Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

accusnoeizaag - mini kettingzaag


speets

Aanbevolen berichten

Gister dikke takken uit de eucalyptus gezaagd met de decoupeerzaag.
Nu wil ik een accusnoeizaag - mini kettingzaag aanschaffen. Lijkt me handiger.
Iemand ervaring mee of een beter (electrisch) idee?

 

Voorbeeld:

Naamloos.jpg.e0dfd0784bc344bfde0dcfd2ae2487e0.jpg

aangepast door speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook naar zitten kijken, i.v.m. het gewicht.

 

Leuk als je regelmatig zaagt, maar een accu lijkt me niet ideaal als je weinig zaagt.

Bij een motorzaag is het een scheutje benzine en olie en hij loopt weer, ook na 25 jaar.

Als je er toch voor kiest zou ik wel een merk nemen, zodat je t.z.t. nog wel een nieuwe accu en ketting kan krijgen.

Vaak is dat goedkope spul snel uit het assortiment en dan wordt het een wegwerpartikel.

 

Overigens zaagt een scherpe beugelzaag ook de takken in een paar halen door.

Ik heb er heel veel mee gezaagd.

 

 

Beugelzagen Hornbach.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er de laatste tijd ook wel verlekkerd naar te kijken ja. Maar ik wil er dan 1 van het merk waar wij ook de boormachine, decoupeerzaag en heggenschaar van hebben, zodat we die accu's gewoon regelmatig gebruiken en opladen enz. En die is er niet... dus ik heb nog geen knoop doorgehakt ofzo. Het lijkt mij vooral mooi om er een wat dikkere tak mee in kleinere stukken te zagen. Voor brandhout. Zonder die vieze stinkende motorzaag van Joep nodig te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kennis van mij had een nieuwe gekocht twee weken terug, heb hem ook even mogen proberen. Mooi en lichtgewicht. Wel af en toe zelf druppeltje olie op de ketting doen.

 

Hele set: https://www.stihl.nl/nl/p/snoeischaren-takkenscharen-takkenzagen-snoeizagen-gta-26-as-systeem-107847#met-accu-as-2-en-lader-al-1-107836

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe alle takken tot ca. 10 cm dikte met zo'n zaag (Silky Zubat). Kost een paar centen, maar naar mijn idee het beste wat er te krijgen is. Weegt niks, en je kunt ook op moeilijkere plekken netjes zagen. Geen gedoe met accu's, olie of wat dan ook.

 

 

silky_zubat_270.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die ken ik uiteraard wel. Dat soort (motor)zagen gebruikte ik eerder ook.
Ik heb ze nog wel, maar ik word een dagje ouder. Vandaar dat ik nu gereedschap zoek dat voor mij nog hanteerbaar is.

Een elektrische zaag dus. Voor die paar jaar dat ik de tuin nog zelf kan doen.

 

Voor @Jorieke123 zag ik - al zal het wel het 'verkeerde merk' zijn - een stoer ding 😁

 

Knipsel.JPG.5e66a20e693123b2a63203b7297f1710.JPG

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een kleine kettingzaag bij de Aldi gekocht tijdens een aanbieding een paar jaar geleden. Met een telescoop variant. En een extra accu. 

 

Alles doet het prima. Ik knot er de wilg voor het huis mee, we houden er de hazelaarboom (dus geen struik) mee in toom. De hazelaarstruiken die ik op de moestuin heb als geriefhout heb, zijn ook snel kort en af en toe help ik een medetuinder die een boom wil snoeien/ kwijt moet. Eerder deed ik alles met een handzaag. Kostte mij veel moeite waardoor ik klussen ook nog wel eens uitstelde. Na gebruik veeg ik de boel schoon, beetje olie erop, accu eruit en netjes droog opbergen.

 

Maar @speets, zo'n ding als op de foto zou ik nooit kopen. Puur vanuit het veiligheidsaspect denk ik dat het beter is om een apparaat met een sneldraaiende ketting met twee handen vast te houden. Waarbij je twee knoppen indrukt om de boel draaiende te houden. Eén stuiter op een knoest o.i.d. en de vingers van de andere hand zijn ook een stuk korter. Vergeet trouwens niet een veiligheidsbril 🤓 op te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dat is wel héél luxe 😃

 

Maar ik ga geen hele bomen meer vellen, alleen wat takken links en rechts.

