Geplaatst: 15 november 201411 j Net zo als een dalia,laat je ook na de nachtvorst rooien? Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 24 november 201411 j Ik heb nu 2 planten in de tuin staan. Ik zie dat 1 plant de vorst niet heeft overleefd (tijd om de knollen te oogsten) De andere ziet er nog best goed uit dus die mag blijven staan.
Geplaatst: 27 november 201411 j Ik heb mijn yakon vandaag geoogst. Ik schat in dat ik 5 kilo heb aan 1 plant (mijn 2e jaar), maar ik heb het nog niet gewogen. Ik heb de terugesnoeide plant nu gesplitst in 4 planten en in potten gedaan. De bladeren waren bruin van de vorst, maar de stengels waren nog redelijk goed. Waarom staat dit eigenlijk bij kruiden? Hoewel het goed zou zijn bij diabetes en goed is voor de darmflora (vanwege FOS), vind ik het toch meer een groente, net als aardpeer (ook goed voor de darmflora, vanwege inuline)
Geplaatst: 28 november 201411 j De 'dode' plant heb ik ook geoost. Er zaten geen knollen aan. Niks! Alleen van die dunne wortels die een gewone plant ook heeft.De 2e plant ziet er nog goed uit dus die laat ik nog even staan. Deze is ook wel iets groter dan de geoogste plant.
Geplaatst: 28 november 201411 j Die dunne wortels zijn begin van de eetwortel.Als het goed is zitten ze aan knobbeltjes/knolletjes.Die kan je bewaren en weer poten. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 29 november 201411 j Dank allen, in het bijzonder Thea, voor alle info. Ik heb vandaag voor het eerst de knollen opgegraven, en ben nou op de hoogte hoe ik verder moet. Best veel knollen (eerste jaar) vind ik zelf, straks even wegen. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 29 november 201411 j En een mndje laten staan om te zoeten. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 1 december 201411 j Oké dank je wel Thea!Hoe doe ik dat dan. Gewoon in zand en in het voorjaar weer uitpoten?
Geplaatst: 2 december 201411 j De eet wortelen leg ik in turf,kan ook in houtkrul.bij 10/15 graden. de ronde kluster knolletjes ook en in febr in potten poten en dan in mei op de plaats van bestemming. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 2 december 201411 j En ik plant de plantknollen meteen uit in potten met bladcompost dat ik vrij droog hou en op ongeveer 5 graden bewaar...dit jaar ga ik er ook een paar in de kas houden..in de grond, kijken waar ze tegen kunnen.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 juli 20169 j In de aarde in de kas is het niets geworden..wel de gewone droge plantknollen in zaagsel binnen goed over gehouden en dat al enkele jaren.Ik ken wel mensen die hun Yakon in de aarde in de kas houden en dat gaat wel goed. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 augustus 20169 j Hij doet het goed en ziet er prachtig uit. Ik zal de mijne eens wat mesten We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 augustus 20169 j mmm...ik mag toch aannemen dat als je een gewoon goed bemest veldje je hebt (winter. Paardemest ondergespit) dat extra mest niet nodig is? @appelvrouw: weet je wat de verschillen zijn tussen diegene die er wel in slagen om 'm over te houden en jouw aanpak? Ben toch weel benieuwd... gr Cees
Geplaatst: 7 november 20169 j Het wordt de komende nachten flink koud. Meerdere graden onder 0. De knollen zelf kunnen wel wat hebben, maar ik zit er toch aan te denken om ze vandaag te rooien. De plant is al 2 keer lichtjes bevroren, dus ziet er niet meer uit, maar is nog niet helemaal afgestorven. Wat doen jullie? Ik zag van de week dat er 1 knol iets boven de grond uit komt, hij staat sowieso aardig op een bultje door de omhoog geduwde wortels...? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 november 20169 j Nu oogsten. De knollen zullen niet veel meer tot niet meer groeien in de koude aarde. En ze zijn al groot, tenminste bij mij wel. Voorzichtig met de greep loshalen, de knollen kunnen goed diep zitten en heel gemakkelijk afbreken. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 november 20169 j Nou, ik ben inderdaad maar meteen gaan graven. Heb er helaas wel wat gebroken, ik zal straks eens wegen/foto's maken. Aangezien er aan de pas geoogste wortels nog niet veel smaak zit, en die gebroken exemplaren niet lang houdbaar zijn, zit ik ook te denken om er stroop van te maken. Ik vond deze site nog, https://www.cultivariable.com/instructions/how-to-grow-yacon/ errug veel tekst die erg handig is. Vooral het stuk over oogsten: "Unless you treat it like an archaeological dig, you can’t harvest a yacon without breaking a few roots. They are very brittle and snap easily when you pull the plant. I used to be more cautious about harvesting, but experience has taught us that we might as well man handle the plants since we break just about the same number of roots either way. I work around the base of the plant with a shovel, inserting it about 15 inches (45 cm) from the stem at a 30 degree angle and levering up. Once I have worked around the base of the plant, we pull it up by the stems. It is a good idea to have a helper, since there can easily be twenty to thirty pounds (9 to 14 kg) of tubers, plus the weight of the soil clinging to the root ball." En dit over gebroken wortels:"Broken tubers don’t store as well. The simple solution is to eat those first. Even a badly broken tuber will typically last a couple of weeks before the broken end starts to mold badly. I have never found a moldy end to be a problem. Just cut back to clean flesh and eat the rest of the tuber. If you have a lot of broken tubers, you can preserve them for longer storage by dipping the broken end in beeswax or other food safe wax. They will then store just as well as unbroken tubers." Ook: "since tubers can be stored for up to a year in the refrigerator." Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 november 20169 j Ik heb vorige week een bewortelde stek en wat stekmateriaal gekregen van deze plant. Benieuwd of ze goed wortelen en wat dat volgend jaar geeft...
Geplaatst: 28 november 20169 j Ohh...ze komen hier al boven. Zijn in mei vast al tegen de meter Behalve de broedbollen, kun je de wortels zelf ook gewoon overzetten. Heb ik dus gedaan De broedbolletjes liggen nog te wachten.
Geplaatst: 13 december 20168 j Je kan thee maken van het blad. Zou het glucosegehalte in het bloed verlagen. Medicinaal gebruik kan dus ook.
Geplaatst: 16 januari 20178 j Ik heb wat yakon knollen in de koelkast bewaard, maar die verschrompelen toch langzaam. En er komt wat schimmel op, al is dat makkelijk weg te snijden.De yacon die ik in een ingegraven isoleerkist met zand heb gelegd, zijn wel mooi stevig. Daar bewaar ik ook wat bieten, winterwortels, en witlofwortels. Ideaal hoor! Ze zijn ook nog wat zoeter geworden, als een watermeloen... als ik het zou moeten omschrijven. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.