Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hey, even voorstellen.


Gdw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Assen, 20 jaar, student

 

Ik heb op dit moment een moestuintje van 3 a 4 m2 in de achtertuin. Hartstikke tof! De aardbeien en sla doen het super en de lente ui en parijse wortels zijn geplant, net als verschillende kruiden.

 

Het lijkt me wel wat om een volkstuintje te nemen voor wat meer ruimte. Ik vraag me alleen af of dit goed te combineren is, hoeveel tijd besteden jullie per week aan je moestuin? Hoeveel is het minimale eigenlijk?

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Een antwoord op je vraag heb ik niet echt, verschilt ook per persoon denk ik.

Volgends mij is een moestuin aardig wat werk, onkruid weghalen, water geven, schoffelen...Op het moment dat je dat ook leuk vind zou het minder erg zijn om er tijd in te steken dan als je dat soort dingen totaal liggen.

 

Misschien zijn er op een complex wel buurtjes die een keer water geven of heb je familie die iets kan doen als je het zelf niet redt.

 

Mijn voortuintje is véél te klein en ergens zou ik best een volkstuintje willen.

Maar het gemak om even snel in de tuin te kijken hoe het ervoor staat is ook wel erg groot hoor. Als het regent kijk ik even door het raam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, ik heb ook maar een makkelijke moestuin, staande pvc kas, een koude kas, en heel veel wasmanden, potten speciekuipen, en eigenlijk voor ons huishoudentje van 2 personen is dit voldoende. Maar ook maak ik mijn schoonouders blij,met de verse smakelijke groenten. Ik hoef de keukendeur maar uit te lopen en ik ben er. [wel heel gemakkelijk'] ,maar heb geen last van onkruid, vogels, duiven, dus vindt het persoonlijk heerlijk om het zo te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik studeer ook, heb een volkstuin van 200 m2 maar ben alleen in het weekend thuis en kan in de meeste weekenden alleen op zaterdag iets in de moestuin doen. Soms krijg ik hulp van mijn vader. De moestuin wordt op deze manier al zo'n 4-5 jaar onderhouden. De sleutel zit hem in goed bijhouden (onkruid schoffel je als het jong is), je goed voorbereiden (wat/wanneer zaaien) en niet te veel moeilijke planten zetten (maak het niet te moeilijk voor jezelf). Voorzaaien doe ik thuis in de kas bij mijn ouders die de zaailingen de week door helpen In de zomer/oogst periode is het wel lastig maar dan moet je dus even hulptroepen inschakelen om water te geven en te oogsten. Op warme dagen moet je dan elke dag wel even langs om water te geven.

 

Mocht je dus enkele uurtjes in de week hebben dan zou ik zeggen: doen! Begin klein, zeg 50 m2, zodat je later als je alles onder de knie hebt en het wat betreft tijd lukt op zoek kunt naar een groter tuintje.

 

Welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Mijn volkstuin (180m2) kost me in de winter zo goed als geen tijd, maar in het voorjaar en de zomer ben ik er toch wel een uur of 6 per week gemiddeld zoet mee. En ik ben geen pietje precies. Vooral in de zomer groeit onkruid snel. En moeten planten in de kas regelmatig water hebben. Verkijk je trouwens ook niet in het werk om je groenten en fruit te plukken en klaar te maken; als er op een zeker moment 10 spitskolen goed zijn en je wilt ze invriezen, ben je een paar uur bezig. Of als de zwarte bessen rijp zijn en tot siroop of jam verwerkt moeten worden. Maar als je de tijd ervoor kunt vrijmaken en je houdt van tuinieren en lekkere verse onbespoten groente een absolute aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Stap voor stap aanpakken zou ik zeggen.

Als je je een beetje organiseerd valt die tijd wel best mee.

Ikzelf werk met verhoogde bakken en heb hierdoor al minder werk met met bv onkruid wieden.

Het is een zoektocht waar je zelf moet ondervinden wat je wil.

 

Alvast succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

 

Die verhoogde bakken, goed idee. Scheelt dat veel onkruid wieden?

 

Vandaag met meerdere mensen gesproken op de volkstuintjes. Begin aardig wat zin te krijgen om een volkstuintje te gaan huren. Tussen de 2 - 4 keer per week moet me lukken om er naar toe te gaan.

 

Welke groente raden jullie mij aan om in het begin te gaan poten? Makkelijke om mee te beginnen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom . sla is wel het makkelijkste om te zaaien, ook lage prinsesseboontjes lukt wel zonder al te veel kennis.zo zijn er vele soorten. wel even info opzoeken hoe te zaaien. maar hier kun je zowat over van alles wel wat te weten komen.

verhoogde bakken werkt wel erg prettig. je maakt ze 120 breed zodat je van beide kanten zonder op je grond te staan , wat altijd weer noodzaakt de aarde los te maken , kunt wieden en planten. wens je succes. Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een beetje ligt aan je eigen instelling. Als je vooraf je even in een gewas verdiept en niet zomaar klakkeloos van alles zaait om het ene na het andere probleem tegen te komen is alles vrijwel mogelijk.

Bloemkool is wat lastiger maar niet onmogelijk

 

Denk dat het meest ingewikkelde de indeling in je tuin is met een goed wisselteeltplan. Als je een goede wisselteelt hebt voorkom je aardig wat problemen.

 

En van evt. fouten leer je weer. Verder is de grondsoort ook wel belangrijk, op kleigrond doen sommige dingen het veel beter dan op zand. Maar sommige dingen doen het op zandgrond weer beter dan op klei.

 

Ik ben nog geen jaar bezig en probeer gewoon van alles uit en tot nu toe gaat het allemaal best lekker! Mislukt er een keer wat is het gewoon jammer, maar wil dan wel weten wat ik fout gedaan heb om het jaar erop het beter te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom ! Vooral in het begin niet te veel willen . Je wil gauw teveel , het moet ook verderop in het seizoen allemaal kunnen... Tuin nemen. Helft of zelfs minder ( zo'n tuin kost 3x niks ) in cultuur nemen, rest afdekken of maaien af en toe. En daarna steeds een stukje meer in cultuur nemen.

 

Superleuk. Maar studentenleven is ook druk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tuintje van 100 m² op de kop weten te tikken! Op 10 minuten fietsen, dus ideaal. Hieronder een paar foto's.

 

Vooraanzicht, tussen de tegels en de paaltjes is van mij en tot aan de sloot

imag040495521336160645.jpg

 

Rabarber, rode bes en een waterkraantje aan het begin van de tuin

imag040395851336160636.jpg

 

Gezien vanaf de achterkant

imag040115821336160623.jpg

 

De tuin was al klaargemaakt voor dit seizoen, bemest en al. Volgens mij heb ik hier wel een leuk tuintje mee gevonden! Komende tijd heb ik genoeg uit te zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woow ! Das echt mooi ! Mooie donker grondje. Klei ? Perfecto !

succes ! Kan je je eigen 'seizoen' aanmaken hier.

 

heb je vlot gedaan trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat denk ik ook wel idd

 

Het is idd snel gegaan, heb geluk gehad dat deze net vrij kwam! Ik begin eerst met een klein gedeelte en breid het steeds wat uit. Thnx voor die tip btw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op dit forum. Idd is het beter met een klein stukje te beginnen en langzaam uit te breiden. Al wil je gauw meer en is voor je t weet de tuin te klein Succes!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...