Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

In navolging van de anderen vandaag de vriezer ontdooid en schoongemaakt.

Toch wel een klusje hier, gelijk even geïnventariseerd wat er nog in zit en alles logisch alles ingedeeld.

Na het eten van een vergeten en weer gevonden minimagnum even met de hond naar de tuin gelopen om de IBC die nog bijna vol zit te controleren.

Ik gok het er maar op, hij staat flink ingebouwd en morgen weer dooi.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even de watertanks gecheckt, ik had de aftapkraan opengezet maar halverwege ging er iets verstopt zitten dus zitten ze nog halfvol. De (gelukkig dunne) ijslaag kapotgeslagen zodat de spanning eraf is. Nog een nachtje vorst overleven ze nu wel, vanaf morgen weer warmer.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee keer met een bos abrikozentakken achterop naar de tuin gefietst, wat eigenlijk niet goed gaat.

Onderweg moeten stoppen omdat er takken in mijn achterwiel dreigden te gaan.

Tot nieuwsgierigheid van twee kinderen die wilde weten wat ik aan het doen was.

Uitgelegd dat ik de takken ging drogen en er daarna een fikkie mee ging stoken.

Dat vonden ze wel een goed idee.

En ik ook, en daarom op de tuin een fikkie gemaakt om het aspergeloof op te ruimen.

Helaas was het loof nog erg vochtig en gaf het heel veel rook, ik ben er maar mee gestopt.

 

De mest ontvangstplek leeggemaakt, de mest op het maisveldje gegooid en het compost vak nog vol gegooid met  bevroren kluiten verse mest.

De pallets en palen weggehaald en de mestleverancier laten weten dat ik tot in de lente wel genoeg heb.

Al het land wat nodig was is nu bemest en ik heb drie kuub mest/compost liggen.

En nog een restje rijpe compost.

 

Nu maar wachten tot de vorst uit de grond is, dan kan ik weer verder met spitten.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze avond even 20 stekken van de 10 overwinterende stevia geknipt. Afgelopen juli had ik 100% slaging, hopelijk nu weer. Maar nieuwe ronde geeft nieuwe kansen (dus ook kans op failure). Een dag of 2 geleden al 20 stekken bergbasilicum geknipt, die staan nog fier overeind in de kweekkas, dus dat gaat nu nog niet mis.

En nog een dag eerder 31 stekken van de mandarijnsalie geknipt (en 9 Tradescantia pallida), de overwinterende planten werden te groot. Maar nu is mijn neus niet zo goed, maar mandarijn ruik ik er niet in. Ruikt overigens wel lekker.

 

En de overtollige bladeren van de mandarijnsalie en stevia worden gedroogd. Die van de basilicum niet, daar zit thrips in, of iets wat er op lijkt. Van de stevia blijven ze af, en de salie zitten ze zelden in.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mollen vervloekt. Brak bijna mijn enkel toen ik wegzakte in het gras. Ze vinden het bijzonder fijn bij ons in de tuin. Alles aan gestampt. Iets meer verwensingen geuit. Kippen gevoerd. 4 eitjes geraapt. Het gaat best lekker weer met de eieren. 1 was nog helemaal warm!
Water ververst. Vandaag voor het eerst vloeibaar ipv een brok ijs. Ook wel weer geinig.
Wat troep opgeruimd. Gestaard naar het kippenhok en gepeinsd over hoe en wanneer de een aangepakt moet worden.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal niks. Al weken. Eerst eindeloze regen, waardoor de forellen begonnen te spruiten.😉

Daarna vorst, met als resultaat bevroren modder. En nu natuurlijk nog sneeuw.

Gelukkig wel tussen het nat en ijs door de kleinste kas kunnen opbouwen.

Als ik zie wat iedereen kan op zijn landje, begin ik te geloven dat ik in een parallel universum zit.

Ja uien gezaaid, in de kelder. Tjonge jonge, dat schiet op.

(het moge duidelijk zijn dat winter niet mijn favoriete seizoen is)

aangepast door Amrutten
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Amrutten zei:

waardoor de forellen begonnen te spruiten.

 

Nu wordt ik wel erg nieuwsgierig??????

 

Vandaag harde wind, 5 beaufort met vaste neerslag hagel en sneeuw en nog een regenboog.

Twee keer een stukje gespit en tussendoor op de bank in slaap gesukkeld.

Sla zaailingen van de volle grond verplant in kweekbakjes met oude potgrond.

De mussen ? hadden er aan gezeten en veel waren losgetrokken.

De plantjes onder glas gezet, op hoop van zegen want het zijn nu eenhapssnacks voor de slakjes.

Maar nu weer een stukje leeg om verder te spitten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Amrutten zei:

Als ik zie wat iedereen kan op zijn landje, begin ik te geloven dat ik in een parallel universum zit.

 Valt reuze mee, hoor. Ik ben gisteren even over de tuin gelopen, maar ik kan ook nog niet zoveel. De bovenlaag van de grond was nog hard en korstig van de vorst. Bladruimen en schoffelen en wieden ga ik pas doen als er ook werkelijk weer wat groei te bespeuren valt en als ik weer normaal kan schoffelen. Nu al zin in.

Maar ik heb wel wat foto's gemaakt met de uitgelegde afmetingen van een eventuele nieuwe tunnnelkas. Ik twijfel nog, maar dat er een nieuwe moet komen staat wel vast. Een maandje terug trok ik bij een klemmende deur ook de halve deurstijl doormidden 😬 

 

En die spruitende forellen ben ik ook nieuwsgierig naar. Heb je stekjes? 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, en het restant ijs in mijn watertanks in kleinere stukjes geklopt en overgebracht naar de tank waar geen kraan aan zit. Vinger opengehaald aan een scherp stuk ijs, ik wist niet eens dat dat kon.  Aftapkranen gangbaar gemaakt, het (smelt) water loopt weer gewoon weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bijna niks, in afwachting van een volkstuin, het voorjaar en het antwoord op de vraag van de spruitende forellen.

 

O ja, mijn compostvaten achter de schutting bekeken, toen ik er wat gft afval in gooide. Er lagen beschimmelde kippenbotten in. En een plastic zakje met gft afval. Buren, niet doen a.u.b. Geen dierlijk afval graag en geen plastic. Als ik de volkstuin heb, gaan de compostvaten als eerste mee.

 

In het schuurtje een paar kamerplanten verpot, maar das niks moestuin.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna windstil en wat lichte sneeuw en later wat motregen.

Weer een stuk gespit. Tussendoor werd er een trekkerlading mest gebracht en daar even mee geholpen lossen.

Wat plantjes onder glas gezet en daarbij een ruit gebroken.

Boerenkoolplanten geoogst en daar gelijk een hoekje gespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zonnig winterweer.

Er was zelfs wat volk op de tuin dus niet zo heel veel gedaan.

Nog twee kruiwagens mest op de rabarber gegooid, drie kruiwagens mest om de composthopen aan te vullen en nog drie of vier kruiwagens voor het laatste hoekje achterin waar nog gespit moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moestuin bevind zich op dit moment op twee plekken..buiten een bank met enkele te verwaarlozen kruiden en op de vensterbanken de rest. Bezig geweest met een strooibusje kaneel om de RVM te pesten..ik zie ze nu overal vliegen..en nee het zijn echt geen fruitvliegen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was toch weer best fris, maar wel even lekker 3 uurtjes gewerkt. 1 bed schoongemaakt en zo goed en zo kwaad als het ging een laagje bevroren compost aangebracht. Daar bovenop een lekkere dikke laag blad. Beetje peterselie uit de kas geoogst en een klein bordertje gemaakt van een rijtje tegels bij de kiwibes. En gewoon gerommeld. 😄

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...