Ga naar inhoud

Wat doen jullie met verschillende soorten kruiden?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoewel ik het erg leuk vind om veel, maar vooral verschillende kruiden te kweken, betrap ik mij er zelf op dat ik alleen de peterselie en de gewone basilicum gebruik omdat ik niet zo goed weet wat ik met de andere kruiden moet doen. Ik heb bijvoorbeeld een heel mooi citroenbasilicum plantje (Lemon Sweet Dani) staan die ik nog nooit heb gebruikt. En ook de Thaise basilicum van vorig jaar bloeide heel mooi, maar heeft nooit de keuken bereikt.

Oftewel, wat doen jullie met de kruiden die anders zijn dan de standaard soorten?

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Ik betrap me hier ook op omdat het keukenkastje met de gedroogde kruiden tijdens het koken dichter bij is dan de tuin... Toch zijn verse kruiden zoooo lekker. Wil dit veel meer gebruiken. Het vereist alleen een beetje meer planning. Op het laatste moment nog naar de tuin moeten rennen terwijl iets aanbrandt is niet zo handig.

Ik gebruik sowieso veel tijm, oregano/marjolein (voor de jus - dat vinden we hier zo lekker). Marjolein bij de erwten en in reibekuchen. In tomatensaus altijd ook rozemarijn en sinds vorig jaar basilicum. En bonenkruid in alles wat winderigheid veroorzaakt... Kervel en zuring in de soep (in de juiste tijd ook daslook)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Bonekruid -> in de pan bij het bonen koken

Rozemarijn -> in oven op aardappels, groente en in de spaghetti

Basilicum (veeeel!) -> pesto

Citroenbasilicum/Thaibasilicum -> in de salade

Bieslook (gewone/grove/chinese) -> over salade, op brood (kaas/tomaat/eiersalade/waar het maar bij past)

Tijm -> bvb Italiaans eten, maar ook in de preiquiche, in de oven over groente (roosteren/grillen) en bij vlees

Oregano -> pizza/pasta, rest voor konijnen

Peterselie -> soep, pasta's, groente uit oven

Oregano -> kofte, indiaas eten

Kerrykruid -> staat slechts in de tuin, lekker te ruiken

Munt -> thee!!!

Dille -> broodje gezond, op de vis of in de (room)saus

Komkommerkruid -> bloemen door salade

Kervel -> gebruik ik niet in de keuken

Best veel dus, wat ik wel gebruik!

Geplaatst:

Kervel voor gebonden soep.

citroenbasilicum plantje (Lemon Sweet Dani en Thaise basilicum als je deze ergens neer zet waar je elke dag komt.

Dan eet je een paar blaadjes er zo vanaf,heerlijk en zeer gezond.

Ook goed te combineren met ijs en andere zoetigheden. Ik gebruik rode basilicum hier bij ijs zie foto,en we eten het op, niet alleen versiering.p103069390081329904323.JPG zie het recept kweeperen.nl

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Je zou ook wat kruiden te drogen kunnen hangen als je ze vergeten bent te oogsten voor het eten. Altijd handig in de winter.

Ik gebruik veel peterselie (wortelen, (aardappel)salade, gerechten met veel soorten groenten, soep, sausjes) en bieslook (over pizza's, in sausjes, soep, (aardappel)salade). Ik ben ook zo'n type wat de rest dan maar laat groeien. En wat Birgit al zegt, je moet het echt plannen anders gaat het niet gebeuren. Je zou van meerdere gedroogde soorten ook een mix kunnen maken, zoals pizza- of macaroni kruiden (oregano, tijm, basilicum) en idd die pesto, daar gaat genoeg basilicum in. Ik heb ook snijselderij waar de soep zo heerlijk van gaat ruiken. Peterselie, bieslook en snijselderij ligt hier ook altijd voorhanden in de vriezer.

Oh ja, en uiteraard de rozemarijn voor over de aardappeltjes in de oven. Heerlijk!

Ik ben van plan dit jaar alle kruiden aan de schutting te hangen bij het keukenraam, dan kan ik er op tijd nog een 'blik' op werpen voor ik ga koken en beslissen wat te gebruiken.

Good things come in small packages

Geplaatst:

En Lavas bij de knakworst Op de BBQ was die combinatie tenminste niet slecht. Lekker dat BBQen en ter plekke wat kruiden uit de tuin trekken om te expirimenteren!

Over een tijd ook is proberen of Lavas ook mee kan in een pan met knakworst.. ik vond het echt véél beter dan die saaie knakworsten.

En Rozemarijn, goed te combineren op een gebakken eitje!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik maak nogal eens soep en gebruik dan als ik een beetje indiaas tintje wil koriander. Heerlijk! Kan wel snel overheersen maar ik ben er niet zo zuinig mee hoor. Doe dit bij pompoensoep, wortelsoep, maar ook bij gerechten met witvis: pakketje van maken met verse groentes en een flinke dot koriander erbij, in de oven....Hmmmmm!

En verder salie bij kip (uit de oven, met citroen, een klassieker.) Tijm in de risotto, met paddestoelen. Peterselie of bieslook over de worteljes (eerst klontje boter erover) of door puree.

..... Ga nog even verder denken. Als ik nog wat weet hoor je het.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Koriander kan ook goed bij (midden)oosters-achtig eten. Het is mijn favoriete kruid. Ik ga het met bakken kweken dit jaar.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

En koriander is ook super heerlijk tussen een pita kaas!

Heb het recept eens gezien bij een uitzending van Jamie Oliver en dacht he! hoe verzin je het.

Maar heb het geprobeerd en echt super combi!

Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet

Geplaatst:
Ik ga het met bakken kweken dit jaar.

Wat goed van je Waarschijnlijk is dat omdat je in de tuin weinig fatsoenlijks eruit krijgt

Geplaatst:
Ik ga het met bakken kweken dit jaar.

Wat goed van je Waarschijnlijk is dat omdat je in de tuin weinig fatsoenlijks eruit krijgt

Grijns, wat een leuke spraakverwarring. Ik bedoelde eigenlijk dat ik er heeel veeeeel van ga kweken, maar jij hebt ook gelijk. Ik kweek het in bakken.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik maak altijd knoflooksaus voor bij bijv. shoarma...ik doe er oregano en bieslook in.

Bij standaard pizza's doe ik extra kaas over en onder die kaas tijm en beetje rozemarijn.

Tomatensausgerechten krijgen basilicum, oregano en tijm mee (keftedes, spaghetti, chili)

Dille en venkel bij vis....kan in een sausje voor bij de vis...of als ik de vis paneer...onder het ei en paneerlaagje op de vis.

Salie en Vlierbloesem en Kamille voor thee als ik ziek ben

Citroenmelisse bij ijsjes

Pepermunt ook maar gebruik de blaadjes het meeste om tegen mn slapen te wrijven als ik hoofdpijn heb

abc kruid door salade

Lavendel in een zakje onder mn kussen en in een kommetje met kaarsje erin in het kleinste kamertje

peterselie op kippenragout en in soep

Geplaatst:
Peterselie ,bieslook en knoflook in de kruidenboter.

Lekkerrrrrrrrrrrrr maar je ruikt er wel van uit je mond

Heb vorig jaar voor een bbq-verjaardag een enorme bak kruidenboter gemaakt met bovenstaande kruiden, maar ik heb er ook wat rozemarijn, kruizemunt, citroenmelisse, tijm, oregano en salie doorheen gedaan. Van alles een beetje. En dat was een end lekker!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Kervel in de soep, een paar takjes in de sla of fijngeknipt door de puree..van aardappels of pompoenpuree.

Bij vis vervang ik dat door groene venkeltakjes of peterselie of dille.

Venkel bij vis in een pakketje alu folie uit de oven.

Koriander oogst ik het zaad van, dat zaai ik mee bij de wortels en gebruik ik in wokschotels.

Dillezaad in de spinazisoep

pimpernel in de sla ( alleen in het voorjaar als de blaadjes mini&zacht zijn..)

Citroentijmbloemen en munt in de thee.

Lavas bij de soep en de fromage de tête.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Misschien zitten er dubbele bij:

