Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze buitentomaten leven nog, sort of. Een aantal hebben al de geest gegeven, maar sommige doen het prima. Ik en echt helemaal in de ban van de Black Opal die ik afgelopen MTFD van iemand (weet niet meer wie) kreeg. Klein, want een cherry, maar heel veel opbrengst en ongelooflijk lekkerrrrr! En hij doet het prima buiten (wel afdak). Volgend jaar weer! 

In de kas doen de tomaten het prima, alles begint nu langzaam te rijpen. Dit is ons eerste jaar met een foliekasje, wat een feest! 

Dit is óók ons eerste jaar dat we meer tomaten hebben dan alleen een cherrytomaat in pot in de achtertuin. Want ruimte en kas. Ze staan er op rij in, allemaal verschillende. Maar nu vraag ik me af of ik ‘gewoon’ zaadjes kan oogsten, immers ze staan dicht bij elkaar. Buiten kan denk ik sowieso niet ivm wind en kruisbestuiving? Maar in de kas? Sorry voor de basale vraag maar ik kon met de zoekfunctie niet echt een antwoord vinden - teveel hits 😜

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Kijk eens naar de bloemen, indien je de stamper niet ziet uitsteken dan is de kans op kruisbestuiving erg klein. ook buiten. Dus bij de meeste rassen kun je prima zaden oogsten. Anders het bloemtrosje tijdens de bloei tijdelijk afschermen.

Geplaatst:

De buitentomaten groeien dit jaar echt veel beter dan die in de kas. Planten staan er nog mooi bij, geen phyt te zien. Vruchten zijn mooi, groot en glanzend. Ik hoop dat met het warme weer deze week eea gaat afrijpen

Barry’s Crazy Cherry heeft echt krankzinnige trossen hangen, zie foto.

IMG_3694.thumb.jpeg.38b8db62bc6f086b79dfa3909ee345c5.jpeg

• Like 5
Geplaatst:
1 uur geleden, Roland zei:

Kijk eens naar de bloemen, indien je de stamper niet ziet uitsteken dan is de kans op kruisbestuiving erg klein. ook buiten. Dus bij de meeste rassen kun je prima zaden oogsten. Anders het bloemtrosje tijdens de bloei tijdelijk afschermen.

Dank je! Die info zocht ik.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

De kastomaten hebben officieel de geest gegeven. Gelukkig wel genoeg oogst gehad om zaden voor de bio doos te verzamelen, en nog een paar planten over in de buitenlucht

• Like 1
Geplaatst:

Oh stom, ik ben helemaal vergeten zaden te verzamelen dit jaar. Gelukkig is er de biodoos en de mtfd, en komende zaterdag ga ik naar een tomaten evenementje van Velt, dus dat komt allemaal goed. 

Geplaatst:

De tomaten gaan hier nog steeds erg goed: volop rijpe tomaten die ik zo lang mogelijk laat hangen voor de beste smaak. Wel wat gebarsten tomaten gehad afgelopen weken door het regenachtige weer, maar die zijn prima voor een lekkere tomatensoep.

Alles is ook nog gezond, van de 22 soorten is er eentje uitgevallen (Umamini F1 een roze cherry tomaat) door Botrytis op de stengel. Vorig jaar ging het een stuk minder goed vanaf juli door een flinke aantasting van de tomatenmineermot, dat was echt niet fijn.

Vorige week heb ik de koppen uit de planten gehaald waarbij ik minimaal 2 bladeren laat staan boven de laatst gevormde tros. Het aantal trossen per plant varieert van 10-12 bij de dikke tomaten (vleesomaat Gigantomo en coeur de boeuf Arawak)  tot 15-16 bij de cherry- snack- en minipruim tomaatjes. De Solena choco (een bruine cherrytomaat) heeft zelfs 20 trossen gevormd! Vorig jaar toen ik deze voor het eerst kweekte was dit ook al zo. Solena Choco brengt ook heel veel tomaatjes, de trossen zien er prachtig uit en ze maken ook nog eens erg goed. Deze moet je wel niet te lang laten hangen want dan worden ze te zacht.

Als het weer een beetje meezit en alles gezond blijft kan ik tot eind october rijpe tomaten oogsten.
De foto’s zijn van 21 (vandaag) en 19 augustus.

01Tomaten2023-08-1901.thumb.JPG.861332db178ff1eed94a5222409ecf07.JPG

02Tomaten2023-08-1902.thumb.JPG.fb879a6d3038528bedbbc8a5b4f7a773.JPG

03Tomaten2023-08-1903.thumb.JPG.2666790af7fb89f807c8755cc5ef8420.JPG

04Tomaten2023-08-1904.thumb.JPG.27038c00b841cd0aac71c192c3697fb4.JPG

05Tomaten2023-08-1906.thumb.JPG.ab6b90cf2db962c7bfef22386ed831f5.JPG

07Tomaten2023-08-2104.thumb.JPG.7d19afd3d74606e1af0618db656e2063.JPG

08Tomaten2023-08-2105.thumb.JPG.4707f28a8923346c90ec22875b026adf.JPG

09Tomaten2023-08-1905.thumb.JPG.9a69244c8b789ce324cef2e38ecca9f9.JPG

10Tomaten2023-08-2101.thumb.JPG.e7c050bba26d8a7c57dadd9b0688984f.JPG

06 Tomaten 2023-08-21 02.JPG

• Like 11

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Wow wat een boel! Ik ben zo benieuwd hoe het er bij ons in de tuin voor staat. Mijn logees geven alleen de kippen eten en drinken. De rest van de tuin laten ze met rust, want dat vonden ze te veel. Al hadden ze wel geopperd om het gras te maaien. Als ik deze foto’s zie, ben ik wel heel erg benieuwd naar mijn tomaten en de stand van zaken en ook wel enigszins angstig voor phyto… ik hoop dat het goed gaat.

• Like 4
Geplaatst:

Ik ben ook echt blij met mijn tomaten! De planten zijn best rommelig enzo ( lees: het is een zooitje). Maar de tomaten doen het goed! Denk dat ik vrijdag die tomatensaus uit de oven ga maken! 😊😋

• Like 1
Geplaatst:

Ha ha, die saus staat bij mij net af te koelen 😀 Maar gaat morgen waarschijnlijk gelijk over de pasta.

De Ananas Noir zit er ook in. Moet zo ongeveer de sappigste tomaat zijn die ik ooit gegeten heb 😋 Daar wil ik volgend jaar nog wel een paar planten extra van. 

Dus moet ik maar weer keuzes maken. Gelukkig hebben we de winter om daar over na te denken.

• Like 1
Geplaatst:

Over zaadwinning uit door phytophthora / het kwaad / de plaag / de aardappelziekte licht besmette tomaten:

Hoe groot is de kans dat de besmetting via zaad wordt doorgegeven? Helpt invriezen bij -25 graden?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

En deze….die gaan morgen in de chutney. Ik heb ze er overigens afgehaald omdat ze echt al heel zacht zijn! 
het zijn de “ gele” tomaten van Marja, ( grinnik) en de grote is de eerste Spaanse….ben benieuwd! 
happy Jo! 

IMG_0018.thumb.jpeg.28e8254347c4de4806c920900b5cbb11.jpeg

aangepast door jootje
  • Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...