Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Introducing Vaalbara.


Erny

Aanbevolen berichten

Na dus al wat rondgecruised te hebben op dit forum zal ik mij ook maar eens formeel voorstellen. Kan nu ook weer fotooz uploaden dus dat komt goed uit 

 

Mijn tuin(en) liggen in Groningen op de Piccardthof. Dat is een volkstuinencomplex met ongeveer 300 huisjes en 2 moestuingedeeltes (Noord en Zuid). Ik zit op Noord. Achter ons liggen sportvelden. Bij de Piccardthof ligt ook een meertje waar we ’s zomers de modder afspoelen.

 

Het begon in 2007 toen een vriend een moestuin nam en ik ook wel een bakje, of twee, mocht. Tuinen waren erg verwaarloosd en vol met kweek e.d.

 

imag116312421330963493.JPG

 

In 2008 breidde mijn moestuintje zich uit. Bakje voor bakje voor bakje...

 

imag198442301330963813.JPG

 

Zulkse bakjes dus ongeveer.

 

En ook in 2009 ploeteren wij gestaag voort. En het is ook nog een geweldige plek om te toeven. Volop in de zon, overal vogeltjes en ’s avonds de uilen en de vleermuizen.

 

imag244812671330963981.JPG

 

 

De betalende pachter van deze tuin is meer een tuinder in zijn hoofd. Zijn handen doen nix en hij is er ook nooit. Dus maak ik daar graag gebruik van. Verover steeds meer bakjes. Het werd dan ook een oogstrijk jaar.

 

imag307193091330964280.JPG

 

Start 2010 lag alles er prachtig “after”-winterklaar bij. Het hele stuk is nu ontgonnen.

 

imag322889171330964352.JPG

 

imag356078641330964408.JPG

 

En dat resulteerde in een volle tuin

 

imag387825951330964488.JPG

 

En grooote oogsten

 

En het jaar eindigde ook goed want ik heb ook nog (samen met tuinmaat) aan het eind van het seizoen een huisje (met tuin) hier op het complex gekocht. Ook weer zwaar verwaarloosd maar wel erg fijn.

 

imag372212041330964585.JPG

 

Vaalbara. Het huisje. Ondanks ingezakte dakje helemaal waterdicht.

 

En de oude moestuinbuurman naast ons ging ermee stoppen en ik mocht zijn, ook weer verwaarloosde, tuin (per 2011) overnemen. Hiep Hoi! Een eigen stuk moestuin (125 m2)! Vaalbara breidt zich steeds verder uit.

Ook de verantwoordelijkheden breidden zich dit jaar uit want ben nu ook voor de Tuincommissie alhier Beheerder van de Moestuinen Noord en ga ook over de wachtlijst (staan gemiddeld 20 mensen op die zeker 2 jaar moeten wachten...).

 

Toen kwam 2011, begon lekker hier in het noorden met veel zon en droogte (droogte is goed hier omdat het veuls te nat is hier op het veen).

 

aimag401975661330964745.JPG

 

Mijn nieuwe land.

 

dsc0542682411330964839.JPG

 

 

Alles gaat nog voorspoedig. Hoop flink wat te kunnen gaan inmaken.

 

dsc0560332571330965028.JPG

 

Maar dan wel zonder de extra eiwitten graag!!

 

En toen werd het "zomer" en alle plantjes zijn verzopen en het land was onbewerkbaar i.v.m. verzakkingsgevaar etc. Ondertussen liet mijn vaste tuinmaat (beste vrindje sinds 10 jaar) het ook afweten nu hij de liefde had gevonden. Liet mij met nieuwe tuin + huisje met tuin gewoon stikken. Was behoorlijk moeilijk de moraal hoog te houden. Het was een heel slecht jaar!

Wieden en winterklaar maken was ook niet mogelijk.

 

dsc0566958821330965225.JPG

 

Eind 2010.

 

Kan mij dan ook geheel vinden in de titel van Geedee’s blog: "In 2012 wordt alles beter".

 

dsc0005047531330965354.JPG

 

Frisse start in 2012. Thuis al van alles voorgezaaid en ook al op de tuin bezig geweest voorzover de waterstand het toelaat.

 

Zo, en dat was mijn voorstelrondje, eindelijk .

Heb geprobeerd het kort te houden

 

Maar wil jullie ook graag een wat uitgebreidere versie van het ontstaan van Vaalbara laten meebeleven (voor de liefhebber dan). Maar dat ga ik niet in dit topic doen natuurlijk.

 

En natuurlijk bedankt voor de reacties op de postings die ik al gedaan heb.

 

Tot elders op dit forum!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het leuk om te lezen! Jammer dat je oogst tegen viel maar een nieuw jaar heeft nieuwe kansen!

 

En er zitten best een paar hele mooi plaatjes tussen...zijn dat nou naakstslakken in die courgettes??? Jekkie

 

Succes dit jaar, dat er maar weer een hoop mooie foto's komen ipv. die watersnood

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Welkom op het forum en ik zag de oorspronkelijke piratenhoed ook voorbijflitsen

 

Ik vind het geheel een kroniek in de dop...leuk om zo een aantal seizoenen voorbij te zien komen. Veel succes met je plannen en je weet het....dit jaar wordt alles beter

 

@ Supermoeke wat een mooi welcome....ik ga me ff opnieuw voorstellen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en officieel welkom op dit forum

Leuk al die foto's van de 2 seizoenen. Lijkt me wel heel lastig dat je het ineens moet voortzetten want als je gewend bent t met zn 2en te doen, is het ineens een pens werk

Maar.... zoals gezegd, dit jaar gaat het heel wat beter

Is t misschien ook een optie om elk jaar steeds de bakken/bedden te verhogen met meer aarde? En de paden te betegelen. Dan heb je in de toekomst misschien minder last van het waterniveau

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Sorry, ik lach niemand uit hoor... maar wel even hardop... want mijn grootste hobby hier, naast het onkruid verwijderen en slakken rapen, is OPHOGEN Kruiwagen na kruiwagen na kruiwagen. Per jaar zo'n 8 kruiwagens per bakje...

Het zinkt helaas ook elk jaar weer lekker weg dus daar zal niet snel een eind aan komen. Gelukkig ligt er nog een grote compostbult naast onze tuinen dus daar halen we de aarde vandaan. Maar dat gaat wel duidelijk worden in de Kronieken van Vaalbara, Delen I en II en III en IV... (Met dank aan Geedee voor mijn nieuwe titel hiervoor )

 

Verder ook iedereen bedankt voor het welkom en de steun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Indrukwekkend ! en ook letterlijk : indruk - wekkend Wat een heerlijke foto's. Genieten in de avondzon. Oei. wat hebben we daar zin in. En bak - bakken - nog meer bakken werk !

leuk ! en welkom dus ook.

grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Sorry, ik lach niemand uit hoor... maar wel even hardop... want mijn grootste hobby hier, naast het onkruid verwijderen en slakken rapen, is OPHOGEN Kruiwagen na kruiwagen na kruiwagen. Per jaar zo'n 8 kruiwagens per bakje...

Het zinkt helaas ook elk jaar weer lekker weg dus daar zal niet snel een eind aan komen.

 

Welkom!!!

Mijn eerste jaar op veen ook verhoogde bakken gemaakt. Weet ik in ieder geval dat ik mijn "hobby"niet op hoef te geven

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...