Geplaatst: 20 februari 20242 j Je zou er kwaad om worden, maar vanaf volgende week WEER veel neerslag voorspeld. Echt bizar, gemiddelde temperatuur voor februari nu 5 (!) graden boven normaal en het zoveelste neerslag en temperatuurrecord gaat er aan geloven deze maand. Misschien denk ik in doemscenario’s, maar ik vrees voor de toekomst van m’n dochter en waar zij mee te maken gaat krijgen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 22 februari 20242 j Weer storm? Zie net windkracht 7 staan voor vandaag![emoji20]Paar dagen geleden hadden we ook al een stroompje met windkracht 5. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 februari 20242 j Geliefde Egmondse duinlandjes in zwaar weer: "Alles is verzopen" - NH Nieuws De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 23 februari 20242 j Ja, ik zit hier aan de rand maar zij zitten soms midden in de duinen. Het zijn laag liggende percelen net tegen de grondwaterspiegel, maar het water kan er niet weg. Ook zie je overal dat duinmeertjes die de afgelopen decennia opgedroogd zijn weer vol water staan. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 23 februari 20242 j Ik zie het nu ook op NOS journaal regio (18.14 uur, NPO2). Lastig om een oplossing te vinden, als de oorzaak een hoge grondwaterstand is.
Geplaatst: 25 februari 20242 j Probleem met 'de' media is dat die geen geheugen hebben, zijn altijd bezig met het vullen van de volgende uitzending, artikel, blog, commentaar. Dit is echt niet het enige jaar in de laatste 50 jaar waarin het extreem nat is. Ook 1998 was zeer nat, blijkbaar niet in het collectieve geheugen blijven hangen. Het wordt echt wel weer een keer droog. Kan goed zijn dat we in augustus weer te maken hebben met extreme droogte. 25 februari 20242 j aangepast door Brabantse Tuinprins
Geplaatst: 29 februari 20242 j Je gelooft het bijna niet als je naar de website van het KNMI kijkt maar ze geven gewoon vanaf maandag overwegend droog weer op voor een periode van 1,5 week met een kleine kans (30%) dat het daarna weer wisselvalliger wordt. Af en toe zon en goede temperaturen, het wordt nog eens wat. 🤣 Tijd om de mulch her en der vast van de bedden te halen om de boel te laten opwarmen. ☀️ @Brabantse Tuinprinshet zal best dat ons geheugen niet opperbest is in het herinneren, maar ik denk dat het ook vooral het aantal dagen met neerslag is en niet eens zozeer de hoeveelheid die me bijblijft van dit jaar. Gevoelsmatig hebben we geen droge week gehad, hoogstens een dag of 2. Zegen voor de natuur uiteraard dus dat is de zogeheten ‘silver lining’ moeten we maar denken. 😉 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 1 maart 20242 j Gelukkig jubelen alle natuurbehoudorganisaties volop. Eindelijk lijken alle grondwaterniveaus weer op peil. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 maart 20242 j Het mag hier nog wel even wat droger worden eigenlijk.... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 maart 20242 j @Jorieke123 Leuk meertje heb je voor de deur. Genoeg mogelijkheden.Ga je voor vis, kikkerbilletjes of toch rijst? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 maart 20242 j Voor vissen is het wat ondiep denk ik, daar gaan de meeuwen en reigers teveel van profiteren. We zaten ook wel te denken aan waterbuffels. Of een boel eenden natuurlijk. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 maart 20242 j Jorieke, Dat is niet niks. Is dat op jullie landje, of ergens in de buurt? En dat op ca. 17 meter boven NAP. (volgens https://nl-nl.topographic-map.com/map-dbqb3/Zelhem/?center=52.03166%2C6.35233&zoom=15 ) Maar ja, de omgeving is niet lager. Hier, op slechts één meter boven NAP, valt het wel mee. Echt lage stukken zijn drassig tot nat. Boeren vinden het veel te nat: er wordt absoluut niet geploegd of anderszins op het land gereden. Spruitenboer F.B. heeft wel alles kunnen oogsten, maar dat gaat met heel lichte trekkertjes, met een overdekt hokje erachter, waarin de plukkers droog kunnen zitten / liggen. En de 20 hectare aardappels, op een paar honderd meter van mij: zitten nog steeds in de grond. Waarschijnlijk verrot, dus rapen zit er niet meer in. Ik zie wel, op eiland Tholen, hier en daar witte zeilen liggen. Waarschijnlijk supervroege aardappels. Daar valt goud geld mee te verdienen, als het meezit. In mijn tuin geen enkel probleem, geen plasjes of zo. Het helpt waarschijnlijk enorm dat mijn tuin direct grenst aan een primaire watergang. Die wordt uiteraard fors bemalen, en het water kan via het uitwateringsgemaal de Oosterschelde in. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 2 maart 20242 j Ja Henk, dat is op ons landje. Daar lopen normaal varkens of ossen. Nu al maanden niet, ze staan nu op ons hoogste stuk land, daar is het nog wel droog. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 23 maart 20241 j Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Enzovoort. Dus tijdens het verder werken aan onze dodehouthaag renden we af en toe naar binnen. En weer naar buiten. Enz. Prachtige regenbogen, nu ook weer eentje, hevige hagelbuien, en van die prachtige donkere wolken.
Geplaatst: 23 maart 20241 j Hahaha, ja Arja, dat was zo’n beetje het weer van vandaag! Ik vond het ook koud!
Geplaatst: 23 maart 20241 j Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Bui. Droog. Enzovoort. Dus tijdens het verder werken aan onze dodehouthaag renden we af en toe naar binnen. En weer naar buiten. Enz. Prachtige regenbogen, nu ook weer eentje, hevige hagelbuien, en van die prachtige donkere wolken. Dit dus maar dan met een paar hagelbuien erbij Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 2 april 20241 j We waren even gestopt met het wegpompen van al ons water. Het meeste zakte weg, en er viel niet meer zoveel bij. Maar ondertussen zijn we weer begonnen hoor facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 april 20241 j Ja er is meer dan twintig liter gevallen afgelopen tijd. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.