laen Posted February 3, 2022 Author Share Posted February 3, 2022 @tuinLB aan je naam te zien zou ik hopen dat je misschien iets in Limburg weet, maar je locatie zegt NB . Ik sta er helemaal voor open maar ik moet echt eens op zoek, maar ik ben tot nu toe een regelrechte ramp als het op verkennen en ontdekken aankomt in de omgeving.. gewoon doen dus zoals je al eerder zei . Ik verwacht wel dat het zo iets zal worden, die lijst die ik maak is ook vooral om een beetje oriëntatie te krijgen over wat er zoal beschikbaar is. Goed te lezen hoe je het type voer inzet, dat klinkt wel logisch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 @laen Ik wil je even waarschuwen voor als je start met kuikens. Kuikens zijn een heerlijke prooi voor heel veel roofdieren. Rat , kat , vos , buizerd, hond, havik, marter, etc. . Houdt ze beter in een goed beschermde omgeving tot ze bijna volwassen zijn. DWZ achter fijn gaas en een dak , gaaspaneel of stevig net boven hun koppies. Veel ruimte hebben ca 10 kuikens nog niet nodig. Een uurtje per dag vrije uitloop vanaf ca 8 weken onder supervisie (tegen de avond) is bv wel prima. Bovendien moet je ff wat lezen over coccidioses als je kuikens koopt. Dat is niet iets wat je mee wilt maken als je niet snel kan handelen. Zelf heb ik niet echt goede ervaringen met het kopen van kuikens. Veel kuikens gingen dood of bleken haantjes terwijl ze werden verkocht als hennen (wist ik veel toen ik ooit begon met kippetjes). Ik heb wel goede ervaringen met kuikens uit natuurbroed. Alleen wel weer die 50% haantjes en ooit 2 dood door een rat. Als ik geen broeds wordende kipjes zou hebben zou ik een zeker een broedmachientje en broedeieren kopen. Met vers bloed is er altijd het risico dat je nieuwe ziektes in je toom brengt. Maar in jouw geval zou ik starten met (bijna) volwassen hennen en een haan. En zoals al vaker is gezegd ..best gewoon beginnen. Let even op hoe de kippen worden gehouden. Koop overdag en laat je rondleiden over het erf. Van sommige broodfokkers en handelaren kun je beter niet kopen. Btw: Het kippenvoer dat overal wordt verkocht wordt geproduceerd voor de kippenindustrie. Niet voor hobbykippen. Ik ben al jaren op zoek naar een beetje fatsoenlijk biologisch kippenvoer voor leghennen zonder 4% toegevoegde kalk omdat mijn kipjes bij lange na geen 300 eitjes per jaar produceren. Maar all flock is hier gewoon niet te krijgen. Opfokmeel voor mesthaantjes maakt veel te dik. En granen kan alleen als bijvoeding. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 Sluit me bij Trea aan, zelf verkoop ik geen broedeieren en kuiks meer, maar jonge kips die net kuiken af zijn. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted February 4, 2022 Share Posted February 4, 2022 Op 3-2-2022 om 23:20, laen zei: @tuinLB aan je naam te zien zou ik hopen dat je misschien iets in Limburg weet, maar je locatie zegt NB . Ik sta er helemaal voor open maar ik moet echt eens op zoek, maar ik ben tot nu toe een regelrechte ramp als het op verkennen en ontdekken aankomt in de omgeving.. gewoon doen dus zoals je al eerder zei . Limburger van oorsprong maar woonachtig in Brabant. Wel dicht bij de Limburgse grens. 😁 En inderdaad gewoon doen. Niet te veel nadenken over voer. Als je gestart bent kun je altijd nog van voer switchen. Zoals al eerder gezegd gewoon ontdekken waar je kippen het het beste op doen en wat je zelf het makkelijkst vindt. Veel winkels verkopen voer dat uitmate geschikt is voor hobbykippen. En veel van die "merken" zijn vrijwel gelijk aan samenstelling. Een zelfde voer kan makkelijk gezakt worden in zakken van verschillende merken. En dit gebeurt ook. Niet alleen met kippenvoer maar ook met heel veel andere producten. Zelf regelmatig kuikens opgefokt, ook gekochte kuikens, en zelden problemen mee gehad. In de eerste weken droog en tochtvrije huisvesten is het belangrijkst. Het kopen van gesekste kuikens is inderdaad een risico. Heb dat zelf 2x gedaan en beide keren zaten er toch nog een aantal hanen tussen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 14, 2022 Author Share Posted February 14, 2022 (edited) Excuses, ik heb 't onderwerp even moeten laten liggen voor wat andere zaken! Maar ik ben in de tussentijd wel weer wat informatie en overwegingen verder. Netten/schrikdraad apparaten Ik heb contact gehad met Gallagher, de nederlandse Gallagher.EU antwoordde mijn email niet en dus heb ik het bericht maar naar Gallagher.COM gestuurd, die ook geen zin hadden mijn engelse mail te antwoorden en het weer hebben doorgezet naar de nederlandse. En die wisten mij te vertellen (na wat doorvragen), dat als het op kippen netten aankomt.. Quote Bij netten werkt het zo, dat u alle draden bij elkaar optelt en dat is de ‘totale lengte’ van de afrastering. Dat houdt dus in dat de S6 en S12 dus helaas niet geschikt zijn voor een kippennet. Als u geïnteresseerd bent in de solar apparaten, raden wij aan om te kijken naar de S20. https://www.gallagher.eu/nl_nl/s20-solar-schrikdraadapparaat-incl-batterij Voor 1 à 2 netten zouden wij verder onderstaande aanraden: 230V: https://www.gallagher.eu/nl_nl/m160-schrikdraadapparaat Multipower of accu: https://www.gallagher.eu/nl_nl/mb150-schrikdraadapparaat-230v-12v https://www.gallagher.eu/nl_nl/b100-batterij-apparaat Batterij: https://www.gallagher.eu/nl_nl/ba40-batterij-apparaat-9v-12v Solar: https://www.gallagher.eu/nl_nl/s40le-incl-batterij Wat betreft de IP-waarde, al onze apparaten zijn spatwaterdicht. Echter wij adviseren voor de 230V apparaten wel dat u het onder een afdakje plaatst. Daarnaast is het ook van belang dat u de stekker van het apparaat in een geaard stopcontact steekt, vrij van invloeden van het weer. Voor onze solar apparaten, adviseren wij dat u hem altijd van de grond af plaatst. De reden dat die netten ook zoveel nodig hebben, is omdat ze met al die draden veel sneller de begroeiing (het gras onderaan) aanraken en kortsluiten, en daarmee meer joules = minder kans op inbraak/uitbraak. Helaas is de techniek redelijk verouderd, zelfs de S40 heeft maar een 5 Watt zonnepaneeltje en bied dan ook maar 0.23 joule impuls energie. Maar het zijn nogal prijzen. Gisteren kwam ik er echter achter dat VOSS.farming (en andere VOSS.nogwat etc), duits bedrijf (en daadwerkelijk Made In Germany) relatief veel gebruikt wordt in de EU en UK, maar veel meer (meer Watt zonnepaneel, meer joule impulsenergie, als ook materiaal etc) bied voor zelfde of zelfs minder geld. En als ik zie hoe ze aandacht hebben besteed aan nuttige details die de levensduur verlengen, zal ik waarschijnlijk niet voor Gallagher gaan. Iemand ervaring/van gehoord? Hoe dan ook is het nog even uitzoeken welk apparaat ik ga nemen (edit: ik heb deze dealer net als Gallagher ook gewoon om input gevraagd ), maar dat komt goed, ik leer er aardig van. Voor wat betreft kippenkar heb ik nog lang nagedacht, maar het idee dat ik in m'n hoofd heb met een 1000L IBC (waar de IBC zelf alleen nestplek/op stok gaan is, de legboxen hangen er aan de buitenkant aan, kan ik een goede balans maken tussen beperken ziektes (bloedmijt etc), levensduur, gemak en kosten. Maar ik zal parallel zoals jullie al adviseerden, de schuur met kippenhok-voorbereiding terug in orde maken, daar komen ze eerst. Voor wat betreft aankoop viel me op (al via Marktplaats even rondgekeken wat daar zoal is) dat de verkoop van jonge hebben (dus niet kuikens) niet ongewoon is.. dus dat advies kan ik opvolgen! En waar ze vandaan komen.. afstand is me niet echt belangrijk, als ik 2 uur enkele reis heb voor bijvoorbeeld Amrock hennen en een haan waar ik grote zekerheid heb dat