Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat is het verschil tussen courgette en pompoen?


meekje

Aanbevolen berichten

Heb een paar zaadjes geplant uit een zakje waar niets opstond, ik vermoed dat het gougette of pompoen ofzo is.

Kun je verschil zien in de blaadjes als ze opkomen?

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit inderdaad verschil tussen. Hoewel elke soort weer net wat andere bladeren heeft. Maar over het algemeen zijn courgette bladeren grilliger van vorm en hebben een zilverachtige tekening. Terwijl pompoen bladeren egaal van kleur zijn en minder grillig van vorm.

Hier een foto van een courgette plant

courgetteplanthealthy31911335985906.jpg

 

En hier van een pompoenplant.

pompoen-plant19071335985907.jpg

aangepast door Gast

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je het verschil in het begin wel zo makkelijk kunt zien weet ik niet . Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept . Misschien is de vorm van een blad ook nog wel afhankelijk van het ras. Ik heb toevallig wat pompoen- , courgette- en komkommerplanten staan die hun eerste echte blaadjes hebben gevormd. Kleine quiz .

 

Waar staat courgette , pompoen en komkommer ?

 

img089166561336032225.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt dus toch tegen Miranda en Jorieke want geen enkel antwoord is goed.

 

Links staat een pompoen ras Atlantic Giant.

Boven staan twee komkommers van het ras Konsa (F1 hybride)

Rechts beneden staan twee courgettes van het ras Diamant (F1 hybride)

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de komkommers twijfelde ik..hihi, de kiemblaadjes leken op mijn komkommers, maar de augurk en pompoen had dat ook eerst.

Als ik hier de naambordjes weg zou halen denk ik dat ik in eerste instantie het ook niet zou herkennen, zou vanmiddag wel een foto maken, zijn best grote verschillen met jouw foto's

 

Maar goed, ik heb een mini pompoentje waarvan ik hoop dat het absoluut niet gaat lijken op jouw reus!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
Het valt dus toch tegen Miranda en Jorieke want geen enkel antwoord is goed.

 

Links staat een pompoen ras Atlantic Giant.

Boven staan twee komkommers van het ras Konsa (F1 hybride)

Rechts beneden staan twee courgettes van het ras Diamant (F1 hybride)

 

Godzijdank. Mijn courgettes zien er hetzelfde uit als die van jou. Kreeg al een hartaanval dat ik de foute planten gezet zou hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Gelukkig ben ik niet de enige! Ik heb dit probleem ook. Ik dacht ik onthoud wel welke plant waar staat maar dat is dus niet gelukt.

 

PICT877431431399530704.JPGPICT877319401399530689.JPGPICT877254831399530677.JPG

 

Wat denken jullie wat het is? Het waren zaden van komkommer, courgette en pompoen.

Ik denk zelf op de 3e foto links; pompoen, midden komkommer en rechts courgette

De 1e foto is het plantje links, de 2e foto is het plantje rechts.

 

Zou toch sneu zijn als ik straks de courgette aan een touw omhoog probeer te leiden.

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat je dit zegt... Ik heb mijn courgette en pompoen op dezelfde dag gezaaid. De pompoen had toch echt eerder bloemknoppen dan de courgette . En ik weet zeker dat ik de goede namen bij de goede plantjes heb gezet!

 

Groetjes Kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een pompoen meer ruimte reserveren, wil overigens niet zeggen dat dit per se nodig is. Een courgette plant vult die 1,5 m2 vanzelf, maar meer ook niet. Een Uchi Kuri kan echter gerust 3 of meer stengels maken die elk 6-7 meter kruipen/klimmen. Als je dat toestaat kan 1 plant met gemak 5 of meer m2 vullen. Dat is dus evenveel als 3 of meer courgettes. Mijn planten stonden vorig jaar middenin mijn tuin, maar kropen uiteindelijk toch over de schutting naar de buren (5 meter verderop...).

Wellicht heeft iemand hier ervaring met het in toom houden van pompoenen in een kleinere ruimte, en hoeveel ruimte je dan minimaal moet aanhouden voor een goede oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dan moet ik een andere plaats zoeken.

