Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Toe maar, iedereen was in de tuin vandaag! Ik kon de steiger en andere verbouwingsellende niet meer aanzien. Handen uit de mouwen. Oordoppen op en kettingzagen maar. 4 accu’s later had ik de pallet door. Er moeten eigenlijk nog kleinere stukken gezaagd worden, maar ja. Die accu’s hè.
Zo’n pallet klinkt klein, maar het was het equivalent van 3 normale pallets. Het was zo’n mega ding voor de nieuwe kozijnen die nu eindelijk leeg is. Prima hout om mee te klussen of om op te stoken. Wat lange planken voor de hut bewaard en korte voor de open haard.

De hut heeft dichte wandjes zodat je er tegen aan kunt leunen, nog een raampje uit kunt zagen of mooie tekeningen kunt ophangen. (Suggesties van de kinderen) ze hebben 2 plankjes voor hun drankjes en de zoon staat te popelen om met een ijskoud drankje en een boek in de hut te gaan lezen (zijn woorden)

72a0d2c4986a565a0617e840894060cd.jpg

Ik heb 1 kg zaagsel opgeveegd! Veel modder ook. Prei buiten gezet. 1 framboos herplant en de maggi een beetje verplaatst. Met de houten planken van de pallet van hierboven heb ik wat border randen gemaakt. De dochter heeft het kippenhok helemaal schoon gemaakt (chapeau! Eerste x) en de jongste heeft een nieuwe moestuinspeciekuip gekregen. Bloembollen uit het oude plantenbakje verpoot en wat sla zaden in de rondte gestrooid. (Hij dan. Niet ik)

1 kruiwagen compost uit de compostbak gehaald. Dat heeft nog geen plekje, maar moet boven de asperges komen een dezer dagen.

Nog meer geveegd. Heel veel schroeven gevonden en gebruikt voor in de hut overigens. Zelfs een aantal weggegooide uit de kliko gevist onder het mom van, ik kan ze nu toch wel gebruiken. Rozen gesnoeid en 1 x gestekt. 2 anjers gestekt. 1 bewust en 1 uit noodzaak.

Rotzooi getracht te minderen. 1 kliko vol met weggewaaide takken opgeruimd. De hedera gesnoeid. Ook in de kliko. Veel klus rotzooi gevonden. Denk aan schroeven van 25 cm, maar ook van 5 cm. Grote variatie aan schroeven, keilbouten en heel veel ander zooi. Denk aan purschuimflotsen, oude kitrandjes, lijmresten, afgebladderde verf, kozijnenplastic, ander soort plastic, bubbeltjes plastic, keralit en nog zo veel meer. Dat waren 3 puinzakken vol en dat is nog niet klaar. Ander keertje

De man heeft de pergola weer vast gezet en de nieuwe hor! Het begint ergens op te lijken. Nu nog die steigers mijn tuin uit…! Dan kan de lente beginnen.

67cfbac1380adccf5f9e6972089043d3.jpg

b462a5d668480a91cebd5f070196df04.jpg

• Like 10
Geplaatst:

Gesnoeid tot ik door de trapleer zakte, waardeloos ding natuurlijk. 😳 

De volgende pot narcissen voor binnen schoongemaakt en toen kapot laten vallen.

Ik begreep de hint en ben maar gestopt met werken.

Alleen nog wat fris groen voor de salade meegenomen en gelukkig bleef de ruit van de platte bak waar het onder stond heel.

• Like 3
Geplaatst:

Het was weer hakseldag met de snoeiploeg waarmee we de circa 80 hoogstam fruitbomen mee onderhouden op het moestuincomplex. Na 3 jaar hebben we eindelijk een profi hakselaar gehuurd en dat was een doorslaand succes. Helaas zijn er zoveel leden die zo bijdehand zijn om nog net niet de snippers onder je handen vandaan te rukken… De snoeiploeg mag altijd als eerste zelf de snippers hebben dus toch vier volle kruiwagens voor de paadjes tussen de bedden versleept. Ook nog even een poging om de perziken te bestuiven met een kwastje, benieuwd hoeveel vruchtbeginsels er aan komen! Was heerlijk vertoeven en werken in het zonnetje vanochtend, de wind vanmiddag was iets minder prettig. ☀️ Nog wel even een nieuwe bak potgrond gemaakt en alvast P9 potjes gevuld en op ‘t warmtematje zodat morgen de paprika’s, pepers en aubergines verspeend kunnen worden.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag de 4 pepersoorten per 3 in 1 potje gezet. Uiteindelijk gaan ze zo ook de grote potten in. Nog wat p9 potjes online besteld voor de tomatenzaailingen + nog wat ander tuinspul. En mijn ‘portable’ kasje in elkaar gezet. Helaas geen ruimte voor een echte, maar hierin kweek ik straks mijn tomaten, lathyrus, Klimspinazie en voorgetrokken dahlia’s verder in op, past net 😃. Half mei demonteer ik ‘m en gaat hij weer voor 3/4 jaar de schuur in. Poes vond het natuurlijk ook interessant….. lekker met de nagels in het plastic 😬.

IMG_5670.jpeg

IMG_5669.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb vandaag een partij stoeptegels uitgegraven die de vorige huurder had gebruikt om afscheidingen te maken. Overal stonden tegels op hun kant en voor 3/4 ingegraven. Verder heb ik nu alle paden aangetrapt en hoef ik de bedden alleen nog af te harken. Heerlijk om vandaag te werken.

• Like 1
Geplaatst:

De gekregen kersenonderstammen van gisteren opgepot en binnen gezet. Verder de eerste peren opgeent (Kirchensaller onderstammen, tussenstammen erop: NH suikerpeer, Cure en Populierpeer).

20240303_183711.jpg

20240303_183720.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Knolenkel voorgezaaid, de helft binnen en de helft op het balkon in een kleine kweekkas. 

Prei voorgezaaid in bakjes in de koude kas. 

Tunnel gebouwd voor de kolen dit jaar. Dit gebruik ik als het nodig is voor kasfolie of gaas.

Gisteren nog een paar rijen witte en rode pootuien gezaaid.

En wat goudsbloem onder de LED.

• Like 1

Moestuin // Bijen // Koken

Vriend van de Natuur 🤝

Geplaatst:

Ik heb gisteren 1 pot met rode puntpap in de speciekuip binnen uitgeplant. Daar stonden mijn overwinteraars in, maar helaas overwintert er nog maar 1. Ik heb nu in totaal nog 5 overwinterende pepers.
Het zijn een stuk of 20/30 puntpap plantjes die ik per kluitje van 3 ongeveer heb uitgeplant. Verder weinig gedaan wegens bijkomen van zaterdag.

Geplaatst:

De hoop bijna rijpe compost uit de tijdelijke opslag in de platte bak gehaald en een andere tijdelijke opslagplek gegeven.

Daar gespit en er twee vers gewassen ruiten op gelegd zodat de bak weer dicht is en ik weer door kan met zaaien.

Geplaatst:

Afgelopen 2 dagen thuis een nieuwe poort geplaatst, dus eigenlijk niet veel gedaan, maar toch een beetje.

Gisteren wandelen met vrouwlief en baby en even langs de perziken om met een kwastje heen en weer te lopen en de uitjes een klein beetje drinken te geven. 😄

Vandaag alle aubergines, pepers en paprika’s verpot in voorverwarmde aarde in hun P9 potjes. Lekker wachten tot half mei. 🫑🌶️🍆

Geplaatst:

Zaterdag en zondag heb ik (ondanks spit) alle onkruid verwijderd. Was niet heel veel met dank aan Charles Dowding en de kippen. 2 Lidl appelboompjes geplant. Daar ga ik mee oefenen met leiden. Compost gestrooid. Dat laatste wel met hulp van mijn man want spit en zware kruiwagens gaan niet samen. Dat heb ik echt in de praktijk weten te bewijzen.
3 mooie bedden voor bloemen en de amaranthus gemaakt. Oh en ik heb de voor gezaaide peultjes geplant en wortel gezaaid. Ja, ik weet het. Belachelijk vroeg.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Vorige week had iemand, ik dacht via zijn werk, een lading houtsnippers laten komen, voor eigen gebruik uiteraard. Zaterdagmiddag had hij voor zichzelf genoeg, en mocht de rest wat meepakken. Ik ging gisteren om wat te halen, maar het was al op. Volgende lading komt pas volgende winter...

Toen alvast 2 kruiwagens gemeentegrond (meer zand dan grond) langs de beschoeiing gedaan om op te hogen. Van het weekend nog 3 kruiwagens en ik kan daar wat planten.

En wat rondgekeken uiteraard. Zag een hommel van de honingbessen wegvliegen, 2 honingbessen bloeien nu, de rest alleen nog knoppen. En de zaailing blauwe bes gaat ook bijna bloeien, de rest nog niet. Verder gebeurt er niet zo veel op de moestuin..

• Like 1
Geplaatst:

Binnenshuis gezaaid:

• Bloemkool
  • Broccoli
  • Spitskool
  • Rode Kool
  • San Marzano

Ook nog wat Kropsla buiten in de bak.

Binnenkort wordt het weiland helemaal machinaal gefreesd en ga ik beginnen met (grote) teeltbedden leggen. Het is toch een beetje laat ervoor maar eerder konde ik bijna zwemmen in de modder 😕 

Moestuin // Bijen // Koken

Vriend van de Natuur 🤝

Geplaatst:

De laatste palmkool geoogst en daar een stukje gespit.

Omdat de verwachting is dat het even droog blijft heb ik de aardbeien en knoflook doorgewerkt.

De potten onder glas water gegeven en een pot munt in de kas gezet zodat ik makkelijker kan oogsten

Een tunneltje voor de primeuraardappels gemaakt.

Geplaatst:

Vandaag de schade opgenomen en vooral puin geruimd: die vreselijke rottige ijskoude harde oostenwind heeft mijn portable kasje omgewaaid en meters verderop neergesmeten. Ik had nota bene op de onderste plank wat bakstenen gelegd ter verzwaring! Gelukkig stonden er alleen nog maar digitalis zaailingen en lathyrus zaailingen in: alles kapot 😢

Geplaatst:

Prima dagje weer, deze week flink wat meters gemaakt. Vooral dingen die we eigenlijk van de winter hadden willen doen, zoals bestrating, houtsnippers verversen. Verder ook eea gesnoeid, gewied en het dak van de kas deels ontgroend. Verkering heeft oa de composthoop omgezet. Verder nog wat gewied. Ik wilde nog tomaten zaaien, maar de koek is op. Morgen weer een dag.

Geplaatst:

@Dahli Bummer, maar het is vroeg genoeg in het seizoen om weer opnieuw te beginnen.

Ook hier drukte op de tuin en veel volk aan het mest rijden.

Ik heb dat gelukkig al gedaan dus geplant en geoogst, fris groen uit de bak en gelijk wat onkruid weg gevlooid, dat gaat nu ook hard.

Veel water gegeven onder glas en de nieuwe plantjes onder glas en plastic. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...