• Korianderblad in de pompoensoep (+beetje zure room) is m.i. een klassieker;
  • Stengelui: alles waar je volgens het recept bosuitjes of bieslook in kunt doen. Of wanneer je uien te scherp vind, bijvoorbeeld in salades;
  • Grote gemengde bos met munt + lavendel + wat nog meer lekker ruikende kruiden. In keuken of toilet ophangen tegen de luchtjes;
  • Brandnetel ipv spinazie (meestal gebruik ik dan wat wat minder, brandnetel smaakt wat meer uitgesproken;
  • Alle soorten die niet heel sterk smaken fijngesneden door rijst, aardappels of pasta. Dat kleurt leuk al die groene spikkeltjes (moet je natuurlijk niet in de keuken de tomatensaus al door de pasta roeren;
  • Salsa Verde (voorbeeld: http://www.mijnlekkersterecepten.nl/italiaans/13363-italiaanse-keuken-salsa-verde-groene-saus.html) ik doe er minstens tweemaal zoveel groen in, en niet perse alleen peterselie, gewoon ruiken en kijken wat er klaar is om te plukken.
  • Muntsaus voor over het vlees. Typisch Engels. (ik eet gewoonlijk vegetarisch dus zelf nooit gemaakt).
  • Gember, ui, knof en peper door de kool (bladkool, spruitje, boerenkool) voorbeeldje: YE’ABESHA GOMEN (http://westher.home.xs4all.nl/recepten/YE%20ABESHA%20GOMEN.htm). En nu maar hopen dat die gember serieus gaat groeien.
  • Mierikswortel, met yoghurt oid een sausje van maken. Scherp! Voor bij de BBQ, of zuinig op boterham met kaas of door de salade. Mierikswortel in een emmer zonder bodem telen, het woekert als je niet opast;
  • Tzatziki. Verse dille gebruiken!. Munt is ook heel lekker. Traditioneel wordt de komkommer fijn geraspt, maar in dunne plakjes of kleine blokjes kan ook. Dan wordt het meer een salade. En dan kun je er ook nog kleine stukjes zwarte olijven door mengen en smaakt het weer anders. Kan ook prima op brood.
  • Pompoen, courgette, komkommer, augurk etc. inmaken (zoetzuur of chutney). Er zijn tientallen recepten met allerlei variaties aan kruiden (google);
  • Veel spruitgroenten gebruik ik ook regelmatig als kruid. Spruiten van rode kool, mosterdzaad, fenegriek, sterrekers, ... hebben best een stevige smaak. Meest gebruik ik dat soort spruiten in een pittige soep (tomaten, groenten) of pittige salade of op een dubbele (zuurdesem) boterham met pittige kaas en plakjes tomaat .
  • Venkel (knol, blad of zaadjes), in een ovenschotel met ui, tomaat en een laagje pittige kaas erover.
  • Er komen vast nog wel meer combi's boven, maar nu wordt het bedtijd . .....

Ik maak ook nog al eens 'moestuinsoep' of 'moestuinsalade'. Gewoon door de tuin lopen en groentjes verzamelen. Daarna kruidjes erbij zoeken op basis van geur. Altijd snel klaar. Valt steeds weer anders uit, inderdaad de ene keer beter dan de andere. Ik leer vanzelf bij.

Als je combineren met groenten, kruiden, vlees vis, fruit, etc. leuk vind is het boek: Smaakvrienden van Angélique Schmeinck (isbn 968-908910186-0) een leuke inspiratiebron. Een kookboek met weinig recepten, maar allerlei mogelijke smaakcombinaties (o.a. goed passende smaken, spannende combinaties,...) basistechnieken en nog veel meer.

Ow ja, veel 'onkruiden' kun je ook als kruiden gebruiken

• 1 year later...
Geplaatst:

Nu ik wat kruiden heb liggen drogen op zolder ben ik op zoek naar meer ervaringen in het koken en gebruiken van kruiden. Wie kan er hier nog meer info aan toevoegen om het 'gewone' eten wat op te fleuren. Soms heb je zin aan meer dan gekookte of gepureerde aardappelen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Marjolein/oregano/basilicum/bonenkruid in Bolognese saus en in zowat alle Italiaanse bereidingen waar tomaat aan te pas komt

Basilicum (veel!) bij tomaat-mozarella en vrijwel elke andere salade

Zowat al wat groen is bij toast champignons

Salie bij varkensgebraad

Dragon (bij voorkeur de echte, zgn. "Franse dragon") in allerlei sauzen zoals Bearnaise

Met een "Paling in 't groen", bereid met verse kruiden, zo uit de tuin gehaald, verwerft een mens meteen culinaire cultstatus!

Al eens gedacht aan kruidenazijnen, -oliën, -tincturen enz...?

Geplaatst:

Tja te veel om hier te beschrijven denk ik, ik heb een vaste basis in de tuin, thijm, oregano, bieslook verschillende soorten, lavendel, majoraan, rosemarijn, oostindische kers, peterselie ook verschillende, selderij en basilicum, ook verschillende soorten en uiteraard lavas....dit zijn de kruiden die ik de gehele zomer en najaar altijd heb.

Veel kruiden kun je ook duidelijk een bepaalde richting geven, de mediterraine keuken, de meer noordelijke keuken, Engelse keuken, Amerikaanse, keuken etc....

Ik ga koken, leg mijn groenten enz. lees op de aanrecht, verzin ongeveer wat en verdwijn dan in de tuin om te kijken wat er vers voorhanden is en pak wat, snij wat, verzin wat en probeer wat.....maar ik ben een hobbykok die erg diep in de materie zit, vaak proefstukken kook, bak etc en op dit moment bezig is een boek voor te bereiden om mijn broer te ondersteunen (voor de engelstalige markt)

Vandaag staat er bvb een varkenpastei in de oven waarin bieslook en salie uit de tuin in verwerkt zitten...

Veel zaken kunnen gebruikt worden in salades, je zult proefondervindelijk moeten uitvinden wat jij lekker vind....

Hier begint dit jaar een klein onderzoekje naar oude in de natuur hier aanwezige kruiden die gebruikt werden in de Oostenrijkse en Duitse keuken...hopelijk kom ik nog iets leuks tegen )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...