AartVV Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Mijn eerste, van één van de twee planten die ik buiten in een emmer heb staan. 23,9 cm. Hoera! Op de moestuin heb ik 3 planten staan. Daar beginnen zich nu pas de eerste komkommertjes te vormen…. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 De binnen- en buitenSonja hebben veel bloemen. En groeien. Nog geen teken van iets komkommerachtigs. 2 Quote
Arja Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Mijn buitenSonja's hebben tot nu toe elk één komkommer geproduceerd. Inmiddels hebben ze beide meeldauw (of iets wat er op lijkt) op de onderste bladeren. Aan Sonja1 hing één nieuw vruchtje, maar die heb ik er vandaag maar afgehaald, het was geelbruin en verschrompeld. Nu duimen dat de beide planten nog gezond blijven om nieuwe vruchten produceren, maar ik heb er een hard hoofd in. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Alledrie de planten hebben bij mij ook een beetje meeldauw. Eentje buiten heeft al een paar dagen geen komkommers gegeven maar ziet er verder goed uit. Zowel de binnen Sonja als de buiten Sonja geven aardig. Van de drie planten samen hebben we ongeveer iedere dag een komkommer, maar dan laat ik ze niet zo groot worden. Geel/bruin vruchtje heb ik in het begin ook paar keer gehad. Daar groeide ze toen wel gewoon overheen. Quote
Lsjr33 Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Heuj! Ik denk iets van 22 cm en een beetje. Geen winnaar dus de exacte maat doet er niet helemaal toe Quote
Mai Pensato Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 7 uren geleden, Frans zei: Met wat hulp hangt hij weer horizontaal. Heb ik misschien met mijn rare experimentje bij toeval een goede methode ontdekt om zo lang mogelijke komkommers te telen ? Iedereen horizontaal hangen die komkommers !! 😊 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 Op 12-7-2022 om 22:07, Veldjesgraaf zei: Mai en Frans zullen nagelbijtend de groei volgen denk ik zo..;) Ja ik word wel erg zenuwachtig nu 😉 Is hij inmiddels nog niet geel? De 40 cm gehaald? 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Frans Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Spot er maar mee @Mai Pensato maar ik ben op van de zenuwen, slaap slecht en durf nog nauwelijks op het forum te komen. Overweeg de kosten van de psycholoog en nagelstyliste op Veldjesgraaf te gaan verhalen. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Mijn 1e inzending, buitenteelt. 24,0 cm. Dit is pas mijn allereerste volgroeide Sonja. En over het aantal vruchtbeginsels heb ik niet te klagen. Mijn meetlat gaat tot 50 cm, lijkt me wel lang genoeg. Wordt vervolgd ... 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Na het eerste fiasco met de buitenteelt ben ik ook weer in de race. De linker plant heeft zijn stengelprobleem overwonnen en groeit nu goed door. Inmiddels heb ik er al wat laag hangende zijranken en komkommertjes van verwijderd en hangt er momenteel een komkommer van 21 cm aan die ik waarschijnlijk door laat gaan. Sonja #5, de laat gezaaide plant die het verloren gegane exemplaar heeft vervangen, groeit ook goed. Niet zo slim is dat ik dat eerste rijtje lupinen te dicht op de sonja's heb gezaaid. Heel veel invloed zullen ze wel niet hebben verwacht ik dus die laat ik staan. En dan mijn laatste troef, de nog inzetbare sonja#6. Afkomstig uit stek van een sonja uit de kas. In een extra grote pot gezet zodat hij wanneer uitgeplant snel door kan groeien. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Veldjesgraaf Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 (aangepast) 14 uur geleden zei Mai Pensato: Ja ik word wel erg duidelijk nu😉 Is hij nog niet geel? De 40 cm gehaald? Er is nog sprake van groei in en van geel. Aan de plant gemeten is de 34 cm al voorbij. Het zal er om hangen van ik Frans passeer. Zijn vingernagels zijn al op. Ik hoop niet dat hij straks aan zijn tenen begint 15 juli 2022 aangepast door Veldjesgraaf 4 Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Een volgende kandidaat hangt aan de plant en is nu 28 cm. We blijven proberen om de koppositie over te nemen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Ik heb nu een Sonja hangen van dik 30 centimeter. 30,5 o.i.d. Ik laat em nog maar even hangen, wie weet wordt het nog meer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Karietje Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Ik heb er misschien overgelezen, maar hoe zie je dat een Komkommer oogst klaar is ? Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Mai Pensato Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Komkommers zijn het lekkerste als ze nog niet rijp zijn. Voor de standaard slangkomkommers zijn de meest verkochte maten in supermarkten en groentewinkels 35'ers (350 tot 400 gram) en 40'ers (400-450 gram). De lengte is dan tussen 35 en 40 cm. De Sonja is duidelijk een kortere komkommer. Die zijn het lekkerste als ze 20-25 cm zijn (en 4-5 cm dik). Wil je echter deze wedstrijd winnen dan moet je ze helemaal rijp laten worden (ze beginnen dan geel te worden en zijn wel 6-7 cm dik). In een vorige post van mij heb je kunnen zien dat ik er 1 heb geoogst van 36,5 cm lang en meer dan 1 kg. Maar die is echt niet meer lekker. Dus oogstklaar hangt helemaal af van het doel dat je hebt met die komkommer. Disclaimer: smaken verschillen! 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Karietje Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 @Mai Pensato bedankt voor je antwoord, ik zal af en toe eentje oogsten & uiteraard eentje laten hangen voor de wedstrijd, er hangen er nu een viertal aan.. Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Karietje Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 Voorlopige stand vab mijb komkommers : 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Karietje Geplaatst: 16 juli 2022 Geplaatst: 16 juli 2022 Komkommer 1 is nu rond de 20 cm Komkommer 2 is rond de 25.. maar geen winnaars denk ik 😅 2 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
hoekman Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 Na de valse start waarbij nr 1 en 2 slachtoffer van de slakken zijn geworden, zijn hier nu nr 3, 4 en 5 Het zijn de meest rechtse op de foto. Een van de eerste komkommers is nu ongeveer 20 cm. Ik ben dus nog in de race voor de buitenkomkommers. 4 Quote
Frans Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 Sidder en beef buitentelers ! Sonja#6, mijn komkommer uit stek, heeft grote ambities. Weet zich zelfstandig naar de top te werken en dat ziet de baas graag. Heeft zelfs al een vrouwelijk vruchtbeginsel dat te vroeg is en daarom verwijderd gaat worden. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 (aangepast) lol die tweede foto, lijkt rechtstreeks uit scifi filmpje te komen, alsof hij zichzelf opricht. 17 juli 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 17 juli 2022 Geplaatst: 17 juli 2022 7 uren geleden, Frans zei: Sidder en beef buitentelers ! Sonja#6, mijn komkommer uit stek, heeft grote ambities. Zo die ziet er heel groeikrachtig uit! Wees gerust Frans (en andere buitenkwekers) mijn Sonja groeit in de kas en geen ambitie om buiten komkommers te kweken 😊 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Liesje Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 (aangepast) Mijn eerste Sonja meting gedaan gisteren...24,5 cm....ik heb hoop dat ze nog wel iets verder kan groeien, maar of ik die 36,5 cms ga halen? Edit: in de kas 18 juli 2022 aangepast door Liesje Aanvullende info 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 18 juli 2022 Auteur Geplaatst: 18 juli 2022 Bijna de helft van de deelnemers heeft nu al een lengte opgegeven, met meting en foto erbij! Vermeld je er niet bij of het in de openlucht is of onder afdak, dan komt alleen de lengte op de deelnemerslijst te staan. Is ook niet van belang zolang het niet om een kanshebber gaat. 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.