En ik zal inderdaad volgende keer een bril op zetten ;-)

 

 

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een ook idee, voor de dunnere takken.

Daar zat ik intussen ook al naar te kijken na die foto van Joep met dat ding van Jet...

  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben al een tijdje aan het kijken naar een kleine kettingzaag op accu.

Mijn takkenschaar (op handkracht) gaat maar tot een paar centimeter.

Mijn reciprozaag (op accu) gebruik ik voor het snelle snoeiwerk: ideaal. Maar over een stammetje van 10 cm doet ie wel een kleine minuut. Dat schiet niet op als je dunne stammetjes of dikke takken wilt verzagen tot haardhout van ca. 28 cm lang.

 

Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze: https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-kettingzaag-20v-zonder-accu/p100345051

(accu en lader had ik al, van de reciprozaag).

En, bevalt ie? Dat weet ik nog niet, wordt pas vandaag bezorgd. 

 

Voor MTFD-gangers 15 april: ik kán de reciprozaag en het kettingzaagje meenemen. Doen?

 

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-3-2023 om 17:55, speets zei:

Iemand ervaring mee of een beter (electrisch) idee?

Geen ervaring mee maar erg mijn twijfels bij .  Ik dacht dat stihl enkel deftig gereedschap had en ook speelgoed , maar dit lijkt me iets tussen de 2. 

 

Met een normale kettingzaag merk je heel snel als de kettingolie op is . https://media.s-bol.com/BxLqW4nLBQW/550x678.jpg Ook stihl maar dan op stok en daar zit ook duidelijk een reservoir op voor de kettingolie . 

 

Op 5-4-2023 om 13:15, henkg zei:

Mijn reciprozaag (op accu) gebruik ik voor het snelle snoeiwerk

Ja hier gebruik je ook geen olie bij maar dikte blad is te verwaarlozen tegenover de breedte van de ketting . 

 

En bij alle andere aangehaalde monddelen lijkt me kettingolie toegepast te worden . Ben zelf een stihl gebruiker maar deze zou ik nooit kopen . 

Om af en toe een kleinigheid te snoeien en dat het zo goed niet meer gaat ,vraag ik me eigenlijk af is een combi set op steel niet handiger is ? Bij een boom te snoeien en tak is iets hoger nog bereikbaar zonder traplader . En is deze toch op sta hoogte als je er iets van sta heb je nog een beter overzicht . Ga het rekken voor een haag te snoeien niet meer zo vlot misschien ook gemakkelijker met steel . 

 

Je heb wel combi sets met verschillende toepassingen en vraag me dus af of je hier mee niet meer waarde heb voor je geld . Kettingzaag zonder kettingolie lijkt me niet te werken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een bedenking die veiligheid klep boven het zaagblad goed voor de veiligheid maar hoe zaag je een tak af . Zeker met wilg zaag je een schuin staande tak af gewoon vanaf boven en moment dat deze afbreekt trekt hij een stuk schors mee van stuk dat nog moet blijven staan de oplossing hier tegen een stuk inzagen eerst langs onder maar lijkt me niet handig met machine op zijn kop en klep eerst open trekken zodat tak tussen ketting en veiligheid klep kan lijkt het me ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle adviezen en goede raad.

 

Het is deze geworden.
Een flutding, maar goed genoeg voor die paar jaar dat ik nog een beetje aan kan klungelen. Daar ga ik geen dure apparaten meer voor kopen.
Ik moet roeien met de riemen die ik heb en zo'n dingetje gaat me een hoop pijn in mijn lijf schelen.

Maar ik zou hem zeker niet aanraden als je er nog lang en vaak plezier van wilt hebben en er zwaar werk mee wilt doen.

Of als je al een accu hebt ;-)

 

Naamloos.thumb.jpg.a3c78afd38028200a92d1cc00a3cc717.jpg

  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Even dit topic weer naar boven gehaald.

 

Ik heb deze week zo'n 10 cm minikettingzaag aangeschaft en heb daar gisteren een abrikozenboom mee gerooid.

Bij de dikkere takken en stam (ca 10 cm) ging dat als een tierelier maar het doorzagen/inkorten van de dunnere takken vond ik teleurstellend en zelfs wat gevaarlijk omdat de zaag gaat hakken en stuiteren als de tak wat meegeeft.

