Mellie Posted March 17 Share Posted March 17 Bij deze dan de 2023 versie, omdat ik zo geniet van de mooie bloesems. De perzikachtigen zijn dik een maand later dan normaal. Meestal heb ik rond de verjaardagen in februari al bloeiende perziken. Dit jaar nu pas. De Japanse pruim in pot had als eerste bloesem. Al een paar weken terug. Nu dan eindelijk perzik melred, perzik platifor2 en nectarine Ehm… naam kwijt. Edit Foto vergeten!De platifor2 ging eigenlijk weg… ik had hem op aanraden van weknow al losgestoken zodat die nieuwe haarwortels kon aanmaken. Maar toen hernia enz. En nu staat hij in bloei. Dus mag nog een jaartje langer in de tuin wonen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 17 Share Posted March 17 Topic van vorig jaar: 3 Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted March 18 Share Posted March 18 Prunus avium "Varikse zwarte" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted March 18 Share Posted March 18 Ja jippie, bloesem! Hier een hele slechte foto, want felle zon en ik had geen geduld en mijn handen vol enzovoort, maar ik was wel heel blij met de constatering dat de nashipeer prachtige dikke knoppen begint te krijgen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted March 18 Share Posted March 18 Heerlijk hé ineens overal die bloesem! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 18 Share Posted March 18 (edited) De kroosjesbomen bloeien als eerste. Het zijn twee prachtige witte wolken in de tuin. Ze zijn zes jaar en hebben veel meer bloesem dan vorig jaar. De bijtjes waren enthousiast aan het rondzoemen dus met de bestuiving zit het wel snor. De rode kroos: En de gele: Ook de andere prunus-soorten openen de knoppen, maar die zijn nog niet in volle bloei. Edited March 18 by fre3ke 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted March 19 Share Posted March 19 (edited) Hier ook de eerste fruitbloesem in de kas. Nectarine (zelf gezaaid) en platte perzik Prunus persica Saturn die ik afgelopen najaar gekocht heb. Beiden staan in kuipen. Ik ben bezig met een reorganisatie in mijn kas en een grote schoonmaak. Meer daarover is te lezen op mijn instagram. De fruitbomen buiten (perzik, kers, peer) zijn nog niet zover. De opzwellende knoppen beloven wel al veel. Ik verwacht dat de perzik komende week wel gaat bloeien. Wat betreft de sier-prunussen bloeit er wel al veel, zoals Prunus cerasifera NIgra (kerspruim Prunus tomentosa (sierkers). En veel andere heesters en vaste planten zoals stermagnolia en rhododendrons en mijn heidetuin staat ook in volle bloei. Maar die vind ik niet onder de definitie van "bloesem" vallen. Voor de geinteresseerden ik post regelmatig (vanaf nu wekelijks) wat er in mijn siertuin allemaal bloeit. Foto 1 Nectarine (zelf gezaaid 2017): Foto 2: Nectarine bloem close up Foto 3: Platte perzik Saturn Foto 4: Saturn bloemen close up Edited March 19 by Mai Pensato 8 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 19 Share Posted March 19 2 hours ago, Mai Pensato said: sier-prunussen Ik eet die vruchten gewoon. Prunus Cerasifera is een prima pruim. Prunus Tomentosa is een beetje waterig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted March 19 Share Posted March 19 55 minuten geleden, fre3ke zei: Ik eet die vruchten gewoon. Prunus Cerasifera is een prima pruim. Prunus Tomentosa is een beetje waterig. Ah, ik wist niet dat die eetbaar zijn, weer wat geleerd 😀 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevins Moestuin Posted March 21 Share Posted March 21 (edited) Afbeelding is niet heel scherp maar de hortblue petite[blauwebes], staat al heel mooi in bloei bij far de eerste soort die in bloei gaat. Edited March 21 by Kevins Moestuin Aanpassing 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted Thursday at 03:20 PM Author Share Posted Thursday at 03:20 PM IEn nu zijn ze daadwerkelijk open. Er vliegen al een week vlinders en ik heb ook al veel bijen gezien. Hopelijk komt het dan met die bestuiving ook goed. Ik ga niet meer met een kwastje aan de gang. De platifor2 is ook te hoog inmiddels. Dan moet ik via het dak. Wel een plat dak, maar alsnog. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted Saturday at 05:50 PM Share Posted Saturday at 05:50 PM Prunus cerasus "Schaarbeekse kriek" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted Saturday at 05:50 PM Share Posted Saturday at 05:50 PM Prunus cerasus "Noordkriek" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted Saturday at 05:54 PM Share Posted Saturday at 05:54 PM Malus domestica "James Grieve Lired" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted Saturday at 06:05 PM Share Posted Saturday at 06:05 PM Mijn perzikboompje staat goed in bloei maar om de bloesem mooi open te laten gaan zit het weer tegen. Het is foto's maken tussen de buien door. Droger, warmer en zonniger zou beter zijn ook i.v.m. de hommels en de bijtjes. Maar zelfs bij optimaal bloeien zal hij aan de camelia nooit kunnen tippen. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted Saturday at 06:30 PM Share Posted Saturday at 06:30 PM Ga weg joh, met je vroege bloesem! ( nee hoor,grapje. Elke bloesem is mooi! Ik moet een weekje wachten en dan is het hier ook zover.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted 18 hours ago Author Share Posted 18 hours ago De amandelboompjes die mijn moeder ooit uit zaad heeft geplant, zijn al flink groot en staan in bloei. Turkse suikerschatjes zijn. Ze staan in het plantsoen waar ze ze wegens ruimtegebrek had geplant. Guerrilla gardening it is Ik ben benieuwd of er daadwerkelijk vruchten aan gaan komen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted 1 minute ago Share Posted 1 minute ago Amandel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts