meekje Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Heb een paar zaadjes geplant uit een zakje waar niets opstond, ik vermoed dat het gougette of pompoen ofzo is.Kun je verschil zien in de blaadjes als ze opkomen? Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 (edited) Er zit inderdaad verschil tussen. Hoewel elke soort weer net wat andere bladeren heeft. Maar over het algemeen zijn courgette bladeren grilliger van vorm en hebben een zilverachtige tekening. Terwijl pompoen bladeren egaal van kleur zijn en minder grillig van vorm.Hier een foto van een courgette plant En hier van een pompoenplant. Edited May 2, 2012 by Guest Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted May 2, 2012 Author Share Posted May 2, 2012 Bedankt!Het is duidelijk te zien dus.. Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Ik vraag me wel af of dat verschil in het begin al te zien is. Maar na blaadje 3 en 4 zal het wel lukken. Die grijzige waas over de courgettebladeren, is er niet direct. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Maar dan nog hebben de meeste courgette-soorten heel scherp gesneden blad. Een pompoen heeft vaak zachtere bladeren, ook met zachtere randen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Of je het verschil in het begin wel zo makkelijk kunt zien weet ik niet . Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept . Misschien is de vorm van een blad ook nog wel afhankelijk van het ras. Ik heb toevallig wat pompoen- , courgette- en komkommerplanten staan die hun eerste echte blaadjes hebben gevormd. Kleine quiz . Waar staat courgette , pompoen en komkommer ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Links courgetteRechts boven pompoenRechts onder komkommer Klopt dat??? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Rechtsboven courgette denk ik. Verder geen idee Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Het valt dus toch tegen Miranda en Jorieke want geen enkel antwoord is goed. Links staat een pompoen ras Atlantic Giant. Boven staan twee komkommers van het ras Konsa (F1 hybride)Rechts beneden staan twee courgettes van het ras Diamant (F1 hybride) Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Ah, strikvraag, de blaadjes zijn nog niet goed uitgevouwen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Over de komkommers twijfelde ik..hihi, de kiemblaadjes leken op mijn komkommers, maar de augurk en pompoen had dat ook eerst.Als ik hier de naambordjes weg zou halen denk ik dat ik in eerste instantie het ook niet zou herkennen, zou vanmiddag wel een foto maken, zijn best grote verschillen met jouw foto's Maar goed, ik heb een mini pompoentje waarvan ik hoop dat het absoluut niet gaat lijken op jouw reus!!! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Het valt dus toch tegen Miranda en Jorieke want geen enkel antwoord is goed. Links staat een pompoen ras Atlantic Giant. Boven staan twee komkommers van het ras Konsa (F1 hybride)Rechts beneden staan twee courgettes van het ras Diamant (F1 hybride) Godzijdank. Mijn courgettes zien er hetzelfde uit als die van jou. Kreeg al een hartaanval dat ik de foute planten gezet zou hebben... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siti Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Gelukkig ben ik niet de enige! Ik heb dit probleem ook. Ik dacht ik onthoud wel welke plant waar staat maar dat is dus niet gelukt. Wat denken jullie wat het is? Het waren zaden van komkommer, courgette en pompoen. Ik denk zelf op de 3e foto links; pompoen, midden komkommer en rechts courgetteDe 1e foto is het plantje links, de 2e foto is het plantje rechts. Zou toch sneu zijn als ik straks de courgette aan een touw omhoog probeer te leiden. Dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Estemy Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ik denk je heeft gelijk. Je kunt, volgens mij, de kleine bomenknoppen op de courgette al zien. Met pompoenen moet je altijd wat langer voor de bloemen wachten. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thamar Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Grappig dat je dit zegt... Ik heb mijn courgette en pompoen op dezelfde dag gezaaid. De pompoen had toch echt eerder bloemknoppen dan de courgette . En ik weet zeker dat ik de goede namen bij de goede plantjes heb gezet! Groetjes Kelly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siti Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 oh jee het blijft spannend dan. Klopt, de rechterplant heeft bloemknopjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ik heb de Pompoen Uchiki Kuri .Kan ik hiervoor dezelfde plantafstand als voor courgettes nemen? (1x1,5 m) Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ik zou voor een pompoen meer ruimte reserveren, wil overigens niet zeggen dat dit per se nodig is. Een courgette plant vult die 1,5 m2 vanzelf, maar meer ook niet. Een Uchi Kuri kan echter gerust 3 of meer stengels maken die elk 6-7 meter kruipen/klimmen. Als je dat toestaat kan 1 plant met gemak 5 of meer m2 vullen. Dat is dus evenveel als 3 of meer courgettes. Mijn planten stonden vorig jaar middenin mijn tuin, maar kropen uiteindelijk toch over de schutting naar de buren (5 meter verderop...).Wellicht heeft iemand hier ervaring met het in toom houden van pompoenen in een kleinere ruimte, en hoeveel ruimte je dan minimaal moet aanhouden voor een goede oogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Oei dan moet ik een andere plaats zoeken.Hoe groeit een pompoen dan? Als ik al de zijscheutjes verwijder, wordt het dan één lange stengel? Of groeien de pompoenen net aan die zijscheuten?Ik vind daar geen specifieke info over.Ik zit wel niet in het juiste topic vrees ik. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 haha nee, maar ook weer wél hoor. Er zijn nogal veel verschillende courgettes ook. En veel verschillende pompoenen ook trouwens. Het echte verschil is niet altijd even duidelijk. Ook niet in groeiwijze. De gewone groene courgette ( ik weet de naam niet eens, maar er staat een mooie foto op pagina 1 van dit topic ) is minder of niet rankend. Maakt geen superlange slingers van zijtakken dus. De courgettes groeien min of meer in het centrum van de grote plant ( gróót worden ze wel in de volle grond, met wat mest en voldoende vocht; 1,5 m2 zeker ). Je hebt ook courgettes ( gele bv, ik weet de naam niet , maar ik had er vorig jaar 1 ) die wel aan een lange rankende zijtak groeien. Die plant loopt gerust een paar meter weg. Je hebt ook gele trouwens die wel in het hart van de plant blijven hoor. De pompoenen. Zelfde verhaal. Alleen zijn de vele pompoenen vaak nóg groter als plant. Er zijn topics over de pompoen, waar foto's bij staan van mede-forummers die een heel weilandje met 1 plant hebben laten begroeien. Veel minder kan ook hoor. En je kan altijd weghalen wat je wil.De mijne werd vorig seizoen 12 m2 als het er al geen 16 waren ( met een stuk of 10 grote pompoenen ) Ik had ook een pompoen die op zijn eigen plek bleef. Topicstarter vraagt verschillen in blad, waar je de huidige planten aan kunt herkennen. Helaas durf ik geen uitsluitsel te geven. Het kan allemaal Ja, sorry hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siti Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ik had dit topic vanochtend heropend met de vraag of mijn plantjes pompoen, komkommer en courgette zijn. Willen jullie nog eventjes naar de fotootjes kijken? bedankt! Ze staan boven het bericht van Itoero. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ja, gezien. Aan die foto's refereerde ik ook eigenlijk.En in dit huidige stadium zie ik het in ieder geval niet. ( de komkommer zal wel het eerst zichtbaar worden, daarvan veranderen de oudere bladeren het minst met de huidige , en aan de groeiwijze ook trouwens )Beide anderen kunnen nog alle kanten op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Oei oei, als ik dit zo lees dan ga ik mega veel plaats te kort hebben voor mijn courgetten. Ik zou op den duur nog gaan hopen dat mijn kolen omzeep zijn dan kunnen mijn courgetten daar rustig overheen groeien Het verschil tussen die jonge kiemplanten is echt superklein, de courgetten van blz.1 zien er identiek hetzelfde uit als mijn pompoenen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Mag ik nog wat verwarring zaaien? Mijn ervaring:Veel pompoenen en courgettes kun je wel leiden. Maar pas op. Meestal alleen de jongere stengeltoppen (=hooguit paar dagen oud). Oudere stengels breken of knikken veelal. Courgettes van het ras "long green trailing" (*) klimmen zelf, in theorie, een handje helpen is niet verkeerd.Rassen die in theorie niet kunnen klimmen (pompoen en courgette) denken er zelf wel eens heel anders over. Dus gewoon goed kijken en, afhankelijk wat je wilt, inkorten of verder leiden. Succes er mee. Edit: (*) misschien ook andere rassen, maar daarmee heb ik geen ervaring. (en nog wat typo's) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavadu Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Ik had dit topic vanochtend heropend met de vraag of mijn plantjes pompoen, komkommer en courgette zijn. Willen jullie nog eventjes naar de fotootjes kijken? bedankt! Ze staan boven het bericht van Itoero. De rechtse is volgens mij de komkommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts