ie dat wordt.. het is meer een weide waar ik naast gras ook veel ander groen tussen heb groeien.. van wat men onkruid noemt tot de wat meer welkome "kruiden en bloemen". Voetbalvelden zijn er genoeg ;). Maar brandnetel hebben we langs de tuin zat, en die verwijder ik zelf met de hand.. rot karwei, maar als dan de grasmat goed dicht groeit dan is 't te beheersen. Die pagina was inderdaad vooral bedoeld als uitleg wat ik met graskippen bedoelde.. dat ze verplaatst worden en steeds een nieuw stuk gras krijgen. Gallagher materiaal ziet er inderdaad goed uit, daar ga ik denk ik voor! Ik vraag me alleen nog af of zo'n S10 of S16 solar dingetje in Nederland wel werkt zoals hier boven al werd aangegeven, maar gezien het een rijdende kippenkar is kan daar natuurlijk een zonnepaneel en accu op, en dan is die Gallagher B60 inderdaad ook prima. Maar ik zag ergens een onderwerp op het forum over solar dus dat zoek ik nog even terug.. anders accu en met regelmaat (hoe vaak moet zo iets?) aan de lader. Er moet inderdaad wel stroom op het net, ook last van wilde konijnen (onder andere). De Hollandse Blauwe klinkt ook niet slecht! Maar als ik het goed begrijp maakt het niet zo veel uit en zou ik bijvoorbeeld kunnen kiezen om met een paar Orpingtons te starten en daar wat andere zoals de Hollandse Blauwe bij te nemen later? Dat is wel prettig! Schuilen kunnen ze inderdaad onder de kar, de kar komt op 28" fietswielen dus ze kunnen er inderdaad onderdoor lopen, en eventueel zou ik luifels kunnen maken. De buizerd is hier een regelmatige gast - al laat hij zich weg plagen door de zwarte kraaien. Misschien een idee om dat zwarte Orpingtons te nemen, om de buizerd te foppen? Hoewel, met die goede ogen.. (maar ik heb nog een plan voor gevaar van boven af.. mocht dat niet helpen). Edited January 31, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Wow, dat is flink wat naslagwerk Je bent in elk geval al lekker op dreef in je queeste. Ik heb oa amrock krielkippen en dat zijn dubbeldoelkippen. Je zou dan de gewone variant kunnen nemen. De krielvariant is heel lief en grazen goed. Graven wel flink wat af. Heel nieuwsgierig ook. Ik neem aan dat de grotere amrocks soortgelijk zijn maar dat weet ik niet uit ervaring. Wij vinden ze in elk geval superleuk en als we de toom gaan uitbreiden, ga ik zeker weer voor dit ras. Dan heb je wat extra keuze. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Ik heb Amrocks (de voorste haan), Marans (de haan achter), Barnevelders en kruisingen met Poule de Br. In totaal 3 hanen en 20 hennen. Ze lopen in een boomgaard van ca. 1500m2. Er lopen ook nog 7 kalkoenen en 5 poelepetaten. De foto geeft een beeld van de eetlust en het krabgedrag. Amrocks zijn een aanrader. Ik zou in elk geval niet kiezen voor een ras met veel pootbevedering. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsmeboer Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Ik gebruik de gallagher s10 voor de schapen nu zo'n 2 jaar naar volle tevredenheid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Ik heb 2 grote orpingtons en een wyandotte samen lopen. De wyandotte is de baas, veel meer pit dan die 2 theemutsen (want dat zijn het!). Voor te laten lopen in hoog gras zou ik niet voor de orps gaan. Het dons zuigt helemaal vol met water in geval van regen of dauw en daar hebben ze last van. Je kunt dan beter een kip nemen die hoger op de poten staat. De orps zijn inderdaad wel heel zachtaardig, maar je kunt het ook gewoon een beetje dommig noemen, want dat zijn ze ook wel 😉 Mede doordat mijn orps na een jaar nog steeds geen ei gelegd hebben zou ik persoonlijk niet verder uitbreiden met dit ras. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted January 31, 2022 Author Share Posted January 31, 2022 (edited) Dank voor de bevestigingen! Ik heb inderdaad al eerder gelezen dat de donzige kippen zoals Orpingtons problemen kunnen hebben met regen, anderen benadrukken weer dat het wel mee valt.. maar als er hoger gras staat dan geloof ik echt wel dat dat problematisch is ja! Hetzelfde voor de bevederde poten, waarvan ik al ergens iets voorbij zag komen dat dat niet de beste krabbers zijn. @Nielsmeboer die Gallagher S10 staat echter bij dat het voor schapen/geiten/koeien met 1 of 2 draden bedoeld is, kippen staat er nooit bij.. zou die ook werken op een 50 meter kippennet? Zo'n S10 is wel vel malen goedkoper als een B60 en losse accu en los paneel ja.. Het lijkt er op dat de Orpingtons van van de planning verdwijnen ;). Update Na nog wat zoeken op dual purpose chicken, zag ik dat men daar ook professioneel mee bezig is maar dan niet met de pure breeds zoals die hier genoemd worden. Daarentegen vond ik wel http://www.eemweide.nl/#3 ..een nederlandse variant er van. Maar, Vredelinger kippen zie ik nergens te koop. Misschien eens een mailtje sturen. De website die er naar verwijst bied zelf.. wie had het anders verwacht.. Amrock/Noord Hollands Blauwe en anderen aan (het ei valt niet ver van de kip?) https://www.kipeigen.nl/producten/dubbeldoelkippen-aanschaffen/ Edited January 31, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Iaen. Ben je alles niet een beetje aan het overplannen/ overdenken. Je geeft zelf al in je eerste post aan dat je 0 ervaring hebt met kippen. In mijn ogen zou je dan niet te moeilijk moeten gaan doen met dual purpose rassen of ander moeilijk gedoe: Kies een groot ras bijvoorbeeld de genoemde Amrocks of noord Hollandse blauwe. Welke je ook best kunt opeten als ze volgroeid zijn. Schaf het kippennet en lader aan. De meeste schrikdraadapparaten hebben meer als genoeg power om 50 m net onder stroom te zetten. Bouw je hok/riksja en start. Dat is de enige manier om te ervaren wat voor jouw werkt en waarbij jij je goed voelt. Theoretisch kun je het hele systeem dicht timmeren maar je zult toch in de praktijk moeten merken hoe het loopt en wat handig is en hoeveel "werk" de kippen doen op je land. Misschien ten overvloede, maar als je wilt dat je gras/weide onderhouden wordt door dieren zullen echt voor schapen of ganzen moeten gaan. Kippen gaan echt je gras niet maaien. Mijn reactie klinkt misschien een beetje gek want natuurlijk is het goed dat je eerst goed uitzoekt wat je wil. Maar ik zie het toch vaak gebeuren dat mensen alles van te voren uitzoeken en het, als ze het dan eindelijk gaan doen, tegenvalt omdat het niet precies zo gaat als ze bedacht, uitgezocht en gezien hadden op YouTube. Je lijkt je goed voorbereid te hebben zorg dat je alles bij elkaar verzameld en start. Dan kun je volgende winter alles evalueren en kijken wat je het jaar erna anders gaat doen. Al doende leert men! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 1, 2022 Share Posted February 1, 2022 Op 30-1-2022 om 19:55, laen zei: eieren zijn welkom maar geen prioriteit ..als ik 8 kippen neem betekent het niet dat ik 32 eieren per week verwacht: 12 per week voor 8 kippen is mij ook best, de prioriteit ligt met name op onderhoud van het land op hun manie Je zult deze wel hebben van 8 kippen en mogelijks nog een stuk meer . Als rasstaandaard van een ras zegt 120 eieren/jaar wil het niet zeggen 365/120 om de 3 dagen een ei maar gemiddelde dus lente elke dag mogelijks een ei en in de winter een ganse tijd geen eieren . Op 30-1-2022 om 19:55, laen zei: ik wil dus wel een kip die aardig wat vlees heeft ..en ik kan me voorstellen dat een 5 jaar oude toch echt een very-slow-roast zal moeten worden, maar een ras dat zelf voor nakomst zorgt met een haan Zelf voortplanten .? Ik vermoed dat je dan toch een apart broedhok ga moeten maken dat stevig op een vaste plaats sta . Bewegen met eieren die in hun eerste dagen van ontwikkeling zijn is dodelijk voor de embryo. En bij zelf uitbroeden ga je natuurlijk ook hanen hebben dus niet alleen oude kippen om te eten (hier ooit van 12 kuikens 9 hanen). 8 kippen en 1 haan dus een 277 m² per kip effect volgens mij zeker in de groeimaanden 0,0 zeker dat door verplaatsen ze geen stukken kapot kunnen vroeten . Een schaap kan leven van enkel gras maar een kip heeft meer nodig dan enkel gras . Het gras dat ze eten moet je meer zien als een tussendoortje voor de kippen . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 1, 2022 Author Share Posted February 1, 2022 (edited) 9 hours ago, tuinLB said: Iaen. Ben je alles niet een beetje aan het overplannen/ overdenken. Jawel, daarom zei ik ook dat ik vast zit in een onderzoekscyclus en niks van de grond komt, en vraag ik hier om hulp . Ik wil inderdaad dual purpose rassen die ik kan eten als ze volgroeid zijn, dan kan ik eerst even aan ze wennen en een paar jaar later eens proeven.. dus Amrock/NH Blauwe staan nu inderdaad boven aan mijn wensenlijst zoals je al zegt. Maar het is wat je zegt: ik moet gewoon starten, daarom ben ik al op zoek naar de onderdelen voor de riksja (en of die Gallagher S10 solar in Nederland voor een 50m net werkt).. maar precies die input die ik hier ontvang helpt me wel van de minder slimme keuzes af ja ;). Nogmaals, ik ben echt heel erg blij met alle input van ieder antwoord hier, en daar hoort dus ook kritiek bij natuurlijk, en ik laat me graag uit de droom helpen . @Waaslander thanks! Ik zag het al niet gebeuren, kuikens in de riskja.. daar komt een vast hok bij dus! Of in de schuur, 2 van onze schuren hebben al een kippen-gedeelte van vorige eigenaren met uitloop naar buiten. De kip hoeft ook niet van het gras te leven (was ook niet de bedoeling), maar wat een goed en toch betaalbaar voer is zou mijn volgende vraag zijn.. tips waar ik op moet letten bij de aanschaf daarvan? En ik hoorde dat als je het voer van te voren een beetje weekt, dat het dan beter verteerbaar is voor de kip en er minder verloren gaat? Edited February 1, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Op 1-2-2022 om 13:04, laen zei: dus Amrock/NH Blauwe staan nu inderdaad boven aan mijn wensenlijst z Om nog een ras te noemen Marans . Dubbel doel ras, Toch speciaal die chocolade kleurige eieren . Als je voor ras kippen gaat vind ik het zelf aangewezen dat je ook u nakomelingen probeert raszuiver te houden . Heb zelf enkel ervaring met marans en wat ik zelf aantrekkelijk vind is meer kleuren van kippen in een groep . Vb niet enkel zwart koperhalzige kippen . Bij marans zeker kunt je zwart ,blauw en splach (vuilwit) wel allen koper halzig of zilver halzig bij elkaar zetten en nakomelingen blijven kleur en raszuiver en er zit variatie van kleur in de kippen die je lopen heb . Er zijn wel enkele regels welke kleur dat je krijgt uit bepaalde ouderparen en zal te ver leiden om deze hier uit te leggen . Maar uit koppel blauw (koper/zilver halzig) krijg je alle 3 de kleuren van nageslacht . Zullen nog wel andere rassen zo zijn vermoed ik . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 2, 2022 Author Share Posted February 2, 2022 Hi! Eens dat het geen slecht idee is om de nakomelingen raszuiver te houden, ik ben niet zo geïnteresseerd in het houden van allemaal soorten.. vandaar dat ik liever voor 1 soort ga, en in de toekomst kan dat vast veranderen maar het zal geen mix worden. De kleur van de eieren vind ik ook niet zo belangrijk, maar ik lees bij Marans twee nadelen: de eieren hebben (naast het voordeel salmonella-vrij te zijn) wel het probleem dat ze een dik vlies hebben (is dat lastig met pellen als je de eitjes kookt?) en dat ze bekend staan dat ze niet zo graag of veel krabben over de bodem, wat ik juist wel zoek. Er zijn vast nog wel meer rassen die OK zijn inderdaad, ik moet er maar van uit gaan wat me door jullie geadviseerd worden (ofwel misschien is het met een reden dat de Black Australorp of Bielefelder niet genoemd worden?). De prio ligt bij mij wel net iets meer op het kunnen eten van het vlees als ze ouder zijn als een jaar, dan de eieren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Marans eieren Salmonella vrij? Broodje aap verhaal. Ik ben zelf dierenarts. In de kippenhouderij is men al 50 jaar bezig om Salmonella uit te bannen en dat lukt nog steeds niet. Heb zelf ook Marans maar dat het eivlies dikker is? Nog nooit iets van gemerkt. Bij mijn kalkoenen is dat wel zo, maar dat zijn Ronquières. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 Nee, ik weet ook niet van dat dikkere vel van een marans-ei? De 1e eieren van de jonge hennen zullen wel steviger zijn qua schil en vel en ook eiwit. Maar dat is bij alle kippen. We hebben meerdere marans gehad, het zijn wel geschikte kippen verder ja. We hebben ze ook al jaren niet meer... maar dat heeft verder geen specifieke reden. 1 Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 2, 2022 Share Posted February 2, 2022 23 minuten geleden, tielse flipje zei: Heb zelf ook Marans maar dat het eivlies dikker is? Nog nooit iets van gemerkt. Volgens de ene is het eivlies dikker en volgens de andere dichter van structuur . Waardoor de kans op salmonella iets kleiner zou zijn . Door het dikker/dichter eivlies zou de kans iets groter zijn dat er kuikens niet uit de schelp geraken bij kunstmatig broeden en omstandigheden niet 100% zijn. 3 uren geleden, laen zei: dat ze bekend staan dat ze niet zo graag of veel krabben over de bodem, wat ik juist wel zoek. Krabben doen ze wel veel volgens mij deze dat ik zitten heb . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 2, 2022 Author Share Posted February 2, 2022 (edited) Mooi dat we met het Marans-ei-verhaal wat nuance hebben kunnen aanbrengen samen . Om tot nu toe 3 specifieke zaken samen te vatten: Kippennet/lader: Gallagher met Solar Ras: Amrock/NH Blauwe/Marans Huizing: Naast de kippenkar ook een vast kippenhok (reeds beschikbaar: 2 schuren die al een afgescheiden gedeelte met uitloop naar buiten hebben, alleen zitstokken en nestbakken nodig) En natuurlijk gewoon beginnen! Drie vragen die me opkomen: Ik overweeg ze als kuikens aan te schaffen, ik denk dat dat makkelijker is dan proberen eieren uit te broeden.. plus dat ze dan niet te oud zijn en verse gezichten en de omgeving gaan herkennen. Ik wilde met minimaal 6 beginnen (met 50 meter net ofwel 155 m2 oppervlakte voor en maximaal elke 4 dagen vers stuk gras, passen er los van de inhoud van de kippenkar wel veel meer op), maar is bijvoorbeeld 8 of meer richting de 12 kuikens/kippen verstandiger? Is het zaak ze vrij jong al aan die kar met elke dag nieuw gras te laten wennen of kan dat ook pas rond de tijd dat ze volgroeid zijn (rond de 6 maanden?) Wat voor voer is aangeraden voor ze als beide kuikens/groeiende en kippen die elke max 4 dagen vers gras zien? Als ik al naar de Welkoop kijk, zie ik de soorten.. Gemengd graan - dit is geen hoofdvoeding maar aanvullend als ik het goed begrijp? Kippenkorrel - dit is voor selectieve snoepers, die anders niet alles binnen krijgen? Kippenmeel - laat ze vaker kleine beetje eten, is dat belangrijk? Kippenmix - ik heb 't gevoel dat dit de hoofdvoeding is.. Gebroken Mais - Net als graan aanvullend? Garvo AlphaMix - De kippenmix maar ander merk? ..ik zou bijna denken dat ik ze een menukaart moet geven. Maar als ik zo moest gokken zou ik voor Kippenmix moeten gaan, of de Garvo die net wat mooiere samenstelling heeft, en als ze selectief zijn de kippenkorrel.. is dat correct? Niet dat ik perse het voer van de Welkoop wil, ik heb nog geen idee waar ik verstandig zou kunnen kopen, maar ik keek vooral naar het type voer. Update: Het valt me op hoe ongeveer al het voer voor kippen vooral een combinatie is van goedkope granen (vaak gemodificeerd), soja, en te veel vetten (dat doen ze bij honden ook zo graag, en is helemaal niet verstandig).. en dan wat ze nog zo nodig hebben in mineralen kunstmatig toegevoegd. Als je dan de soja en genetisch gemodificeerde zaken weg wil laten en liefst ook niet zo veel vet vet vet, dan kost de zak van 12kg al snel >20 euro. En dan te bedenken dat kippen omnivoren zijn, waarom zit bijna nergens (al heb ik deze wel gezien in sommige merken) meelworm of vismeel of rundervet of andere dierlijke bronnen van proteïnen in? Raar toch. Edited February 3, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 (edited) 16 uren geleden, laen zei: En dan te bedenken dat kippen omnivoren zijn, waarom zit bijna nergens (al heb ik deze wel gezien in sommige merken) meelworm of vismeel of rundervet of andere dierlijke bronnen van proteïnen in? Raar toch. Dat heeft te maken met wetgeving voor diervoer na de BSE-uitbraak(gekkekoeienziekte) om te voorkomen dat ziektes zich via het voer verspreiden. Dat is ook de reden dat soja zoveel in diervoer zit want dat komt qua eiwit het dichtst in de buurt van dierlijke eiwitten. Vismeel en insectenmeel zijn als ik het goed heb sinds een paar maanden weer toegestaan maar rund beslist niet. Edited February 3, 2022 by loes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 (edited) @loes duurde even, maar ik heb 't gevonden! Kasper Faunafood onder andere Legkorrel (https://www.kasperfaunafood.nl/nl/producten/korrel-meel-voor-kippen-volledig-voeder) en Kuikenopfokkorrel 2 (https://www.kasperfaunafood.nl/nl/producten/kruimel-meel-korrel-voor-kuikens) bevatten "DIERLIJK VET (RUND, VARKEN)". Ik heb verder niet gevonden dat dierlijke vetten niet zijn toegestaan, ik lees wel dat (als ik de kleine regels goed begrepen heb).. dierlijke eiwitten niet zijn toegestaan als de kip commercieel verkocht gaat worden voor consumptie (ook geen meelwormen of vismeel dus) dierlijke vetten niet in het voer mogen als de commercieel te verkopen kip voor consumptie (en het voer) de biologisch stempel wil dragen kleurstoffen niet mogen voor de commerciële eierproductie (ik heb dit wel in hobbyvoeder op zien komen ergens) Maar dan kom je in de regelspaghetti, waarvan ik al heb gehoord dat er kippenboeren zijn die, als ze voor de biologisch stempel willen gaan, de situatie dusdanig moeten veranderen dat het de kwaliteit van hun eieren en vlees merkbaar verslechterd, en daarom kiezen de stempel graskip of regeneratief gebruiken of iets dergelijks en vaak nog een hogere prijs kunnen vragen, omdat er geen eisen aan dat label verbonden is. Ik heb geen plannen te verkopen, maar die Legkorrel bevat naast die dierlijke vetten ook nog soja, waar soja en niet de dierlijke vetten de eiwitbron zijn, dat me dat ook niet zomaar over de streep trekt ;). Edited February 3, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 Het is ook echt een hele wirwar van regels, ik weet er het fijne ook niet van. Voor een hobbyhouder lang niet zo belangrijk maar die regeltjes zorgen er wel voor dat er weinig kippenvoer zonder soja te krijgen is. Er zijn nu weer meer eiwitbronnen toegestaan maar het duurt even voordat fabrikanten de nieuwe productielijnen op orde hebben en dat lukt de duurdere merken vast sneller dan de goedkopere, als de goedkopere merken al gaan overstappen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 Kuikens of kippen. Ik zou kijken wat er beschikbaar is in je omgeving. Houdt er rekening mee dat als je voor kuikens kiest je vaak met ongesekste kuikens te maken hebt en je dus simpel gezegd het dubbele aantal kuikens zult moeten aanschaffen dan dat je kippen wilt ( en als je pech hebt heb je dan alsnog te weinig hennen) en als je ongesekste kuikens koopt zul je over een paar maanden al van een aantal hanen kwijt moeten. Voer is altijd een persoonlijke voorkeur. Mijn kippen krijgen hier korrel van een lokale winkel als basis en dit wordt afhankelijk van het seizoen nog eventueel aangevuld. Als jouw kippen consequent buiten op gras lopen hoef je je over de dierlijke portie van het voer geen zorgen te maken. Die kippen vinden de wormen en overige beestjes heus wel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 (edited) Ik hoef denk ik inderdaad niet over-de-top te gaan met dierlijke toevoeging (zoals meelworm, vismeel, etc), dank voor de bevestiging @tuinLB! Ik ben maar eens begonnen aan een excel sheet te maken met de merken en soorten, en ik verwacht net als @loes ook niet dat er veel gaat veranderen aan de samenstellingen (tenzij het de hele dure zijn), en het aanvullen zoals je al zei @tuinLB lijkt dan wel een prima oplossing. Het lijkt er echter ook op dat de korrels (die geperste zaken) vaak best interessante combinaties bevatten, die zich vaak ook met max 25% graan laten combineren (ik denk aan bijvoorbeeld de van Gorp Legkorrel of Kasper Faunafood Pluimveekorrel die redelijk goed uit de excel sheet komen tot nu toe).. maar is dat gewoonlijk? Ik begrijp echter de meel-soorten niet zo, tenzij het om kriel gaat.. is dat niet te klein/stoffig/papperig of is het meer schroot? Zijn er hier overigens mensen die een graan/graanmix aanvulling "fermenteren" voor 3 tot 5 dagen? Edited February 3, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 Meel of korrel, vaak van een zelfde merk zitten hier precies dezelfde ingrediënten in. Verschil is dan alleen of het tot korrel geperst is of niet. Hoe het met opname, voerconversie etc. Van meel ten opzichte van korrel weet ik niet. Ik gebruik zelf bij de kippen alleen korrel omdat ik dit het makkelijkst vindt werken binnen mijn voersysteem. Kuikens krijgen hier in eerste instantie kuikenmeel, wat daarna overgaat in kuikenkruimel en dan naar korrel. Maar ook dit is in mijn ogen iets wat je zelf moet testen wat het beste bij jouw en je systeem past. Ik zie bij jouw steeds de bekendere merken voer voorbij komen, maar kijken ook eens bij een lokale boerenbondachtige winkel wat voor een kippenvoer ze daar verkopen, vaak zhebben deze dezelfde samenstelling als de duurdere merken maar bespaar je er dan wel zo een euro per zak op omdat het niet in zo'n "dure" merk zak zit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts