Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

De Moestuinbeurs 2023 - Deelnemen?

Featured Replies

Geplaatst:

Even terzijde. Heeft niks met het evenement te maken.

- De akkerbouw en veeteelt op het landgoed is bijvoorbeeld 100% biologisch, zonder gebruik van onnodige chemicaliën. -

100% biologisch ? Als er geen onnodige chemicaliën worden gebruikt is men blijkbaar toch afhankelijk van 'nodige' chemicaliën want anders was de formulering wel geweest: 100% biologisch, zonder gebruik van chemicaliën.

Aldus Frans die even wat te zeuren moest hebben. ;-)

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Biologisch gebruikt ook middelen. 'Toegelaten voor de biologosche teelt'. Het is niet regenerative, of zo.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur

Beste mensen, 

Hier een reactie van de organisatie van De Moestuinbeurs! Er is veel gebeurd in de tussentijd, vandaar dat er even niet is gereageerd.

We moesten even slikken toen we deze reacties lazen. Wat jammer dat er vanaf het begin al zoveel wantrouwen en negativiteit is tegenover twee jonge vrouwen die dag en nacht bezig zijn een mooie beurs neer te zetten in maart. Maar gelukkig houden we het vol door de (overwegend) enthousiaste reacties. Inmiddels hebben we 50+ deelnemers en een divers programma waarvan de details in de komende weken te zien zijn op de website. Ja, deze website kan absoluut worden verbeterd. We nemen jullie adviezen ten harte en doen wat we kunnen met de tijd die we hebben.

Wat betreft de foto's, natuurlijk hebben wij gekeken naar of deze rechtenvrij én commercieel mogen worden gebruikt : ) Knullig? Misschien. Maar je moet ergens beginnen toch? Volgend jaar hebben we uiteraard eigen foto's van een hele goede (professionele) fotografe! 

Hopelijk zien we jullie in maart! 

Groetjes,

Kirsten & Dieke

aangepast door De Moestuinbeurs

Geplaatst:
32 minuten geleden, De Moestuinbeurs zei:

tegenover twee jonge vrouwen die dag en nacht bezig zijn een mooie beurs neer te zetten

Hoe konden wij dat weten? Jullie hebben jezelf niet voorgesteld.
Daarnaast was er over de beurs vrijwel geen info en er kwam geen enkele respons. Dan gaan mensen zoeken, info bij elkaar schrapen en komt de conclusie dat men geen idee heeft wat te verwachten. Dat is niet negatief bedoeld. Er zijn eerdere pogingen gedaan om een moestuinbeurs op te zetten en die zijn een stille dood gestorven, dat is ervaring die men (helaas) meeneemt bij een nieuwe aankondiging. 

Ik merk enthousiasme in de laatste post maar vergeet niet om anderen daar ook in mee te nemen en dat jullie al 100 stappen verder zijn in het proces. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Eens met Loes. 

Daarnaast vind ik de reactie erg laat en nog steeds nietszeggend. Ja, we moeten vooral de website in de gaten houden, maar dat is te makkelijk.

Wat voor een deelnemers komen er? Zaadgoedhandelaren? Biologische producten die men kopen kan? Workshops over wat? Plantenshops? Tuinmeubilairstands? Wordt het zoals een van de vele countryfairs? Kortom, wij zijn nog geen steek wijzer, behalve dat wij vooral te horen krijgen dat wij erg wantrouwend zijn en dat jullie dag en nacht bezig zijn om een mooie beurs op te zetten. 

Jullie hebben je op dit forum aangemeld met als enige doel reclame te maken voor de beurs. Dat is jullie goed recht, maar zonder voorstelling op dit forum en zonder de moeite te nemen om vragen binnen afzienbare tijd te beantwoorden, wordt mijn enthousiasme om juist deze beurs te bezoeken niet meer.

Geplaatst:

Er staat intussen een deelnemerslijst op de website. Dus die info is er. Normaliter zit er een link achter iedere naam, zodat je meteen op de site van de deelnemer komt. Dat is handig. Bij de moestuinbeurs is dat (nog?) niet zo. Je moet dus zelf op zoek naar wie wat is en eventueel aanbiedt.

Wat ik graag op een MOESTUINbeurs zie, zijn inderdaad diverse zaadhandelaren en pootgoedleveranciers, en definitief geen meuk voor de leuk.
Ik moet de lijst nog doorwerken om e.e.a. helder te krijgen.

aangepast door Amrutten

Geplaatst:

Nóg handiger is dat je gewoon op de naam van een deelnemer kan klikken en dan bij de betreffende deelnemer uit komt. 🤪

• 3 weken later...
Geplaatst:

Het staat nu in de blog van Diana van afgelopen vrijdag. Ik heb net het programma en de deelnemerslijst bekeken, veel bekende namen.
Niet dat ik er naar toe ga..

Geplaatst:

Eerlijk is eerlijk, ik vind de deelnemers en sprekerslijst een mooie verzameling. Ja, er zal links en rechts een commerciële boodschap in zitten, maar er staan toch veel vertegenwoordigers die wij hier ook regelmatig voorbij zien komen en veel ‘influencers’. Die laatste categorie moet je van houden, ieder z’n eigen ding zullen we maar zeggen. Ik zal er niet heen gaan en dat is puur omdat ik het idee heb dat er kennis gerecycled gaat worden die ik al heb en als ik wat wil kopen bij de partners dan zoek ik ze op voor de persoonlijke behandeling. 😉

Geplaatst:

Kaartje voor vrijdag gekocht a 16 euro.  Drie of vier stands lijken de moeite waard te zijn, de rest is afwachten.  Gelukkig ga ik niet alleen, dus kan altijd nog een goed gesprek voeren met mijn medebezoeker.

Geplaatst:

@Goldfish Misschien kun je een persoonlijk verslagje neerzetten hier.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb kaartjes voor de zaterdag! 😊

Geplaatst:
9 uren geleden, woldistel zei:

@Goldfish Misschien kun je een persoonlijk verslagje neerzetten hier.

Mijn medebezoeker en forumlid is daar ongetwijfeld veel beter in. Maar ik doe mijn best.  Van aarbeienplantje.nl weet ik inmiddels dat ze ook frigo materiaal meenemen, dus ik kan in elk geval die verzendkosten uitsparen als ik ter plekke wat aanschaf van deze onderneming.

Geplaatst:

Daar heb ik ook ooit frigo plantjes van gehad. Kwam allemaal op!

Geplaatst:

@MSDG De nieuwsbrief die ik als bezoeker krijg bevat de volgende kenniselementen.  Ik ben benieuwd hoeveel jij al wist.  Zelf wist ik niet dat het Wildpluk Compendium Boek aanwezig was. De hooikist was wat weggezakt in mijn geheugen.  De rest was bekend. 

• Je een legkip kunt redden?

• Je met Bokashi organische resten kunt omzetten tot een rijke bodemverbeteraar?

• Het Wildpluk Compendium boek aanwezig is?

• “Oca” een fris zurig en kleurrijk knolletje is uit het Andesgebergte?

• Er een “ananas aardbei” Snow White bestaat?

• De heirloom tomaat de enige tomaat die geschikt is voor een échte Napolitaanse pizza Margherita?

• Je je eigen zuurdesem maakt met een levende kolonie bestaande uit bacteriën en natuurlijke gist?

• Je CO2 kunt opruimen met olivijn steen?

• De Aronia melanocarpa (appelbes) door de compacte groei geschikt is voor élke tuin?

• Je op eetbaar hout zelf shiitake kunt kweken?

• Slangenradijs een radijssoort is waarvan je niet de knolletjes, maar de langwerpige hauwtjes (peulen) eet?

• De oude hooikist in een nieuw jasje is gestoken?

• Yacon een populair gewas is als calorie-arme zoetstof onder liefhebbers van gezond eten? En dat het één van de meest productieve wortelgewassen is (tot wel 10kg aan eetknollen!)

• Eeuwig moes tot de oudste koolsoorten op aarde behoort

Geplaatst:

Dat is een leuke lijst met interessante onderwerpen! Het ziet er inmiddels uit als een leuk uitje. Ik merk wel dat ik al enorm verwend ben met de kennis die ik in de afgelopen paar jaar via dit forum heb opgedaan.

Geplaatst:

Bokashi, met lokale micro organisme in plaats van dure EM-1, leer je toch gewoon van youtube. Of je download een boekje ofzo. Jadam boek had ik vorig jaar al gedownload in pdf nu vond ik hem enkel in epub, maar omgezet met een convertor. En ik heb het enkel nog maar doorgescrollt, maar heb ook een artikel van Gil Carangdang uit 2003 over micro organismen op basis van de lessen van Papa Cho (KNF), zoon Cho is van de jadam, dus geen dure suiker fermentaties meer. Wel; ga naar je lokale berg of bos of liefst de combinatie en raap leafmold, en dat soort ongein. Dichtsbijzijnde berg is drie landen verder en Nederlandse bossen zijn parkjes met een stroopverbod.

Ik ben gewoon ander publiek, ik zit liever hier of discord of ander forum, of youtube chat en zeur iedereen de oren van zijn kop, dan een commerciele cursus te volgen;-).

Tien kilo knollen per eenheid (dus Ha?) dat is geen opbrengst. Yacon even googlen... Een knolwortel waaruit de zoetstof niet te winnen is, dus soort van zoete aardappelalternatief, kan dus niet lekker zijn,

Co2 heb je nooit te veel, enkel licht te weinig.

Zoethout kun je kauwen, niet eten Shitake groeit gewoon op Eikenhout, verkocht in growkitjes. Stan gaf hierover het forum les op de bijeenkomsten, maar dan soort kitjes. heeft iemand nog wel eens contact met Stan de Peperman? Hmm, al twee keer kom ik uit bij mergenmetz.nl, zouden die er dan staan. https://mergenmetz.nl/wp-content/uploads/2009/10/Groene-Takken-instructie-shiitakestammen.pdf

DE heirloom tomaat. Uhm er zijn duizenden heirloom tomaten. Op het vorige chillipeperforum zat Joke met minstens 2500 soorten zaad in der vriezer, wat nou DE. Nou ust ik toch geen pizza;-).

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Zoethout kun je kauwen, niet eten Shitake groeit gewoon op Eikenhout, 

Die viel mij dus ook al op 😄 en ik heb me afgevraagd waar ik alle olivijn dan moet neerleggen voordat het ook maar enig effect zou hebben op de CO2.

En de rest van de lijst ken ik al, deed ik al, doe ik al jaren, doe ik niet meer, ga ik toch niet doen. 

Niettemin wens ik de mensen die wel gaan een fijne, gezellige dag en hoop ik dat de mensen die nog helemaal niks weten ook zelf blijven nadenken en niet klakkeloos alles aannemen en een beetje om alle hype heen kunnen kijken.

Geplaatst:

Ja, dit zijn mij bekende feiten, maar ik wens iedereen een fijne dag en de organisatoren veel succes. 😊

Geplaatst:

@donaldk

Yacon even googlen... Een knolwortel waaruit de zoetstof niet te winnen is, dus soort van zoete aardappelalternatief, kan dus niet lekker zijn,

Yacon is juist wél erg lekker en zeker geen zoete aardappel vervanger of variant.

Lees het topic hier op het forum maar eens. :cool: En ze maken wel siroop van Yacon.

Verdere punten ken ik ook, behalve dat boek en die Appelbes.

DE heirloom tomaat bestaat inderdaad niet.

En Olivijn ken ik, kwam ook naar boven met de lava bij de Iceland uitbraak. Dat het CO2 snoept wist ik niet, maar wat moet je daarmee in je moestuin?

Toch fijn dat de organisatoren hier nog gereageerd hebben. Wel jammer dat ze ons commentaar als negatief hebben ervaren. Het lijkt me juist dat je aan dit soort opmerkingen iets kan hebben.

Ben benieuwd hoe het uitpakt. We zien de verslagen wel komen. :mrgreen:

• 3 weken later...
Geplaatst:

@Spitskool en ik hebben vandaag de beurs met een bezoekje vereerd.  Eerlijk gezegd viel het ons reuze mee.  Natuurlijk zijn de meeste stand gericht op personen die voor het eerst gaan tuinieren en ook wel voor de snobs die een esthetisch zeer verantwoorde regenton willen aanschaffen.  De organisatie zat verder goed in elkaar.  Ook fijn dat de organisatie een mooi zonnetje had weten te regelen.  Naast entree ben je ook nog 3 euro kwijt om te parkeren (of je neemt de gratis pendelbus vanaf Station Beesd).  Wel een kwartier in de file gezeten bij het landgoed.

De Oude Kastanje had een best leuk en breed aanbod (heb een Thaise kerrie, een boomtomaat (zaaiiling en zaden gescoord)) en ik heb zelf wat frigo plantjes gehaald bij aardbeienplantje.nl en nog een praatje gemaakt met de eigenaar. Ook een leuk gesprekje met iemand van MergenMetz. Uit hun ramsj heb ik een Zuid-Afrikaanse witte pompoen opgepikt en Krulmalwa , een soort kaasjeskruid dat je kan eten als groente (en zich wel uitzaait in je tuin, maar lang niet zo erg als melde).   Zeker bij het bekijken van het aanbod van de Oude Kastanje kan ik je adviseren om @Spitskool als adviseur mee te nemen, dat scheelt een hoop googlen.  

Er was een zadenruiltafel en los daarvan heb ik twee personen blij kunnen maken met bijzondere tomatenzaden,  In ruil kreeg ik zaden van Tsar's Royal Gift die erg lekker schijnt te zijn en de zaden van een Bulgaarse tomaat die iemand afgelopen zomer had gescoord op vakantie.  Spits had een paar toffe peperplanten meegebracht voor de tafel die in no-time wegwaren.   Verder had ze zadenspecialiteiten bij zich, waar de noobs natuurlijk nog nooit van gehoord hadden.  Dat vergde enige marketing om ze weggegeven te krijgen. 

Het event heeft zeker nog niet de omvang en grandeur van bijvoorbeeld de Tuinen van Beervelde, maar heeft zeker wel een toekomst.  Want er is vraag naar. Nu nog beter communiceren met de achterban en het komt goed. 

Geplaatst:

Alles wat @Goldfish zegt. Met de kanttekening dat we in 2024 toch liever naar Reclaim the seeds gaan in België. 

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ook ik was er vandaag en vond het erg leuk.  Leuks gezien, lekkers gekocht, een zoet aardappelplantje gekocht, en wat aardpeertjes. Zaden heb ik vanwege drukte/ prijzen overgeslagen. 
Leuke beurs, zeker voor de mensen die nu beginnen. Het was uitverkocht vandaag! Dus zal volgend jaar wel terug komen. 
Oohh..ook nog een leuke tomaten zaailing  gekregen! 
Genoten van het lekkere weer en het buiten zijn! 292BA664-D6D7-4C0C-AC49-5D902BF0DCAB.thumb.jpeg.3d6c9fb3f56c923c04c816fe66821228.jpeg

29BB1D74-3230-4115-9A4B-4A3DF1F80F95.thumb.jpeg.125547fa88b99eb977dcb8d43680bbc2.jpeg

0DBA15E6-2655-4014-BFD3-F2302287039E.thumb.jpeg.83607f889d968b5f50e0e7e9e50823a4.jpeg

4D02DB41-AF69-4096-9992-B24EA83CF5BA.thumb.jpeg.fa264dc370c9707b0dc526f1126b9381.jpeg

Geplaatst:
13 uren geleden, Spitskool zei:

Alles wat @Goldfish zegt. Met de kanttekening dat we in 2024 toch liever naar Reclaim the seeds gaan in België. 

Waarvan akte!

Geplaatst:
On 3/18/2023 at 8:38 AM, Spitskool said:

Daar was ik vandaag, maar dan in Amsterdam :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.