Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wieden, slakken verzamelen en in de bosrand gooien, tomaten in de kas dieven, aalbessen snoepen (morgen even bakjes meenemen 😀), Usui bladerwtenpeulen geplukt voor de erwten (blad is lekker, erwten ook, maar de peul niet zo).

De eerste courgettebeginselen van vorige week waren alweer opgegeten door de slakken, maar ik zag bij een andere soort inmiddels ook weer 10 cm vrucht.

En een beetje wanhopen over de bonen. Van alles wat ik twee keer gelegd heb,  zijn er maar een paar planten over. Te koud, te nat en ook vooral te slak 😠

Geplaatst:
4 uren geleden, Patrijs zei:

kimchi

Lekker! Maak je hem met Chinese kool? Ben benieuwd naar het recept, wil je dat misschien delen bij het inmaaktopic? Altijd leuk weer een variant, vind ik 😊.

Geplaatst:

Ja, Chinese kool een klein spitskooltje wortel en radijs en flink wat bosuien.

We doen maar wat, iedere keer een beetje anders. 🤫

Niet tegen de Koreanen zeggen, zolang er maar vissaus en veel Chili in gaat.

Het werd droog dus nog even bewogen.

Er was weer verse weidemest gebracht en ik kon weer wat  lagen op de composthoop maken en alle afval wat ik er voor gedumpt wegwerken.

Dat ruimt weer een beetje op.....

Nog maar eens sperziebonen gelegd in een tray, want de lage kas is weer dicht en daar wordt het nu wel warm als de zon  even schijnt.

• Like 2
Geplaatst:

Afgelopen nacht en vanmorgen weer regen....

Toen het droog werd een bak asperges, peulen, aardappels, de eerste kleine courgette en lavas gehaald.

In de vooravond een kruiwagen mest en flink wat afval uit de plattebak op de composthoop gegooid en genoten van het lekkere avondzonnetje.

Geplaatst:

Aardbeien, frambozen, aalbessen en rabarber geoogst. Een aantal oude aardbeien planten verwijdert. Twee komkommerplanten uitgeplant. Wat bloemen uitgeplant. Dieven van tomaten genomen om te stekken voor de twee lege plekken waar de tomaat de slakkenaanval niet heeft overleefd. Klimop opgeruimd. Biervallen ververst. Getwijfeld of ik nog pompoen bij kon zaaien. 

Ondanks de kou lijk ik nu toch echt groei te zien in de planten.  

Geplaatst:

Vijvertje aangelegd naast de moestuin om de biodiversiteit nog wat te verhogen en zo hopelijk ook wat extra amfibieën aan te trekken om de slakken populatie wat in te perken 

IMG_20240616_214719963_HDR.jpg

IMG_20240616_201013698_HDR.jpg

IMG_20240616_223534542.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Recent besloten dat ik niet verder wil met mn nieuwe moestuin op t complex na te veel gedoe door niet volledig te zijn geïnformeerd over bekende, grote problemen en daardoor compleet wegrotten van 95% van wat ik tot nu toe in de volle grond het bezaaid/geplant.

In de verhoogde bakken die ik er had geplaatst was gelukkig wel t een en ander goed opgekomen, dus nu ben ik naast t leeghalen vd tuin ook zoveel mogelijk aan t uitplanten thuis.

Ik had al 2 palletranden van 90*120 staan met oa aardbeien en wat miezerige sla. Daar heb ik nu in 2m1 bak de miezerige sla vervangen door 2 supermooi uitziende slasoorten uit de moestuin en heb ik snijbiet en pak choy uitgeplant. In de 2e bak wil ik de prei en pootuien vd moestuin zetten en ik denk verder wat bieten.

Een bak vd moestuin staat al in de achtertuin, op karton op een stuk dat ik van woestenij in gras wil veranderen. De bak is ruim 3.50x1.50m groot. Hier ga ik de aardbeien heen verhuizen, de rest vd sla, snijbiet en pak choy uitplanten. Geloof dat er ook wat broccoli op was gekomen, dus die gaat daar ook in. De rest vd bak wordt gevuld met bonen, peultjes, bieten, komkommer en kruiden. Naast de bak ga ik op/door t karton courgette en pompoen uitplanten en in afvalzakken tomaat, gelukkig had ik die niet allemaal op de moestuin gezet.

Nog wat drukke dagen voor de boeg :)

• Like 5
Geplaatst:

Wilde zomerpostelein geoogst en wat doperwten.

Het net van de oude aardbeien gehaald en de laatste aardbeien gesnoept.

Wat onkruid en warmoes op de composthoop gemikt samen met twee lagen mest.

De eerste rij tomatenplanten in touw gedraaid.

Iemand overtuigd dat het geen dieven maar houtduiven waren die schade aan haar bessen en takken had veroorzaakt.

Geplaatst:

Het is net na middernacht, dus gisterenmiddag nog een flink deel knoflook geoogst. Ik heb nog 3 rassen laten zitten (plus olifanten knoflook en de knoflook in de kas), die zien er nog wel goed uit.

Zeer slechte oogst, klein of rot. Alleen de Germidour zag er nog redelijk goed uit. Rot varieert van 10% tot rond de 90% (Korean Red 15 tenen in de grond, 1 redelijke bol over en een andere was 1cm in doorsnede, dus kleiner dan ik erin had gedaan. De rest had schimmel of was al rot.

Op de vrijgekomen plek weer wat geplant. Paar pepers, traytje van 28 stuks rosella, en 4 zonnebloemen. En een traytje stevia stekken, maar die waren nog niet goed geworteld dus de kluit viel meestal uit elkaar.

Ook een tray met okra en rosella in de kas van DKB gezet, die gaan erin als de knoflook er uit gaat.

• Like 1
Geplaatst:

Sneu verhaal, @Vlavlip, maar groot gelijk. Ik hoop niet nat je al (teveel) betaald had.

Ik heb vanmorgen de bestelde aaltjes tegen de varenrouwmug binnengekregen en heb ze direct verspreid in de achtertuin. De  grond moest na ingieten vochtig blijven, mocht niet uitdrogen. Dus een gelukje dat ik net voor de regen aan de aaltjes heb toevertrouwd aan de open stukjes grond in mijn achtertuin. Ik was al aan het nagieten met regenwater, toen kwam alle hulp van boven. Het is inmiddels gestopt met regenen, ik met nu weer een oogje in het zeil houden.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag droog, bewolkt, windstil en broeierig.

Peulen, uien en knoflook geoogst.

Flink geschoffeld en de nieuwe aardbeien schoongemaakt.

De aalbes en zwarte bessen onder netten verpakt.

Gezaaid en weer afval op de composthoop gegooid.

Een rij tomaten ingebonden.

• Like 2
Geplaatst:

@HuubvG er is me al toegezegd dat ik mn contributie en borg e.d allemaal terug krijg en ik heb ook aangegeven t geld voor de aankopen die ik via hen heb gedaan en die ik niet even vd tuin af krijg, zoals compost, pootuien, enz....dat geld krijg ik ook terug.

T valt dus mee, enkel de kosten voor mn pootaardappelen en wat zakjes zaad ben ik echt kwijt. En mogelijk de kosten van een framboos.

T materiaal had ik verder al of kan ik ook thuis, of later op een andere tuin, gebruiken. 

Vandaag ivm weinig gedaan ivm vrijwel gehele dag regen......vanmorgen wat frambozen geplukt en gegeten, net circa 10 minuutjes slakken vermoord, stuk of 40 gok ik, en een openingetje gevonden in t gaas dat ik gisteren boven mn naar huis verhuisde bak had geplaatst waar 1 slak doorheen was gepiept en die had ietsje gesnoept van 1 snijbiet blaadje....opening is nu dicht en slak is egelvoer.

• Like 3
Geplaatst:

Gisteren:

Onkruid verwijderd tussen 1 bed prei, sjalotten, aardappels en in de folie kas met kolen. Tomaten extra mest gegeven en bleekselderij uitgepoot. 

Zaterdag binnen bonen gezet, deze lijken al een beetje op te komen. Er is beweging in de potjes 😊

Nog een paar slaplantjes in de Farm Box (van merk Keter) gezet. Had er al eerder sla plantjes in gezet en die gingen al goed groeien. Ben benieuwd of het inderdaad werkt. 

Ik had ergens vorige week (of was het de week daarvoor alweer...?) Wortels gezaaid, nu zag ik eindelijk groene sprietjes opkomen waar ik ze gezaaid had. (Dat wil zeggen.. had 3 rijtjes gezaaid, en bij 1 rijtje zie ik groene sprietjes komen netjes in een rijtje, dus denk niet dat het onkruid is). Voor nu heb ik er veiligheidshalve maar een voedselcover overheen gezet zodat vogels geen plantjes eruit kunnen trekken en de slakken ook niet kunnen mee eten. 

Oh en eindelijk Korona aardbeien kunnen kopen. Ze waren hier nergens te vinden. Maar nu heb ik er dan toch een paar kunnen scoren bij Tuinwereld in Dordrecht. (Ondanks dat het helemaal niet zover is, was ik er nog nooit geweest, toch leuk even er doorheen lopen). Nu nog hopen op een paar dagen mooi ☀️ig weer dan kan ik eindelijk de aardbei bedden grondig bewerken. 

• Like 1
Geplaatst:

Mijn salieplant opnieuw gered van de valse meeldauw. Het kleine plantje dat ik had zat helemaal vol, heb hem gesnoeid en toen begon hij als een idioot te groeien. Maar ik zie nu toch weer aantasting. Ik heb zoveel mogelijk takken er tussenuit geknipt zodat de rest meer ruimte heeft om na de regen uit te wasemen, de overige aangetaste bladeren weggeknipt en straks sproei ik nog een melk-water mengsel, met slakkenkorrels er omheen omdat slakken de melk te lekker vinden. Maar wat te doen met alle afgeknipte salie? Ik vind het zo zonde alles weg te gooien. De meeste blaadjes hebben maar een lichte aantasting. Kan ik dat gewoon nog drogen en opeten? Smudgesticks van maken? Of toch maar in de gemeentelijke groenbak want op de composthoop verspreid ik de schimmel? 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vanochtend een uurtje naar de tuin.