ze goed gezond en raszuiver zijn, dan is het me dat waard. Op de terugweg heb ik tenslotte gezelschap en kunnen we ons aan elkaar voorstellen. Het voedsel is nog uitzoeken, maar dat kan met de tijd aangepast worden inderdaad. Hopelijk binnenkort meer nieuws, ik ga vooral alvast aan de slag met de voorbereidingen! Edited February 14, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 Ik heb een automatisch kippendeurtje van Voss. Degelijke Duitse kwaliteit, werkt uitstekend! Ik gun iedere kippenbezitter zo'n deurtje! Echt ideaal (vooral in het weekend 😉) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 15, 2022 Share Posted February 15, 2022 Ik vind het wel ontzettend veel voorbereiding voor een stel kippen zeg. Ik was allang begonnen wat een verschil hoe mensen te werk gaan. Ik ben onder de indruk van al je tijd en energie in je voorbereidingen. Maar op een gegeven moment moet je toch aan de slag. Heb je jezelf al een deadline gegeven? Misschien is dat wel fijn voor jezelf. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 15, 2022 Author Share Posted February 15, 2022 (edited) @Liekie ik zag daar een video van inderdaad, de electra zit letterlijk in een omgebouwde lasdoos waarvan de deksel een display heeft gekregen en wat knoppen.. toen dacht ik ook: bij Voss zijn ze wel van de slimme oplossingen! @Mellie Ja ik kan er, zoals tuinLB al aangaf, nogal in doorschieten maar het is de laatste jaren al beter . Ik moet het wel een beetje balanceren met andere zaken die gebeuren moeten, en 2 kids, de 3e komt het begin van deze zomer.. dus ik dacht zo begin lente, als het weer wat beter is. Deze week het IBC vat op te halen voor de kar, maar eerste week van maart eerst een weekje uitwaaien bij Noordwijk .. Update: Feedback van AgriShop.nl, dealer van VOSS.farming, komt overeen met de conclusies eerder van Gallagher (waar Gallagher niet genoeg joule levert, en VOSS.farming dat wel kan) Quote Om een pluimveenet van voldoende spanning te voorzien(er is veel weerstand door veel draden dicht bij de grond) heeft u voor 1-2 netten minimaal 2 joule nodig. De VOSS.farming Sunny 800 and Kappa 7 zijn veel te licht, en gaan niet het juiste resultaat geven. Dus is de Apollo 1500 een goede keuze: https://www.agrishop.nl/voss-farming-apollo-1500-solar-12v-2-1-joule-schrikdraadapparaat-complete-set.html Deze is heel compact, makkelijk te verplaatsen, en ook makkelijk mee te nemen naar huis om op te laden (in de zomermaanden is het geen probleem, in de winter kan het een keertje voor komen dat je moet bij laden). 389 euro is aardig aan de prijs, maar de Gallagher S40 komt met 319 euro in de buurt en levert alsnog maar 0.23 joule impuls. Update 2: Ik heb een grondkabel in overweging genomen, dat houdt in dat ik.. in een schuur een 230V schrikdraad apparaat hang (~100 euro), dat verbinding maakt met een grondkabel die door het midden van tuin in de lengterichting loopt (totaal 100meter, ~100 euro), die kabel is echter niet beschermd zoals grondkabels dat normaliter zijn dus (tegen beschadiging van mens, konijn, muis, marter, etc), geen idee wat dat gaat kosten dan heb een stuk of 4 a 5 "grondputjes" nodig waar ik het op aan kan sluiten (pvc pijp in de grond waar T-stuk op kabel gemaakt wordt, dat heet dat ik een waterbestendige verbinding moet maken dat ondergronds blijft, lange kabels met clips er bij moet nemen.. al dat materiaal samen zal ook al 100 euro zijn ..en dan heb ik nog geen 100 meter gleuf van 60 cm diep gegraven maar zit ik al snel boven de 400 euro. Gek, ik had verwacht dat ik goedkoper uit zou zijn maar ik concludeer dus dat grondkabel is niet bedoeld om over lange afstanden ingegraven te worden met T-stukken er op. Is de "dure" solar oplossing toch weer goedkoper. Update 3: Het topic over een "riksja" en ik heb nog niet verteld wat ik in gedachten had.. komt net een van de mensen die ik volg op Youtube voor inspiratie en kennis uit met ..precies dat: het formaat en de opbouw zoals ik het in gedachten had, behalve dat ik voor de ruimte een 1000L IBC vat neem en de binnenzijde zo glad en onbewerkt mogelijk laat, om zaken als bloedluis te voorkomen ook met een open bodem zoals deze maar de nestboxen en eventueel electronica geheel buiten het IBC komen Edited February 17, 2022 by laen Riksja! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted May 11, 2022 Author Share Posted May 11, 2022 (edited) Het is eindelijk zover, en niet meer theorie .. ik heb eindelijk kippen (maar nog geen riksja)! Ineens ging het heel snel.. Ik ging er niet van uit dat het nog iets zou worden, op het moment dat er op Marktplaats in de omgeving jonge hennen te koop waren, was het schrikdraad apparaat (de Voss.farming Apollo 1500) uitverkocht. Toen deze weer beschikbaar was, was het 50 meter net uitverkocht.. ik had al geaccepteerd dat het pas iets zou worden nadat onze 3e (zoon) geboren zou zijn, najaar. Maar op Koningsdag, ineens, alles op voorraad. Marktplaats afstruinen.. iemand dicht in de buurt met bijna 7 weken oude hennen (helaas wel mixes, geen pure rassen). Let's do it all! In gigantisch tempo een nachthok ingericht en benodigde spullen gehaald. Kippen opgehaald, zagen er prima uit: 6 Australorp/Australorp-Amrock (grote soort) mix en 1 Bovans Brown, met 1 hen (gebaseerd op de kammetjes en het formaat). Het zou me echter niet verbazen als er geen Australorp-Amrock kruising bij zit. De leefomgeving niet kunnen zien helaas, maar net als de wens met een puur ras toom te starten, maakte ook dat me niet zo veel meer uit op het moment eigenlijk. Zoals op de foto al te zien is.. het ging niet zo goed met de witte. Uitgestoten door de groep, en het werd met de dag slechter.. tot op het punt waar ze daadwerkelijk met de poten aan het slepen was en moeilijkheden had balans te houden. Dag daarna: niet meer opstaan, ogen dicht. Ik dacht: nu is het over.. weg gehaald en buiten in het gras gelegd om met een mooi uitzicht te sterven of iets dergelijks.. in de avond terug gelegd, en alsof ze met open armen ontvangen werd en opgenomen werd door de groep. Ik ging er van uit dat ik haar de ochtend erop dood kon oprapen, maar tegendeel waar: kiplevend! Het lijkt er op dat de kruimel met anti-coccidiose zijn werk heeft gedaan, en ze is nu echt een onderdeel van de groep :). Voss.farming En dan begint het wachten op het Voss.farming FarmNet en de Apollo 1500. En nog langer wachten. De kippen willen naar buiten. En nog meer wachten.. en dan bij DPD aan kunnen geven dat het _bij de deur neergezet kan worden_, niet bij de poort of over de heg. Ik dacht, DPD vertrouw ik iets meer dan die PostNL die maar doen wat ze willen. Maar meneer van de bezorger leek het een goed idee het bijna 400 euro dure 12.9 KG Voss.farming Apollo 1500 schrikdraad apparaat over de 2 meter hoge heg te lanceren, waarmee ook alle schuim in de doos niet kon voorkomen dat de plastic bevestigingsplaten van de onderdelen het begaven. Antwoord DPD: ach, wat jammer, succes ermee, niet ons probleem meer! Antwoord Voss.farming: we hebben geen losse body die we kunnen opsturen (Made in Germany my ass!) retour sturen en we sturen een nieuwe, of 50 euro retour.. best netjes! Laatste gekozen.. kon niet langer wachten. De kwaliteit is ook niet wat ik van "Made in Germany" verwacht, maar desondanks levert deze inderdaad 1.5 tot 2 joule volgens de specs, daar kan Gallagher niet tegen op. En het belangrijkste.. het zonnepaneel. Tuurlijk is er in Texas veel zon en is een klein 7 Watt zonnepaneel voldoende.. hier moeten we pakken wat we pakken kunnen. Het zonnepaneel op de Apollo 1500 is.. 15W. Ik heb het nagemeten en met de voorjaarszon (met een beetje bewolking) haal ik echter bijna 18W! Maar men was vergeten het kippennet op te sturen dus ik kon er niet veel mee. Weer wachten, en wachten.. maar het is er eindelijk! Standje 2/2, want veel-draden-kippennet, de hond zegt JANK! De kip zegt TOK! Ik denk dat het werkt ;). Naar buiten! En ze mogen eindelijk naar buiten.. Maar de wind is nog wel wat spannend, dus ze blijven dicht bij de ingang! Ik wil jullie hartelijk bedanken voor alle hulp en kennis, jullie hebben me uiteindelijk zover gekregen er eindelijk gewoon voor te gaan, en niet eerst alle boeken te lezen . De riksja kan pas gebruikt worden als ze kuiken-af zijn, dus ik heb nog even tijd, maar ik zal jullie tezijnertijd nog de update geven ;). Edited May 11, 2022 by laen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 13, 2022 Share Posted May 13, 2022 Whoop whoop! Hehe kogel door de kerk. Goed zo! Dat wordt hartstikke leuk en fijn dat de witte kip het toch nog doet. Dat dpd verhaal zou ik toch een mooie klacht van maken en nogmaals insturen. Bij PostNL moet dat overigens gebeuren door de eigenaar en dat is degene die het verzendt. Dus niet jij. Ik zou nog even aan het hek rammelen bij het bedrijf waar je het had gekocht. Succes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Fijn om te lezen dat t eindelijk is gelukt, @laen. Leuk he, kipjes? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted May 22, 2022 Author Share Posted May 22, 2022 Ik had inderdaad niet verwacht dat het zo.. ja.. voelt alsof ik er 8 huisdieren bij heb! Ik heb mensen nog verteld dat ik wilde stoppen met huisdieren en in plaats daarvan vee wilde, maar het zijn stuk voor stuk eigen karaktertjes en echt sociale dieren, zo leuk . Vraagje tussendoor.. ik heb er nu 8 en dat zijn me wel te weinig, dus ik hoop dat er een paar hennen broeds gaan worden en dat we volgend jaar wellicht kuikens hebben van de eigen toom. En ik lees dat mensen alleen hennen willen en elke 8 tot 12 hennen 1 haan (mensen doen haantjes zelfs gratis weg).. ..maar is het niet mogelijk de hanen gewoon ook allemaal in dezelfde toom te houden, of gaan die vechten of problemen veroorzaken? Dat die hanen geen eieren leggen maakt me niet uit, maar ik wil uiteindelijk tussen de 20 en 30 kippen hebben in 1 toom, ongeacht het geslacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 54 minuten geleden, laen zei: vechten of problemen veroorzaken Inderdaad, als je teveel hanen hebt gaan ze vechten, tegen elkaar op kukelen (maar misschien heb jij geen buren) en de kippen molesteren. Dat is precies de reden dat mensen de haantjes gratis weggeven. Ik weet niet of jij vlees eet, maar je kunt beter je eigen bio-haantjes eten dan die uit de supermarkt. En anders heb je wel familie of kennissen die je er blij mee kan maken? En heb je ook gedacht aan de afzet van de eieren? Veel plezier ermee 👍 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted May 22, 2022 Author Share Posted May 22, 2022 Aj, dat kukelen is niet erg (inderdaad geen buren, nou ja.. een bedrijfsterrein, dat zal er geen last van hebben ) maar gemolesteerde kippen gaat me aan het hart, kippen eten gek genoeg dan weer niet! Dus ik zou ze inderdaad ook graag houden om te eten, lekker! Vanaf welke leeftijd zijn ze slachtrijp (of.. het lekkerst) dan? De afzet van eieren heb ik nog niet aan gedacht, maar dat kan als het ons te veel gaat worden wel voor het huis.. dat overweeg ik ook wel om te doen uiteindelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 Ik krijg als het goed is binnenkort hetzelfde dilemma (😍) en ben van plan om telkens de vervelendste op te eten. Dan zie je vanzelf hoeveel hanen je er zonder problemen nog bij kan laten. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 2 uren geleden, laen zei: Aj, dat kukelen is niet erg (inderdaad geen buren, nou ja.. een bedrijfsterrein, dat zal er geen last van hebben ) maar gemolesteerde kippen gaat me aan het hart, kippen eten gek genoeg dan weer niet! Dus ik zou ze inderdaad ook graag houden om te eten, lekker! Vanaf welke leeftijd zijn ze slachtrijp (of.. het lekkerst) dan? De afzet van eieren heb ik nog niet aan gedacht, maar dat kan als het ons te veel gaat worden wel voor het huis.. dat overweeg ik ook wel om te doen uiteindelijk. Voordat ze lastig worden? Want kapoeneer gedoe wil je niet. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 (edited) @donaldk Wat bedoel je??? In Nederland en Belgie is kapoeneren bij wet verboden! Edited May 22, 2022 by speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 (edited) Dat is een van, eigenlijk de belangrijkste, reden waarom je het niet wilt. Het is niet alleen gedoe om te doen, maar geeft ook een hoop gedoe wanneer je het doet. Oh in Belgie inmiddels ook? Daarom is dat het moment om te oogsten wat je kunt. Of gewoon leren seksen en een slang (brr) kopen, LOL. Edited May 22, 2022 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted August 27, 2022 Author Share Posted August 27, 2022 (edited) Het is alweer 3 maanden geleden sinds mijn laatste reactie! Schattig die foto's terug te zien van die kleine beestjes.. het zijn fliiiiinke kippen (grote rastype tenslotte) nu. Excuses als het voortzetten van een oud onderwerp niet gewenst is, maar ik dacht schrijf een update over de ervaring tot nu toe, en stel gelijk nog een vraag.. Ik had eerlijk gezegd verwacht meer tijd te hebben, maar ondanks de 6 weken bijzonder verlof + 3 weken vakantie = 9 weken niet aan het werk te hoeven vanwege de geboorte van een baby, slurpen naast de baby de peuter en kleuter met z'n 3en bizar veel tijd op ;). Maar nu dan toch eindelijk.. Raszuiver en geslacht Ik denk dat ik nu wel jullie reden het nemen van raszuivere kippen begrijp, of wat het probleem kan zijn met gesexte kuikens . Ik kocht dus 8 kippen van 6 a 7 weken oud, met zoals de mevrouw aangaf zo'n 85% zekerheid qua geslacht: 6 hennen van het type Australorp x Amrock kruising 1 hen van het type Bovans Brown 1 haan van het type Australorp x Amrock kruising De haan was inderdaad een kop groter als de rest, en bleef tijdens de groei ook echt de grote jongen met flinke mooie hanenkam. Maar met de weken die vorderde raakte ik in de war, en nu is me het een en ander duidelijk.. De haan heeft nog steeds een staart zoals de hennen dat hebben: geen krul er in, maar redelijk kort strak naar achter gericht (maar is wel nog steeds de typische haan qua gedrag en formaat) De Bovans Brown hen ontwikkelde na niet al te lange tijd ook een hanenkam, kukelekuu-ed gezellig mee, en is ook een haan (te merken aan zijn aggressieve gedrag richting de rest) Drie van de hennen zijn een hele tijd later begonnen een mooie grote gekrulde staart te ontwikkelen en daarmee ook grotere kammen gaan krijgen, en van die 3 zijn er nu zeker 2 die gezellig mee kukelekuu-en.. ..maar gek genoeg, ondanks dat ze nu volgroeid zouden moeten zijn, is hun hanenkam niet zo groot als de originele haan Ofwel, ik heb dus 3 hennen en 5 hanen. Het is pas sinds kort dat het met name vanwege de aanvallen van de Bovans Brown haan problematisch begint te worden, en het tijd wordt in ieder geval deze al te consumeren. Daar ben ik me in aan het verdiepen en later daarover een vraag.. ..maar ik heb besloten dat ik inderdaad van deze hele "toom" af wil, en volledig vervangen door een raszuiver dubbeldoel soort (zoals me al werd aangeraden hier), waarschijnlijk voorjaar 2023. Hoeveelheid Eerder in het onderwerp schreef ik dat ik twijfelde over hoeveel kippen ik wilde houden, omdat een stuk of 30 beter past bij het onderhoud van de tuin (hoe meer impact hoe beter).. maar dat gaf 2 problemen die interressant genoeg het antwoord gaven: Die kippenkar die ik wil bouwen op basis van een 1000L IBC vat met open bodem op wielen, kan volgens mijn berekening max tussen de 12 en 15 kippen houden Zonder een goedlopend kraampje aan de deur te willen hebben kunnen we rond de 5 dozen eieren per week aan (zelf eten, schenken aan familie/vrienden..), en met de dubbeldoel rassen die ik voor ogen heb komt dat neer op rond de 12 tot 15 kippen Ik heb echter bewust het dubbeldoel ras op het oog voor het consumeren: deze 12 tot 15 kippen zijn dan ook de kippen die met de toekomstige Kippen-kar of Riksja door de tuin gaan, en zodra een hen broeds wordt, wil ik dat toelaten.. Vlees Broedse hennen worden met de eieren waar op ze zitten naar het vaste hok verplaatst (waar de kippen nu ook zitten totdat de kar klaar is), en mogen daar in alle rust de kuikentjes laten uitkomen. Daar komt het raszuiver weer naar voren: ik wil dat alle kuikens zicht gelijk ontwikkelen, met dezelfde uiterlijke kenmerken, zodat ik dat gedoe van nu niet meer heb. Ik wil dan ook een dubbeldoel ras waarvan met 12 weken toch echt duidelijk zichtbaar is: dat is een haan, en dat is een hen. En dan: De originele kip gaat dan met de 12 weken oude hennen terug naar de kippen-kar/riksja (oude slecht leggende hennen worden daarna soepkip) De 12 weken oude haantjes blijven achter en krijgen 6 weken lang luxer voer (en niet zoveel veel beweging als de kippen in de kippen-kar/riksja dus - dit is bijvoorbeeld hoe de Poulle de Bresse aan hun smaak komen, niet omdat het ras zo goed is, dat is alleen voor de winkelprijs) Voer Ik zou het bijna vergeten, dat is nog zo een waar ik mee aan de slag aan het gaan ben! Qua gezondheid komt zelfs de wetenschap (ook voor mensen overigens, daar hebben we ook nog werk aan de winkel) er op uit dat gefermenteerd eten duidelijke gezondheidsvoordelen bied. Gefermeenteerd kippenvoer komt echter op ..wat zal het zijn, 2/3e van de inname uit, of in ieder geval minder als droog legmeel. Mijn plan is om met 3 tonnen (2 tonnen en een reserve om schoon te maken) een goede variatie, liefst grof gemalen, liefst minste soja, etc.. legmeel 3 dagen te laten fermenteren, en van die ton dan 2 dagen eten te geven. Na het geven van het eten kan de schone ingezet worden om een nieuw fermentatieproces te starten van 3 dagen, en op dag 3 en 4 krijgen ze dus het gefermenteerde voer van ton 2. Daarna is ton 3 klaar, en zo verder. Ik ben een lijst aan het samenstellen van merken kippenvoer, en vul daar allerhande zaken in (waaronder uiteraard ook de prijs, inflatie is wel een dingetje!), mocht er iemand interesse hebben laat het graag weten (verwacht geen wetenschap, het is natte-vinger-werk). Kippen-kar/riksja Die komt er zeker nog, en daarover stuur ik graag updates zodra die er is! Maar nu.. Mijn vragen! Zoals hier boven al tussen de regels geschreven stond: is iemand bekend met een dubbeldoel ras (groot ras liefst, zodat de buizerd de volwassen kippen niet zo rap mee neemt en we er lekker van kunnen eten), dat met 12 weken duidelijk laat zien wat de haan en wat de hen is? Ik wil komende maand de eerste haan slachten, en ik wil dat op een manier doen waarop de kip het minste stress heeft of mee krijgt van het gebeuren. Ik heb gelezen op welke manieren er in Nederland "bedwelmt" kan worden.. maar naast uiteraard gas, valt electrisch af vanwege de prijs, het breken of aftrekken van de nek omdat ik geen vertrouwen heb in een hoog succespercentage en omdat daarbij de kip toch echt even "wtf" denkt, ik de stokslag methode ook niet altijd succesvol verwacht te zijn.. blijven er twee over, en ik sta open voor beide, maar.. ..Heeft iemand hier ervaring met de 1e? (Penetrerend) Schietmasker (specifiek https://www.dick.de/messer/schneiden/detail/fleischerwerkzeug/betaeubungsgeraet-btg-ii-fuer-grossgefluegel), maar naast een Youtube video van Dumpert en wat specialisten die er over praten, kom ik nieeeeemaaaaaaand tegen die dat op pluimvee gebruikt, behalve dus wat nederlandse websites over het thema). Daarna uiteraard zo snel mogelijk in de koker en laten leegbloeden Net doen alsof ik vanwege mijn geloof een uitzondering mag maken op de nederlandse wet, en direct naar de koker ga en laat leeg bloeden, en het op de kop hangen van de kip al zie als bedwelming (wat het blijkbaar ook wel een beetje is). Ik begrijp dat als de nek goed en snel wordt doorgesneden het brein zo snel zonder bloed is dat het beest niets meer voelt, en dat ook het beste resultaat geeft met de hoeveelheid bloed dat het hart krijgt weggepompt. Alvast dank, en wederom excuus voor het lange bericht! Edited August 27, 2022 by laen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted August 27, 2022 Share Posted August 27, 2022 Interessant weereens update. Zonder beheerder/moderator van dit forum te zijn kan ik wel zeggen dat het verder gaan in een oud topic over het algemeen wel gewaardeerd wordt. Ik zal al even kort in gaan op een aantal van je vragen. Slachten: ook hier niet teveel over nadenken, optie 2. Zelf doen we hier slachten met de bijl. Haan vangen, op het hakblok en kop eraf. Werkt snel en met een goede bijl is het dier zeker weten dood na 1 klap. Eerste paar keer kan het handig zijn om het met zijn 2en te doen. 1 vasthouden 1 slaan, zeker bij grotere rassen. Waarbij de koker in mijn ogen een soortgelijke manier is, echter hier heb ik zelf geen ervaring mee. Zonder de regelgeving precies te kennen is dit volgens mij in Nederland wel toegestaan in doen er pluimvee voor eigen gebruik geslacht wordt Opmerking met betrekking tot de verjonging van hennen. Broedse hennen komen ( bij mij in ieder geval) vaak pas later in het jaar waardoor het vaak zo is dat de hennen dan pas in voorjaar erna echt aan de leg komen ( te weinig licht in de winter om se echt aan het leggen te krijgen.) Dus als je je oude hennen wilt vervangen voor 12 weken oude kuikens ( die als alles mee zit pas rond 20 weken en vaak later gaan leggen) zul je vaak een geruime tijd of met meer hennen in het hok komen te zitten ( oude + nieuwe hennen) omdat de oude hennen nog niet weg kunnen omdat de nieuwe hennen nog niet leggen of je zult het een periode moeten doen met minder eieren. Blijf vooral updates posten. Leuk om te lezen en wij kunnen er ook nog wel iets van opsteken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 28, 2022 Share Posted August 28, 2022 Voor je vraag 1: amrocks zijn dubbeldoel die je in kriel en normaal variant hebt. Daarbij kun je bij die gelijk zien of het hennen of hanen zijn. Wat betreft slachten: ik heb eerst heel veel filmpjes gekeken zodat ik zag hoe het ging. Toen met een koker gedaan. Vond dat voor de kalkoenen ook wel erg hangerig. De kippen doe ik inmiddels zonder omdat ik dat fijner vind. Voet op lijf, hand onder de kop en dan met nieuw geslepen mes over de keel. Werkt goed. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 28, 2022 Share Posted August 28, 2022 10 uren geleden, laen zei: "wtf" Geen antwoord op je tweede vraag, wel een kanttekening: Ik denk dat het wtf-gehalte hoger is bij een kip die je vangt, dan ondersteboven in een trechter hangt en daarna de hals doorsnijdt, dan wanneer je hem grijpt en meteen de nek breekt. Maar veel verschil zal het niet maken; allebei een kwestie van oefening, handigheid en snelheid. P.S. Op dit forum mag je gelukkig gewoon doorbreien op oude draadjes ;-) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 28, 2022 Share Posted August 28, 2022 Hier staan misschien ook wat berichten om door te lezen, over het slachten: Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts