Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vogeltelling

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag is het vogelteldag. http://www.tuinvogeltelling.nl/

Doen jullie ook mee?

Ik zit met mijn laptop aan tafel voor het raam.

Vanmorgen eerst ervoor gezorgd dat alle voerhuisjes vol zaten. ( kilo's zonnebloempitten, vet, appels en pinda's gaan erper jaar door heen)

Zo heel af en toe heb ik een sperwer in de tuin en nu was ze er ook.

Verder heb ik allerlei soorten vinken en meesjes. Grote bonte spechten, boomkruipertjes en roodborstjes.

Ook duiven en merels. In de voortuin af en toe een musje.

Mijn schoonmoeder is erg jaloers op de vogeltjes die ik in de tuin heb en zit de hele dag achter de geraniums naar haar vogeltjes te kijken. Ik heb haar vorig jaar gezegd dat ik de vogeltjes eerst met een buks neerschiet zodat het makkelijker telt. Ze heeft me weken niet aangekeken.....

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Ik heb haar vorig jaar gezegd dat ik de vogeltjes eerst met een buks neerschiet zodat het makkelijker telt. Ze heeft me weken niet aangekeken.....

Ik houd wel van dat soort humor!

Wij doen niet mee. Hebben verdomd veel musjes die het kippenvoer op eten. En nu meeuwen omdat het weiland onder water staat. En dan nog een enorme roofvogel waarover de meningen verschillen (welke soort het is) die de kippen op eet.

Maar ik ga ze niet tellen

Zodra ik hier egels zie, geef ik ze wel door via telmee.nl

Geplaatst:

Hier zijn ze wel geteld, niet door mij dus geen idee wat en hoeveel. Wat ik wel weet is dat we een 'huis'roofvogel hebben die elke week wel even een vogeltje meepikt. Makkelijke prooien ook met al dat vogelvoer wat hier gestrooid wordt.

Bij mijn ouderlijk huis hebben we ook aardig wat egels, daarvoor hebben we 2 winterverblijven staan.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik doe ook elk jaar mee inmiddels al een jaartje of 6.

Dit jaar had ik het weekend voor de telling ontzettend veel maar tijdens de telling heel weinig , ondankbare gevleugelde vriendjes zullen wel gedacht hebben we laten ons niet zien dit weekend . En nu is het weer een komen en gaan van volgens. Hier zitten allerlei soorten mezen en mussen en vinken, merels, keepjes, roodborsten, gorsen, boomkruipers, spechten en inderdaad ook hier een sperwer of valk die daar een vogeltje van meepikt. Oh ik vergeet de houtduiven,gaaien en eksters nog.

groetjes Sandra

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Wie heeft er afgelopen weekend aan de vogeltelling mee gedaan?

Zelf heb ik gistermorgen een uur de tuin in de gaten gehouden.

Ekster 1

Heggenmus 1

Huismus 17

Kauw 2

Koolmees 1

Merel 9

Pimpelmees 1

Sperwer 1

Spreeuw 2

Vink 1

Dit jaar veel meer verschillende soorten dan de afgelopen jaren.

De sperwer maakte een duik door onze achtertuin, maar zonder resultaat en bleef even op de schutting zitten.

Een vink zien we maar zelden, maar gister zat er eentje in onze boom, dit maakte de toch al mooie lijst heel compleet.

Geplaatst:

Ja ik heb ook meegedaan, getipt door een moestuinconnectie. 16 Huismusjes (voer ik dagelijks, zomer en winter), 2 Turkse tortelduiven, 2 koolmeesjes. Meestal heb ik slechts deze 3 soorten vogels in de tuin, een vierde is de pimpelmees. Vooral de huismus is volop in mijn tuin aanwezig. Voor de koolmees en pimpelmees heb ik vogelhuisjes opgehangen, waar zo nu ook gebruik van maken, zeker om te schuilen voor de koude sneeuwwinden. Komend seizoen wil ik ook een mussenkast ophangen, waar een paar families zichzelf naar hartelust kunnen vermenigvuldigen.

Geplaatst:

Bakken vol met voer.....de afgelopen jaren veel vogels, zelfs vogels die ik nog nooit gezien had. Zowel voor als achter. Dit seizoen? Een dikke duif, twee kleine duifjes en een verdwaalde koolmees......en dat is al weken zo....ik begrijp echt niet waarom er dit jaar zo weinig vogeltjes zijn bij mij. Er is echt genoeg te eten.

Niet geteld dus...de moeite niet waard!

Geplaatst:

Zouden jullie volgend jaar van te voren willen waarschuwen? Lijkt me leuk om mee te doen... maar lees er steeds te laat over...

Geplaatst:

ik ben vrij rap klaar met tellen 1 roodborstje en 2 merels. Heeft iets te maken met de 4 katten die hier rond lopen vrees ik. Heb dus nu niet meegedaan met de vogeltelling.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar echt een vette lijst in de Franse tuin.

Ik merk dat ik steeds meer vogels krijg, en ook meer omdat ik verschillend voer aanbied.

Zo strooi ik voor de roodborstjes iedere dag broodkruimels, voor de vinken gemengd zaad, voor de mezen vetbollen en vogeltaart, voor de boomklever pompoenpitten, voor de merels, kramsvogels en koperwieken appels.

Ik telde 21 vogelsoorten in mijn tuin:( niet binnen een uur hoor, aan de vogeltelling doe ik niet meer mee..dat is volgens een vogelvriend verneukeratief, maar over de afgelopen week):

3 Turkse tortels, 1 winterkoning, 1 heggemus, 12 kramsvogels, 7 merels, 2 roodborst, 2 zwartkop, 10 koolmeesjes

5 pimpelmees,2 boomklevers, 7 groenlingen, 2 goudvinken ( waarvan er en zich doodvloog tegen ons raam daar zitten ondertussen 8 stickers op...) 9 vinken, 30 spreeuwen,2 zwarte kraaien, 1 Vlaamse gaai, 3 appelvinken, 1 buizerd en 4 puttertjes.

Mijn buurman klaagt "dat ik alle vogels heb"..ik merk wel dat, hoe langer je het voederen volhoudt, hoe meer vogels je krijgt.

Niet meer gezien het laatste jaar: grote bonte specht en groene specht..vast en zeker omdat we veel dood hout uit de tuin halen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

We hebben twee bonte spechten een zat aan de pindanetje en de ander aan de kokosnoot met vetbol erin.Leuk he die div vogels je wordt er zo gelukkig van (ik/wij)

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Gemiddeld gaat het hier nu om 1 roodborstje en 4 koolmeesjes. Die zien we in de rest van het jaar weinig.. En verder familie Merel.. Denk een stuk of 4.. Maar die zitten echt het hele jaar door in de tuin, vooral tussen de blaadjes enz en in het gras

Wij hebben hier in de winter trouwens bijna nooit musjes, terwijl het in de zomer er op het hoogte punt er wel 30 te gelijk kunnen zijn.. Misschien iets aantrekkelijkere omstandigheden voor in de winter gaan regelen

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Wij doen niet mee, wonen in buitenland en zijn aan het trainen met de hond. Denk niet dat daar tijd is, om vogels te tellen in het bos.

Plezier met tuinvogels tellen.

Geplaatst:

Dank je wel Henk, leuk. Ik doe altijd mee maar stuur natuurlijk niet in. . Ik vind het wel leuk om dan met de uitslag van Nederland te vergelijken en met mijn eerdere tellingen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zeker mee doen, net als vorig jaar. Vorig jaar had ik een van de hoogste aantallen huismussen (16) in deze streek. Ik voer ze dagelijks, zomers en winters.

Vandaag tel ik slechts 2 koolmezen, 1 pimpelmees (de mezen zijn er na het voederen meestal het eerst bij, dan komen de mussen) en 4 huismussen.

Geplaatst:

Ik tel zo'n 50 kraaien....

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.