Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweek in potten met zand


RW5

Aanbevolen berichten

Ik kweek planten in pot met daarin zand. Ik gebruik zand zodat ik goedkoper uit ben, want als ik duizenden liters potgrond nodig heb, kost het me natuurlijk wel wat.
Ik geef ze dan wel kunstmest zodat ze toch wat voeding krijgen.

Alleen de meeste planten groeien niet. Er zit gewoon geen goede groei in.

 

Weet iemand waardoor dit kan komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er geen ervaring mee, maar ik vond wel deze informatie over bouwzand 

 

Zand houdt bijna niks vast: geen water, geen voedingsstoffen. Dat wat de meeste planten nodig hebben, spoelt er als een razende uit. Door de structuur van zand en dat wegspoelen leeft er ook nauwelijks bodemleven (wormen, schimmels, pissebedden en duizenden soorten ander gespuis) dat de bodem kan verbeteren.

aangepast door Gallox
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, loes zei:

Een gebrek aan ongeveer alles wat een plant nodig heeft om te groeien. 
Men gebruikt niet voor niets potgrond in potten. Welke en hoeveel potten gebruik je dat je duizenden liters nodig hebt? 

Als ik planten in de grond plant zonder potgrond heb ik toch hetzelfde?

 

Ik heb ronde 4 en vierkante 11 liter potten. Ik heb er rond de 100 nu staan met zand erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zand en klei worden wel gebruikt als mineralenbron en voor lucht gemengd met wat split, maar veelal onderin, waarin de gegroeide wortels water en de opgeloste mineralen kunnen opnemen. Water is er wel in zand, maar lucht niet of nauwelijks. Dus bovenin gebruik je luchtige lagen met organisch materiaal, zand is gesleten steen, dus anorganisch.

 

Bedoel je zand of grond uit je tuin?

 

Heb je beschikking over vervoer? Auto met trekhaak? Dan kun je relatief goedkoop zelf mengen. Kuub (wormen)compost, De tijd van 20 euro per kuub lijkt voorbij, maar zelf vervoert en losgestort in aanhanger valt meestal mee. Kuub Witveen (Spaghnum Peatmoss), ik zie op MP een aanbieder voor 19,- per baaltje, 5 is een echte kuub (250L nominaal) en ter verluchtiging kuub puimsteen, laatste keer dat ik keek was dat 100 euro per kuub bij een aanbieder in Zuid-Holland, maar met bigbag en transport ruim het dubbele. Paar zakken kalk erdoor nog een zakje gips. Met basalt steenmeel/brekerzand kun je het aanvullen en meer biologische aanvullingen zoals zeewier, gemalen granen, kun je het zo duur maken als je wilt.

 

Dus dan heb je drie kuub voor ~300,- euro. Plus eventuele aanvullingen (zeewier al snel 99,- per zakje van slechts 20 Kg. Das een goeie twee kuub grond). Het is de bedoeling dat je de bodem hergebruikt en enkel wat aanvult met aanvullingen, zoals (wormen)compost, bronnen van mineralen en voedingsstoffen, zoals de zeewier, granen en kalk.

 

Ik zelf heb helaas geen vervoer, dus ik heb voor alternatieven moeten kiezen, zoals rijsthulzen in plaats van het permanente puimsteen.

 

Dan ben je bio bezig, richting water only (vereist grote potten), maar met aanvullende minerale meststoffen is niet uitgesloten. Wat voer je nu?

 

Ah honderd stuks dat lijkt erop;-). Vanaf een 10M2 ongeveer met 11L potjes.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, RW5 zei:

Als ik planten in de grond plant zonder potgrond heb ik toch hetzelfde?

 

Ik heb ronde 4 en vierkante 11 liter potten. Ik heb er rond de 100 nu staan met zand erin.

Je bedoelde dan grond in plaats van zand?

Even kort door de bocht:
Zand is het lichtgekleurde wat onder de bestrating ligt.
Grond is het donkergekleurde waar de planten in staan. 

Planten in een pot hebben net wat meer nodig dan planten in de volle grond. Potgrond is luchtiger, bevat meer voeding, kan vocht beter vasthouden enzovoort. Ik sluit me aan bij donaldk, de grond mengen met onder andere compost en mix zo je eigen potgrond. Donald noemt al een hele lijst aan dingen die je naast compost kan toevoegen en er zijn er nog veel meer. Het maar net wat je wensen en mogelijkheden zijn. 
Ik hou het zelf iets simpeler met tuingrond/restjes potgrond, compost, cocopeat en vermiculiet als basismix maar ik heb niet zoveel potten. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu moet je ook niet overdrijven met 1000-en liters. Je hebt ongeveer 100 potten van 4 liter en 11 liter, dus zeg 1000 liter (1 kuub) totaal.
Als je een (pot)grond bedrijf in de buurt hebt, dan kun je daar informeren hoe duur dat is.
Bij ons in de buurt zit dit bedrijf https://www.kooter-bv.nl/bestelmogelijkheden/. Zand 35, compost 38 en bemeste tuinaarde 46 per kuub. Los gestort. Eventuele big bag en transportkosten komen daar nog wel bij.
Maar je hebt wel de optie om het te (laten) mengen, bijvoorbeeld 1/2 kuub bemeste tuinaarde gemengd met 1/2 kuub compost. Zand hoeft dan niet, want dat zit al in de tuinaarde.
Zand is hier niet veel goedkoper dan grond, zand zou ik niet nemen om in te planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zand en Zand discussie.

Je kan alleen bouwzand, grof zand gebruiken bij planten. Dit is ruw en laat meer zuurstof en water door.

Speelzand, saharazand, wat rond en glad is niet bruikbaar. Zit te dicht op elkaar en verstikt daardoor, geen zuurstof en weinig plek voor water of blijft juist te nat omdat het niet doorstroom, en rottende wortels als gevolg.

 

Dat gezegd zou ik helemaal niet volledig in zand kweken, en als je het wel doet, zou ik sandponics gebruiken, meer info hier: https://www.reddit.com/r/Sandponics/

 

Kweken in onorganische substraat(bonsai substraat) gaat bij mij wel goed, gebruik zelf klei kattengrind korrels (linda möller) daarvoor. Maar bij elke waterbeurt geef ik 1/4de dosis vloeibare voeding.  Als je weken overslaat met voeding groeit het totaal niet, aangezien er 0,0 voeding in de bodem zit.
Als je een beginner bent, zou ik toch met potgrond/tuingrond beginnen zoals donaldk zegt.  Tweede jaar heb je nagenoeg geen potgrond meer nodig, hooguit een paar zakjes om de potten aan te vullen. Ik herbruik nu al 5jaar elk jaar de potgrond uit de potten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, loes zei:

Je bedoelde dan grond in plaats van zand?

Even kort door de bocht:
Zand is het lichtgekleurde wat onder de bestrating ligt.
Grond is het donkergekleurde waar de planten in staan. 

Planten in een pot hebben net wat meer nodig dan planten in de volle grond. Potgrond is luchtiger, bevat meer voeding, kan vocht beter vasthouden enzovoort. Ik sluit me aan bij donaldk, de grond mengen met onder andere compost en mix zo je eigen potgrond. Donald noemt al een hele lijst aan dingen die je naast compost kan toevoegen en er zijn er nog veel meer. Het maar net wat je wensen en mogelijkheden zijn. 
Ik hou het zelf iets simpeler met tuingrond/restjes potgrond, compost, cocopeat en vermiculiet als basismix maar ik heb niet zoveel potten. 

Nou daar is ook discussie over grond is een mengsel van zand silt klei, volgens vele uit de diverse bio hoeken. EN dan met leven erin anders is het dirt. En over 'Peat-based' het 'substrate' op zijn best. vermiculiet en perliet zijn superduur geworden. Duurde dan rijsthulzen, maar die zijn ook duidelijk in prijs gestegen. Daarom puimsteen is permanente aeration. die ook niet naar boven werkt zoals hulzen of perlite. Rijsthulzen 20Kg zak zou 200L zijn, maar is in werkelijkheid 150 ongeveer. Cocosblokken in de ene aanbiedingsweek per jaar bij de action zijn ze inmiddels al een euro, dus voor een kuub heb je dan 30-40-50 blokjes nodig... Dan is een paar baaltjes witveen een goed laternatief. Ik gebruik dus de cocos enkel nog voor het zaaien/eerste verpotting, 1 blok is 8 hoogstens 9 liter. Dan 9 L compost, 9L perlite Rijsthulzen hebben namelijk de neiging te kiemen, dus die verwarring wil je niet. en ik had nog een beetje staan. Dus 27L voor P9 zaai potjes en daaruit verspenen. 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, acpronk zei:

Nu moet je ook niet overdrijven met 1000-en liters. Je hebt ongeveer 100 potten van 4 liter en 11 liter, dus zeg 1000 liter (1 kuub) totaal.
Als je een (pot)grond bedrijf in de buurt hebt, dan kun je daar informeren hoe duur dat is.
Bij ons in de buurt zit dit bedrijf https://www.kooter-bv.nl/bestelmogelijkheden/. Zand 35, compost 38 en bemeste tuinaarde 46 per kuub. Los gestort. Eventuele big bag en transportkosten komen daar nog wel bij.
Maar je hebt wel de optie om het te (laten) mengen, bijvoorbeeld 1/2 kuub bemeste tuinaarde gemengd met 1/2 kuub compost. Zand hoeft dan niet, want dat zit al in de tuinaarde.
Zand is hier niet veel goedkoper dan grond, zand zou ik niet nemen om in te planten.

Nou ik werkte ook met kleine potjes 9-12L en kwam toch wat te kort aan die kuub en moest nog even een half kuubje bij mengen. Vorig jaar?

 

Ik ga je link even volgen, maar lokale grondboeren, Jongkind komt al jaren niet meer voor minder dan een vrachtwagen vol.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, donaldk zei:

Nou daar is ook discussie over grond is een mengsel van zand silt klei, volgens vele uit de diverse bio hoeken. 

Daarom schreef ik ook "kort door de bocht" ;)

 

42 minuten geleden, donaldk zei:

vermiculiet en perliet zijn superduur geworden.

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee van de huidige prijzen want ik gebruik nog steeds uit dezelfde megazak van 10 jaar geleden. Dat de cocosblokken duurder zijn geworden is mij wel opgevallen maar met een enkel blokje per jaar tikt dat niet hard aan. Duidelijk dat ik niet veel bakken heb maar wat daarin staat groeit prima. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is arme zandgrond. Ik kweek o.a. Camelia Magnolia Rhododenrons. Bij deze geen goede groei. Ik had een mangnolia grandiflora in een 25 liter kuip staan en 2 jaar lang weinig groei. Ik plaatste hem vorig jaar augustus in de grond en nu dit jaar weer goede normale groei. Bij palmboompjes heb ik wel normale groei.

 

Ik wil nu van een plant 1000 st. gaan kweken en als ik die straks in 11 ltr. moet zetten is dat al €1200 aan potgrond. Daarom kweek ik ze in grond om goedkoper uit te zijn. Maar de grond zorgt er misschien voor dat er te weinig lucht in de bodem zit. Misschien te weinig poriën?

Misschien dat gebruikte potgrond met kunstmest ook iets zou kunnen zijn dan.

aangepast door RW5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit zelf op zandgrond en verbeter de tuingrond met compost en leem, in bakken vul ik het aan met witveen dat gaat prima.

 

Uitgaande van zandgrond als basis en opwaarderen naar tuin/potgrond doe ik met gelijke volumedelen zand/turfstrooisel en compost.

turfstrooisel is eenvoudig aan te kopen in bulk voor circa €75 per m3 geperst.

 

voor 12m3 zit je dan op circa €400 zelfgemaakt.

potgrond kost hier in de regio €60m3 is €720 voor 12 kuub

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuurdere grond nodig voor 

 

" Rhododendrons houden van een kalkvrije zure luchtige grond met pH-waarde van 4.5 tot maximum 6. Bijvoorbeeld een potgrond voor zuurminnende planten of turf, ook bosgrond van naaldbomen is erg geschikt. Geef je struik bij voorkeur een plek met halfschaduw. Zorg dat hij net genoeg zon heeft zodat hij niet uitdroogt."

 

Eerste resultaat in google.nl bevestigd dat. Veen/turf is inderdaad de klassieke methode daartoe. Naaldbos grond kan makkelijk zakken tot pH 2.5 hoorde ik, dus dat verklaart ook waarom ze het op die grond beter doen. Pas op tegenwoordig hebben ze ook geneutraliseerde turf, je wilt juist zuur;-).

 

Dus geen kalk bij mengen... Volgens bovenstaande.

 

@loesZakje van 100L perlite kan oplopen tot 40 euro, maar vanaf ~30 dit jaar, heb al tijdje niet gekeken. En als je dan 1/3, 1/3, 1/3 mixt dan wil je op zoek naar kuub zak;-). Ik kreeg afgelopen winter de vraag van een forumlid of ik hier in de regio een adresje wist. Helaas, waar ik het online had meebesteld met de potgrond een paar jaar terug was ook duur geworden, duurder dan haar adresje aan de andere kant van het land (voor mij).

 

@RW5Waar zit je ergens, met een kuub of twaalf, halve vrachtwagen, lijkt het mij tijd worden voor een professionele leverancier. Losgestort is goedkoopste, maar rommelig, Big Bags ziet je tegenwoordig veel, want die gaat direct in de oppotmachine. Dan leveren ze in plaats van een standaard nummer drie mix vaak een teeltspecifieke mix, voor jou dus wat zuurder en kalkarm.

 

We hebben forumlid die werkt bij een substraatleverancier, die ook zijn conculega's kent. En een plantkundige/cultivatiekunde achtergrond heeft, misschien heeft die wat tips voor je @Mai Pensato.  

 

@eduro kuub (baltisch) witveen voor 75,- klinkt goed, Zweeds van Jongkind was decennium geleden al wat 110,- (exclusief BTW?) per kuub. Ach ja als het nominaal een kuub is in plaats van echt een kuub... Dan klopt dat wel 250L EN 12580, reken ik al 5 stuks voor een Kuub. Maar 4x19=76,-. Meeste kopers kopen tegenwoordig direct uit Baltische staten, dus veel lokale aanbieders vind je niet , meer. 

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror Die sandponics, gewoon hydro met een capillaire buffer, op eerste gezicht, kende ik nog niet. Wel jaren geleden een video gezien van een man die maar niet ophield over hoe geweldig dit pot groei systeem wel niet was, grond volledig gehuld in water, met een luchtpompje bubbelaar. Had een prijs gewonnen/gekocht bij High Times, maar heb dat videootje nooit weten terug te vinden. 

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruikte potgrond moet je niet gaan gebruiken bij de teelt van planten in pot vanwege de mogelijke aanwezigheid van ziektekiemen. Ik weet niet van welke soort je er 1000 wilt gaan opzetten maar ik zou het risico niet gaan nemen.

 

Als je 1000 planten wilt gaan kweken moet je ook een plan hebben om die planten aan de man of vrouw te brengen.

 

Potgrond in bigbags: het beste direct gebruiken. Als deze te veel uitdroogt dan lastig weer vochtig te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites



Handel vraagt nu eenmaal om investering die je weer terugverdiend met de verkoop. 


Ja en nee. Ligt eraan welke product.
Bij een homogeen product waarvan de verkoopprijs al vast ligt, dan niet.
Maar in dit geval is een betere grond wel beter, want dan groeien de planten beter wat een hogere prijs rechtvaardigt.
Mocht je 2 verschillende grondmengsels hebben, waarop de planten even goed groeien, dan is de goedkopere wel beter voor de winst. Maar dat hangt geheel van de diverse factoren af (soort plant, groeiomstandigheden, ziekten en plagen, etc.).

Je moet dus op zoek naar de beste grond waarop de planten het beste groeien, om een hogere prijs te kunnen vragen. Of een goedkoop mengsel waarbij de planten nog acceptabel groeien om zo toch winst te kunnen maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, acpronk zei:

Ja en nee. Ligt eraan welke product.
Bij een homogeen product waarvan de verkoopprijs al vast ligt, dan niet.

Als de investering niet kan worden terugverdiend door een vaste verkoopprijs dan zou ik er niet eens aan beginnen.
Met een hobbyproject hoef je geen uurloon te rekenen maar de materiaalkosten zijn wel het minimale om eruit te halen. 

Teveel bezuinigen op materialen komt je uiteindelijk duur te staan. Niet groeiende planten of planten van minimale kwaliteit die je niet allemaal verkocht krijgt is weggegooid geld en zonde van je tijd. 
Het klinkt sowieso niet handig om op te schalen naar nog meer potten terwijl je de planten niet aan het groeien krijgt. Ik zou eerder naar minder potten gaan om eerst eens te leren hoe je planten in potten opkweekt en welk grondmengsel voor jou de beste uitkomt heeft. 

Denk groot, begin klein.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De handel in planten is een wispelturig iets. Wat het ene jaar goed verkoopt kan het andere jaar uit de gratie zijn.

 

Soms is er een gigantische overproductie waardoor de prijzen onder druk staan. Waar momenteel veel te veel van is: Prunus lusitanica, Prunus laurocerasus, Hydrangea paniculata / pluimhortensia's. Rhododendrons zijn weinig in trek vanwege de hete zomers van de afgelopen jaren. Mensen zijn op zoek naar planten die met hitte en droogte overweg kunnen, rhododendrons kunnen dat niet.

 

Ook het weer speelt voor de doorsnee consument een belangrijke rol. Slecht weer in het voor- of najaar: slecht voor de verkoop. Ik hoor van diverse zijden dat veel tuincentra een matige najaarsverkoop hebben gehad vanwege de vele regen. Zij richten zich de laatste jaren meer en meer op kerstmeuk uit China die al vanaf oktober in de schappen ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou überhaupt niet denken aan verkopen als je niet snapt hoe een plant leeft en wat deze nodig heeft. De meerdere antwoorden hier in het topic van de topicstarter laten weinig ervaring en kennis doorsijpelen. Dat is niet erg, iedereen moet ergens beginnen, maar iets verkopen is echt wel andere koek.

 

Geklooi met kunstmest en slecht substraat is gedoemd te mislukken. Investeer in kennis en materiaal, anders is 1000 planten voor de verkoop kweken gewoon niet te doen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het plantenvak leer je het beste door als scholier/student te gaan werken op een kwekerij met een breed assortiment en zo verder groeit in het vak. Leergierig zijn en ogen en oren open houden. De kweek van planten kun je niet uit boeken leren, de praktijk is de aangewezen weg.

 

Van je eigen fouten leer je het meest, vooral als ze geld kosten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zie nu pas dat @donaldk  mijn naam hier vermeld heeft. Ik heb iinderdaad gestudeerd aan de Landbouw Universiteit Wageningen en werk inmiddels meer dan 30 jaar bij een substraatleverancier. Daarnaast is mijn grote passie tuinieren, zowel siertuin als diverse soorten groente en fruit.

 

Heb het topic snel doorgelezen.

Er zijn al heel veel goede reacties/adviezen gegeven.

Hierbij mijn samenvatting/advies voor @RW5

  • kweken op arme zandgrond in potten van 11 liter is gedoemd te mislukken: niet alleen zul je regelmatig moeten bijmesten ook is de vochthuishouding niet goed te houden: ofwel kletsnat ofwel veel te droog (ik ga er dan wel vanuit dat er niet veel organische stof in de grond zit)
  • Camellia en Rhododendron hebben zo wie zo zure grond  (= pH lager dan 5) nodig: als je in potten kweekt zal een groot deel uit turf moeten bestaan. Meestal mengsel van turf en luchtige potgrond. Dan nog is het een uitdaging om deze lang (> 1 jaar) in potten te kweken. Water geven met leidingwater bijvoorbeeld is op den duur funest (te hoge pH, teveel kalk).
  • Kweken op puur zand of perliet of steenwol in potten kan, maar dan zul je continu water met een volledige voedingsoplossing  (inclusief sporen-elementen) en met een juiste pH moeten geven. Vaak wordt dit "hydroponic" kweken genoemd. Omdat je meerdere malen aangeeft dat kosten belangrijk zijn, zal dit voor jou niet de oplossing zijn.
  • Je hebt nog niet aangegeven van welke plant je er 1000 wilt gaan opkweken... Als dit zuurminnende planten zijn zie dan mijn 2e punt In alle andere gevallen raad ik je ook aan een goede luchtige potgrond te gebruiken. Eventueel met een voorraad meststoffen erin. Als je langer dan een half jaar gaat kweken zul je ook wel eens bij moeten mesten.
  • Pure compost en gebruikte potgrond zou  ik ook niet aanraden als je doel is om inderdaad te planten te verkopen (en er nog wat geld aan over te houden). Maar dit hangt ook weer erg af van het type plant dat je gaat kweken: sommige planten doen het altijd wel, bij anderen komt het heel erg precies.
  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...