Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

@Roland, inmiddels dateert mijn analyse weer van afgelopen weekend. Ik zal van 't weekend even kijken voor je, ras is Vieille de France.

@sluipwesp begrijp ik goed dat je inzet op twee oogsten per plant? Wanneer ben je gestart als de meloenen nu al dit formaat hebben? Die van mij zijn net een knikker groot, dus nog een ronde vruchten zit er denk ik niet in.

Geplaatst:

@sluipwesp  zo dan die zijn al groot... die van mij zijn denk il ca 2 a 3 cm.... ook in een koude kas. Heb deze begin april voor gezaaid..

Geplaatst:

Klopt, twee oogsten per plant. Ik heb ze 16 april gekocht en in de kas geplant, en die zullen rond 20 maart gezaaid zijn vermoed ik. Het zijn geënte planten en die hebben meer groeikracht en blijven ook langer gezond. Mijn ervaring is dat de vruchtjes tot 1 september mogen zetten, dan zullen ze nog uitgroeien tot een rijpe meloen. Nadeel is wel dat ze dan minder zoet zijn.    

Geplaatst:

@MSDG dat is hier in Naaldwijk, je kan er diverse (geënte) groente planten kopen. Ze zijn alleen zaterdag ochtend geopend en de geënte oogmeloenen moet je meestal van te voren bestellen. 

Geplaatst:

Zes stuks Oranje Ananas aan 3 planten en bij dat aantal blijft het zo te zien. Het zijn snelle groeiers.

meloen5.thumb.JPG.cc58d2c2de229ce2d0dd73289ce593af.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Frans die zien er mooi uit zeg, zou dit soort in een koude bak kunnen staan die tussen de 30 en 60 cm hoog is 5,80m lang en 2,90m breed

Geplaatst:

@Kevins Moestuin

Die koude bak is daar prima geschikt voor. Oranje Ananas is sowieso al een makkelijke meloen. Tijdens een beetje redelijke zomer zelfs geschikt om (wel een beetje beschut)  rechtstreeks in de vollegrond te telen.  De vorige keer dat ik hem geteeld heb, alweer wat jaren geleden,  was in de vollegrond maar in een kas of koude bak is natuurlijk beter.. 

Geplaatst:

@Frans dankjewel wellicht dat ik zowel buiten als in de koude kas ga proberen zelf nog geen ervaringen met meloenen op watermeloen na maar dat valt onder een andere familie. Ben heel benieuwd hoe dat straks gaat werken met het goed bijhouden van de plant, juiste hoeveelheid vrouwelijke bloemen tegelijk laten bevruchten enzv. 

Geplaatst:

@Rolandheb het even nagelopen, één plant heeft 6 doorgroeiende vruchten, de eersten nu zo groot als een flinke tennisbal. De tweede plant heeft nu 3/4 bevruchte meloentjes en heeft nog volop vrouwelijke bloemen in de aanbieding. Bestuiving is dus gelukt en blijkbaar kan dit ras Vieille de France het ook aan om meer dan 3/4 vruchten te laten groeien. Ik zal jullie updaten gedurende het seizoen. 

andere vraag, watermeloen, vragen die wel veel water itt normale meloen?

Geplaatst:

Ik had 2 charentais meloenen als experiment in de buitenlucht gezet, in potten van zo'n 15 liter. Daar verwachte ik niks van, en dat bleek te kloppen. Bladeren blijven klein, weinig vrouwelijke bloemen. En natuurlijk vergeet ik ze dan weer water en voeding te geven. Nu liep ik er gisteren langs met de bedoeling ze maar weg te halen, en zie ineens aan elke plant een klein meloentje hangen. Toch leuk dan als een soort bonus.

Geplaatst:

@Pomodori wat grappig zeg dan kan het bij sommige soorten dan toch :) wellicht met meer water en voeding dat die dan toch nog meer potentie had gehad :)

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst meloenen aan het telen in een kas. Twee soorten hebben een plaats gekregen; Galia en Stellios. Aan elke plant hangen op die moment 3 tot 4 grote meloenen. Echter lijkt de vruchtzetting van nieuwe vruchten niet helemaal te lukken en ik ben nog een beetje zoekende naar de oorzaak hiervan. 

het volgende merk ik op; 

de vrouwelijke bloemen zwellen keurig netjes op na de beruchting, van enkele centmeters tot soms een centimeter of 7/8 maar dan lijkt de groei te stoppen, verkleuren de meloentjes geel en sterven ze te af. Het lijkt een probleem met de vruchtzetting te zijn maar ik kan er nog niet precies achter komen wat de oorzaak is. Mocht iemand een idee hebben dan zijn die welkom ! :D 

Geplaatst:

@HerbalX, die de opmerking van @Roland hierboven. Het is schijnbaar gebruikelijk dat een meloen na goede vruchtzetting van 3/4 vruchten inderdaad de rest van de bevruchtte vruchten niet laat doorgroeien om de energie efficiënt in te zetten. Wellicht dat dat de oorzaak is bij jou. Desalniettemin, als je in totaal 6-8 eigen perfect gerijpte meloenen kan oogsten dan is dat toch al super? :)

Geplaatst:

Buiten gaat het redelijk met de meloen. Orange Candy heeft twee vruchten nu;

IMG_20220718_141305.thumb.jpg.5627d49f174ba79f8b53222551216bc7.jpg

Oranje Ananas eentje. Mini, maar wel al een eigen dakpan om op te liggen.

IMG_20220718_141328.thumb.jpg.f72d3568807f3cdf03dd9b66e071e023.jpg

En de gekochte meloenplant ook eentje, dus drie soorten meloen dit jaar! Helemaal voor mij alleen. (horen jullie dat, muizen/slakken/wespen? Afblijven svp)

Geplaatst:

@fre3ke ziet er mooi uit zeg vooral van gaan genieten als ze straks allemaal rijp zijn. Hoeveel ruimte krijgt een meloen plant bij U gemiddeld?

Geplaatst:

Ik hoop het! Het is voor het eerst en ik hoor dat het een moeilijke teelt is. Maar het is hier altijd warm, vorig jaar ging peper en paprika buiten ook goed, daarom probeer ik het maar.

De Candy krijgt de ruimte die hij wil nemen, hij staat toch in een rommelhoek. Hij neemt nu al meer dan 1m2 in. Ik heb even een foto gemaakt. De vruchten zitten op ongeveer 20 cm van het hart.

IMG_20220718_185450.thumb.jpg.4c3bae0f5e871157935b77ce9caf3fbc.jpg

De Ananas staat in een bak van 1x1,2m,met nog twee planten. Ze gaan al over de rand. Volgens de plantafstanden kunnen er twee planten in, dus het staat te vol, maar daarbuiten is nog plaats en de bak geeft genoeg voeding. In een strakke tuin is het denk ik een kwestie van goed leiden, en dan iets minder dan een m2 per plant 

IMG_20220718_185535.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

@fre3ke dankje voor de fotos en toelichting ik zie op sommige zaad verkoop site staan dat de afstand tussen de meloenen planten 50 cm mag zijn en tot de volgende rij 150 cm lijkt mij aardig krap. Maar wellicht met soorten laten klimmen dat het prima te doen is, volgendjaar eens proberen met laten klimmen aan rekken. Kan niet wachten om meloenen te gaan proberen te kweken. 

Geplaatst:

Oh interessant, ik wist niet dat meloenen met zo weinig ruimte kunnen.
Ik heb 2 bakken van 1,50*5m. Daar zouden dan 10 planten in kunnen. 1 gebruik ik er voor de knoflook, de andere nog vrij te besteden, o.a. sla waarschijnlijk. Maar die kunnen ook ergens anders.
Als nateelt van knoflook is het toch aan de late kant? Dus in pot opkweken en eind juni / begin juli uitplanten. @fre3ke

Geplaatst:
1 uur terug, Kevins Moestuin zei:

dat de afstand tussen de meloenen planten 50 cm mag zijn en tot de volgende rij 150 cm lijkt mij aardig krap

dat gaat dan ongetwijfeld over telen aan een draad, klimmend dus

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Mai Pensato dankje dat vermoede had ik ook. Staat er helaas niet bij vermeld dan houw ik 150cm uit elkaar aan als je ze niet laat klimmen? En 50-100 als ik ze wel laat klimmen. Degene in de koude bak kunnen helaas niet klimmen. In de tunnelkas kunnen ze klimmen tot 1,20m hoog.

Geplaatst:

Piel de Sapo geeft hier een klein aantal vruchten... ca 6 van zo'n 3cm.
Ben benieuwd wat er echt van groot wordt..

Geplaatst:

Net een Piel de Sapo geoogst.

Die was 3670 gram

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Top!!! hier zijn t nog vruchtbeginsels...

Geplaatst:

Voor Oranje Ananas beginnen ze al aardig op gewicht te komen. Verschijnselen van afrijpen zijn er nog niet.

meloen6.thumb.JPG.d9feab4dc7c9fdbfce6986c9d9ac105a.JPG

meloen7.thumb.JPG.415821f07828344c125189fd673d9607.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic