Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 hours ago, Tanja65 said:

@Flup help me, hoe doe je dat? Ik heb ook diverse rassen staan waar ik graag zaadjes (uit een tomaat) van wil oogsten. Hoe voorkom ik dat ze elkaar bevruchten? 

Ik doe eigenlijk niet zoveel bijzonders. De planten staan bij mij in de kas, op het terras en in de tuin verspreid. Ik heb in al die jaren geen kruisbestuiving gehad (voor zover ik weet), maar zorg wel dat dezelfde soorten bij elkaar staan en andere soorten iets verder. In de kas is bijvoorbeeld een rij hetzelfde en de andere rij wat anders. En in de kas tik ik de tomatenbloemen ook. En ik dief heel veel en pluk veel blad weg. Dat is dan meer om phythophthora te voorkomen, maar het helpt ook dat de planten niet te dicht tegen elkaar aangroeien. En dus minder kans op kruisbestuiving. Gewoon tomatenzaden oogsten en het jaar erop kijken hoe die groeien. Komt goed!

• Like 3
Geplaatst:

Met al die regen wacht ik nog even denk ik. Maar wil eigenlijk alles mijn huis uit… ben er helemaal klaar mee om eerlijk te zijn al die rouwvarenmuggen en bergjes aarde als je toch iets te gulzig water geeft.

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)
Op 9-5-2023 om 09:56, Mellie zei:

en bergjes aarde als je toch iets te gulzig water geeft.

@Mellie mijn leven is zoveel makkelijker geworden sinds ik stapelkratten gebruik. Makkelijk met afharden, verplaatsen én water geven. Ik giet de bak vol en klaar is Kees. Volgens velen ook nog eens beter voor de planten die nu alleen nog maar van onder water krijgen. En sinds deze methode ook nauwelijks meer last van de rouwvaren etter 😁 

IMG_3198.jpeg

aangepast door Lsjr33
  • Like 7
Geplaatst:
6 uren geleden, Goldfish zei:

Ik kwam deze advertentie ≥ Sorteerlijn tomaten paprika’s schoemans — Bloembollen en Zaden — Marktplaats tegen en moest gelijk aan veel kwekende forumleden zoals @Mai Pensato denken!

Ha ha 😂

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

6 uren geleden, Lsjr33 zei:

@Mellie mijn leven is zoveel makkelijker geworden sinds ik stapelkratten gebruik. Makkelijk met afharden, verplaatsen én water geven. Ik giet de bak vol en klaar is Kees. Volgens velen ook nog eens beter voor de planten die nu alleen nog maar van onder water krijgen. En sinds deze methode ook nauwelijks meer last van de rouwvaren etter 😁 

Helemaal met je eens, ze zijn beter te hanteren als de grotere speciale vierkante zaaibakken.

image.thumb.jpeg.00f39714cdd3ba5c6e9aa8007109651f.jpeg

aangepast door eduro
..
  • Like 2
Geplaatst:

Ik heb niet erg veel tomaten en die moeten in potten blijven die ook nog minstens 1 x per week versleept moeten worden. En dat de hele zomer door. De planten hebben het echt moeilijk buiten was het steeds koud en nat en binnen is het donker. De drie plantjes balkonstar van Henk willen echt niet.  Nog niet een beste start van een tomaten jaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw @Jorieke123

Ik had nog één zo'n P9 potje met die tomaten staan. Zeer waarschijnlijk op hetzelfde moment naar die P9 verspeend, met dezelfde potgrond.

Sinds een kleine week denk ik te weten waarom ze het niet doen.

Door volledig gebrek aan voeding. Want bijmesten met vloeibare mest (die gewone van de Action: NPK 7-3-5) heeft de plantjes weer helemaal wakker gemaakt.

Verspenen naar wel goede potgrond kan natuurlijk ook. 

(Hetzelfde lijkt gebeurd te zijn met al mijn Cayenne pepers. Wellicht bij verspenen dezelfde zak potgrond gebruikt.)

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik dacht al zoiets maar heb ze weinig aandacht gegeven, ik heb steeds nog het idee dat de lente toch nog niet begonnen is. Ok. Ik ga ze straks even verplanten in wat champost.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Fijn vinden ze het niet, maar enkele koudere nachten 8-10 graden is niet rampzalig. Als het overdag zonnig en "warm" is compenseert dat best veel. De groeisnelheid  wordt bepaald door de gemiddelde etmaaltemperatuur.

Ze zullen wel trager groeien bij etmalen van gem 14-16 graden.

In een kas gaat het nu een stuk sneller. Hier gaan ze als een speer 😊

• Like 5

Geplaatst:

Dat in kas gezette tomaten onder gunstige omstandigheden razendsnel kunnen groeien wist ik al lang. Toch  blijf ik me daar iedere keer weer over verbazen.

Situatie ruim 2 weken geleden ...

tom2.thumb.JPG.39d3243aa104b8f97a9520754f35f954.JPG

... en vandaag

stek_tom29.thumb.JPG.26644658855cbe12232f8dbd4c5bf58e.JPG

Nog deze maand de eerste rijpe Bolzano ?

stek_tom30.thumb.JPG.e4c744134aed7a1fff6cd81961943a2b.JPG

Een beetje verscholen achter bladeren laat ook Lorenzo  trossen groeien.

stek_tom31.thumb.JPG.ba5e376df77a7ad95a79433781e9bd79.JPG

De uit de koppen ontstane planten doen het eveneens uitstekend. Bij de duimstok Bolzano, links ervan Lorenzo.

stek_tom33.thumb.JPG.22b493cdd96fb890f59e25547888af1f.JPG

• Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wauw! Die gaan inderdaad hard! Hier nog geen vruchten of bloemetjes, maar de planten zijn ook nog een heel stuk kleiner. Vandaag voor 't eerst vloeibare mest door het water gegeven. 

Geplaatst:

Ik ben al 2 tomaten kwijt aan slakkenvraat. Waarvan ik er 1 had gezaaid. Ik wilde dit jaar wat beheerster zaaien en rekening houden met de ruimte. Niet handig achteraf, want ik weet hoeveel slakken we hebben. Toch een wijze les voor volgend jaar om tenminste 2 van alle soorten te doen. En dan inhouden 🫢

• Like 1
Geplaatst:

Vraag over een tomatenplant die ik een paar weken geleden gekocht heb bij de Lidl. Deze zat al vol met groene tomaatjes, en die heb ik eraf gehaald met de gedachte dat het voor de plant beter is. In de hoop dat die eerst nog weer wat door zou gaan groeien en dan pas weer vruchten gaat aanmaken.

t1.jpg

t2.jpg

Heb ik hier wel goed aan gedaan? Ik zie wat nieuw blad verschijnen. Het bestaande blad heeft wat plekjes en de vorm doet me denken aan overbemesting. De kwekers zullen deze wel een flinke plemp NPK meegegeven hebben. Staat nu twee week in de kas. Zou het nog wat worden, vraag ik me af.

Geplaatst:

Klopt de tomaten van de lidl lijken niet heel hoog te worden, vraagje is het bruin om dese bladeren en teken van de gevreesde phytophtra of is het door koude nachten? Zonnenbrand? Of iets anders? De tomaten staan er verder vrij goed bij en de nieuwe groei van de tomaten hebben deze bruine vlekken zo goed als niet. Bij aanplanten een diep gat gegraven vol gegoois met water, toen tomaten voeding erin gedaan, laag potgrond erop, potgrond vochtig gemaakt en toen de planten erin gedaan, zou dus ook nog kunnen zijn door een gebrek aan voedingstoffen die later wel beschikbaar komen.

16847546328775199315757234780758.jpg

16847546473366268312215022533721.jpg

16847546802825458962707750649873.jpg

16847547142788354973186930944776.jpg

16847547518222576435946083234304.jpg

@HuubvG ik vrees ook zoals @acpronk aan de vorm te zien dat het een dwergtomaatje is, maar niet getreurd, afhankelijk van welke soort kan dit best een groot  maar compact struikje worden (vergeet dan niet  te ondersteunen) en vele tomaatjes opleveren zeker als je hem niet een potje opkweekt. De tomaatjes eraf halen had weinig zin, meestal krijgen ze telkens toch een stevige groeischeut als de eerste beginnen te rijpen, geen dieven verwijderen! De oude bladeren staan er al een paar maanden en verouderingsverschijnsels zijn normaal (vergelijkbare plantjes zijn bij mij bv begin januari gezaaid), eenmaal de nieuwe dieven uitgroeien kan je deze oude bladeren langzaam verwijderen, dat maakt het compacte plantje ook wat luchtiger. Micro/ mini dwerg tomaatjes hebben meestal ook geen enkele resistentie.

@Kevins Moestuin nee dat is geen pythopthra, maar combinatie wind / zon en eventuele koude nachten en het duurt ook wat tot de plant zich settelt en voldoende nieuwe wortels aanmaakt om deze nieuwe omstandigheden de baas te kunnen, de top ziet er terug al goed groen en stevig uit, het nieuwe blad gaat tegen de buitenomstandigheden kunnen.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:

De tomaten groeien hier als een speer. Dit jaar heb ik wat later gezaaid omdat we op vakantie geweest zijn. Normaal zaai ik eind februari of eerste dagen van maart, dit jaar was het 9 maart. Dus een dag of 10 later.

Verspeend in steenwolblokken op 22 maart (en een paar kleinere op 24 maart).

Half april zijn ze de kas in gegaan en op 3 mei heb ik 22 verschillende soorten op steenwolmatten geplant. Van enkele planten waren toen de eerste bloemen open.

6 soorten kweek ik nu voor het eerst: Bolzano F1 oranje trostomaat; Lorenzo F1 gele trostomaat; Umamini F1 roze cherry tomaat;  Datterino rode mini-pruim tomaat; Nugget F1 oranje mini pruim en Limoncito F1 een wit-gele mini pruim tomaat.

Inmiddels bloeit bij de meeste planten de 3e tros, bij enkele zelfs al de 4e tros.

Tot nu toe bevalt het later zaaien prima.

Foto's:

IMG_4679.thumb.JPG.299117ddce7d2bd66d8f5d50fc1daecf.JPG

IMG_4688.thumb.JPG.b225d72e3409f8aec4ec1e24a81b41af.JPG

IMG_4680.thumb.JPG.95db6c380ecf462c1a2943bb44c26516.JPG

IMG_4681.thumb.JPG.82ee35bd02ac361cf0093d453fd86487.JPG

IMG_4687.thumb.JPG.8d030793519c3bcebd4734888fc5c591.JPG

• Like 14

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...