Ga naar inhoud

Tomaten toppen dieven en bladsnoei

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas kan je tomatenplanten eigenlijk niet overhouden. Bij een beetje vorst gaan ze al kapot en als je ze binnen over zou houden dan groeien ze ielig verder. Je kan het beste volgend jaar opnieuw zaaien.

Dit is voor mij het eerste jaar dat ik aan het kweken ben geslagen. Maar ik denk dat met eindscheut de top van de plant wordt bedoeld.

Dit is het stukje waaruit de plant weer verder groeit.

Tegen de tijd dat de plant gesnoeid moeten worden ga ik het wel weer even nakijken hoe het precies moet hoor, misschien dat ik het fout heb. Maar het eerste stukje over het overhouden van de plant klopt zeker.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

het klinkt wel logisch, moet ik zeggen Maar zoals gezegd, ik weet er niet zoveel van (van die termen voornamelijk)

Maar ik dacht serieus dat een tomatenplant een vaste(re) plant was/is. Jammer! Vooral omdat die van mijn zich lijkt te willen bewijzen haha (groeit enorm hard)

Thanks voor het antwoord

Geplaatst:

Haha, dat doet me eraan denken, toen ik vorig jaar voor het eerst tomaten ging zaaien, zei mn man telkens: 'Maar dat duurt toch jaren voordat dat een tomatenboom wordt waar echt tomaten aan komen'. Ik telkens: 'nee schat, dat wordt een struik en die gaat maar 1 jaar mee en daar komen echt in dat ene jaar tomaten aan'. Hij de week daarop weer: 'Maar dat duurt toch jaren voordat daar tomaten aan komen...' en ik weer 'nee, ze gaan echt dit jaar al...'. Weken hebben we dat gesprek gehad, echt weken.

Zo ergens eind mei knalden ze zo de potten uit dat-ie toch wel ging geloven dat het echt datzelfde jaar nog allemaal ging gebeuren. Ik stond er stiekem toch ook wel van te kijken hoor, dat je met 1 zo'n klein zaadje als blauwdruk zo snel al zo VEEL structuur krijgt als een hele tomatenplant (echt groot kunnen ze worden) en al die tomaten ook nog. Dat groeit en dat groeit maar door.

Ik heb ze trouwens niet getopt vorig jaar, en er bleven toen inderdaad wat tomaten over die nooit rijp geworden zijn (ik heb die wel geplukt en voor de vorst binnengehaald maar toen waren ze nog groen). Die tomaten liggen nu nog in gemummificeerde toestand op de fruitschaal. Zijn nooit gaan schimmelen, maar ook nooit rijp geworden. Maar om nou te zeggen dat de plant nog erg hard aan het groeien was toen die laatste tomaten aan de plant verschenen, neu - het was toen al oktober en de groeikracht was er toen toch allang uit.

Geplaatst:

Met de eindscheut wordt in mijn beleving de top van de plant bedoeld.

Er zijn verschillende scenario's mogelijk.

Binnen in de kas kun je de tomaten laten groeien tot aan het dak, de tomaten zullen waarschijnlijk allemaal rijpen.

Buiten moet je meestal genoegen nemen met 4 max 5 trossen.

Hangt af van soort. Hele dikke tomaten (meeste vleestomaten) zullen maximaal 3 trossen met 3 tomaten volledig uitrijpen.

Dan moet dus bij deze soorten na 3 trossen de top eruit en alle bloemen (meer dan 3/4 per tros) eruit.

Bij gewone standaardtomaten meestal 4/5 trossen dan de top eruit.

Bij kleinere tomaten en mini's kan de plant wat meer zijscheuten en meer trossen aan en mag je dus wat meer laten doorgroeien. Die zullen waarschijnlijk tot laat in het najaar (vorst) rijpe vruchten voortbrengen.

