Swa Geplaatst: 9 mei 2023 Geplaatst: 9 mei 2023 Een paar zaaikistjes stonden binnen lekker warm maar duidelijk te donker. En dan een paar dagen niet opgelet, en hopsa, die babyplantjes schieten als een speer richting plafond. Tja... voor de tomaatjes gaat het dan nog want die heb ik goed diep opgepot, maar voor komkommers en zo valt het niet echt mee. Een 2-tal Okra, hebben het ook wel overleefd, de andere okra zijn kreupel. Aubergines komen er niet door. Het voorzaaien van de zoete maïs in zaaitrays in de kas ging goed, die zijn nu ook overgepot. De rest van de zaaitrays in de kas ook gaan keuren en iets zegt me dat het een zeer gunstig jaar voor koolgewassen aan het worden is want die staan allemaal mooi en gaan snel. Spinazie en rode bieten kan ik al gaan uitplanten, maar het regent net iets te hard, dus het zal moeten wachten 3 zaaitrays met viertal soorten zonnebloemen komen goed uit en staan al redelijk groot. Had dubbel zaad gezaaid, kunnen zonnebloemen met 2 direct naast elkaar, of moeten die toch uitgedund worden? 1 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 10 mei 2023 Geplaatst: 10 mei 2023 (aangepast) Allerlei dingetjes gedaan, maar het was eigenlijk te nat op de nieuwe moestuin. Er staan 5 raberberplanten, daar eerst maar eens flink van geoogst. 10 mei 2023 aangepast door Vlietzicht 4 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
woldistel Geplaatst: 10 mei 2023 Geplaatst: 10 mei 2023 Snel na het werk even langs de tuin om te kijken of de slakken al erg tekeer zijn gegaan, na de regen. Viel mee. Ik moet de paden nog schoffelen en daar staat nu behoorlijk lang gras op waar slakken zich graag verschuilen. Meestal zijn de paden rond deze tijd wel klaar, maar dit jaar ben ik laat want gras afschoffelen van natte grond is zwaar en bij plukken/wieden neem ik zoveel grond mee. Weer wat asperges meegenomen, die zijn nu goed op gang. 3 Quote
acpronk Geplaatst: 10 mei 2023 Geplaatst: 10 mei 2023 Stekken van zoete aardappel in water geworteld, in 9 kuipen geplant. Staan nu onder vlies. De 4 eerdere kuipen met zoete aardappel stekken hebben echter een beetje slakkenvraat. Over een dag of 5 het vlies weghalen want ze hadden nog niet buiten gestaan.Verder een praatje gemaakt met een tuinbuurvrouw, en rabarber geoogst. Toen was het uurtje voorbij en moest ik mijn dochter van school halen. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 10 mei 2023 Auteur Geplaatst: 10 mei 2023 Anderhalf uur bezig geweest met oogsten. De laatste Russische bladkool tussen de tuinboonplanten vandaan gehaald in de lage kas. Alles wat sappig was mee naar huis genomen met bosui en verse knoflook, de rest op de hoge composthoop. Vanmiddag de tuinbonen daar wat gefatsoeneerd met rekken en gelijk het onkruid verwijderd, daarna vijf ramen gespit. Nog een goede bui en dan is het klaar. Nog wat geschoffeld en schoongemaakt tussen het spitten door, en tomaten geplant. 2 Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 10 mei 2023 Geplaatst: 10 mei 2023 Niets, zeiknat na een ongelooflijk korte maar heftige stortbui van een half uur. Kwam recht uit de hemel zetten, schurftweer. 😥 Oké, alleen wat voorgezaaide plantjes zoals basilicum, mais, courgette en pompoen naar de kas gebracht. Gaan er allemaal uiterlijk dit weekend nog in dus heel even groeien nog. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 12 mei 2023 Auteur Geplaatst: 12 mei 2023 Weer een flinke bak asperges geoogst en gelijk daar geschoffeld en gewied. Rucola, sterrenkers en radijs geoogst. Een deel van de late aardappels schoongemaakt en geschoffeld. Paprika uitgeplant. Een rij prachtige weegbree opgeruimd. 2 Quote De moestuin van Patrijs
jootje Geplaatst: 12 mei 2023 Geplaatst: 12 mei 2023 Vandaag behalve onkruid verwijderen ook heel veel uitgeplant. Paprika en pepers. Artisjok. Zinnias en zonnebloemen . Mais, courgette, pompoen…. Bonen gelegd….winterwortels gezaaid. ik vind het best spannend, al die zooi zo de tuin in. Hoop dat het allemaal goed gaat! 5 Quote
woldistel Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 Plukken, wieden en schoffelen. Wat een heerlijk weer! Maaltje Vanalles geplukt voor de konijnen, nog wat koolbloemen voor mijzelf, zooi kruiden (munt div., oregano, rozemarijn, salie en tijm) om te drogen en rabarber voor mijn moeder morgen. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 Wat een heerlijk zonnige dag! De pepers mochten zonder afharden, hup de kas in. Ik was een paar dagen weg, en de man had wel de kinderen gevoed, maar mijn plantjes niet. Ik heb een paar dode pepers en een bak tomaten die twijfelachtig zijn. Wat ben ik blij dat ik altijd te veel heb, maar uiteraard is een van mijn lievelingspeper shishito het haasje. Tomaten waren te confronterend. Niet eens naar gekeken of ze het gaan overleven. Het zijn er zo veel… Ik heb ze onder water gezet en kijk morgen weer. De kas is onkruidvrij. De opgekomen pompoenen naar het pompoenveldje verhuisd. Nog wat zonnebloemen uitgestoken en verplant. Alle in de kas staande dingen zoals aardbeien en komkommers verplaatst naar het rek in de kas. Die overigens op instorten staat… note to self. Toen de pepers in de kas gezet. Ik realiseerde me dat ik te weinig tijd om alles te verplanten. Dompelpomp maar gepakt om alles te bewateren. Zie ik ineens een zinkgat… RATTEN! of woelmuizen of weetikut. -pun intended-Eerst de mega gang een paar uur vol laten lopen. Toen 1 kg carbid erin. Alles dicht gemaakt. Brrrr. Wat een gaslucht. Ik wens dat alles wat er onder zat, een pijnlijke dood toe. En terwijl ik het type, schaam ik me diep voor die gedachte. Maar ik laat hem staan. Ik meen het namelijk. Hopelijk lost dit het probleem op. Daar onder de kas vinden ze het wel heerlijk toeven… Sinds vorig jaar goed raak en je tilt niet eventjes een kas op helaas. Maar goed. We gaan zien hoe dit afloopt. Bij de kippen gekeken. Ook bij hen werd verwacht dat ze zelfredzaam waren door het thuisfront. Alle eieren lagen er nog. Toen nog wat saladespul geoogst en een leuk mandje gemaakt voor iemand anders. Nu moe maar voldaan. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 13 mei 2023 Auteur Geplaatst: 13 mei 2023 De laatste vier paprika's in de lage kas gezet. Er stokken voor gemaakt en geplaatst. De kas gelijk gerepareerd, er was weer een raam te barsten. De aardbeien op de knieën voor de laatste keer denk ik schoongemaakt voor de netten er over gaan. Flink tussen de aardappels geschoffeld en er langs gelopen met de handschoffel. Thuis nog twee potjes paprika/peper ontdekt en die verspeend. Alleen de pompoenen nog denk ik, dan is het voorzaaien klaar. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 Ach @Mellie hopelijk was de rest van de thuiskomst wel fijn! Hier is 't als ik een paar dagen weg ben/druk met werk en wetende dat man het ook erg druk heeft soms ook wat schipperen. Ik weet niet hoe oud je oudste is? Een extra zakcentje in het vooruitzicht maakte dat hij zich verantwoordelijk voelde voor de opdracht om te zorgen voor een (beperkt) aantal planten. En inmiddels (10 jaar) denkt hij ook uit zichzelf mee over verzorging van planten en dieren. (zojuist zei die: morgen moederdag dus u mag uitslapen, maar geen zorgen hoor.. Ik zal de kippen naar buiten doen). 2 Quote
Adrielle Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Gister 18 bakken gevuld met compost, violen geplant, en zaaigoed in de tuin gezet. Kan de tomaten &pepers & zinnias alleen nog niet naar buiten doen, het word donderdag nog 4 graden in de nacht. Hopen op volgend weekend, want het word wel heel laat zo. 2 Quote
CherryCharlie Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Gisteren sla en spinazie in de volle grond gezaaid. Tegel weggehaald om een bessenstruikje te planten. Radijsjes en bieten komen op, aardbeienplantjes en munt zie je bijna groeien waar je bij staat. Vandaag vooral onkruid tussen tegels wegkrabben. De wederhelft is ook voor het eerst in de tuin bezig ("ik heb wel genoeg plinten gelegd voor vandaag") dus ik hoop het moestuinvirus over te dragen 3 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Vastone Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Wat een heerlijke dag! Vandaag laatste plantjes (zonnebloemen, Korenbloem, papaver, cosmos, courgette, pompoen, maïs) buiten uitgeplant. Daarna heerlijk vanuit de hangmat geluisterd naar alle geluiden en gezien hoe groen alles alweer is. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 @vastone wat heerlijk! Ik had vandaag in tegenstelling tot gisteren ook een goede dag. Mijn oudste (9) blijkt net zo’n regelneef als ik te zijn ze had alles geregeld voor een heerlijk Moederdag. Zo trots! De kas vond ik vandaag wel gereed voor beplanting na de uitroei poging van gisteren. ‘s Ochtends nog de dompelpomp aangehad en een paar uur lang woeldieren verdronken (hoop ik). Toen alles recht gemaakt en pepers geplant. Sommigen zijn zo sneu, maar het gaat vast goed komenDe tomatenkas voor de helft schoon gemaakt. Het was een grote kattenbak. Zo smerig. Ik heb het er regelmatig al schoon gemaakt en vele objecten neergelegd in de hoop dat het die poepende rotbeesten zou afschrikken. Maar nee. Het zat helemaal onder. Ik ben olfactorisch helaas zeer rijkelijk bedeeld en was misselijk van de stank. Ik denk dat katteneigenaren die hun beest buiten sturen, geen idee hebben van de overlast die hun kat in andere tuinen bezorgd. Poep opgeruimd. Paar uur pomp daar laten lopen en zelf Overgestapt naar een ander stukje tuin. Het gras stond hoger dan de blauwe bessen in het bessenstukje. Al het gras weggehaald. Toen weer terug naar de tomatenkas. Geharkt. Geschoffeld. Tomaten van gisteren waren helemaal bijgetrokken. Denk alleen dat er katten zijn geweest om een verse drol te leggen, want 2 tomaten waren geknakt. Alles goed diep geplant en dan redden ze het vast. Binnen staan de mini’s nog. Ze zijn dit jaar nog heel klein. Ik ben totaal niet tevreden met die kartonnen voorkweek bakjes. Van die ah moestuin bak achtige dingen, maar dan een ‘tros’ ervan aan elkaar en wat groter. Ik had ook een heel mooi formaat, p9 denk ik?, wat ik had gebruikt. Pffff, prutspul. Je planten drogen extreem uit van dat karton spul en als je denkt, dan geef ik een plens extra water, dan gaat het kapot. Doe ik nooit meer. Veel onkruid verwijderd. Ook op de steiger tussen de planken geprobeerd. Lukte niet altijd even goed. Alles op de kade water gegeven. Zag er heel droog uit.En tadaaaaaa. De eerste bloemkool gespot. En enige overigens. Ik had er 6 vorig jaar. 4 Opgegeten door slakken en de enige 2 die het overleefd hadden, waren door verwaarlozing nauwelijks gegroeid. Ik heb die in een kleine koude kas gezet in het najaar. 1 is er toen alsnog door slakken opgepeuzeld. Grrrrr. Nog 1 over. En die ene heeft nu, bijna 1 jaar later, EINDELIJK!!!, een baby bloemkooltje. Die is vast overweldigend lekker als hij een eetbaar formaat krijgt. En de eerste gele roos staat te pronken. Ik geloof dat ik alleen maar gele zonnebloemen leuk vind in de tuin. Verder niet zo’n fan van gele bloemen. Hij mag voorlopig nog even blijven, maar ik vrees dat hij einde seizoen naar school gaat. 5 Quote
acpronk Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Vandaag alle zoete aardappel stekken mee naar de moestuin genomen, en 5 stuks in 2 kuipen geplant. De rest is voor de geef. Nu 15 kuipen beplant met elk 2 à 3 stekken (de kuipen van vandaag met eerst in water gestekte stekken en dan opgepot, de rest meteen van in water gewortelde stekken rechtstreeks in de kuipen geplant). Kijken of dat een zelfde oogst geeft, scheelt weer tijd en ruimte.Dochter opdracht gegeven een kwastje te zoeken om de pawpaw te bestuiven. Kom ik op de moestuin aan en bijna alle bloemen zijn door slakken opgegeten. In de 5 jaar dat ik daar moestuinier nog nooit zo veel schade door slakken gehad.Dochter heeft toen maar wat aardbeien bestoven.De yakon uit broedbollen in kuipen geplant (1 per kuip), de gestekte staan nog binnen want nog niet voldoende wortels om verdamping door zon te compenseren denk ik.En uiteraard wat onkruid verwijderd, wanneer niet eigenlijk.. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Marinke Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Alle tomaten en pepers uitgeplant in de tuin, woonkamer weer helemaal leeg (afgezien van wat zaaitrays in de keuken). Voorgezaaide bloemen uitgeplant. En heel veel onkruid verwijderd. genoten van het heerlijke weer! 3 Quote
acpronk Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Ruim 3 uur met de nicht van mijn vrouw en haar vriendin in haar nieuwe tuin gewerkt, onkruid verwijderen. Tuin was volgens mij al een jaar niet meer gebruikt, dus aardig wat te doen. Grootste gedeelte is gelukkig gedaan, maar er zullen ongetwijfeld nog enkele explosies onkruid tevoorschijn komen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2023 Auteur Geplaatst: 15 mei 2023 (aangepast) 21 uren geleden, Mellie zei: Die is vast overweldigend lekker als hij een eetbaar formaat krijgt. Die heeft al een eetbaar formaat en zal niet veel meer groeien. Bloemkool vraagt een flinke bemesting, omdat anders de kans bestaat op te vroege koolvorming, de zogenaamde boorders. Volgens wiki . Vandaag vooral geschoffeld, met de handschoffel en de lange schoffel. Eerst de Irissen en knoflook, daarna de late aardappels, een paar rijen tuinbonen en de vroege aardappels. Omdat de wind flink aantrok ook nog de uien onder het gaas kunnen doen. De uienvlieg vliegt dan niet. Raapstelen, bosui en knoflook als oogst vandaag. 15 mei 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Vlietzicht Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Plantjes van een zekere Supermarktketen geplant; deze kon je sparen via zegels. Kroten gezaaid, schuur opgeruimd, berg zand weg geschept uit de tuin naast het nieuwe pad en opgevuld met grond. Appelboom beschermd met super provisorische wijze, omdat er een knaagbeest aan de stam heeft gezeten 😤 Mijn buurman denkt een konijn, en dat kan prima; ik gaf in het verleden mijn konijnen altijd bergen takken van appel en peer, dus waarschijnlijk vinden ze het jonge stammetje een snoeperij. Ik vraag me dan wel af wat voor een feest het zal zijn in de nacht tussen al die dieren; er loopt ook al een fazant en een poes. De uien komen uit; een opsteker, want ook op mijn kale vlakte weten de slakken die paar kool- en slaplanten te vinden. Het was fris, af en toe een spatter regen. 3 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Patrijs Geplaatst: 16 mei 2023 Auteur Geplaatst: 16 mei 2023 Eerst geoogst, een paar kilo groene asperges, radijs, sla en bosui. De uien flink water gegeven, het was al weer nodig. De maisplek schoongemaakt en de laag paardenmest opzij geharkt. Een compost vak deels gevuld met laagjes van die mest, karton en groenafval van de afgelopen maanden. De cloches van de koolplanten gehaald en opgeruimd. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Ik heb nog wat tomaten geplant. Veel water gegeven. Die stomme etiketten waren binnen al amper te lezen. Dan zijn ze niet eens buiten geweest. Onleesbaar. Ik kon een paar letters ontcijferen. Onvoldoende om er iets mee te kunnen. Wat te doen, wat te doen….Toen heb ik eerst in het tomaten-topic een uur zitten bladeren wat er in die bak gezaaid was. Vervolgens ook nog bij het pakken van 2 tomaten een extra kaartje eruit getrokken. Dus nu staat er in mijn eigen aantekeningen-want je zult zien dat de inkt hier ook weer keurig van afspoelt- dat het of chiblis of yellow fire is. En nu ook hier. Op blz hoeveel zitten we?! Altijd handig te weten Gedroogde koeienmest en bladaarde van 2 jaar oud gegeven. Ik heb het restant bij de bessen gedumpt. Alles gevoederd en bewaterd. Ik ben maar een uurtje bezig geweest. Ik had een comateus dagje met veel pijn, dat ik alleen iets heel kleins mocht doen. Ben erg tevreden dat dat kleine is gelukt. Al had het misschien nog wat korter gemoeten. Je hebt een tuin of niet. De kas ligt er goed bij. Het gras is gemaaid door de man. Sjonge, wat een verschil. De was is lekker droog gewapperd in de wind. En morgen op repeat zag ik op het nieuws. Nog wel koud, maar vooruit. Als het maar droog blijft. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 17 mei 2023 Auteur Geplaatst: 17 mei 2023 Spinazie geoogst en schoongemaakt. Een kant van de platte bak grotendeels leeggehaald. Drie lagen op de composthoop gemaakt. Fikkie gestookt en de verdroogde Wolfspoot en een deel van het aspergeloof verbrand. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 17 mei 2023 Geplaatst: 17 mei 2023 Manlief was heel goed bezig voor mij in de tuin. Was helemaal in zijn nopjes... had veel onkruid verwijderd ( goh...wat groeit dat gras snel)..alleen jammer dat t alle krokusbolletjes, die ik vorig najaar van Henkg heb gekregen, waren. Heb nog niets gezegd, hij was zo trots op t " opschonen".. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.