Mai Pensato Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Op 18-7-2024 om 11:55, MH95 zei: Wat is het beste moment om te zaaien en dan in huis of in de kas? Als je vroeg tomaten wilt hebben dan is het beste om binnenshuis te zaaien, want tomaten hebben liefst 20-22 graden nodig om te kiemen. Zelf zaai ik altijd tussen 25 feb en 10 maart. Als je voor 1 maart zaait heb je zeker 2 uitdagingen: de planten moeten eigenlijk tot 20-25 april binnen blijven en worden dan snel te groot. En als je ze voor 1 mei in de kas plant kunnen de nachten nog te koud worden. Zelf houd ik dan met een electrische kachel de nachttemperatuur in de kas boven de 8 graden. Dit jaar kon ik op 10 juni het eerste (cherry) tomaatje oogsten. Als je meer safe wilt zitten: zaaien rond half maart, begin mei planten in de kas en dan kun je normaal gesproken vanaf begin juli de eerste gaan oogsten. Het kleine spul (cherry, snack, minipruim) gaat een stuk sneller dan de grote (vlees, Coeur de Boeuf, Marzano). 4 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Ik had vandaag voor het eerst in de kas een blad met vlekken zou dit dan toch phytophtra zijn, persoonlijk dacht ik van wel? Voor de zekerheid meteen het blad weg gehaald. Foto is van de voor en achterkant van het blad. Quote
redzebra Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 (aangepast) Nee is geen phytophthora, gewoon veroudering blad of gebreksverschijnsel. Vlekken bij phyt zijn veel groter en random, hier zie je het bladgroen tussen de nerven vergelen en dan in het center ervan kapot gaan, rond de nerven zelf is het donkergroen, dit is geen ziekte. 22 juli 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Hier geven de tomatenplanten ( in verhouding met vorig jaar) ook veel minder tomaten 🙄 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 3 uren geleden, redzebra zei: Nee is geen phytophthora, gewoon veroudering blad of gebreksverschijnsel. Eens! 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Dankjullie, mooi hoe de kenners zeggen dat het geen phytophtra is maar de 2 personen die de keuring op de tuincomplex doen zeggen van wel en dan moet je eigenlijk de gehele plant verwijderen, maar ik was eigenwijs en heb alleen het blad verwijderd en hier de vraag gesteld of het wel klopt wat hun zeggen en dat klopt dus weer eens niet, vorig jaar had ik er ook al vraag tekens bij maar toen wel gerooid vanwege de waarschuwingen 🙈🙈 1 Quote
redzebra Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 @Kevins Moestuin ik begrijp ze wel, je wil je complex vrijwaren en zo weinig mogelijk risico nemen, "beter wat meer wegnemen dan te weinig". Dit is echter duidelijk geen phyt, wat je vorig jaar had kan ik moeilijk inschatten zonder foto. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 @redzebra klopt dat is ook de rede dat ik vorig jaar wel meteen de planten rooide want je wilt gewoon geen risico nemen op een groot complex. Quote
G. B. Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 (aangepast) Gisteren lag de eerste rode tomaat naast de plant op de grond (betreft een gewone huis-tuin-keuken tomaat). Maar aan de onderkant zie ik een vreemde verkleuring. Dacht eerst aan neusrot, maar t lijkt ook op verkleuringen van de tomaatmineervlieg. De overige tomaten aan deze plant hebben (voor zover ik heb kunnen zien) geen verkleuringen. Heeft iemand een idee waar deze verkleuring van is? (Foto onder en bovenkant van betreffende tomaat) Tomaat is trouwens nog erg hard, en niet rijp. Dus hoe die op de grond terecht gekomen is, geen idee. 23 juli 2024 aangepast door G. B. Quote
Dashbro Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 De bestomaatjes gaan nu hard hier. De struiken zien er niet uit, gestut met vanalles en nogwat. Maar dat maakt me weinig uit. Paar handen vol per dag, wel veel plukken met die kleine besjes. Smaak is niet zo goed als andere tomaten, maar prima als snack tussendoor. Scheelt bij de vreetbuien. Quote
Beukwood Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 Op 22-7-2024 om 00:09, Mai Pensato zei: Iemand hier al eens tomaten geoogst van meer dan 1 kg ? Welk ras was dat ? Zelf heb ik nog geen kiloknallers weten te produceren maar deze jongen van vanmiddag komt al bij mijn PR in de buurt en heb nu 2 Kelloggs breakfast tomaten hangen die ik op 700+ gram per stuk inschat Ik kweek al zelf 3 jaar de knock-out F1 trouwens (ook 1 plant dit jaar) maar heb er nooit grotere tomaten dan 250 gram vanaf kunnen halen! Ben benieuwd wat jij ervan weet te maken! Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 23 juli 2024 Geplaatst: 23 juli 2024 Bloemen van een rose quartz heel mooi om te zien, trossen zijn per 100e te gelijk. 7 Quote
mdubbelm Geplaatst: 24 juli 2024 Geplaatst: 24 juli 2024 (aangepast) Ik wil het tpoic niet kaen dus als ‘problemen met tomaten’ beter elders kan, dan hoor ik dat graag. hHeb weer een plant uit de kas gerooid met maar 1 tomaat: black & red boar. Wortels afgespoeld. Foto’s van kurk bekeken en vergeleken. Grond op aaltjes bestudeerd. Lijkt het m.i. niet. Wel slechte wortelontwikkeling vind ik, voor een plant die al sinds eind april in de kas staat.. ideeën of suggesties? edit: nog even verder gezocht in het Engels en als ik deze site kijk dan ben ik toch bang dat het kurkwortel is.Benieuwd of een van de kenners hier dit kan bevestigen of liever ontkrachten. Alhoewel ik dan wel de oorzaak weet natuurlijk. 24 juli 2024 aangepast door mdubbelm Quote
