Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen en antwoorden geruilde plantjes MTFD april 2022


henkg

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, Goldfish zei:

Bio Apple & Beauté Harmke/Hamke Bio.    Wat zijn de eigenschappen van de ent (stam/struik, hoogte indien stamtomaat)? 

Die waren van redzebra. Wat ik gehoord heb van hem is de 1e een donkere/zwarte en de 2e een lichte/richting wit. Heb niet doorgevraagd over het type en groeiwijze.

  • Thanks 1

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De niet geënte zijn al afgehard staan al weekje in volle zon, de geënte komen vanonder lampen, daar nog even voorzichtig mee zijn. Sry is indigo bio apple, op zich al een heel sterke plant, het enten maakt daar niet veel verschil, maar ja ik ent alles 😄, de andere is beaute blanche bio. Wel opletten bij de geënte, normaal probeer ik onder de kiembladen te enten, nu is het bij de meeste erboven, dus dieven die ontstaan uit onderstam verwijderen.

 

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De zoete aardappel plantjes die ik heb weggeruild zijn afgehard. Niet voor hele koude nachten nog, want die hadden we nog niet en zijn sowieso niet fijn voor een bataat. Maar wel voor zon en vooral ook wind. In een kas vinden ze het misschien nog wat heftig, maar gewoon buiten is geen punt. 

 

De paprika-, en basilicumplantjes die van mij komen die stonden nog onder een lamp dus die zijn nog niets gewend.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomatenplanten die ik had van lsjr33 waren vier hele dagen buiten geweest (bij gebrek aan vensters), vandaar de zonnebrand. Maar vóór de moestuinforumdag stonden ze vier dagen in de auto.

Mijn andere planten kwamen sowieso al van buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Korte “handleiding” plantjes Henkg:

 

- Druif Rondo: die in de ronde potten hebben wortels, hebben buiten gestaan. Kunnen nu al in de volle grond, beschut, zon. Die in de vierkante potten zijn van snoeihout van dit voorjaar. Voorlopig schaduw, ochtend of namiddagzonnetje mag, lichtjes vochtig houden. Verder nog niks aan doen.

 

- Knolselderij: heeft al buiten gestaan, in halfschaduw. Nog niet op de grond zetten, slakken vinden het drie sterren hapjes. Voor nu en later: nooit droog laten worden, ook niet te nat.

Eind mei zullen ze (de plantjes, nog lang niet de knollen) ongeveer vuistgroot zijn, dan kunnen ze in de volle grond.  Vanaf dan flink bemesten want ze lusten wel wat.

 

- Aardbei Frau Mieze Schindler (uitgestoken ontsnapte plantjes, voor mij onkruid): Zullen wel aanslaan als je ze netjes oppot en vochtig houdt. Het zullen dit jaar geen grote planten worden, volgend jaar wel. O ja: FMS heeft geen meeldraden. Daarom moeten andere bloeiende aardbeien in de buurt staan.

 

- Stekje laurier: is afgehard. Tijdelijk halfschaduw, later kan volle zon ook.

 

- Knoflookbieslook: Evt. pol scheuren (snijden kan ook) en de delen wat ruimer oppotten. Is niet dood te krijgen …

  • Thanks 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had bij het inladen niet gezien dat er ook een enorme huisjesslak wilde meeliften.  Omdat ik deel van de ruil heb laten staan in de auto vannacht en de slak het wel erg warm kreeg in de auto vanmorgen en naarstig op zoek ging naar verkoeling, heb ik een heel spoor in mijn auto...😒.    Mist iemand soms een slak? Ik neem hem/haar/hen graag mee naar de najaars MTFD.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuw-zeelandse spinazie die van ons af komt is gekiemd in de kas, maar heeft afgelopen week al buiten gestaan.

 

@Yuras wij hebben van jou wat tomaten meegenomen. Van enkele rassen kon ik op het www geen beschrijving vinden, zou je nog wat info kunnen geven? De onbekenden zijn Red Jewel, Panni (?), Tombons, RSR F7, Pera baby (?).

 

@Arja Jij had de appel-rabarbertaart gemaakt, toch? Heb je daar het recept van? Want normaalgesproken lust ik eigenlijk geen rabarber (terwijl Marloes er wel zot op is), maar deze taart heb ik met smaak opgegeten...

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, die was van mij. Mooi zo, weer een slachtoffer! 😆 Het komt vaker voor dat mensen rabarber te wrang vinden, maar met appel gemengd is het dan juist lekker fris. 

 

Mijn geheime recept is als volgt:  gewoon appeltaart bakken en de helft van de appel vervangen door rabarber. Wel laat ik de rozijnen en kaneel weg, maar die kun je er ook gewoon in laten. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Goldfish zei:

seizoen is zonder deze zebra

Helemaal goed Vincent! De green tiger is vast een ontdekking voor mij.

 

Mijn Oekraïense benedeburen danken voor de jam, honing, tomatensaus en purée en paprika’s. Ze wilden mij ook speciaal wat terug geven dus ik kwam weer boven met een pak pasta en een pak rijst.

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-4-2022 om 08:30, Yuras zei:

Die van mij zijn helemaal NIET afgehard... :)

 

Ehhhh, heb die van jou per ongeluk een nachtje buiten laten staan tussen de rest van de plantjes en de volgende ochtend zagen ze er nog piekfijn uit. Hebben wel beschut gestaan, misschien dat dat een gelukje was...rest van de planten op aardbeien na zit al in de grond.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ciska en @Anna3 even een wijziging in de Latijnse naam van de smeerwortel, het is niet de Uplandicum s. Maar Symphytum Caucasicum…

 

O en ik had twee pepers mmm Jeanette meegenomen van de weggeef tafel, dank gulle gever en zijn ze afgehard?

Alle planten met een halve knijper als naam plaatje kwamen van mij en waren afgehard.

 

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Yuras zei:

Panni - herken ik niet

 

Dit label zat erin. Ik heb er Panni van gemaakt maar het kan natuurlijk goed iets anders op staan 🫣

Of was deze toch niet van jou?
BE95B923-D86A-4D33-9584-D1D5860DA4E1.thumb.jpeg.e828b3ff837444092224219bbea341c3.jpeg
 

Verder nog bedankt voor de info van de anderen. Je was zaterdag zo enthousiast aan het “verkopen” dat we niet meer van alles hadden onthouden wat welke soort voor bijzonder ras was…

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...