De minikettingzaag had ik aangeschaft voor met name de jaarlijkse eind september klus van het knotten van mijn 2 flinke dakplatanen. Wat eraf moet is een mix van twijgjes van amper een ½ cm tot takken van 3-5 cm. 

Vanwege de tegenvallende test met de abrikozenboom, waardoor ik verwacht dat het knotten van de platanen geen mooie zaagsnedes geeft, heb ik de zaag vandaag netjes brandschoon gemaakt en teruggestuurd.

Tja, maar wat nu ... vooraf was ik al aan het twijfelen tussen minikettingzaag en reciprozaag.

Alvorens zo'n ding te bestellen (bv https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-takkenzaag-12v-zonder-accu/p100352102 ) de vraag of er forumleden zijn met ervaring met een reciprozaag als takkenzaag.

En gezien mijn leeftijd hoeft het, net als bij @speets , geen 'Mercedes' te zijn ;)

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-4-2023 om 13:15, henkg zei:

Ook ik ben al een tijdje aan het kijken naar een kleine kettingzaag op accu.

Mijn takkenschaar (op handkracht) gaat maar tot een paar centimeter.

Mijn reciprozaag (op accu) gebruik ik voor het snelle snoeiwerk: ideaal. Maar over een stammetje van 10 cm doet ie wel een kleine minuut. Dat schiet niet op als je dunne stammetjes of dikke takken wilt verzagen tot haardhout van ca. 28 cm lang.

 

Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze: https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-kettingzaag-20v-zonder-accu/p100345051

(accu en lader had ik al, van de reciprozaag).

En, bevalt ie? Dat weet ik nog niet, wordt pas vandaag bezorgd. 

 

Voor MTFD-gangers 15 april: ik kán de reciprozaag en het kettingzaagje meenemen. Doen?

 

 

En voor hen die toch iets zwaardere klussen willen doen, maar toch niet vaak en wel accu willen, is er ook een performance versie met twee accu's.120 euro voor zaagje, 80 euro voor de lader met twee accu's. Dus 200,- totaal: https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-accu-kettingzaag-40v-zonder-accu/p100361462https://www.lidl.nl/p/parkside-performance-2-smart-accu-s-20v-4-ah/p800003109

 

Of een niet performance 40V voor 129,- https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-kettingzaag-40v-2x-20v-zonder-accu/p100356623

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Wij hebben er nu 1 van Metabo, omdat we daar al meerdere dingen van hebben en dus zijn de accu's uitwisselbaar. Er liep een actie dat je er gratis een accu bij krijgt, dat scheelde flink! 

Ik heb er net wat stammetjes/takken mee in stukken gezaagd en dat ging top :thumbup: Je zou hem met 1 hand kunnen bedienen (safety-knop indrukken met je duim, de aan-knop met je wijsvinger), maar het is natuurlijk veiliger om hem met 2 handen vast te houden en dan te zagen.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat ie bevalt. Welke heb je, de MS 18 LTX 15 ?

Mijn kleine Parkside bevalt ook prima. Bijna al mijn hout is maximaal 12 cm diameter, bijna altijd minder. En voor die ééns per vier jaar omzagen van een dikke wilg vraag ik mijn buurman wel even, met zijn 45 cm benzinezaag.

 

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Joep heeft er dit weekend mee gezaagd, we hebben een wilg geknot die echt al veel te dikke takken had. Dat ging heel mooi! Geen gedoe met die zware normale motorzaag die hij daar normaal voor zou pakken. Die is op die hoogte gewoon onhandig eigenlijk. En dan ook nog eens geen herrie, en geen uitstoot! 

 

Wel waren die takken zo dik dat ze iets hoger afgezaagd moesten worden, de dikkere stompen heeft ie toch later nog met de grote zaag gedaan. 

 

IMG_5306.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net die kleine Parkside besteld. Met 2 20V  2ah accu's en oplader. :mrgreen:

De Stihl benzinekettingzaag is best zwaar en dit dingetje kan ik dan gebruiken voor het kleine werk en om vanaf borsthoogte te zagen.

Volgende week gaat er een berk om (bedreigt het huisje van de buren) dus is er genoeg te zagen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...