Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo allemaal!


Greenie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Jeetje, wat een heerlijke plek is dit zeg! Ik ben al twee dagen aan het lezen en inspiratie aan het opdoen.

 

Maar goed, first things first. Want zoals mijn naam al een beetje doet vermoeden ben ik nog behoorlijk "groen" op het gebied van tuinieren. Vorig jaar zomer heb ik pas ontdekt hoe heerlijk ontspannen het kweken en verzorgen van planten kan zijn. Ik had mezelf een kleine kweekkas cadeau gedaan en een zakje tomatenzaadjes. Het resultaat: 5 behoorlijke planten waar ik flink van heb kunnen oogsten. Totdat de winter insloeg. Toen heb ik de planten binnengehaald en dat hebben ze helaas niet overleefd (spint).

 

Mijn lopende projecten zijn flespompoen (8 cm), paprika en rode peper (beide 6 cm en een mini-oerwoud doordat ik iets te enthousiast iets te veel zaadjes in een potje had gestopt) en knoflook (volgende maand oogsten). Dit alles afkomstig van zogenaamd 'supermarktzaad'. In de 'kraamkamer' is het wachten op pluksla, stevia en papaya. (En nog wat bloemenspul.)

 

Vorig jaar heb ik totaal geen rekening gehouden met wat ik wanneer zou kunnen zaaien. Ik vind het gewoon geweldig om te zien hoe van praktisch niets uiteindelijk een plantje wordt geboren! Maar ik probeer mijn enthousiasme te bedwingen en wil dit jaar proberen wat meer met de seizoenen te werken. Eens kijken hoe dat gaat.

 

Oh ja, klein detail: ik woon op 8 hoog met een flink balkon op het zuidwesten waar het behoorlijk kan waaien. Voor mij zit er dus niets anders op dan te moestuinieren in potten. Dit forum heeft mij echter wel behoorlijk wat kriebels gegeven en ik overweeg om toch eens te gaan informeren bij de lokale volkstuin over het hoe en wat van een stukje grond. Lijkt me wel heerlijk hoor!

 

Helaas nog even geen foto's van mijn moesbalkon of de toekomstige bewoners, maar wat niet is, zal zeker nog komen!

 

Voor nu dank voor al jullie inspirerende en informatieve verhalen!

 

Groetjes van Greenie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Greenie en welkom op dit forum. Eén waarschuwing... als je hier eenmaal leest, blijf je lezen En uiteraard ook mee reageren. Je zult hier genoeg vinden over het telen in potten en bakken. Alvast veel plezier met het zaaien.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Greeny, ik heb ook geen grote moestuin[helaas] vorig jaar ook voor het eerst begonnen, op een zeer kleine schaal, nu inmiddels dit jaar, een kleine koude kas, een houten bak, genoemd de makkelijke moestuin, een pvc kas[kast model] en dit jaar heel veel potten. Moet ook geduldiger zijn, want vorig jaar dacht ik dat alles na 2 maanden geoogst kon worden, niet dus, Dit jaar ook poot aardappels besteld voor in een specie kuip, moet nog iets bij komen, voor de middel vroege aardappels. lijkt mij zo lekker. nu ja plannen ten over, nu nog kwijt kunnen ha ha maar welkom zou het bijna vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk welkom!

.... Ik vind het gewoon geweldig om te zien hoe van praktisch niets uiteindelijk een plantje wordt geboren! ....
Dat is ook voor mij een enorme motivatie. Gister de eerste zaadjes gezaaid (binnen). Onvoorstelbaar, nog steeds, dat zoiets miniscuuls straks een grote boerenkoolplant wordt. .....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Een moesbalkon kan ook heel leuk zijn, Henk hier op het forum heeft ook een klein balkonnetje

 

Ik heb de voortuin omgedoopt tot moestuin(tje), vorig jaar begonnen met een MM en ook een paar potten en pannen erbij! Dit jaar iets meer ruimte en mijn eerste echte seizoen. Heel veel plannen, té weinig ruimte

 

Veel plezier en succes met het balkon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor het warme welkom! Ik lees me nog steeds een slag in de rondte en ik word alleen maar enthousiaster.

 

Zo heb ik me vandaag weer eens niet kunnen inhouden... Vanmorgen eerst online een flinke bestelling geplaatst voor allerlei zaad en vervolgens vanmiddag bij het tuincentrum een nieuwe kweekkas, potjes en weer een stapel zaad... Houd het dan nooit op?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor het warme welkom! Ik lees me nog steeds een slag in de rondte en ik word alleen maar enthousiaster.

 

Zo heb ik me vandaag weer eens niet kunnen inhouden... Vanmorgen eerst online een flinke bestelling geplaatst voor allerlei zaad en vervolgens vanmiddag bij het tuincentrum een nieuwe kweekkas, potjes en weer een stapel zaad... Houd het dan nooit op?!

 

ah! je bent dus ook al klaar voor de ruilzaden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...