Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, dat klopt. Ze zijn denk ik bevroren geweest, daar kunnen ze blijkbaar tegen. Vorig jaar had ik de hele bloemen in de grond gestopt en ik was heel tevreden met het resultaat. Ik oogstte een stuk of 6 kleine knoflookbollen per bloem.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteren zag ik dat mijn knoflook opgekomen is. Gewone Spaanse, van AH, die heb ik altijd.

Nu pas opgekomen? Ja. Want heel erg laat gepoot (12 februari).

Maar of het echt té laat was, dat ga ik wel zien. En u gaat hier (t.z.t.) daarover lezen. 

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Leuk! Mijn knoflook staat erook goed bij,

50 planten x 20 rassen dit jaar! Ik zal ook afentoe een update geven.

En laat planten (vroeg in het jaar) kan prima hoor! Gewoon per soort altijd 1 a 2 bloemen laten staan, zodra die krul weer rechtop gaat staan kun je je knofloken oogsten.

Misschien zullen ze iets laten klaar zijn dan met vroeg planten, maar meestal zijn ze tegelijk klaar en hebben vroeg geplante wel een iets grotere bol 

Geplaatst:
2 uren geleden, Maxious zei:

Leuk! Mijn knoflook staat erook goed bij,

50 planten x 20 rassen dit jaar! Ik zal ook afentoe een update geven.

En laat planten (vroeg in het jaar) kan prima hoor! Gewoon per soort altijd 1 a 2 bloemen laten staan, zodra die krul weer rechtop gaat staan kun je je knofloken oogsten.

Misschien zullen ze iets laten klaar zijn dan met vroeg planten, maar meestal zijn ze tegelijk klaar en hebben vroeg geplante wel een iets grotere bol 

Zou je ons op de hoogte kunnen houden welke rassen je als eerste al in mei kunt oogsten?

• Like 2
Geplaatst:
On 3/7/2023 at 4:40 PM, Maxious said:

Laat planten (vroeg in het jaar) kan prima 

Ik zag gisteren bij Van der Wal ook nog pootgoed liggen. Op het label stond voorjaarsknoflook, zij hebben dus bepaalde rassen uitgekozen die het goed doen als je ze laat poot. Verleidelijk om te proberen, maar niet meegenomen want ik heb al vrij veel knoflook staan. Er lagen trouwens ook nog olifanten.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Iemand een idee wat er

met deze knoflook aan de hand kan zijn?

Ze zijn vorige anderhalve week geleden gaan liggen lijkt een beetje vroeg. Heb even gevoeld en ze hebben wel kleine bollen. Grond is vochtig maar niet nat. 

Er lijkt mineer in te zitten, maar ik dacht dat knoflook daar doorheen groeide. 

Ik heb nog een ander plekje met knoflook. Die zijn gelijk gepoot, staan vol in de zon, hebben ook mineer maar staan wel nog gewoon rechtop. 

Wat zouden jullie doen? Nu oogsten? Of nog even wachten?

IMG_8801.thumb.jpeg.7df4d8d92c263cffd6d2ac59f15947d3.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Sorry, maar dit wordt niets meer.

Zal een combi zijn van te arm, te donker, verwaarloosd?

En misschien preimineer.

Oogst er een paar en je hebt zekerheid.

Bij mij was de verse knoflookoogst deels mislukt ook door bovenstaand.

Over 18 weken begint de volgende ronde alweer. 👍

En omdat het het knoflooktopic is gelijk even een update van mijn knoflook.

Ze zien er prima uit maar ik ben benieuwd hoe aangetast ze straks de grond uit komen.

Vorig jaar een paar aangetaste, maar nu?

20230510_181755 (2).jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Ik heb het veldje dat zo plat lag (zie vorige foto) van het weekeind geoogst. De meeste zijn niet volgroeid, maar het valt me nog alles mee. Het zijn nog best mooie bollen, hoewel veel nog geen tenen hebben gevormd. In de meest zag ik schade van een mineer. Denk dat dat de boosdoener is geweest. 

Op het andere stukje staan de planten er nog redelijk bij. Ze staan mooi rechtop, maar het blad wordt wel geel. IMG_8831.thumb.jpeg.177762e3afc24ac24e6d32255830e57a.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Zo stond mijn knoflook er een week gelden bij (met dank aan @Stan W, inmiddels is hij een stuk geler van de roest.

Er zitten een paar hele dikke tussen. hoop dat die ook flinke knollen maken.

IMG-2614.thumb.jpg.4867b79138ac4177ff34be701d559055.jpg

• Like 1

Hier een aantal geoogst, de bedoeling is dat er een pompoen op die plaats komt en die is al te ver uitgegroeid  om nog in pot te houden, daarom wat ruimte in midden bed gemaakt.

Heel goeie teenvorming al en mooie bollen, wel bij 1 beschadiging van de preimineervlieg, maar maar was al verpopt in de stengel dus ik verwacht en hoop bij de rest ook dat de tenen niet beschadigd gaan zijn, ik denk dat ik volgende week de rest eruit ga halen om te drogen.

image.thumb.jpeg.53342e7afe1c15be4d3746660412534d.jpeg

IMG_6573.thumb.JPG.111fb46b017b1a80814eb744427d273d.JPG

aangepast door redzebra
  • Like 4
Geplaatst:

Mijn ervaring dit jaar:

Openlucht - alle bollen van het ras Ontario hebben bloeistengels gekregen, de rassen Polen en Korean Red hebben hier geen last van gehad. Helaas zijn geen van deze soorten echt mooi dik gegroeid en zoals de afgelopen twee jaar ook is gebeurd, slaat de roest op ons volkstuincomplex nu hard om zich heen. Alle nieuwe bladeren zijn binnen no-time aangetast dus de oogst zal spoedig moeten gaan beginnen. Is het zinvol om de knofloken te knakken zodat ze nog extra focussen op bol/teenvorming?

Kas - alle overgebleven teentjes had ik langs de rand in de kas gezet. Sommige plantjes zijn enorm ielig gebleven, maar er zitten ook een paar knoeperds bij. Ze lopen duidelijk een aantal weken voor t.o.v. buiten en hebben ook heel beperkt last van roest. Volgend jaar ga ik dit opnieuw doen, maar dan met goede tenen, ze staan me toch niet in de weg langs de rand en daar kan ik gemakkelijk een teen of 30 kwijt zonder dat ik veel ruimte kwijt ben en ze andere gewassen in de weg zitten. Dus voor iedereen met een kas(je), probeer het eens zou ik zeggen, je krijgt er echt geen spijt van. :)

• Like 3
Geplaatst:

ze zijn vroeg dit jaar!

Gisteren de eerste knofloken, spring blanco, geoogst. Ze waren tamelijk geel en allemaal gaan liggen. Verrassend grote bollen! 
Ik heb 14 soorten. Ik vermoed dat ik de anderen er volgende week ook uit kan halen. 

• Like 3
Geplaatst:

@Lia56 vorige week had Charles Dowding 2 filmpjes op facebook gepost, de knoflook uit de overdekte teelt (foliekas dacht ik) had vrijwel geen roest, en veel grotere bollen dan de knoflook in de volle grond buiten. En die had veel roest.
De mijne hebben ook veel roest, nooit zo erg gehad (sinds ik 5 jaar geleden begonnen ben).

• Thanks 1
Geplaatst:

Hier ook veel roest en de bollen die ik tot nu toe geoogst heb lijken kleiner dan andere jaren te zijn. Misschien door het natte voorjaar een wat tegenvallende oogst hier?

Geplaatst:

Tot nu toe heb ik nog geen roest, in tegenstelling tot vorig jaar, toen heb ik ze juist vroeg geoogst vanwege alle roest. Voorlopig laat ik ze dus staan, hoewel er elke dag wel eentje geoogst wordt voor het avondeten. 

Bij mij is het blad ook geler, en daarnaast heb ik zoveel roest dat er bijna geen groen meer is. Echter, 20 meter verder heb ik nog een m2 knoflook Messidrome staan, en daar geen roest. Hij staat iets vochtiger en meer beschaduwd, en het was nieuw gekocht plantgoed. Of het komt door het vocht of doordat het nieuw plantgoed is, of een ras dat resistenter is, dat weet ik niet. 

aangepast door fre3ke

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...