Patrijs Geplaatst: 20 februari 2023 Auteur Geplaatst: 20 februari 2023 Dat roep ik al 25 jaar op deze tuin.... Vanmorgen mijn vrijloopnaaf schoongemaakt want gisteren moest ik terug steppen in plaats van fietsen. Het viel nog tegen omdat je bij Shimano elke paar jaar een ander stuk gereedschap moet gebruiken om je vrijloopnaaf open te maken. Het was fris buiten dus ik dacht te gaan spitten maar ik had een weigering en in plaats daarvan plantjes gezet, rotzooi opgeruimd en bij de aardbeien vast de wortelonkruiden weggehaald. Selderij mee terug voor bij de pastinaak stoofpot. @acpronk Maar het was nog net licht toen je klaar was. 👍 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Gisteren was ik 16:30-18:00 bezig.Vandaag de laatste 9 gedaan, totaal 60 stekken gemaakt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Tanja65 Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Vandaag hebben we - hoe basaal kan het zijn - onze nieuwe moestuin opgemeten. Allemachtig wat was het koud zo de wind! De vorige huurder heeft afgelopen zaterdag meegenomen wat hij wilde houden en wij mogen de rest gebruiken (of weggooien). In plaats van de geschatte 40m2 bleek de oppervlakte 80m2 te zijn!! Dat was nog eens een prettige verrassing. Ook hebben we als erfenis een tuinslang, compostbak en (oude) houten bak gekregen, eerst maar eens kijken wat nuttig en nodig is. Op de grond zelf staan palletranden die de de grond afbakenen in secties, als een soort bakken, die we dit seizoen in elk geval maar gaan gebruiken en dan op ons gemak de rest omscheppen en nadenken voor hoe we het volgend jaar willen. Het is niet helemaal duidelijk of er een volgend jaar zal zijn daar, maar ook dat gaan we meemaken en laten we maar op ons afkomen. Voor nu hebben we in elk geval acht ‘bakken’ van 1.20x2.70m, plus een stuk losse grond ter grootte van een bak. Morgen alvast de rabarber overzetten zodat deze dáár gaat groeien in plaats van in onze achtertuin waar hij het behoorlijk moeilijk heeft. En we gaan denk ik een paar van onze kleine achtertuin moestuinbakken (ook alleen randen) verhuizen naar ongebruikte stukjes land. Maar rustig aan. Kneus en co moeten ook om hun lijf denken 🤪. Vanavond alvast online een kruiwagen bestellen want die is onmisbaar denk ik. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
rorror Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Vandaag van wat restanten hout een planten display voor buiten gemaakt. Om het wat langer mee te laten gaan, zou ik deze dan bewerken met lijnolie? 8 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
HerbalX Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Vandaag heb ik de kas opnieuw betegeld en vervolgens goed onderwater gezet omdat de voedingsstoffen van afgelopen jaar uit de grond te spoelen. Later deze week begin ik met het omspitten van de grond en het toevoegen van compost en mest. In maart moeten de pepers, paprika's tomaten, komkommers en de meleonen geplant worden ! Quote
Patrijs Geplaatst: 21 februari 2023 Auteur Geplaatst: 21 februari 2023 Dat is al lekker snel. Hier gebruik ik het kasje nog even zelf bij minder weer. Verder gegaan met naast de aardbeien schoonmaken. Aardbeistekken weggehaald en Russische bladkoolplanten. Die laatste op mijn aspergevak gezet en daar gelijk een afscheiding gemaakt van een paar platen trespa en wat geschilde knotwilgstokken. Het buurtuintje wordt al jaren lang verwaarloosd en dezelfde huurster mag er blijven zitten, al heb ik haar sinds vorig voorjaar niet meer op die tuin zien werken. Nu dus een fysiek barrière om het onkruid het wat moeilijker te maken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Amrutten Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 Tuinmeubelen en patio schoongemaakt. Quote
Lia56 Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 Geschoffeld, kas in de tuin wat bewaterd... Quote
Patrijs Geplaatst: 22 februari 2023 Auteur Geplaatst: 22 februari 2023 Ook hier droog en zacht weer. De laatste mest/compost uitgereden. Van twee half volle compostvakken een bomvol vak gemaakt. Een plastic tunneltje gezet om de grond op te warmen voor de vroege Anais aardappels straks Quote De moestuin van Patrijs
marcelru Geplaatst: 22 februari 2023 Geplaatst: 22 februari 2023 Gisteren de entmessen geslepen, je kunt er weer een vrij hangend vel papier mee klieven. Vandaag enthout uit de genenbank van Tsjechie ontvangen. Morgen nog voor een paar zeldzame appels en en peren op pad in het land van Maas en Waal. Zaterdag aan de slag 🍎🍐🍒 Quote
Patrijs Geplaatst: 23 februari 2023 Auteur Geplaatst: 23 februari 2023 Een koude wind, de beloofde zon liet het afweten. Met de 5 Tons potkrik van de camper de compostberging opgekrikt. Een betonnen plaat onder de rand gezet en weer laten zakken. Die staat weer ruim 30 cm hoger en een stuk minder verzakt. Gelijk maar begonnen met het lege vak te vullen met lagen redelijk verse paardenmest en nog verse compost uit het andere vak. Nu mag het een paar dagen inzakken en dan kan er weer zo'n lading op. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 24 februari 2023 Auteur Geplaatst: 24 februari 2023 Koude wind, af en toe motregen en een waterig zonnetje. De composthoop iets hoger gemaakt met nog twee lagen compost en mest. Daar wat opgeruimd en gebroken glasplaten kapot geslagen zodat ze in een kratje passen. De eerste bieslook uit de kas geoogst samen met sterrenkers. Tuinbonen uitgeplant. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Veel rucola geoogst ( en uiteraard gegeten) gaat aardig doorschieten... Snijbiet en nog wat tuinbonen geplant, pot klaar gemaakt voor de bleekselderij.. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Brrr niks aan vandaag. Even keukenafval naar de composthoop gebracht. Vervolgens erachter gekomen dat ik afgelopen zondag vergeten was de zakken zonnebloempitten en pinda’s op te ruimen na het vullen van de voedersilo’s. 😬 Dus heeft *iets* mij geholpen; ik vond de lege plastic zakken terug in de tuin. De sluitclips zaten erop, de dader had zelf een gat gemaakt… 1 Quote
woldistel Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 De knotwilg weer geknot en heel rigoreus onder de kop afgezaagd 😲 Dat moest wel omdat ie flink hol begint te worden. Het is een erfenis van de vorige bewoner; toen wij hier kwamen wonen stond er op de hoek van de tuin een krulwilgje van 4 a 5 meter. Het volgende jaar voor het eerst geknot en daarna elke 3 jaar opnieuw. En wij wonen hier inmiddels al weer 22 jaar. Met een zomerstorm knapte ooit de helft uit de boom. De stam heeft al een flinke holte en de overige helft ging steeds verder hangen en inmiddels ben ik als de dood dat ie een keer afknapt tijdens een stormpje terwijl er net iemand langs loopt. Dus nu de hele kop eruit en maar kijken wat ie gaat doen. Er zit verder naar onderen nog een nieuwe tak, dus als de bovenkant niet bijtrekt dan krijgen wij een heeele lage knotwilg 😄 De afgezaagde kop ga ik van paddenstoelpluggen voorzien en er is nog heel veel tak om door de versnipperaar te doen. Mooi vers materiaal voor een Strophariabed. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 25 februari 2023 Auteur Geplaatst: 25 februari 2023 Ja, wilgen willen snel rotten. De dikke takken scheuren er dan zo af bij een storm, die zitten bijna alleen met de bast vast. Ik hou hier een bijna zestig jaar oude treurwilg bij die kort op de hoofdtakken is afgezaagd, daar gebeurt dat ook bij. Iedere paar jaar moeten nu de nieuwe dikke takken er uit en de oude worden steeds korter door de rot die er in zit, en het blijft gevaarlijk. Maar ja, geen kapvergunning, ook al ziet het er nu niet meer uit. Op de tuin staat een kronkelwilg die ik ook bij hou, daar laat ik lange stompen van de afgezaagde takken zitten, om rot te voorkomen. En elke paar jaar zaag ik stiekem een dikke stam van onder weg, daar komt snel genoeg weer een stammetje voor terug. 🤫 On topic: Vandaag begonnen met de pootaardappels rond te brengen. Ook een stukje gespit in de schrale wind, ik ben nu rond met spitten, maar nog niet alles is om. Nog een peulenrek gezet, ook alle glas open en weer dicht gedaan, achter glas gaat het hard met dit weer. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 @Patrijs bezig bijtje.. petje af hoor 1 Quote
Foxglove Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 Vandaag heb ik kropsla, rucola en rode ui voorgezaaid in de bekende witte bakjes van de Chinees (en gaatjes onderin gemaakt voor de waterafvoer). Nu heb ik in de transparante deksels ook gaatjes gemaakt, maar ik vraag me af of het wel zo verstandig is om deze erop te houden tijdens het kiemproces. De bakjes staan voor een groot raam, zonder direct zonlicht, bij een temperatuur van zo'n 17 graden. Kunnen jullie mij adviseren of ik de deksels er beter af kan laten? Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 februari 2023 Geplaatst: 25 februari 2023 Wel koud maar zonnig weer. Wat raapstelen gezaaid in de kas. De liguster gesnoeid en het bed in het tuinhuis afgehaald, daar bleek een muis zich in te hebben genesteld 🫢. Verder de composthoop voor de helft omgezet, morgen verder. Quote
rorror Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Wisteria verpot van 20liter pot naar 40liter pot. Zoveel mogelijk potgrond verwijderd inclusief die (#@(*%(#% taxus larva's, wisteria staat nu voor 99% in korrelsubstraat. Doel voor dit voorjaar is om alle vaste sierplanten in pot die de taxus larva's lekker vinden in dit substraat te zetten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marcelru Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 (aangepast) Eerste 22 appels geent. Nog zo'n 130 bomen te gaan ... O wacht, en twee pluots en twee pruimikozen. Nog geen idee wat het precies zijn ... 26 februari 2023 aangepast door marcelru boompjes toegevoegd ... 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 26 februari 2023 Auteur Geplaatst: 26 februari 2023 Weer een peulenrek gezet, een stukje gespit en wat aardappelpootgoed weggebracht. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Wat snoeiwerk en daarna in het zonnetje uit de wind een kopje thee gedronken. Quote
Liekie Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Gesnoeid, geruimd en versnipperd. En gekakeld met een kip. Er was een ei. En zon. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 27 februari 2023 Geplaatst: 27 februari 2023 Ik heb wat dingen verpot, oa de wisteria. Die heb ik voor mijn moeder klaar gezet. Ik had ze voorgezaaid en ze neemt er een aantal mee naar Turkije. Ook 2 bakjes met zaaigrond klaargemaakt voor wat zaaisels. Ik heb zaailust. Die rug heeft me flink geveld. Straks even kijken wat het gaat worden. Misschien sla, rapen of snijbiet ofzo. Het komt uiteindelijk toch in de tuin. Ik heb enorm het gevoel dat ik achterloop dit jaar. (Niet alleen het gevoel vrees ik.) 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.