Kruidenvrouwtje Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 Zaadjes binnen!! 1 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
mdubbelm Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 (aangepast) Ik heb de zaden ook binnen! Net al even onderstaande video bekeken, en dat wordt water geven… mijn tuin is zo droog, ik moet maar een van de nattere plekjes gaan uitzoeken hiervoor! 15 februari 2023 aangepast door mdubbelm 3 Quote
acpronk Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 Hmm, hier nog niet. De PostNL app gaf die envelop ook niet aan (wel 2 andere), maar het gebeurt wel vaker dat ik iets krijg wat niet gescand is.Maar de postbode is vandaag niet geweest.. afgelopen zaterdag was ook overgeslagen, dat kwam dinsdag binnen samen met de post van dinsdag. Waarschijnlijk werkt de postbezorger parttime... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Liekie Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 Hier zijn ze wel bezorgd! Dankjewel Lia! Fijn zakje voor mijn winnaars om nog even in te verblijven 1 Quote
Roland Geplaatst: 15 februari 2023 Geplaatst: 15 februari 2023 Zaden ontvangen en het kriebelt meteen om deze voor mij nieuwe soort te zaaien 1 Quote
Frans Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Op 14-2-2023 om 18:56, Lia56 zei: , snufje hier, snufje daar... maar zeker wel 30 zaden ws meer Véél meer. En keurig verzorgd❗ Bedankt. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mai Pensato Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Inderdaad, hier ook. Als het kiempercentage een beetje acceptabel is en de zaden enkele jaren kiemkrachtig blijven dan kunnen we wel even vooruit. 😊 Bedankt @Lia56 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Vinky Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Hier zijn de goudgele zelfblekertjes ook aangekomen en ze hebben er zin in. Ze joelen en bakkeleien nu al om wie er winnen gaat. Het gaat soms zo heftig tekeer dat het mooie zakje bijna scheurt. Als ik uitleg dat @Lia56 daar zó haar best op gedaan heeft, wordt het kabaal alleen maar erger. Pas toen ik vertelde dat alleen de aller aller stilste zaadjes mogen meedoen aan de wedstrijd verstomde het tumult. Bedankt Lia 👍 7 Quote
Lia56 Geplaatst: 16 februari 2023 Auteur Geplaatst: 16 februari 2023 45 minutes ago, Vinky said: Bedankt Lia 👍 Graag gedaan en veel succes met de kleintjes 1 Quote
acpronk Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Hier ook ontvangen, zelfs nog eerder dan de post van gisteren!Heel mooi verpakt, je bent een waardige opvolgster @Lia56 ! 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Tanja65 Geplaatst: 16 februari 2023 Geplaatst: 16 februari 2023 Ik heb nog nooit bleekselderij gekweekt, maar ik laat me leiden door het motto van Pippi Langkous (“ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”). Count me in, ik ben reuze benieuwd. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Soete Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Op 15-2-2023 om 17:24, mdubbelm zei: Ik heb de zaden ook binnen! Net al even onderstaande video bekeken, en dat wordt water geven… mijn tuin is zo droog, ik moet maar een van de nattere plekjes gaan uitzoeken hiervoor! Charles Dowding❤️😀 Bedankt voor het handige filmpje hier te zetten! Quote
Soete Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Ik zou ook graag mee doen! Moeten we die selder dan ook echt bleken? Dat heb ik nog nooit gedaan. Is dat gewoon een pot erover zetten? Quote
Vinky Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 De wedstrijd draait om het gewicht van de bleekselderij @Soete, de kleur of mate van verbleking maakt niet uit. En dat was een nuttig filmpje hierboven @mdubbelm. Bedankt voor het plaatsen. Ik mag ook wel eens iets doen aan de waterhuishouding bij de bleekselderij. Misschien een schep bentoniet onder in het plantgat. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 @Soete, we hebben de meevaller dat deze bleekselderij zelfblekend is. 1 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Ik heb als test (ja,ja) enkele zaden gezaaid. Die staan nu in een verwarmd kasje in de woonkamer. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Ha! Ik kon me ook niet inhouden! Ook een testzaai in het kasje op de vensterbank. Hoeveel zaden precies.. Geen idee 😃 maar meer dan genoeg over om later opnieuw te zaaien. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 17 februari 2023 Auteur Geplaatst: 17 februari 2023 1 hour ago, Amrutten said: Ik heb als test (ja,ja) enkele zaden gezaaid. Die staan nu in een verwarmd kasje in de woonkamer. Helemaal leuk. We hebben geen begin datum genoemd aangezien ze heel lastig / laat kiemen. Dus ben heel benieuwd straks😀 Quote
Lia56 Geplaatst: 17 februari 2023 Auteur Geplaatst: 17 februari 2023 1 hour ago, Vastone said: Ha! Ik kon me ook niet inhouden! Ook een testzaai in het kasje op de vensterbank. Hoeveel zaden precies.. Geen idee 😃 maar meer dan genoeg over om later opnieuw te zaaien Super! Houd ons op de hoogte Quote
henkg Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Voor alle zaaiers: Selderij, ook bleekselderij, is een lichtkiemer. In de vensterbank zetten, of onder kunstlicht. Zaadjes vrijwel niet bedekken. Eigenlijk is alleen een beetje aandrukken al voldoende. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtkiemer 2 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lia56 Geplaatst: 17 februari 2023 Auteur Geplaatst: 17 februari 2023 Voor alle enthousiastelingen: De potgrond mag nooit uitdrogen, om groeistoornissen te voorkomen. Na de kieming duurt het dus nog wel enige weken voor de zaailingen groot genoeg zijn om uit te planten. Laat ze tot die tijd op een zo licht mogelijke plaats staan bij koele temperaturen, dat zorgt voor een mooi gedrongen groei. In huis is de kans groot dat de zaailingen lang en dun worden (door een combinatie van teveel warmte en te weinig licht), geef zaailingen dus vooral een plekje in een kas, platte, bak, tunneltje of iets dergelijks. En anders kun je overwegen om de zaailingen overdag buiten te zetten en in de avond en nacht in een schuur of garage te zetten. 1 1 Quote
Vastone Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 Dank voor alle tips! Voor de nieuwsgierigen: Ik heb de eerste (natuurlijk iets te vroege enthousiaste) voorzaai als volgt gedaan: potje met zaaigrond met bovenop een laagje vermiculiet. Hier de zaadjes op gelegd en lichtjes aangedrukt. Gezien de zaaigrond en vermiculiet al nat waren alleen nog een klein beetje vocht op de zaadjes gesproeid. Potje staat in zo'n klein kasje, zonder warmtematje oid in de vensterbank (westzijde) boven de verwarming. We gaan het meemaken! 1 Quote
Vinky Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 (aangepast) Goeie opmerking @henkg over lichtkiemers 👍 Selderijsoorten, maar ook peterselie, zet ik eerst in de week in wit zand. Dop van een pindakaaspot, wit zand er in. Grond net aan verzadigen met water. Zaadjes er op. En dan elke dag met de nevelspuit - als het nodig is - de grond vochtig houden, maar niet kleddernat maken. Licht wegzetten, maar niet in de volle zon. Op de foto hieronder zie je de snij- en knolselderij en de platte peterselie die op 14 februari in de week zijn gelegd. Zodra er kiempjes verschijnen, wordt het tuinieren met een theelepeltje. Dan schep ik de zaadjes over naar ruime cellen-trays met potgrond en bedek dat dan met een minilaagje potgrond. Plantenspuit er op om dat laagje in te wateren. Gaat eigenlijk nooit mis. En owh, ai ai ai, jullie enthousiasme is zo aanstekelijk @Amrutten en @Vastone. Waarschijnlijk ga ik dit jaar ook weer eens vroeg beginnen met de bleekselderij. Of noem het strategisch denken: kansen spreiden. Edit: Sorry @Vastone, we zaten tegelijk iets te schrijven voor het forum en je was net iets eerder met plaatsen. Maar jouw methode lijkt me hartstikke goed 👍. Een kasje of propagator gebruik ik dan weer niet. 17 februari 2023 aangepast door Vinky 1 Quote
redzebra Geplaatst: 17 februari 2023 Geplaatst: 17 februari 2023 De zaden zijn hier ook binnengekomen, mooi verpakt, daar heb je wat tijd ingestoken en jij ook veel succes met de teelt! , bedankt @Lia56. Al wat goede tips hier denk ik, die ik ga opvolgen, o.a. lichtkiemer. Morgen worden de eerste gezaaid. 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.