Geplaatst: 27 mei 20232 j @Goudsbloempje2 Voor de mediterrane gewassen zijn temperatuurverschillen van meer dan 10 graden inderdaad onaangenaam. Desalniettemin zou ik nu uitplanten want ze groeien er wel overheen en ze profiteren beter van de warmte als ze de wortels kunnen strekken. Bij mij staat alles al buiten en dat gaat prima.
Geplaatst: 1 juni 20232 j Mei 2023. Mijn locatie: Sint Philipsland (Zeeland). Temperaturen, op 1,5 meter hoogte: Laagste nachttemperatuur: +1,8 graden (3 mei) Hoogste dagtemperatuur: 21,8 graden (28 mei) Neerslag maand mei. Erg weinig: 21 mm Zon maand mei: Mijn zonnepanelen (vermogen 3575 Wp) leverden 534 kWh. Watertemperatuur Oosterschelde op 31 mei: 16,5 graden. (Zwemmen?: nog + 1,5 graad wachten. 18 graden is mijn ondergrens.) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 juni 20232 j We weten het al langer, maar het wordt steeds duidelijker: extremen. Eerst nat, nu extreem veel noorderwind en extreem weinig regen. De Hollandse 4 seizoenen in één dag bestaan absoluut niet meer. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 7 juni 20232 j Net vielen er zowaar een paar spetters nattigheid uit de lucht, dat is lang geleden.
Geplaatst: 11 juni 20232 j Buiten niet te harden, vind ik dan, hitte is niet mijn ding. Vooral 's middags zit ik lekker binnen, de buitenklusjes doe ik 's morgens vroeg of 's avonds wel. Het voelt een beetje raar, maar langzaamaan denken we alweer na over winterse zaken.
Geplaatst: 11 juni 20232 j Ok, mag die noorderwind weer terug? Oostenwind en gelijk 30 graden is mij ook wat teveel van het goede. Eerst te koud om de tomaten buiten te zetten, vervolgens heb ik een week wat anders te doen en kan ik de grond voor ze niet klaarmaken en ze erin zetten. En dan is het opeens tropisch! Dat is ook geen weer om hard aan het werk te zijn, daar ben ik niet voor gebouwd. Op de moestuinen is het nog heter ook nog. Zucht.... arme tomaten in hun kleine potjes. Ze willen heel graag groeien en groeien. Thuis hou ik het net uit, gordijnen dicht, ijsblokjes en ventilator.
Geplaatst: 11 juni 20232 j Hier even ook een rustpauze, ik heb nog wat werk in de tunnelserre, maar daar is het nu 37; Het voordeel is als je dan buitenkomt lijkt het fris 🙂. Helaas zijn de hoge temperaturen niet bevorderlijk voor de vruchtzetting, ook bij de tomaatjes die niet meer in pot staan.
Geplaatst: 15 juni 20232 j Mijn mispel. Mispels zijn erg gevoelig voor verbranding. Ik heb enkele wilde mispels wild geplant in het buitengebied en die staan er ook ongeveer zo bij.
Geplaatst: 18 juni 20232 j Regendans Doe met mij mee, maakt mij niet uit hoe 😄 Oooooh regen, regen, wat een zegen. Val maar hier, val maar daar. Niet te veel en niet te weinig. Vul de beken ende sloten, Niet te veel en niet te weinig. Voor de planten en de bomen, Oooh regen, regen, wat een zegen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 18 juni 20232 j Welke geluksvogels hebben wat van t hemelse vocht ontvangen? Ik niet in ieder geval
Geplaatst: 18 juni 20232 j Toen we weggingen tegen middernacht uit Bodegraven zag ik een paar spetters op de grond, bij thuiskomst niks (of het is alweer verdampt). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 19 juni 20232 j Auteur Hier vielen wat druppels, niets meetbaars. Onze regendans: brood buiten leggen om te drogen voor de dieren. Dat werkte we moesten het naar binnen halen. Maar vooral omdat een paar druppels op te-drogen-brood al snel teveel zijn. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 19 juni 20232 j Geen idee hoeveel, maar de grond is goed nat. Vannacht wakker geworden van het klapperende gordijn, dus het waait ook lekker. Alles open thuis om die ergste warmte even kwijt te raken vandaag en morgen hopen op het echte werk. Zelfs code geel, dus dat beloofd wat! Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 19 juni 20232 j Gister maar een 3tal spettertjes gehad. Afgelopen nacht ook veel wind. Éen pepper straat schuin nu. Had nog geen stokken geplaatst, dus dat ga ik vanmiddag even doen.
Geplaatst: 19 juni 20232 j @rorror hier ook wel veel wind. Paprika en pepers zijn nog te laag om deze te steunen. Raar seizoen hier..( nou ja... denk bij iedereen wel)
Geplaatst: 19 juni 20232 j Gisteren slechts enkele spetters. Vandaag niks - nouja koppijn van dat benauwde weer. Die periode met koele nachten vond ik beter te doen. Morgen regenbuiroulette, ben benieuwd! Ik doe alvast mijn regendansje.
Geplaatst: 20 juni 20232 j Wordt begin van de avond onrustig, met wat stormachtig weer. Windkracht 6. Waarschijnlijk de windstoten voor de storm. Gister overal stokken bij gezet als ondersteuning. Ook kans op hagelstenen. Zal voor de zekerheid vanavond een deel van de pepers binnen zetten.
Geplaatst: 20 juni 20232 j Nog ruim twee uren wachten, dan ben ik aan de beurt (gele rondje) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 20 juni 20232 j Auteur Ben je er nog @henkg?? Het lijkt nu al boven jouw huis? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 juni 20232 j Het bevalt me nu even niet. Ik ben ik Zevenhuizen, er zijn hier donkere en lichtere wolken en hoorde net wat gedonder. Maar de knoflook en Sint jansui (het deel wat ik eerder geoogst had) hangen cq. liggen te drogen. En ik ben pas op z'n vroegst 17:00 thuis. Het zou rond 17:45 gaan losbarsten, maar ik denk eigenlijk eerder. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 juni 20232 j Ja, ik ben er nog. Nog niet verzopen. Eerste stukje bui trok vooral westelijk voorbij. Ik kreeg slechts 2,4 mm. Dat is beter dan niks. De zonnepanalen zijn in ieder geval weer schoongeregend, Schoon, voor het beste rendement. Zo ook het dak van mijn tuinhuis, daar vanaf vang ik regenwater op. Na het eerste buitje heb ik het vat schoongemaakt, zodat ik straks mooi helder, vers regenwater heb. Voor de vleesetende plantjes en de blauwe bessen. ... Alleen als het hier goed gaat regenen ... De buien lijken nu voornamelijk over het westen van ons land te trekken. Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.