Hoe groeit een pompoen dan? Als ik al de zijscheutjes verwijder, wordt het dan één lange stengel? Of groeien de pompoenen net aan die zijscheuten?

Ik vind daar geen specifieke info over.

Ik zit wel niet in het juiste topic vrees ik.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha nee, maar ook weer wél hoor. Er zijn nogal veel verschillende courgettes ook. En veel verschillende pompoenen ook trouwens. Het echte verschil is niet altijd even duidelijk. Ook niet in groeiwijze.

 

De gewone groene courgette ( ik weet de naam niet eens, maar er staat een mooie foto op pagina 1 van dit topic ) is minder of niet rankend. Maakt geen superlange slingers van zijtakken dus. De courgettes groeien min of meer in het centrum van de grote plant ( gróót worden ze wel in de volle grond, met wat mest en voldoende vocht; 1,5 m2 zeker ).

Je hebt ook courgettes ( gele bv, ik weet de naam niet , maar ik had er vorig jaar 1 ) die wel aan een lange rankende zijtak groeien. Die plant loopt gerust een paar meter weg. Je hebt ook gele trouwens die wel in het hart van de plant blijven hoor.

 

De pompoenen. Zelfde verhaal. Alleen zijn de vele pompoenen vaak nóg groter als plant. Er zijn topics over de pompoen, waar foto's bij staan van mede-forummers die een heel weilandje met 1 plant hebben laten begroeien. Veel minder kan ook hoor. En je kan altijd weghalen wat je wil.

De mijne werd vorig seizoen 12 m2 als het er al geen 16 waren ( met een stuk of 10 grote pompoenen )

 

Ik had ook een pompoen die op zijn eigen plek bleef.

 

Topicstarter vraagt verschillen in blad, waar je de huidige planten aan kunt herkennen. Helaas durf ik geen uitsluitsel te geven. Het kan allemaal Ja, sorry hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit topic vanochtend heropend met de vraag of mijn plantjes pompoen, komkommer en courgette zijn. Willen jullie nog eventjes naar de fotootjes kijken? bedankt! Ze staan boven het bericht van Itoero.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gezien. Aan die foto's refereerde ik ook eigenlijk.

En in dit huidige stadium zie ik het in ieder geval niet.

 

( de komkommer zal wel het eerst zichtbaar worden, daarvan veranderen de oudere bladeren het minst met de huidige , en aan de groeiwijze ook trouwens )

Beide anderen kunnen nog alle kanten op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei oei, als ik dit zo lees dan ga ik mega veel plaats te kort hebben voor mijn courgetten. Ik zou op den duur nog gaan hopen dat mijn kolen omzeep zijn dan kunnen mijn courgetten daar rustig overheen groeien

 

Het verschil tussen die jonge kiemplanten is echt superklein, de courgetten van blz.1 zien er identiek hetzelfde uit als mijn pompoenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik nog wat verwarring zaaien?

 

Mijn ervaring:

Veel pompoenen en courgettes kun je wel leiden. Maar pas op. Meestal alleen de jongere stengeltoppen (=hooguit paar dagen oud). Oudere stengels breken of knikken veelal.

 

Courgettes van het ras "long green trailing" (*) klimmen zelf, in theorie, een handje helpen is niet verkeerd.

Rassen die in theorie niet kunnen klimmen (pompoen en courgette) denken er zelf wel eens heel anders over. Dus gewoon goed kijken en, afhankelijk wat je wilt, inkorten of verder leiden.

 

Succes er mee.

 

Edit: (*) misschien ook andere rassen, maar daarmee heb ik geen ervaring. (en nog wat typo's)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit topic vanochtend heropend met de vraag of mijn plantjes pompoen, komkommer en courgette zijn. Willen jullie nog eventjes naar de fotootjes kijken? bedankt! Ze staan boven het bericht van Itoero.

 

De rechtse is volgens mij de komkommer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...