Frambozen geplukt. Wilde ook moerbeien oogsten, maar zag geen rijpe meer. Vorig jaar bleven ze nog hangen, dit jaar een vogel?

De (zure?) kersen boompjes van de Aldi van 2 jaar geleden was ook helemaal leeg gegeten, slechts een enkel pitje over. Had om een deel nog wel zakjes gedaan, maar het grootste deel daarvan is niet goed meer. De Suzuki fruitvlieg was langs geweest. Zag nog een aantal poppen zitten. En veel half rotte vruchten met een gaatje waar de larve eruit gekropen is. Oogst is dus klein, maar moet nog even een tweede keer controleren alvorens ze op te eten.

Was de toch al van plan te weg te doen, en er de familie appelbomen te planten.

• Like 1
Geplaatst:

Heel veel onkruid getrokken (door alle regen was het volledig verwaarloosd) de peultjes planten weggetrokken want die waren klaar met de productie. Een handje blauwe bessen geoogst en de schade aan de tomatenplanten opgenomen. Wat een drama zeg. Alleen de tomaten in potten zien er goed uit, die in de volle grond zijn treurig, beetje paarsig. Toch maar even gedurfd en de ergste ellende weggehaal. Hopelijk wordt het nog wat.

Sla groeit in ieder geval goed! Tweede zaai komkommers heeft het ook niet erg naar zijn zin in de tuin. Maar de Japanse wijnbes ziet er fantastisch uit! Vast een mooie oogst.

In tegenstelling tot de aardbei, de ratten eten ze allemaal op helaas. Grrrr

• Like 1
Geplaatst:

@Tanja65, dus de melkoplossing is ook goed voor valse meeldauw? Hier werkt het tegen echte meeldauw verbluffend goed, ik zie vooral de kamperfoelie ervan opknappen, mooi groen, glimmend blad. Ik zou de salie zeker weggooien, niet alleen voor de besmetting, de frisse, gezonde blaadjes die je straks gaat oogsten zullen beter smaken. Gewoon omdat ze er lekkerder uitzien.

• Like 1
Geplaatst:

Meerdere keren heen en weer gefietst om de moestuin verder leeg te halen. Denk nog 4x een tripje te moeten maken en dan ben ik klaar.

Vandaag oa vrijwel alles wat ik nog aan gewassen had staan en wat ik kon uitgraven mee naar huis genomen, oa diverse soorten sla, worteltjes, bietjes, andijvie, munt, broccoli en restant pak choy en snijbiet. 

Thuis in de bak een deel vd sla, snijbiet en pak choy uitgeplant. Verder de eerder meegenomen aardbeien en kleine pootuitjes uitgeplant. Hopelijk dat ik morgen de rest kan uitplanten.

Deel van oa de sla uitgedeeld want ik had gezaaid om t uiteindelijk over 2 bakken uit te planten, maarr ha, thuis geen plek voor 2 bakken :( 

Morgen verder weer naar de tuin om meer spullen op te halen, waaronder de 2e bak, en de peterselie en tijm waar ik vandaag geen potjes meer voor had.

• Like 2
Geplaatst:

Overdag stralend weer, alleen even naar de tuin om de komkommers wat frisse lucht te geven.

Vanavond de laatste primeuraardappels gerooid en er gespit, er ook een rij rucola gezaaid.

Een potje basilicum gezaaid en bij het gaasrek van de sugarsnaps de laatste meters vol gezaaid.

Het eerste handje zwarte bessen gesnoept voor de antioxidanten en een emmer asperges geoogst. 

Onder glas gegoten en gezwijmeld bij het eerste ieniemienie  baby komkommertje.

Geplaatst:

Het bed bonen maar weer onkruidvrij gemaakt. En gelijk de opgekomen boterboontjes ertussen gezet. Nu nog hopen dat ze niet worden opgevreten. 

Peterselie uitgeplant, savooiekool plantjes gekregen van een buur, deze ook uitgeplant. Gekeken bij de tomaten. 4 van de 6 doen het redelijk tot goed. De overige 2 vertrouw ik niet... is geen meeldauw, t lijkt ook niet erg op phytoftra (geen idee hoe je het schrijft, maar jullie zullen denk ik wel weten wat ik bedoel toch? 🙈) ik zal hieronder foto's toevoegen van deze 2. Hebben jullie een idee wat dit is? Deze 2 staan buiten, in de volle grond. Beschermd tegen de wind, en krijgen regelmatig (koe)mest. De plantjes ertussen zijn half ingegraven potjes basilicum.

20240617_211708.jpg

20240619_214756.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...