Patrijs Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Ik heb tomaten buiten staan op een zelfgemaakt compost/verteerde paardenmest mengsel die het naar omstandigheden prima doen. Ook heb ik planten die alleen een lichte basisbemesting hebben gehad en duidelijk erg achterblijven. Ik werk liever niet met kunstmest maar ik vond bij het opruimen van de schuur nog hele oude gazonmest. Wat op het gras hier gegooid en dat staat nu erg mooi, maar dat kan ook door alle regen komen. 🤪 NPK 20-5-8 oplosbaar in warm/koud water. Kan ik wat van deze mest gebruiken om bij te mesten en hoeveel ongeveer pr M2. De verpakking zegt 20-30 gram per M2 voor het gazon. Kan ik beginnen met 10 gram per plant ongeveer? Quote De moestuin van Patrijs
Walters Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 @Patrijs lijkt me voor tomaten wel erg hoog Stikstofgehalte , tomaten zijn meer gebaat bij meer kalium dan stikstof. Stikstof zorgt voor mooie snelle groei, voor het gras lekker, maar daar hoeven geen vruchten aan te komen. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Ze groeien ook bijna niet, eerst te koud en nu veel te arm denk ik. Ik zit op erg arme grond, grotendeels duinzand. De planten die wel groeien staan bijna anderhalve meter met wat grote nog groene tomaten. De achterblijvers zijn de helft of nog kleiner met nog amper vruchten. Ik heb twee rijen die erg achter bleven100 gram gegeven, opgelost in warm water. Het ging hier wat regenen. Ik heb geen zin om andere mest te halen, dan moet ik weer 20 km rijden, we zien wel. Het wordt weer warmer, en groeien ze dan nog niet dan krijgen ze weer. Het ruimt ook lekker op, zo'n grote doos die al jaren staat te verstoffen. Quote De moestuin van Patrijs
Walters Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Dom tomatenmest wordt gewoon online geleverd , vast en vloeibaar😋 Quote
Frans Geplaatst: 25 juli 2024 Geplaatst: 25 juli 2024 Op 17-7-2024 om 19:18, redzebra zei: @Frans wel opletten, ze rijpen van binnen naar buiten en kunnen als ze buitenaan helemaal verkleuren heel zacht zijn en uiterst gevoelig voor barsten. Verder kleuren deden ze nauwelijks nog en ze konden voorzichtig ingedrukt worden. Tijd dus om na bovenstaand advies vandaag dit trosje Coeur de Boeuf van de plant te halen. De bedoeling was de tros in één geheel van de plant te halen maar dat bleek te riskant omdat daarvoor de aangebonden stengel los gemaakt zou moeten worden. Daarom noodgedwongen de tros in twee gedeelten van de plant gehaald. De weegconstructie. Totaal gewicht tros Zwaarste tomaat 623 gram Mooie textuur en bovendien een prima smaak. 16 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
redzebra Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 (aangepast) @Patrijs lijkt me sowieso beter als niks, als ze achterblijven, normaal wordt wel vanaf vruchtvorming in verhouding een lager stikstof en hoger kalium gehalte gegeven. (Maar dat is een algemene indicatie, er spelen vaak veel meer factoren mee, bv bodemtemperatuur, stikstofgehalte van je bodem etc) Niet geprobeerd is altijd verloren, je plant moet ook wat volume en groeikracht hebben om vele vruchten te ondersteunen en mooi te ontwikkelen, met alleen kalium kom je er niet. @mdubbelm lijkt inderdaad op een beeld van kurkwortel, een gezond wortelgestel ziet wit/beige. @Frans dat is een heel mooie tros geworden, een bicolor ? 26 juli 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Frans Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 1 uur terug, redzebra zei: , een bicolor ? Klopt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Rookie Geplaatst: 27 juli 2024 Geplaatst: 27 juli 2024 Wat een mooie tomaten zie ik hier voorbij komen en wat een interessante soorten! Ik heb dit jaar ook een paar "leuke" tomaten gezaaid, maar volgend jaar ga ik het echt anders doen. Het is hier een strijd tegen de phytophtora en ik hoop, dat ik het nog zes weken kan uitzingen. Volgend jaar koop ik het pakket van Vreeken, met de resistente rassen voor buiten en de "Pozzano" Roma tomaat voor in de kas, die schijnt bestand te zijn tegen neusrot. Dan maar geen "leuke" soorten, maar gewoon een redelijke oogst aan het eind van het seizoen. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 27 juli 2024 Geplaatst: 27 juli 2024 Hier eindelijk de eerste rijpe tomaat die groter zijn dan de Cascade. De Tommy Toe is nog steeds niet groot maar gelukkig begint er wat schot in te komen. 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 27 juli 2024 Geplaatst: 27 juli 2024 Foto van de black cherry f1 en rose quartz, klopt het dat de black cherry f1 boven en onderop rood kleurt? Ben wel op slag verliefd op rose quartz lijken net kauwgomballen kwa kleur echt prachtig en lekker zoet😇 4 Quote
Dahli Geplaatst: 28 juli 2024 Geplaatst: 28 juli 2024 Vandaag mijn eerste Voljusko’s heart geoogst. Hij moet nog wat narijpen, maar omdat hij vannacht aangeknaagd is, heb ik hem toch al geoogst. Ik wil niet dat hij morgenochtend nog verder verminkt is. Hij ligt nu lekker veilig bij de bananen. Ik ben zeer benieuwd naar de smaak! Wordt vervolgd. 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.