Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

"Leven van het land, niets verspillen en gezond blijven" is de titel als ik het goed onthouden heb, @Amrutten? Heb ik ook gehad. Maar het bleken van de wedstrijdselderij hoeft niet meer zo ingewikkeld als toen, het was al vermeld dat deze zelfblekend zijn.

• Like 1
Geplaatst:

Balen, 
Ik had me hier ingeschreven maar door omstandigheden al 2 maand niks meer in de moestuin en wat er mee te maken heeft gedaan.. 
Ik vermoed dat ik voor bleekselderij nu wel te laat ben. 
of zouden jullie het nog wagen? 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Ik zou het nog wagen. :) Dan heb je toch de lol van het meedoen. Tevens een spannende uitdaging: wat gaat er nog van terecht komen? Ook wel leuk voor de andere deelnemers én voor het wedstrijdtopic als we jouw teelt kunnen volgen. :)

• Like 1
Geplaatst:

Ik zou ook zeggen waarom niet meer kans wagen om te zaaien ?  

Enkele keren hier (vroeg) gekochte planten geplant . En eigenlijk vielen mij de resultaten tegenover vroeger bij mijn ouders . Enige grote verschil dat ik kan bedenken is het oogsten . 

Bij mijn ouders gebruikte er veel al was het maar voor in de soep . In de zomermaanden begonnen ze stengels te plukken om rechtstreeks te gebruiken . Daar tegenover deed ik dit niet en wou de planten in 1 maal te oogsten en verwerken . Maar steeds eigenlijk na een tijd last gekregen van roest (bladvlekkenziekte) .

Dit kan ik me niet herinneren bij mijn ouders . Daarom mijn bedenkingen . Als je vroeg zaai en de groei stagneer ,word de planten dan niet kwetsbaarder voor roest als de ziektedruk verhoogd . Door plukken van stengels word de planten aangezet tot hergroei en minder vatbaar voor de ziekte ? Bij nu nog zaaien mogelijk de plant nog weerbaarder omdat ze nog jonger/groeikrachtiger zijn . En prijzen worden aan de meet uitgedeeld en nu nog niet.

Geplaatst:

Ik heb ze een paar dagen geleden nog gezaaid. Veel later dan gepland, maar had wel andere dingen aan mijn hoofd.
Ik zie vandaag dat ze (de eersten) net kiemen.
Suikerwortel (zaad van 2021, kiemkrachtig t/m 2023) doet nu nog niks, maar hopelijk komt die ook snel.

Eerste batch doet niks. Gezaaid in compost en/of tuinaarde, 2 keer bijna uitgedroogd en geteisterd door rouwmugjes, heeft 2 overlevenden met elk 1 echt blaadje (met de nadruk op je).
De krulpeterselie in een soortgelijk bakje en hetzelfde grondmengsel wat er naast staat, doet het een heel stuk beter. Die zaden waren ook groter, en de kiemplantjes dus sterker.

Geplaatst: (aangepast)

Volgens het teeltschema van de groente & f'ruit encyclopedie hier al eerder vermeld door @henkg  zitten jullie met nu zaaien nog altijd binnen schema voor bleekselder.  Er bestaat ook een weeuwenteelt voor selder in serre, zaai augustus/ oogst maart, maar zal niet voor bleekselder zijn denk ik aangezien die uiterst gevoelig is voor vorst.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Het gaat nog goed hier (20 maart gezaaid). Ze stonden al ruim een week buiten.

Vandaag weer verspeend (eigenlijk verpot).

Van mosselbak naar aparte potjes (bovendiameter 17 cm)

Tijdens:

20230513_Bleekselder_Tijdens.jpg

^ Blokken gesneden, om de gesneden kluiten intact te houden. Het helpt natuurlijk als je hiermee al rekening houdt bij het verspenen naar zo'n bak: keurig in het gelid.

Na:

20230513_Bleekselder_Na.jpg

^ Links: een knolselder. Rechts daarnaast 3x bleekselder.

Morgen de rest verpotten. Laatste stap is naar de volle grond, over een week of twee. Dan ook weer de complete kluit overzetten.

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Die zien er prachtig uit zo in het zonnetje! Hier lijken diegenen die sinds een week buiten staan even stil te staan in groei. De planten die nog in p9 staan in de kas lijken in elk geval sneller te groeien, maar de vraag is.. Is een langzamere groei in deze niet beter? We gaan het zien! 

Overigens vind ik bij mij het verschil tussen de plantjes in grootte ook wel groot, interessant om te zien omdat de verzorging identiek is. 

• Like 1
Geplaatst:

De plantjes staan in de volle grond! Had ze al een aantal dagen buiten staan, zodat ze goed afgehard zijn, maar nu dus gelijk in de volle grond. Hopelijk laten de slakken en mieren de planten met rust.

• Like 2
Geplaatst:

Ze staan nog in hun zaaipotje maar ze zijn al flink gegroeid. Werd tijd hoor. Wat is dit ini mini blij dat het nu eindelijk groter is. Nog maar een goed plekje zoeken in de tuin.

• Like 1
Geplaatst:

Het verspenen in een waarschijnlijk slechte potgrond een maand geleden werd ze bijna fataal. Een herstart in nieuwe goede potgrond (nee dus niet die van de Gamma  ;-) ) is zo te zien gelukt.  Er is weer kans voor een plaatsje op het erepodium.

bleekselderij18.thumb.JPG.221a964aa1d742d6d26f4c4ed437b45b.JPG

bleekselderij17.thumb.JPG.24b4785aae0c3060ea641bcac5540ffa.JPG

De buurvrouw krijgt morgen de haar beloofde plantjes. De voor de wedstrijd en voor mijn eigen consumptie bestemde plantjes gaan ergens in de loop van de volgende week de vollegrond in. 

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik had er heel wat in de vollegrond uitgezet, maar daarvan waren enkele na een paar dagen opgevreten tot aan de grond.

De rest heb ik in 2 bakken gezet, waarvan de ene eigenlijk bestemd was voor komkommer.

De komkommer bleek een kaskomkommer te zijn, dus die is vanuit bak 2 naar de kas verhuisd.

Ook stonden er aardappelen in bak 1, die heb ik eruit gehaald om plaats te maken.

Bak 1 heeft een courgette middenin, die wil ik omhoog gaan leiden.

Nu heb ik nog 13 plantjes over, verdeeld over de 2 bakken.

bs1.jpg

Staat middenin de houtsnippers, weinig gevaar voor slakkenvraat hier.

bs2.jpg

Deze staat vlakbij het rommelhoekje, waar het wemelt van de slakken. Voor de zekerheid heb ik schrikdraad van boven de schutting (tegen katten) afgetapt en rondom de bak aangelegd. Mocht ze het in hun hoofd halen omhoog te kruipen, dan wacht ze een leuke (voor mij althans...) verrassing.

• Like 6
Geplaatst:

Hier een update van mijn twaalftal potentiele kampioenen.

Ze zijn echt hard gegroeid de afgelopen weken!

Van de 12 planten staan er:

• 5 in bloembakken met potgrond, 1 bak met 3 en 1 bak met 2 planten
  • 1  in een grote pot met potgrond
  • 1 in een grote pot met steenwolgranulaat
  • 1  kweek ik volgens de "Kratky"methode (experiment), deze is opgekweekt in een steenwolblok en hangt nu in een bak water met voeding
  • 4 op een steenwolmat

Een deel van de planten krijgt dezelfde voeding als mijn tomaten/paprika's/pepers/komkommers/courgettes/meloenen. Dit is een vrij hoge EC (voedingsgehalte).

Het andere deel krijgt dezelfde voeding als mijn aardbeien, kruiden en fruitbomen. Di is een lagere EC.

Ze staan dus in de kas. De grootste uitdaging zal zijn om in juni/juli de groei er in te houden en geen ziektes te krijgen (bladvlekkenziekten) of zwarte harten.

En de voorsprong die ik denk ik heb opgebouwd te behouden.

Mogelijk zet ik de grote potten tijdens de zomermaanden buiten neer.

we gaan het meemaken...

Bleekselderij2023-05-2101.thumb.JPG.db0815c40ba280b9f8ee7f0dbcf1d579.JPG

Kratky methode (2 foto's): 

Bleekselderij2023-05-2102.thumb.JPG.198cfcf88f60e6ffd1ff85ac72897467.JPG

Bleekselderij2023-05-2103.thumb.JPG.38a2713e4a8c2cb7627184f3c358876f.JPG

Bleekselderij2023-05-2104.thumb.JPG.f0ce00f79890d6ab91aede0dd872e634.JPG

Bleekselderij2023-05-2105.thumb.JPG.f5835817e7421881897c0219fe8c4d68.JPG

• Like 9

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Ik had ze vandaag in de vollegrond willen zetten maar o.a. omdat er volgens weeronline de komende 14 dagen geen regen van betekenis wordt verwacht leek het me beter ze nog een keer te verpotten. Met een grotere wortelkluit (nu kwamen ze uit p7 potjes) wordt de kans op een probleemloze doorgroei in de vollegrond een stuk groter.

bleekselderij19.thumb.JPG.1ddf4557f1fe9eb037fa0c18de182879.JPG

18 plantjes waarvan er 3 permanent in pot blijven staan. Het merendeel zal de finish niet halen want het is de bedoeling om zodra het de moeite waard is al met de consumptie te beginnen. In tegenstelling met wat je normaal doet zijn de mindere goden dan het eerst aan de beurt.

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Jeetje, wat zijn jullie plantjes al groot!! Hier blijven ze steken op ca 15 a 20cm.. maar er is nog genoeg tijd om een groeispurt te maken..😁

Geplaatst:

Holymoly wat een planten!! Echt supermooi zeg! Ik kan hier alleen maar gezonde jaloezie voor hebben. Die van mij zijn nog niet eens de helft zo groot. Ook in de vollegrond die nogal klapzanderig is 😀 Maar de meet is nog ver! Niet te vroeg gaan sprinten!

Geplaatst:

Er is iets met de grond in mijn 2 bakken, denk ik, de zaailingen groeien niet goed. Ik denk dat de rijpe compost van eigen huis en tuin te weinig voeding bevat, dus ga er een paar uithalen en in goeie potgrond zetten. In kleine potten dan maar weer, kijken of ze dan beter groeien, dan gaat de rest ook weer terug.

Overigens helpt het dat ik schrikdraad gespannen heb om een van de bakken. Vanochtend hoorde ik het getik van het schrikdraad, toen ik in alle vroegte mijn neus buiten de deur stak. Ik dacht aan sluiting van de draden, en ging eens kijken. En ja, de eerst twee slachtoffers zijn gevallen. Nou ja, vallen deden ze niet, ze blijven vastzitten tussen de 2 draden, vandaar het luide tikken.

slak1.jpg

De andere dode slak zat achter.

• Like 1
Geplaatst:

@Mai Pensato, daar ben ik ook benieuwd naar, maar ik heb werkelijk geen idee. Dat wordt nog wat met het wegen. Voorlopig zijn we daar nog niet aan toe, maar ik heb al wel een vermoeden wie er in de top 10 gaan komen. ⚖️

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...