Ik denk dat het het handigst is als je het bekijkt vanuit de plant die een bepaalde hoeveelheid energie heeft en die kan stoppen in veel kleine of enkele grote tomaten.

Geplaatst:

Moet je nou ook nog bloemen uit een trosje halen zodat je grotere tomaten krijgt? Zo ja, haal je ze dan aan het begin van de tros weg of aan het uiteinde? Ik heb o.a. pomtomaten, van die pruimvormige.

Geplaatst:

Zou kunnen, ik heb een soort hele dikke vleestomaten die wel 400 gram kunnen wegen. Daar moet je er echt maar 2 of drie per tros en drie trossen per plant laten zitten anders worden ze echt geen 400 gram.

Hangt er dus vanaf of je dik of veel wil.

Ga je uitplukken bij de tros is het het handigst als je de eerstgevormde laat zitten en de laatste weghaalt.

Geplaatst:

in mijn tomaten die 2 meter hoog worden zitten nu al bloemetjes.

en ze zijn nog maar 20/30 cm moet ik die bloemetjes dan verwijderen? het ras is money maker.

Geplaatst:

Rommert, je mag de bloemetjes laten zitten (volgensmij is dit een van de meest gestelde vragen van dit seizoen ). Ik heb zelf nog nooit bloemetjes verwijderd van de tomatenplant. De enigste keer dat je dat eventueel zou kunnen doen is als ze in februari/maart binnen achter het raam staan en je ze voorlopig nog niet op hun vaste standplaats kunt zetten. Maar dan nog is het eigenlijk gewoon niet nodig.

• 10 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

@jeanne-gordijn. Zo moeilijk is dit niet, na de derde stengel waaraan de bloemknoppen zitten, de plant toppen dus de kop eraf halen. Door regelmatig te dieven dit zijn uitlopers tussen het bladsteel worden de sappen naar de tomaten gestuurd. Doe je dit dieven niet dan wordt het een warboel en krijg je kleine tomaten tenzij je dit wilt. Wanneer het een warboel is geworden is de plant meer vatbaar voor Phytophtora (schimmel zwarte plekken) op blad en tomaten immers hij/zij is een afstammeling van de aardappel. Succes ermee

dief23551336498917.jpg

aangepast door Gast

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Geplaatst:

@jeanne-gordijn. Je moet drie - vier stelen met bloemknoppen over houden dan de top met alle bladeren eraf. Dus je krijgt een tomatenstam met drie-vier takken bloemen met blad, omdat hij wil overleven voor zijn nageslacht bengt hij in de oksel een nieuwe bladtak voort deze moet eruit (dit is dieven).

Geplaatst:

Er zit verschil in binnen of buiten staan. Een plant die binnen staat in een kas/tunnel heeft warmte en mag zes bloemstengels houden.

tomaten-ii000236461336671113.jpg

Een plant die in de buitenlucht staat dus afhankelijk aan temperatuur veschillen vier bloemstengels.

tomaten-i000174841336661356.jpg.

Ik weet niet over hoeveel planten u beschikt anders moet je het uitproberen bij èè plant met vier en èèn met zes de overige op uw eigen intuitie zodat later de resultaten kunnen worden waargenomen.

De angst dat er weinig tomaten zullen zjn is onterecht want de tomaten die er zijn zullen veel dikker zijn tezij u Cherry-tomaten wilt hebben.

Geplaatst:

Heb ik nog een vraagje; ik heb hier een aantal tomaten Moneymaker staan van al bijna een meter hoog. Er zitten nog geen knoppen in. Heb de onderste blaadjes aan de steel weg gehaald en ze al een keer dieper verplant. Is er nog meer dat ik kan doen voor een goede opbrengst? Of de planten gewoon hun gang laten gaan?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Planten gewoon hun gang laten gaan. Money maker is een goede tomaat met veel opbrengst. ik had m vorig jaar. Alleen de dieven eruit blijven halen...en om de 2 weken evt voeding indien ze in bakken staan.....voor de rest doet ie zelf wat ie doen moet .

(ik heb ná de 5e / 6e arm met bloemen , de top uit de plant gehaald)

Geplaatst:

Gisteren bij mij voor het eerst 'gedieft' . Is wel afhankelijk van welke soort tomaat. De ene vormt al snel dieven , de andere bijna helemaal niet. Ze zijn bij mij tussen 30 en 55 cm groot. Bijna allemaal hebben al bloemetjes, helemaal uit of bijna.

Geplaatst:

Moet ik mijn (nog hele jonge) TomBerry tomaatjes ook dieven? De plant wordt geloof ik maar maximaal 40 cm hoog en ik ga deze dus ook niet opbinden of leiden. Moet het dan toch?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Een paar bladzijdes terug vroeg iemand waarom het dieven heet. Volgens mij heet het zo omdat deze scheuten voedingsstoffen wegkapen van de rest van de plant. De scheut is dus een dief.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:
Planten gewoon hun gang laten gaan. Money maker is een goede tomaat met veel opbrengst. ik had m vorig jaar. Alleen de dieven eruit blijven halen...en om de 2 weken evt voeding indien ze in bakken staan.....voor de rest doet ie zelf wat ie doen moet .

(ik heb ná de 5e / 6e arm met bloemen , de top uit de plant gehaald)

Thanks!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
Stamtomaten, de tomaten die dus hoog worden en klimmen 'moet' je dieven.

Kleine soortjes zijn struiktomaten en daar moet je dat niet bij doen.

Ook niet bij de grotere soorten struiktomaat

Hoewel dit op zich klopt is er wel een kanttekening.

De plant zal veel meer blad en groeischeuten krijgen en daardoor een grotere behoefte aan voeding.

Daarnaast komt er minder licht binnen de struik maar het belangrijkste is dat er een grotere kans is op schimmel.

Zaak is dat hier kritisch naar gekeken wordt.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Algemeen:

Wel dieven: stamtomaten: één rechtdoorgaande stengel, met ruim voldoende bloemstengels

Niet dieven: Kleine struiktomaatjes (cherry en zo)

Gedeeltelijk dieven: Grotere struiktomaten (balkonstar).

Zelf een beetje in de gaten houden. Ik dief mijn balkonstar struiktomaten wel degelijk, zeker als de groei vordert. Met hoogstens 2 a 3 Y-vertakkingen geeft dat toch zeker 6 bloemstengels. Bij een tomaat-formaat van ca 50 gram per stuk, dus ongeveer 5 x 50 = 250 gram per bloemstengel, is mijn ervaring dat 5 bloemstengels het maximaal haalbare is (1,25 kg per plant van 70 cm hoog). Wel een beetje dieven dus.

En wat is een beetje: gewoon kijken, en ingrijpen indien nodig. Heel veel bloemstengels -stam- of grote struiktomaat- geeft eerder minder dan meer oogst. Met cherry tomaten hoop ik dit seizoen een eerste ervaring op te doen. Maar ook dan ga ik dieven als er idioot veel bloemstengels / bloemen verschijnen.

Voor mij zijn er geen regels, alleen richtlijnen.

En toch heb ik vaak een bloemstengel teveel laten staan. Niet echt erg. De plant regelt dat gedeeltelijk zelf. Die groeien gewoon niet meer uit.

En dan nu: het krenten: hoeveel tomaatjes per bloemstengel. Ik weet niet of het goed is, maar als ik zie dat de eerste 5 a 6 tomaatjes zich goed beginnen te ontwikkelen, dan knijp ik de overige weg (niet doen bij cherrytomaatjes).

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@bubbels: Gewoon afwachten Aaken en Keulen zijn ook niet op een dag gebouwd, geef de plant de gelegenheid zijn trosbloemen te vormen mogelijk heeft het weer invloed hierop. M.vr.gr.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...